Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Erhvervscase -
|
Lærer(e)
|
Mads Rudbeck, Thomas Bernt Zaber
|
Hold
|
fs2023-hhxc-ec (fshhx-2c-ec)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Erhvervscase - Tværfagligt
Tværfagligt forløb i Afsætning og VØ
Forløbet har haft til formål at styrke elevernes evne til at arbejde metodisk og fagligt med analyse af virksomheders interne og eksterne forhold. Eleverne har indsamlet og bearbejdet informationer for at kunne:
- identificere virksomheders kritiske succesfaktorer og centrale udfordringer
- udarbejde og argumentere for relevante handlingsforslag
- anvende og forstå faglige metoder fra både afsætning og virksomhedsøkonomi
Der har desuden været fokus på, at eleverne:
- arbejder med autentiske virksomhedscases
- forholder sig kritisk og reflekterende til kilder og resultater
- udvikler forståelse for metodernes anvendelse og forskelle mellem fagene og i forhold til andre faglige tilgange
Faglige mål
Eleverne har opnået træning i at:
- indsamle, analysere og vurdere data om virksomheders forhold
- identificere kritiske succesfaktorer ud fra forretningsmodellen
- formulere og begrunde en virksomheds udfordringer
- udvikle og argumentere for løsningsforslag
- anvende faglige ræsonnementer og formidle viden klart
- bruge IT til informationssøgning, samarbejde og formidling
- reflektere over egen arbejdsproces og resultater
Arbejdsformer
- Projektarbejde
- Casebaseret undervisning
- Skriftligt arbejde og synopsis
- Mundtlig fremlæggelse
- Klasseundervisning og vejledning
- IT-understøttet arbejde
Læremidler
- Der er anvendt iBøger fra Systime på B-niveau:
- Marketing – en grundbog i afsætning, redigeret af Søren Seest Marquart
- Virksomhedsøkonomi, redigeret af Jeanette Hassing
Supplerende litteratur: Afsætning – niveau B, 4. udgave af Lene Jenrich, Lise Aarosin og Helle Villum Christensen. Forlag: Trojka. ISBN: 978-87-7154-109-0.
Der er arbejdet med udvalgte dele af bogen, herunder kapitel 20, 21, 22 og 23 samt side 81–92, 104–126 og 493–494.
Der er arbejdet med konkrete cases fra Fusion i 1. og 2. forløb samt Davidsen i 3. forløb.
Oversigt over de tre forløb
1. forløb – uge 50-51 (7 moduler)
- Intro til forløb og case
- Gruppedannelse med fokus på forskellige kompetencer
- Dataindsamling og analysearbejde
- SWOT-analyse med faglige henvisninger
2. forløb – uge 1-3 (16 moduler)
- Videre analysearbejde på samme case
- Udarbejdelse af synopsis og mundtlig præsentation
- Visning og drøftelse af videoeksempel på eksamen (EC)
- Præsentation for begge undervisere i uge 6
3. forløb – uge 10 og én efterfølgende uge (12 moduler)
- Arbejde med ny case inden for 48 timer
- Analyse, synopsis og mundtlig præsentation
- Præsentation for begge undervisere
Samlet omfang: 36 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SWOT + underliggende analyser
|
19-12-2024
|
Synopsis
|
17-01-2025
|
Erhvervscase - 3. Forløb - 2c
|
12-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
36,00 moduler
Dækker over:
35 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66295228924",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66295228924",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66295228924"
}