Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Carsten Lukmann Gormsen
|
Hold
|
ks2022 hhxa DA (kshhx 1a DA, kshhx 2a DA, kshhx 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Retorik og sprog i brug (Grundforløb)
Generelle online-ressourcer som eleverne må tilgå til eksamen:
www.ordnet.dk
https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/
Øvrige ressourcer fremgår af de enkelte forløb
Grundforløb (AP)
Birgitte Bjerre og Grete Ravn Nielsen: af ”Ind i sproget”: kap 5.2, kap 6, kap 4.1 og kap 5.1.
Peter Klitgaard dokumentar: ”I Danmark er jeg født” (2005)
Morten Søndergaard: ”Verber” fra Ordapoteket” (2010)
Naja Marie Aidt: ”bryllup” fra Poesibog (2008)
Benny Andersen: ”Fløjtekedel” fra Sjælen marineret (2001)
Helle Helle: Uddrag af ”Dette burde skrives i nutid (2011)
H. C. Andersen: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1848)
Ulla Dahlerup: Uddrag af ”Tale til Dansk Folkepartis årsmøde (2003)
Emil Aarestrup: ”Til en veninde” (1838)
Trykt reklame for Mazda (2014)
John F. Kennedy: Tiltrædelsestale som præsident, Washington, 20 januar 1961.
John F. Kennedy: ”Tale ved Berlinmuren som forsvar for demokrati, 26. juni 1963.
Sara Omar: Takketale ved overrækkelsen af prisen for årets kvinde 2019, 10 maj, 2019.
Helle Borup: Ud med sproget s. 61-67 om argumentation. +?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Identitet - et genre- og analyseforløb
Gustav Munch-Petersen ”Til mine Forældre” (1932)
Carsten René Nielsen ”Til mine Forældre” (1993)
Anders Bodelsen ”Drivhuset” (1965)
”Mennesket i Edens Have” 1. Mosebog, kap. 2 og 3. (syndefaldsmyten)
Oskar Hansen: ”Stakkels den Tid” (1932).
Morten Nielsen: ”Skæbne” (1945).
Af: Ovids Forvandlinger, 3. sang vers 341-510.
Dorrit Willumsen ”Narcissos” (1976).
Benny Andersen: ”I begyndelsen” (1993).
Nils Malmros: ”Kundskabens træ (1981)
Teoritekst om narcissisme.
Værk: Mette Thomsen: ”Plastic” (1995).
Ole Schultz Larsen: ”Håndbog til dansk” (2015), analysevejledninger.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det moderne gennembrud
Georg Brandes: Uddrag af ”Hovedstrømninger” (1871)
Holger Drachmann: ”Engelske Socialister” (1871)
Henrik Pontoppidan: ”Naadsensbrød” (1887)
Herman Bang: ”Den sidste balkjole” (1887)
J. P. Jacobsen: Af ”Marie Grubbe” (1876)
Amalie Skram: Af ”Constrance Ring” (1885)
Charles Darwin: Af ”Menneskets afstemning”
Friedrich Nietzsche: Af ”Således talte Zarathustra”
John Stuart Mill: Af ”Moral grundet på nytte- og lykkeprincippet”
Film: ”Lykke-Per”, 2018, Bille August.
Malerier:
Malerier: J. Th. Lundbye: ”Hankehøj” (1847)
Emil Bærentzen: ”Det Schramske Familiebillede” (1829)
Jørgen Roed: ”Haven ved den gamle Døbefont” (1850)
Christian Krohg: ”Sovende mor med barn” (1883)
Harald Slott-Møller: ”Fattigfolk. I dødens venteværelse” (1888)
Erik Henningsen: ”Sat ud” (1892)
DR-program: 1800tallet på vrangen del 6/8.
”De moderne gennembrud 1870-1914” af Paludan og Jacobsen: s. 8- 15, 62 - 67, 145-146.
Værk: Henrik Ibsen ”Et dukkehjem”, 1879.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Tendenser i samtiden
Følgende tekster er fra bogen Livsværk:
Jørgen Leth: Det uperfekte menneske, 2005
Maria Cuculiza, Du er en gammel gris, Ekstra Bladet, 2005
Frederik Stjernfelt mfl. Kommentar: Syndebukken, Weekendavisen, 2005
Introduktion til Fem års litteratur 2010-2014, s 7-23.
Følgende tekst er fra bogen ”Fem års litteratur 2010-2014”
Kaspar Colling Nielsen: Mount København ”Fuglemenneskene”.
Kaspar Colling Nielsen: Mount København - ”Opgangen”
Michael Josephsen: Af ”De andre”.
Victor Boy Lindholm: ”Jeg er for træt og går til ro”
Artikel: ”Jeg er fucking vred på mine forældres generation”, Politiken, 5 oktober 2013.
Værk: ”YAHYA HASSAN” af Yahya Hassan (2013).
DR Deadline, interview med Yahya Hassen, 19. November 2013.
DR Deadline, debat mellem Yahya Hassan og Inam Nabil, 01.12.2013).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Lyttende læring: Podcasts og medieforståelse
Lyttende læring: Podcasts og medieforståelse
Forløb om Podcasting i dansk. Via arbejdet med podcasts er formålet at eleverne får trænet deres udtryksfærdighed mundtligt samt forholder sig analytisk og kritisk til digitale mediers indhold, funktion og etiske dimension.
Forløbet er en kombination af fokuseret lytning og kreative produktioner. Podcast-forløbet er tilrettelagt, så det de første mange gange ikke bevæger sig på de højeste taksonomiske niveauer, men gradvist og i små sekvenser arbejder med begrebsafklaring og simple produktionsøvelser. Podcast-forløb har meget fokus på lyd og lytning, og ved at lave et forløb der kræver koncentreret lytning, bliver elever bevidstgjort om nødvendigheden af stilhed for at kunne få et fagligt udbytte. Elevernes egne lydproduktioner bruges til at gøre undervisningen mere dialogisk. Dét at eleverne hører og forholder sig til hinandens stemmer er både en vigtig del af relationsdannelsen blandt eleverne i klassen og et led i den almene dannelse mere generelt.
Forløbet strækker sig over 13-14 moduler og har omhandlet genrer, fremdriftselementer, lydlag og fortællerforhold. Podcasten Kvinden med den tunge kuffert (Third Ear) fungerer som et værk i forløbet.
Podcastforløbet efterfølges af et medieforløb med fokus på dokumentarserien De dyre piger (DR), der omhandler unge kvinder, der lever et luksusliv og har et afhængighedsforhold til brugen af Instagram. Tanken er, at de to vinkler (podcast og dokumentargenren) kan spille sammen og udbygge det fokus, der har været på lyd og lytning i podcastforløbet. I begge forløb træner eleverne lytning i forskellige kontekster og med forskellige formål. I podcastforløbet var ideen at lære at lytte til lydproduktioner med en særlig opmærksomhed på detaljer. I forløbet om De dyre piger er ideen at eleverne bliver bevidste om forskellige samtalesituationer og dermed lærer at lytte til hinanden. Dokumentaren De dyre piger introducerer eleverne for begreber til dokumentaranalyse, men har samtidig en bagvedliggende agenda om at lære eleverne, hvordan man bliver bevidst om forskellige taleroller og måder, man lytter til sin modpart. Erfaringen fra podcastforløbet viser, at det kan være en fordel at have et konkret materiale som afsæt for de øvelser, der i lige så høj grad drejer sig om at bevidstgøre eleverne om bestemte kommunikationssituationer.
Kernestof:
ThirdEar: Podcasten ”Kvinden på isen”, 2014 (varighed 55:41 min.)
Third Ear: Podcasten ”Kvinden med den tunge kuffert”, 2016 (værk)
Supplerende stof:
Mimi Olsen (et. al) Podcast (Dansklærerforeningens forlag, 2020):
”Podcastens særtræk og former” (s. 10-17)
”Podcastens dramaturgi” (side 42-46+ side 47-53)
”Fortælleforhold i podcasts” (side 54-61)
”True crime” (side 106-115)
Kapitlet Podcasts fra Ole Schulz Larsens Håndbog til dansk (Systime, 2020)
Livsstil.tv2.dk: "De ægte "true crimes": Derfor sluger vi dem råt", 6. jan.2016
https://livsstil.tv2.dk/2016-01-06-de-aegte-true-crimes-derfor-sluger-vi-dem-raat (varighed: 2:40 min.)
'Tekstens stemme' fra bogen Stærk sagprosa – på tværs af tider og positioner af Christina Matthiesen og Peter Heller Lützen, Systime 2023
Emma Gad: Takt og tone, 1918, uddrag
Anders Stahlscmidt: Den opmærksomme lytter (Lumholdt og Stahlsmidt, 2022). Side 13-27 + s. 52-62
Dokumentarfilm: Kernestof
Luksusfælden afsnit X
"De dyre piger", sæson 1, afsnit 1 "Det er dyrt at se godt ud", DRtv, 2021 (varighed: 19:40)
Simon Hansen: ’De dyre piger’ (Serieanmeldelse, www.ekkofilm.dk - 20. juli 2021)
Henrik Queitsch: ’Genistreg: Rystende godt tv’ (serieanmeldelse, www.eb.dk - 15. juli 2021)
Sarah Gratløv: ’Anmeldelse: ’De dyre piger’ rammer ind i en nerve, der i forvejen klemmer.’ (serieanmeldelse, www.piopio.dk - 4. august 2021)
Anne Sophia Hermansen: ’Det er selvskadende adfærd at lege perfekt på Instagram. Er du i tvivl, så se ’De dyre piger’ på DR. (mediekommentar, www.b.dk - 14. juli 2021)
Supplerende stof til dokumentarfilm:
Filmcentralen: Filmiske virkemidler: lyd, lys og musik https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Rebecca Natasha Albinus og Sarah Nehammer: ”Skriv dig frem” (om beskrivelse uden analyse (side 48-50) og Analyse (side 94-97))
Håndbog til dansk kap. 5.2 om Dokumentarfilm og Mocumentary – særligt fokus på afsnittene om autenticitetsmarkører og fakta-og fiktionskoder
Håndbog til dansk, kap 4,12 om transaktionsanalyse
Goffman og Meyrowitz: Teatermetafor s. 74-81 IN 'Henriksen, Liselotte: Eksistentialisme i dansk' (Systime, 2017)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reklamer og diskursanalyse
Forløb med fokus på kommunikation, reklamers virkemidler og sproglig diskursanalyse.
Eleverne skulle finde og analysere selvvalgte reklamer og selv producere reklamer for selvvalgte bøger (fakta og fiktion), som de skulle 'sælge' til deres medstuderende.
Kernebegreber og teori: Laswells kommunikationsmodul, AIDI-modellen, Maslows behovshierarki, kommercielle reklametyper, Gallups kompasmodel, reklamefilmsgenrer, nodalpunkt, ækvivalenskæde, differenskæde, hegemoni, antagonisme, flydende betegner.
Kernestof:
Billedreklamer fra AEG, Amnesty International
Reklamefilm: Volvo - made in Sweden (+ Zlatan, Svensk tekst).
Elevers selvvalgte reklamefilm og billedreklamer
Supplerende stof:
Håndbog til dansk (Ole Schultz Larsen, Systime. Kap. 5.6 Reklamer + kap. 4.11 Diskursanalyse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Holberg, oplysning og menneskerettigheder (DHO)
Dette forløb var et led DHO-forløbet (SO7) om 'Menneskerettigheder: Censur, køn og religion', hvor eleverne især havde tekster om og fra oplysningstiden.
Kernestof:
Værk: Ludvig Holberg 'Erasmus Montanus' (1723)
Værk: Nikolaj Arcel: En kongelig Affære (2012)
Ludvig Holberg: “Zille Hans Dotters Gynaicologia eller Forsvars Skrift for Qvinde-kiønnet” (1722)
Ludvig Holberg: Af ”Niels Klims underjordiske rejse”, 1741,
Holbergskrifter.dk
Kåre Bluitgen, Dorte Karrebæk: Af ” Niels Klims underjordiske
rejse 2”, Forlaget Tøkk
Ludvig Holberg: ”Censur - epistel 395” (1749)
Karoline Stjernfelt: Af ”I morgen bliver bedre”, 2015, Cobolt.
DR2: ”Tæt på sandheden med Jonatan Spang” på CFU (den 7.
november 2020, minuttal 3:40-9:26 (censur) og/eller den 2.
september 2023, minuttal 0:00-9:45 (Koranafbrændinger)
Per Stig Møller ”Satiren er demokratiets salt - uden den bliver
det hele ferskt”, Debatindlæg i Berlingske 18. juni 2019.
Sara Omar: Uddrag af ”Dødevaskeren” (2017)
Lippert, ”Forfatter Sara Omar om Islam og
menneskerettigheder” TV 2 NEWS, 27. november 2019
Explainer. ”De voldsomme protester i Iran fortsætter”, DR 8.
maj 2023.
Victor Boy Lindholm: Af ”En del af hjertet går ud af
kroppen” (Romanuddrag, 2022)
Supplerende materiale:
'Kap. 3.7 Litterære metoder' i Ole Schultz Larsen 'Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier'
(Systime, 2015)
Helle Stage Søtrup: Analyseark til Graphic Novel, 2020.
Peter Heller Lützen: Uddrag af ”Begreb om analyse og metode” (2011)
Berthelsen, Sune: Sproget. Rundt om Holberg. https://rundtomholberg.dk/temaer/sproget/ samt https://rundtomholberg.dk/temaer/oplysningen/ (Aarhus
Universitetsforlag (2019). Sidst opdateret: 13-11-2019. Besøgt den: 24-02-2025.
'Erasmus Montanus' (DR tv-teater, 1973, instr. Kasper Rostrup)
Forløbet udmøntede sig i en skriftlig opgave om sproget i Erasmus Montanus, hvor eleverne diskuterede sprogets betydning i komedien.
Omfang: 150 sider (ca.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Camus og eksistentialisme i litteraturen
Et forløb med fokus på værklæsning og eksistentialistisk teori.
Kernestof
Værk: Albert Camus: Den fremmede (roman 1942)
Franz Kafka 'Foran Loven' (1915)
Karen Blixen: Ringen. I: Karen Blixen: Skæbne-Anekdoter. Gyldendal, 1958
Klaus Rifbjerg: 'Livet i badeværelset' og 'Det er blevet os pålagt' I: Klaus Rifbjerg: Konfrontation. Gyldendal, 1960
Peter Seeberg: Patienten. I: Peter Seeberg: Eftersøgningen og andre noveller. Gyldendal, 1962
Supplerende stof:
The School of LIfe 'Philosophy - Camus' (https://www.youtube.com/watch?v=jQOfbObFOCw - set 24-02-2025)
Listelotte Henriksen: Eksistentialisme i dansk 'Hvad er eksistentialisme', s. 9-12 (Systime, 2017)
Johannes Fibiger: Den eksistentielle virkelighed. 'Tilværelsens absurditet – Camus' (Systime, 2022)
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs. '60'er-modernisme' (Systime, 2012)
Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Litteraturens Veje. 'Peter Seeberg - fra Babel til Ribe' (Systime, 2010)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kanonlæsning og -debat
Dette forløb fokuserede på debatten om revidering af litteraturkanon i skolen.
Kernestof:
Podcasten 'Kanon14', (www.kanon14.dk - set 24-02-2025)) hvoraf eleverne har lyttet til følgende afsnit:
Adam Oehlenschläger
NFS Grundvig
St. St. Blicher
Johannes V. Jensen
Martin Andersen Nexø
Tom Kristensen
Kanontekster:
Martin A. Hansen: Agerhønen
Adam Oehlensclägers digt ”Liebstes Mädchen” (Uddrag 1801)
N. F. S. Grundtvig: Dejlig er den himmel blå (1810)
St. St. Blicher , "Hosekræmmeren", (1829)
Johannes V. Jensen: Interferens.I: Johannes V. Jensen: Digte. Nordisk Forlag, 1906
Martin Andersen Nexø: Forord til Pelle Erobreren (1906)
Tom Kristensen: Nat i Berlin (1921)
Supplerende materiale:
'Litteraturhistorien på langs og på tværs' Barbara Kjær-Hansen (red.) (Systime, 2012)
Karina Søby Madsen, 'Litteraturkanon' (Faktalink.dk, 2021, https://faktalink.dk/litteraturkanon - set 3/4-2024)
Ditte Eberth Timmermann og Franziska Hoppe, "Kanondebat: »Litteraturen må aldrig blive en statisk facitliste, der skal tjekkes af« (debatartikel, Dagbladet Information, 10. november 2023)
Forløbet udmøntede sig i gruppeoplæg om hver af kanonteksterne med fokus på hvilken relevans forfatteren har i dag. Eleverne argumenterede for og imod at forfatteren stadig skulle indgå i kanon. Dernæst en individuel aflevering med et debatindlæg for eller imod kanon.
Omfang: 65 sider (ca.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Faglige - Fokus: den litteraturhistoriske udvikling med nedslag i middelalder og centrale perioder fra
barokken til i dag. I forløbet har fokus været teksternes samtid og deres forbindelse til nutiden. Faglige
mål: analysere og fortolke fiktive tekster, analysere og vurdere ikke-fiktive tekster, perspektivere tekster
ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige,
samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge, demonstrere
kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden, demonstrere kendskab
til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger,
navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation,
demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901724970",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901724970",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901724970"
}