Holdet fs2024-euxsaa-meC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Louise Moos
Hold fs2024-euxsaa-meC (fseuxsaa-meC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktionsforløb
Titel 2 Praktisk produktion 1: "Sælg din skole"
Titel 3 Filmhistorie: fra Lumiére til Vinterberg
Titel 4 Dokumentar
Titel 5 Gyserfilm
Titel 6 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktionsforløb

Genre:
Genrebegrebet: https://levendebilleder.systime.dk/?id=135
Genreteori for begyndere: https://levendebilleder.systime.dk/?id=155
Genremarkører og genreetiketter: https://levendebilleder.systime.dk/?id=153
Genreforventninger: https://levendebilleder.systime.dk/?id=154
Fakta, fiktion og blandingsformer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=156
Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: https://levendebilleder.systime.dk/?id=157

Filmiske virkemidler:
Filmiske virkemidler: https://levendebilleder.systime.dk/?id=136
Beskæring: https://levendebilleder.systime.dk/?id=139
Perspektiv: https://levendebilleder.systime.dk/?id=140
Kamera: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
Lyd: https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
Klipning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
Lys: https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
Farver: https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
Billedekomposition: https://levendebilleder.systime.dk/?id=146
Locations: https://levendebilleder.systime.dk/?id=147
Tid: https://levendebilleder.systime.dk/?id=148

Analysemetoder:
Shot-to-shot-analyse: https://levendebilleder.systime.dk/?id=158
Genreanalyse: https://levendebilleder.systime.dk/?id=159

Dramaturgi:
Dramaturgi og fortælleforhold: https://levendebilleder.systime.dk/?id=137
Historiens grundelementer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=149
Fortællingens karakter: https://levendebilleder.systime.dk/?id=150
Spænding og sammenhæng: https://levendebilleder.systime.dk/?id=151
Historiens opbygning: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152

Sekundær litteratur (citater)
"Schindlers List": https://www.youtube.com/watch?v=j1VL-y9JHu
"Inglorious Basterds:" https://www.youtube.com/watch?v=AkqJf34J-DI + https://www.youtube.com/watch?v=gS1IG8hw73A


"Ustyrlig", 2023 (HELE FILMEN fra CFU)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på mediefaglige begreber og analysemetoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Praktisk produktion 1: "Sælg din skole"

Primærlitteratur

Præproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=185 ff.
Produktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=186 ff.
Postproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=187 ff.
Distribution: https://levendebilleder.systime.dk/?id=188 ff.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Filmhistorie: fra Lumiére til Vinterberg

Primærlitteratur:
- Fase 1: Fra etablering til eksperiment - den tidlige film (1895-1929): https://levendebilleder.systime.dk/?id=231
- Fase 2: Fra klassiske Hollywoodfilm til kritiske alternativer (1939-1958):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=232
- Fase 3: Fra nybrud til nybølgefilm (1959-1979):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=233
- Fase 4: Fra konglomerater til konkurrence - film i den digitale tidsalder (1980 - nu):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=234

Sekundærlitteratur:
- Brdr. Lumiére: "Toget ankommer til stationen" (1895): https://www.youtube.com/watch?v=1FAj9fJQRZA
"Barnets mad" (1895): https://www.youtube.com/watch?v=WkovSdRxP_A

- George Méliés: "Rejsen til månen" (1902): https://www.youtube.com/watch?v=ZNAHcMMOHE8

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus på filmens indholdsmæssige og teknologiske udvikling gennem tiden.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Dokumentar

Primær litteratur:
- Dokumentargenrer: https://levendebilleder.systime.dk/?id=217&L=0
- Den autoritative dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=236
- Den observerende dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=237
- Den poetiske dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=238
- Den deltagende dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=239
- Den refleksive dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=240
- Den performative dokumentar: https://levendebilleder.systime.dk/?id=241
- Faktakontrakt, fiktionskontrakt og dobbeltkontrakt: https://levendebilleder.systime.dk/?id=157
- Hovedlinjer i dokumentarfilmens historie: https://levendebilleder.systime.dk/?id=243 + https://levendebilleder.systime.dk/?id=244 + https://levendebilleder.systime.dk/?id=245

Sekundær litteratur: (citater)
- "Den hemmelige krig": https://www.youtube.com/watch?v=FcJT1Cq9yVQ
- "Armadillo": https://www.youtube.com/watch?v=jsw2coah8wg
- "Så kort og mærkeligt livet er": https://www.youtube.com/watch?v=gB49vh3zee4
- "The Greatest Movie ever sold": https://www.youtube.com/watch?v=A2WV257yma8
- "The Red Chapel": https://www.youtube.com/watch?v=1aQRC_4LheY

Michael Moore: "Bowling for Columbine" (hele filmen fra CFU).
Tammes Bernstein: "Kærestebreve fra Thy" (klassen har set hele filmen den 23. marts ifm. CPH:DOX)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Gyserfilm

Primærlitteratur:  
Lærerproduceret materiale om gysets oprindelse, 5 undergenrer og "The Final Girl" + andre genremarkører (primært fra Rikke Schubarts "I lyst og død - fra Frankenstein til splatterfilm", 2024.

- Niels Ebdrup: "Vores DNA elsker gyserfilm": https://videnskab.dk/kultur-samfund/vores-dna-elsker-gyserfilm/
- Anne Sophie Thingsted: "Hvorfor tiltrækkes vi af horror, vold og død": https://videnskab.dk/kultur-samfund/hvorfor-tiltraekkes-vi-af-horror-vold-og-doed/

Sekundærlitteratur:
Dæmonisk gys (citater):
- "Nosferatu" (1922): https://www.youtube.com/watch?v=9ZmyxccQQWI
- "Dracula" (1992): https://www.youtube.com/watch?v=-qXWT8YHrRs
- "The Exorcist" (1973): https://www.youtube.com/watch?v=9blx4tj-8oc
- "Carrie" (1976): https://www.youtube.com/watch?v=XTMue4Dyvr4

Videnskabeligt gys (citater):
- Alien (1979): https://www.youtube.com/watch?v=UxqVFmig5AA
"Frankenstein" (1931): https://www.youtube.com/watch?v=1qNeGSJaQ9Q
- "Frankenstein" (1994): https://www.youtube.com/watch?v=x3IZ6yKLJvU

Psykologisk gys (citater):
- "The Shining" (1980): https://www.youtube.com/watch?v=QRTGVvQosWk + https://www.youtube.com/watch?v=4lQ_MjU4QHw
- "The Lighthouse" (2019): https://www.youtube.com/watch?v=Sg_vKZIVyqg

Fysisk gys (citater):
- "Saw" (2004): https://www.youtube.com/watch?v=j9tYQUPCM2g
- "Hostel" (2005): https://www.youtube.com/watch?v=mzdTnSodp-E

Teenage-gys (citater):
- "I know what you did last summer" (1997) (hele filmen fra CFU)
-  "A Nightmare on Elm Street" (1984): https://www.youtube.com/watch?v=NIxI4NeKyQw
- "Scream" (1996): https://www.youtube.com/watch?v=Sn5SkCvPEYo
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Eksamensproduktion

Primærlitteratur:

- Præproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=185 ff.
- Produktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=186 ff.
- Postproduktion: https://levendebilleder.systime.dk/?id=187 ff.
- Distribution: https://levendebilleder.systime.dk/?id=188 ff.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde