Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
Jørgen Ørsøe Juul
|
Hold
|
fs2023-hhxe-in (fshhx-2e-in)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Hvad er Innovation
Vi har arbejdet med Innovationsgrundbogen C+B fra Systime.
Formålet med forløbet har været at give eleverne en grundforståelse af innovation som fag og som begreb.
Der er i forløbet introduceret en række gennemgående begreber, historiske og aktuelle.
Relevante kapitler 1-3
Herudover er der anvendt supplerende stof.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Forløb#2 Entreprenørskab og udvikling af forretnin
Forløbet er bundet op på deltagelse i Company Programme og tjener som eksamensforløb.
Forløbet er derfor temmelig langt og dækker over emneområder på kryds og tværs i bogen.
Nogle af kap. har været lektielæsning hjemme og andre er blevet læst i undervisningen.
Grundlæggende er forløbet startet ud med en række centrale begreber om entreprenørskab og pain, value proposition og jury
Eleverne har arbejdet med samarbejde og grupperolle og har ved hjælp af Belbintest dannet deres innovationsgrupper.
Herefter har elever gennem konkrete øvelser fået kendskab til vigtige idégenererings- og idévurderingsværktøjer.
Eleverne er blevet introduceret for forskellige forretningsplaner, men den endelige forretningsplan har været bundet op på kravene fra Company Programme.
Eleverne har både under og efter forløbet haft tid til at arbejde med forretningsplanen.
Alle elever har forberedt sig til og deltaget i den lokale innovationsmesser i Trekantområdet.
Relevante kapitler i dette forløb har være kap 4-7, 12 og 14. Der har IKKE været fokus på budgetdelen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
CV
|
13-11-2024
|
Plakat upload
|
19-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb#4 Samarbejde
Forløbet er en videreførsel af arbejdet med egen virksomhed. Der er fokus på erfaringer og konflikter i forbindelse med Company Programme
Relevante kapitler, kap 5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Forløb#5 Behov og muligheder
Forløbet er et relativt deduktivt forløb med fokus på brugerinddragelse og procesmodeller.
Eleverne har i forløbet reflekteret over koblinger og sammenhænge med deres eksamensprojekt.
Relevante kapitler 8 og 9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
Forløb#6 Diffusion
Forløbet er relativt deduktivt og lærestyret.
Der har været fokus på Rogers diffusionsfaktorer og forskelle mellem S-kurven og PLC-kurven.
Det har været væsentligt, at eleverne via mine eksempler og egne eksempler har vist forståelse af gæringsmodellens kamp om det dominerende design.
Livscyklusteorien for radikale innovationer er ligeledes gennemgået
Relevante kapitler, 10
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Forløb#7 Innovation og Samfund
Forløbet skulle give eleverne en forståelse af, hvordan innovation og entreprenørskab har bidraget til økonomisk udvikling i samfundet. Det har været væsentligt, også at kunne inddrage Schumpeter, for at understrege den overordnede betydning af begrebet.
Vi har taget udgangspunkt i det nye kapitel 15, men har suppleret med relevante elementer fra det gamle kapitel.
Det har været væsentligt, at få eleverne til at forstå innovation, som en del af et samfunds konkurrenceevne og derved gøre koblinger til International Økonomi åbenlyse.
I denne sammenhæng har klyngebegrebet også været oplagt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329181467",
"T": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329181467",
"H": "/lectio/942/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66329181467"
}