Holdet fs2025-eux-2ja-or - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Organisation C
Lærer(e) Ole Sig Del rosario Olsen
Hold fs2025-eux-2ja-or (fseux-2ja-or)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse januar til juni 2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse januar til juni 2025

Undervisningsbeskrivelse


Termin Juni 2025
Institution IBC Fredericia Middelfart
Uddannelse EUD EUX business
Fag og niveau Organisation C
Lærer(e) Ole Sig Del Rosario Olsen
Hold Fseux2ja25


Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Organisationsteoriens udvikling
Titel 2 Individet og grupper i organisationen  
Titel 3 Ledelse
Titel 4 Styringsprocesser
Titel 5 Organisationsstruktur / Design
Titel 6 Organisationskultur
Titel 7 Forandringsledelse
Diverse Selvvalgt Emne, Dokumentationsopgave, Caseopgave, EO2 forløb med Lavazza prak-sisnært forløb. test med mere


Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden
Indhold Intro til faget. Kap 1 og Kap 2 organisationsteoriens udvikling
Omfang
4 moduler á 90 min

Særlige fo-kuspunkter Opnå viden og forståelse for:
• Redegøre for, hvad en organisation er.
• Skelne mellem de forskellige organisationsniveauer  
• Redegøre for, Transformationsenhed og de elementer der indgår.
• Redegørelse af de forskellige organisatoriske skoler og være i stand til at kunne se forskel og ligheder mellem dem.
Væsentligste arbejdsformer Individuel før- og efter-refleksion over emnet
Læreroplæg
Gruppearbejde
Fælles opsamling og samtaler
Film: Henry Ford
Afleveringer:

Titel 2 Trivsel og motivation
Indhold Kap 3 og 4 fra systime. Individet i organisationen og Grupper og Teams  
Supplerende: Jobindex – personlighedstest
Afsnit af TV-serien Friends – arbejde med gruppetyper og dynamik  

Omfang
7 moduler á 90 min

Særlige fo-kuspunkter • Forklare individets betydning i organisationen
• Redegøre for, forskellige former af intelligens
• Forklare betydning af personlighedstræk i forskellige jobs
• Beskrive hvordan en person bliver motiveret (indre og ydre motivation)
• Kunne anvende motivationsteorierne i analysen af praktiske situationer
• Forstå hvordan trivsel skabes og hvordan den måles
• Forstå hvad der sker, hvis man ikke trives herunder hvordan frustration kan opstå
• Kan identificere og forklare de forskellige frustrationsreaktioner
• Redegøre for, grupper og teams generelt og i organisationen.
• Skelne mellem grupper og teams og forklare fordele ved at anvende teams
• Forståelse for konsekvenser for gruppetænkning, og kunne anvende viden om konflikthåndtering
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg med gennemgang af teori og begreber
Arbejde i par og i grupper


Titel 3 Ledelse
Indhold Kap 5 og 6 fra systime Human Resources og kompetenceudvikling, Ledelse
Kompetencebegrebet
Kompetencebehov/udvikling /fælden
Management eller leadership
Ledelsesniveauer og roller
Menneskesyn
Lederstil og ledelsesformer herunder
Situationsbestemtledelse og projekt og teamledelse
Omfang
11 moduler á 90 min
2 timers fordybelsestid
-
Særlige fo-kuspunkter Redegøre for, forklare, uddybe og kommentere et forberedt stofområde,
selvstændigt anvende fagets teoretiske modeller hensigtsmæssigt i et praksisnært EO2 (erhvervsområde) projekt. Case med Lavazza. Både skriftligt og mundtligt.
• Forklare HR- og kompetencebegrebet
• Skelne mellem kvalifikationer og kompetencer og være i stand til at opdele kompetencer i almene, personlige og faglige
• Forståelse for kompetencetypernes relevans til virksomheder
• Forståelse for hvornår kompetenceudvikling er relevant og hvordan udvik-lingen kan finde sted.
• Redegøre for hvilke forhold, der har betydning for at arbejdet opfattes som meningsfyldt, samt hvad man kan gøre for at arbejdet ikke bliver for mo-notont og opslidende (jobudvidelse) og at man kan øge jobtilfredshed hos medarbejderen ved at inddrage og dermed også give øget medansvar og indflydelse (Herzbergs principper for jobberigelse)
• Redegøre for det forskellige ledelsesteorier
• Redegørelse af de forskellige ledelsesniveauer i en organisation, samt hvad der kendetegner de forskellige niveauer
• Skelne mellem leadership og management
• Forklare og anvende Adizes model om lederroller, og forstå de fire roller i forhold til organisationens opgaver og udvikling
• Redegøre for McGregors og Scheins teorier om menneskesyn samt kunne forstå sammenhængen mellem disse og og Maslows og Hertzbergs teorier om motivation
• Forståelse for begrebet autoritet og de forskellige autoritetskilder
• Forklare hvad der er kendetegnende for autoritær-, demokratisk- og lais-sez-faire ledelse, og hvordan den enkelte ledelsesform påvirker medarbej-derne
• Beskrive, hvad der kendetegner situationsbestemt ledelse
• Redegørelse af og anvendelse af ledergitteret
Væsentligste arbejdsformer Individuelt arbejde med vejledning af underviser
Læreroplæg med gennemgang af teori og begreber
Arbejde i par og i grupper
Supplerende: Arbejde praksisnært med HR, HRM og Ledelse EO projekt (EO2), Lavazza . Fremlæggelse af projekt herunder komme ind på tiltag fra ledelse og HR der påvirker trivsel og motivation blandt medarbejderne.

Titel 4 Styringsprocesser
Indhold Kap 7 fra Systime.
Omfang
4 moduler á 90 min

Særlige fo-kuspunkter • Forståelse for forhold der har betydning for virksomhedens styring
• Beskrive virksomhedens nær- og fjernmiljø og kende til påvirkning fra bå-de nær- og fjernmiljø
• Definere interessantgrupper, og kunne skelne mellem direkte og indirekte interessantgrupper
• Redegørelse af virksomhedens idegrundlag
• Udarbejde en SWOT-analyse
• Redegørelse af mission, mål, strategier og politikker, og vide hvad der ty-pisk laves på hvilket niveau i virskomheden
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg
Individuelt og gruppearbejde med diverse praktiske opgaver
Mundtlige og skriftlige præsentationer

Titel 5 Organisationsstruktur / Design
Indhold Kap 8 og 10 fra systime
Organisations Designet
Afvejning mellem de forskellige organisationsprincipper og overordnede forhold som omgivelser, opgaver og teknologi.
Omfang 5 moduler á 90 min
2 timers fordybelsestid
Særlige fo-kuspunkter • Redegør for, hvad en organisationsplan er, hvad man kan se ud af den for-stå formålet med den
• Redegøre for objekt- og funktionsprincippet
• Forstå de klassiske organisationsprincipper og forklare fordele og ulemper ved disse
• Redegøre for nyere organisationsprincipper, og vide hvornår det kan være relevant at anvende disse
• Tegne et simpelt organisationsdiagram
• Forklare, hvordan overordnet forhold (omgivelser, opgaver og teknologi), har betydning for en organisations design
• Skelne mellem organisk og mekanisk organisationsdesign og forstå hvilket et der passer bedst til hvilke typer virksomheder
• Forstå udviklingen af en virksomhed (livscyklus)
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg
Individuelt og gruppearbejde. Mundtlige og skriftlige præsentationer

Titel 6 Organisationskultur og etik
Indhold Kap 9  fra Systime

Omfang 3 moduler á 90 min

Særlige fo-kuspunkter • Forstå, hvilke elementer der indgår i en virksomhedskultur og hvordan den opstår, herunder Geert Hofstedes kulturdimensioner
• Redegørelse af Scheins model for kulturniveauer i virksomheden
• Beskrive, hvordan ledelsen kan arbejde med at ændre kulturen, og kende til fordele og ulemper ved en stærk virksomhedskultur
• Forståelse for etik i virksomheder (Code of Conduct)
Supplerende:
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg, individuelt og gruppearbejde


Titel 7 Forandringsledelse
Indhold Kap 11 fra Systime
Hvorfor forandring, modstand mod forandring og ledelse af forandring
Selvvalgt emne og caseeksamen  
Omfang 12 moduler á 90 min
Fordybelsestid 5 timer
Særlige fo-kuspunkter • Forklare reaktioner på forandringer i organisationer – herunder modstand mod forandringer
• Anvende modeller for ledelse af forandringer
• Vurdere, hvordan der effektivt kan kommunikeres om organisationsforan-dringer
• Udarbejde den obligatoriske dokumentationsopgave / selvvalgt emne i virksomheden Dagrofa. Inddrage tilegnet teoretisk viden til at besvare ens problemformulering/stillinger
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg, individuel og gruppearbejde
Bruge relevante problemstillinger i Dagrofa – indsamle viden m. brug af artikler eller andet i arbejdet med det selvvalgte emne.
Caseeksamen - prøve



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Caseopgave Sallinggroup 27-01-2025
Dokumentations opgave Organisation. Dagrofa 15-05-2025
Selvvalgt emne organisation 17-06-2025
Eksamen Organisation NiveaC 18. juni 2025 18-06-2025
Omfang Estimeret: 53,00 moduler
Dækker over: 53 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer