IBC Kolding
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Kolding
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet ks2022 hhxe DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Karina Juhl Jensen
Hold
ks2022 hhxe DA (
kshhx 1e DA
,
kshhx 2e DA
,
kshhx 3e DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Retorik og argumentation
Titel 2
Kulturmøder med særlig fokus på Yahya Hassan
Titel 3
Dokumentar og reality
Titel 4
Dansk samtidskunst i Berlin
Titel 5
Tendenser i samtiden - autofiktion fortsat
Titel 6
Mennesket i nye tider - Litteraturhistorie
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Retorik og argumentation
’Ud med sproget’ Helle Borup, 2. udgave, Frydenlund:
Kap. 1: Hvad er retorik?
Kap. 4: Appelformerne
Kap 5: Argumentation
Kap 6: Genren
Kap. 7: Situationen bestemmer
'Ind i sproget - Grundbog til almen sprogforståelse, hhx”, 2. udgave, Systime:
Kapitel 4.2: Billedsprog side 119-126 + skema side 128 + side 132-35)
Kapitel 5.2: Standard og variation side 172-78
Analyser af reklamer som eksempel på brugen af appelformer:
Rygestop:
https://www.youtube.com/watch?v=O_X9uJompyE
Røde Kors:
https://www.youtube.com/watch?v=9K1aNNtNsUQ
Rådet for sikker trafik:
https://www.youtube.com/watch?v=56c7BDfpJxc
Analyser af virkemidler i kendte historiske taler - uddrag af:
Hitler:
https://www.youtube.com/watch?v=EV9kyocogKo
John F Kennedy:
https://www.youtube.com/watch?v=56V6r2dpYH8
Martin Luther King:
https://www.youtube.com/watch?v=3vDWWy4CMhE
Barak Obama:
https://www.youtube.com/watch?v=PVRvZjEv00s
Analyser af diverse nytårstaler:
Analyse af Dronningens Nytårstale 2020
Analyse af Ungdomshusets Nytårstale 2006
Analyse af Mette Frederiksen Nytårstale 2021
Analyse af Søren Brostrøms Nytårstale 2021
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at møde jer. I dag fortæller jeg jer om, hvad der skal ske i den kommende tid i dansk :-) Vi skal desuden hente bøger.
Vi starter med at hente bøger på biblioteket :-) Vi arbejder videre med Blå Bog. Husk at medbringe de ark, I fik udleveret sidste gang.
Jeg er desværre blevet syg, så timerne er aflyst. Vi ses i næste uge :-) I medbringer bogen 'Ud med sproget' - den skal vi arbejde med i dag :-)
Alle medbringer det portrætfoto, I lavede i forbindelse med Blå Bog. Jeg har printet, så vi skal have det sat sammen. I medbringer desuden bogen 'Ud med sproget' - den skal vi arbejde med i dag :-)
I medbringer ALLE 'Ud med sproget' + portrætter. I dag arbejder vi med berømte, historiske taler. Jeg glæder mig til at se jer :-)
Husk at medbringe bogen 'Ud med sproget' :-)Vi arbejder videre med appelformerne: De, der ikke var til undervisningen sidste gang, skal få læst kapitel 4 til i dag. Tobias og William + Mads og Christian holder deres taler. Lektien er at finde 3 rekla
Lektie: I laver øvelsesarket færdig til argumentation. Vi starter med at gennemgå øvelserne :-) Vi ses - HUSK bogen, ellers er det en tur på trappen!
Lektie: Læs kapitel 6 i 'Ud med sproget' + skriv noter til. Husk at medbringe bogen til timen ;-) Vi starter nok timen med at I skal uploade noter, så husk at få det lavet.
Lektie: Læs kapitel 7 i 'Ud med sproget'. Skriv noter til kapitlet - særligt hvad der kendetegner Det Retoriske Pentagram. Vi starter nok timen med, at I skal uploade noter. Husk bog til timen :-)
I skal fremlægge opgaven til Dronningens Nytårstale. I er forberedte fra start, har øvet jer og lavet et flot pp.
Vi mødes i klassen, hvor jeg mangler at høre to fremlæggelser.
I hører mere på timen :-)
I skal alle sammen uploade et udkast til en indledning. Jeg hører de sidste fremlæggelser. I får timerne til at begynde at skrive jeres essays :-) Husk alle noterne fra i fredags.
Lektie: Læs og lyt til følgende nytårstale:
Vi starter op på nyt emne i dag! Jeg fortæller mere på klassen, og I får et nyt kompendium udleveret :-)
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kulturmøder med særlig fokus på Yahya Hassan
Grundbog:
’Analyse af kultur og sprog’ kap 2 s. 14-27 - Kulturbegreber
’Analyse af kultur og sprog’ kap 4 s. 50-62 - Sprog og identitet
Tekster:
Rudyard Kipling ’Hvid mands byrde’ oversat fra engelsk, 1938.
Forsideillustration til ’Lille sorte Sambo’, 1937
Forsideillustration til ’Brun mands byrde’, 2013
’Fra Thailand til Thy’, Filmcentralen, 2008
Adam og Noah: Adam & Noah - Danser Sådan Her (Musikvideo) - YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=ttvCP0z1DVE
’Gør Danmark dansk’ CFU, afsnit 1
Hassan Preisler: Uddrag af Brun mands byrde s. 194-196, 2013
Christina Hagen: Uddrag af White girl, 2012
'Flugt' Jonas Poher Rasmussen, 2021, DR
Yahya Hassan:
Film om Yahya Hassan: ”Himlen over os” fra februar 2013 (8 minutter)
http://www.youtube.com/watchv=gjhIZtDf6EQ&feature=youtube_gdata_player
Yahya Hassan læser op af digt:
http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/Boeger/2013/10/17/110137.htm
)
Oplæg omkring oplæsning i Volsmose og efterfølgende debat i Deadline 1.12.13 mellem Innam Nabil og Yahya Hassan (19 min)
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/10/08/080727.htm
Yahya Hassan 'Yahya Hassan', 2013
Udvalgte digte af Yahya Hassans ’Yahya Hassan 2’
Forlagsmøde
Digtoplæsning i ghettoen
Vantro
Grundlovsforhør
Skudt
Slumroyal
Gal
Gerningssteder
Artikel: Yahya Hassans redaktør ’Derfor er han et godt eksempel på hvad litteratur kan’
Hovedværk: Yahya Hassan ’Yahya Hassan’
Hovedværk: 'Flugt', 2021, DR1
Indhold
Kernestof:
I er i lokale 128 kl 9:55! Ikke senere. Alle telefoner ligger i jeres tasker i lokalet - de bliver inddraget af mig, hvis jeg ser nogle.
Vi starter timen med at gennemgå de spørgsmål, I besvarede sidste gang. De skal uploades i starten af timen. I slutningen får i essays tilbage, og vi arbejder med dem igen. De, der ikke var til timen sidste gang: Der ligger et kompendium på lærerbord
I skal arbejde selv i dag, da jeg har omsorgsdag med mine børn :-) I må gerne arbejde derhjemme, og komme i skole kl. 10:00:
Vi skal videre med vores nye emne 'Kulturmøder'. I dag skal vi arbejde med alle de begreber, vi har lært indtil videre fra teorien :-) Husk at medbringe det nye kompendium.
I dag skal vi arbejde med en dokumentar i forbindelse med vores forløb 'Kulturmøder'. Husk kompendium til forløbet :-)
Test: ALLE kommer til timerne, for I skal i dag testes i alle de nye fagbegreber til forløbet 'Kulturmøder'. Læs op på s. 2-13 i kompendiet - det er de sider, I bliver testet i :-)
Lav personkarakteristik af 3 selvvalgte personerTager dokumentaren udgangspunkt i, at der er en fælles nationalkultur? Hvilket kulturbegreb er udsendelsen lavet ud fra? Det beskrivende eller det komplekse?Ses den etnocentriske kulturopfattelse? Hvor?
Vi starter med at gennemgå det, i lavede i slutningen af timen i går, så det er lektie, hvis i ikke nåede at blive færdige. I dag står den på spændende arbejde med vores elskede begreb 'Etnocentrisme' - hvis i ikke kan huske, hvad begrebet betyder, s
Ì skal arbejde selv i dag, da jeg er blevet syg :-( I laver nedenstående GRUNDIGT. Har man ikke lavet det, går jeg ud fra, man var fraværende til timen. I slutter timen af med at uploade jeres arbejde.
I får Yahya Hassans digtsamling i dag - den henter vi til at starte med :-) Herefter gennemgår vi jeres arbejde fra i mandags. Husk at medbringe kompendie, for vi skal også i gang med en ny tekst i dag.
Vi arbejder videre med 'Brun mands byrde'. I husker alle at medbringe kompendie til forløbet.
Vi mødes i biografen kl. 12 PRÆCIS :-) Der har i selv betalt for jeres indgang til biografen. Kom forbi mig, så jeg kan tjekke fravær.
Vi arbejder i dag med 'Meter i sekundet'. Husk at medbringe kompendiet til forløbet 'Kulturmøder'. Vi henter desuden Yahya Hassans digtsamling.
Lektie: I har besvaret spørgsmål til 'White girl' færdige - måske I skal uploade det - alle laver det - også selvom man var fraværende :-) Vi arbejder med Yahya Hassan. Husk at begynde at læse digtsamlingen af Yahya Hassan.
OBS: Digtsamlingen af Yahya Hassan skal være læst færdig til i dag. I udvælger individuelt 5 digte fra samlingen, så har gjort indtryk på jer + i argumenterer hvorfor.
Jeg starter med at give lidt praktisk info om årsprøven i dansk. Makkerskabsgrupper fremlægger digtanalyser. I får de første 25 min til at blive klar, men husk at give hinanden lektier for derhjemme også.
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dokumentar og reality
Grundbog til dokumentaren og reality:
Den medierede virkelighed, Kapitel 6, Jørgen Asmussen, Johannes Fibiger
Faktalink om at være på:
http://www.faktalink.dk/titelliste/atvaere00
Faktalink om realitygenren:
http://www.faktalink.dk/titelliste/real/realtv
Dokumentarer
Dokumentar ’Bagom reality' DR2
Dokumentar 'TV!TV!TV! om reality CFU
Dokumentar ’Herlufsholms for livet' og 'Herlufsholms hemmeligheder' på CFU
Reality
Analyse af ’Bonderøven’ sæson 15, afsnit 1 - set som lektie
Analyse af ’Dagens mand’ sæson 2, afsnit 6 - set som lektie
Analyse af Bachelorette sæson 1, afsnit 1 - set som lektie
Analyse af Sporløs afsnit 4, 2014 -
dr.dk
Analyse af ’Robinson' afsnit 1, 2010 - set som lektie
Analyse af X factor, 2020 afsnit 1 - set som lektie
Klassen har desuden lavet oplæg, noteark og power point om diverse mediehistoriske emner: Avis, Tidsskrift, Radio, Fjernsyn, Film, Internettet, hvor de har lavet en tidslinie af mediet og givet et oprids af den historiske udvikling og den kulturelle indvirkning.
Hovedværk: ’Herlufsholms hemmeligheder' på CFU
Skriftlighedsforløb til Robinson afsnit 1, 2013:
Processkrivning
Hvordan skriver man den gode indledning
Hvordan får man indledning og afslutning til at hænge sammen
Indhold
Kernestof:
Vi starter op på nyt emne: 'Reality og dokumentar'. I får et nyt kompendium udleveret på timen.
I får de første 30 min til at lave jeres oplæg om mediehistorie færdige - herefter starter vi fremlæggelser :-)
Vi starter timen med jeres fremlæggelser - så i er klar fra start :-)
I dag starter vi for alvor op på vores nye forløb 'Dokumentar og reality'. I får nyt kompendium udleveret på timen.
Vi arbejder videre med det at 'Være på' og genreafklaring. Jeg glæder mig til at se jer :-)
Ingen lektier - kun at rydde klasselokalet op, INDEN jeg ankommer :-) I får udleveret nyt kompendium til forløb.
I skal være helt sikre i Goffmans teori fra sidste gang. Jeg udpeger en heldig elev, der gennemgår hans teori. August laver en kahoot til alle de faglige spørgsmål fra sidste gang.
Jeg udpeger tre heldige eleverne, der gennemgår henholdsvis 'Den medierede virkelighed', Goffmanns teori og Fakta og fiktionskoder'. Så I er alle forberedte på, hvad det hele er - og kan forklare det :-)
I skal arbejde selv i dag: I skal lave oplæg til fremlæggelse færdig fra sidste gang til 'Dagens mand' og 'Bachelorette'. Næste gang er i fra klar fra start til at fremlægge det, i har lavet.
Jeg udpeger fra timens start to heldige grupper, der skal fremlægge det, i har lavet til 'Dagens mand' og 'Bachelorette'. Alle grupper er forberedte og har uploadet arbejdet.
Ingen lektier, men HUSK at medbringe det udleverede kompendium til forløbet om Reality.
Vi skal i gang med processkrivning i grupper - så husk at være til stede for din gruppe. Det ender ud i en aflevering - jeg fortæller mere på timen :-)
Alle medbringer et udkast til en indledning. Vi arbejder herefter videre med afleveringen :-) I får timerne i dag til at få hjælp til at skrive den gode og korrekte indledning og afslutning.
I skal læse s. 110-114 i kompendiet til forløbet 'Reality og Dokumentar'. I dag skal vi arbejde med 'Sporløs'.
Lektie: I laver besvarelser færdig til 'Sporløs'. Dem starter vi med at gennemgå - måske I også skal uploade, så jeg kan se, hvor grundige, I altid er :-) Derefter står den på talentshows og X factor :-) I husker at medbringe kompendiet til forløbet
Vi er færdige med reality-genren og går videre til dokumentar-genren :-) I medbringer samme kompendium, I har fået udleveret - det lille sorte.
Vi arbejder videre med dokumentar - nærmere den observerende dokumentar. Det bliver spændende - be there... :-)
Lektie: I skal kunne kendetegn for de forskellige dokumentargenrer, som vi har læst om i kompendiet. I bliver testet i dem fra start :-) Vi skal i gang med vores hovedværk i dette forløb, som jeg fortalte om i sidste uge. Jeg fortæller mere på timen.
Der var en hel makkerskabsgruppe + Mila, der skal medbringe kage :-) Den kan vi jo spise, mens vi ser vores hovedværk :-)
Vi skal i dag lave noget mega sjovt - synes jeg i hvert fald :-D Vi arbejder videre med Herlufsholm, så I må ikke have glemt de to dokumentarer.
OBS: Historie i stedet for dansk i dag (Vi byttede jo i sidste uge - så timerne skal gå op). Christian medbringer kage :-)
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Dansk samtidskunst i Berlin
Grundbog:
’NU! Dansk samtidskunst og Berlin’:
Tendenser i dansk samtidskunst s. 5-15
Installationskunst s. 25-32
Olafur Eliasson s. 33-44
Jeppe Hein s. 45-53
Konceptkunst s. 69-74
Kristian Von Hornsleth ’Hornsleths kunst forarger’
https://www.information.dk/2007/07/hornsleths-kunst-forarger
Intervenerende street art s. 87-98
Armsrock s. 113-124
Værker
Analyse af værker:
Marchel Duchamp ’Fountaine’
Bjørn Nørgaard ’Hesteofringen’
Jeppe Hein ’Social Benches’, ‘Endless Connection’
Olafur Eliasson ’New York Waterfalls’ og ’The weather Project’
Elmgreen&Dragset ‘Homodenkmal’, ‘Prada Marfa’
Baggrundsviden om kunst:
Portræt af Elmgreen&Dragset – kunstnerportræt og om at bo i Berlin:
http://www.dr.dk/skole/Billedkunst/Den+kunstneriske+proces/Elmgreen_og_dragset/elmgreen-og-dragset.htm
http://www.dr.dk/skole/Billedkunst/Den+kunstneriske+proces/Elmgreen_og_dragset/elmgreen-og-dragset.htm
Udsendelse fra tv2: Danmark ifølge Bubber ’Den falske kunstner’
Hovedværk: 'Connect me' udstilling på Trapholt.
Hovedværk: Dokumentarfilm: Kristian Von Hornsleth:
DR.dk
dokumentaren: Village project Uganda’: ’We want to help you, but we want to own you’
Skriftlighedsforløb:
Hvordan skriver man det gode essay?
Processkrivning som forarbejde:
Hvordan skriver man refleksivt?
Hvordan sætter man en objektiv diskussion op?
Indhold
Kernestof:
Yes, så er det blevet tid til dansk :-) Vi starter op på nyt emne - jeg fortæller mere på timen.
Vi arbejder videre med 'Dansk samtidskunst'. Husk godt humør og glade ansigter - som altid :-)
Lektie: I skal have fundet et kunstværk, I vil arbejde med på timen i dag. I skal være meget meget kreative i dag, så medbring den store kreative hue :-)
OBS: Æv, jeg er syg i dag, så I skal arbejde selv. I får tiden til at læse s. 2-7 i kompendiet til historie - altså det I fik udleveret i går + besvare spørgsmål. Der manglede nogle til timen i går - de kan få et kompendie i skabet. Man skal ikke byt
Vi arbejder videre med 'Dansk samtidskunst'. Ingen lektier, men husk at medbringe kompendiet til forløbet.
YES! Det er blevet tid til dansk. Medbring kompendiet til samtidskunst, som I har fået udleveret. Vi arbejder videre og starter med at opsamle på Elmgreen&Dragset - herefter står den på teori - så be there... Ingen lektier :-)
Den står på Installationskunst og Olafur Eliasson i dag (ham, der har lavet regnbuen på taget af Aros). HUSK kompendium til forløbet - ellers skal man give kage :-)
Lektie: LÆS siderne om Olafur Eliasson i kompendiet til Dansk Samtidskunst. I læser grundigt, så I kan være på fra start - mindst 20 hænder i vejret :-) ALLE medbringer kompendiet.
Yes, vi skal på Aros i dag :-D I kommer som aftalt til Århus - husk at køre sammen - og FORSIGTIGT! Medbring godt humør og interesse! Se invitation nederst.
AROS 2E invitation.doc
Opgaver Aros.docx
Vi starter med at gennemgå AROS opgaverne. Herefter arbejder vi med Jeppe Hein :-) Husk kompendium til forløbet.
I dag skal vi arbejde med en ny genre: Konceptkunst :-) Husk at medbringe kompendiet til kunstforløbet.
Vi skal arbejde med Kristian Von Hornsleth i dag. Husk at medbringe kompendium til forløbet :-)
I medbringer 1. udkast til indledningen i jeres essay. Vi arbejder videre med essay i dag - vi øver at skrive et essay (igen). Medbring den store skrivelyst til timen :-)
Omfang
Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 39
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Tendenser i samtiden - autofiktion fortsat
Autofiktion med fokus på ’Klovn’, Thomas Korsgaard og Nils Malmros
Grundbog:
’Livsværk – Det selvbiografiske i ny dansk litteratur’ s. 10-29 + s. 47-51 (Per Højholt 'Jeg har ingen barndom' fra Stenvaskeriet og andre fortællinger 1994).
Udsendelse:
’Salon K - at skrive om sig selv’
Klovn:
Klovn '5 års dagen' - CFU
’Klovn ødelagde Casper og Ibens forhold’ -
Avisen.dk
’Klovn - trend spreder sig på tv’ -
Videnskab.dk
Sorg og Glæde:
Artikler til 'Sorg og glæde'
Ekko ’Baseret på virkelige hændelser’
Ekko ’Til dem, det måtte interesse’
Niels Malmros ’Sorg og glæde’ – set som lektie
Hvis der skulle komme et menneske forbi:
'Hvis der skulle komme et menneske forbi', Thomas Korsgaard, 2017
”Lige om lidt kommer katastrofen” Politiken 28. januar 2017
”Det er usandt og for groft” Politiken, januar 2017
Hovedværk: Thomas Korsgaard 'Hvis der skulle komme et menneske forbi' 2017
Foredrag med Glenn Bech
Indhold
Kernestof:
Juhuuuuu det er blevet tid til dansk :-D Jeg glæder mig til at se jer igen - I er sikkert blevet 10 cm højere alle sammen!
Alle medbringer Korsgaard og Livsværk, som i fik udleveret sidste gang. Vi starter timen med at I skal læse i romanen på klassen. Herefter arbejder vi videre med Autofiktion :-)
Hvad ved I om Casper Christensen og Frank Hvam i forvejen? Hvordan opfatter I Casper Christensen som person? Hvordan opfatter i Frank Hvam som person?Hvor stammer jeres opfattelser fra?
I medbringer romanen af Korsgaard - også selvom den er tunge for jeres skrøbelige skuldre :-) Vi arbejder videre med Klovn i dag - og vi skal endda se et afsnit af Klovn. Få læst i romanen derhjemme!
Lektie: I skal MINIMUM have læst de første 12 kapitler i 'Hvis der skulle komme et menneske forbi'. I medbringer romanen af Korsgaard. I skal arbejde på jeres fremlæggelse af 'Klovn'.
Til at starte med udpeger jeg en heldig gruppe, der fremlægger deres analyse af Klovn - alle er altså forberedte, så de kan fremlægge. Herefter skal I i gang med den første aflevering i dansk - den fortæller jeg mere om på klassen. Få læst i romanen
I medbringer romanen af Korsgaard - vi læser i starten af timen. Herefter får i tid til at starte på indledningen til den nye opgave. Medbring desuden 'Livsværk'. Få læst i romanen derhjemme!
OBS: Jeg er desværre syg :-( I skal på timen læse i romanen. Få læst en masse - der går ikke længe, før den skal være færdiglæst :-)
Vi starter med at arbejde med jeres indledninger. Herefter samler vi op på s. 11-17 i Livsværk, som var lektie til sidste gang. Alle medbringer 'Hvis der skulle komme et menneske forbi' - Korsgaard og LIVSVÆRK :-) Husk at få læst i romanen derhjemme.
Lektie: Livsværk: Læs s. 17 midt-22 midt. Husk at medbringe Livsværk - Korsgaard behøver i ikke tage med i dag - men husk at læse derhjemme.
Lektie: Få læst en masse i 'Hvis der skulle komme et menneske forbi'. Vi skal arbejde med bogen i dag, så husk at medbringe romanen.
Vi arbejder med analyse af Klovn :-) Medbring 'Livsværk'.
Vi skal se 'Sorg og glæde' i dag :-)
Vi ser 'Sorg og glæde' færdig :-)
Thomas Korsgaard skal være læst færdig. Medbringe Thomas Korsgaard og Livsværk. Vi starter med at evaluere jeres afleveringer :-)
Vi afslutter i dag autofiktion :-) Medbring godt humør og kreativt sind! Christian og co laver anmeldelse færdig.
Vi starter med at se alle jeres STORMESTER! Vi tager historie i stedet for dansk: Vi skal se Schindlers liste - vi starter med lidt baggrundsarbejde om filmen :-)
Omfang
Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Mennesket i nye tider - Litteraturhistorie
Grundbog:
’Litteraturhistorien på langs og tværs’: Til alle perioderne
Folkevise: ’Ebbe Skammelsøn’, 'Æresdrabet der rystede Danmark' BT, 2015.
Oplysningstiden: Uddrag af Niels Klims underjordiske rejse, 1741, Ludvig Holberg. 'Epistel 395’ Ludvig Holberg. Per Stig Møller 'Satire er demokratiets salt- uden den bliver det hele ferst' Berlingske 2019, 'Muhammeds ansigt' Jyllandsposten 2005. 'En Kongelig affære, Nikolai Arcel, 2012.
Romantikken: Adam Oehlenschläger ‘Der er et yndigt land’. N.F.S. Grundtvig ’Det er så yndigt at følges ad’. H.C Andersen ’I Danmark er jeg født’. St St Blicher ’Sig nærmer tiden’. Christian Købke 'Udsigt fra dosseringen ved Sortedamssøen ved Nørrebro, 1838. Johan Thomas Lundbye 'Malkescene' 1841.
Det moderne Gennembrud: Herman Bang ’Den sidste balkjole’. Henrik Ibsen 'Et dukkehjem', 'Sat ud' Erik Henningsen, 1892. Sædelighedsfejden. Elizabeth Grundtvig 'Nutidens sædelige lighedskrav', 16. marts 1887. Georg Brandes 'Engle', 6. juli 1887. Henrik Pontoppidan ’Af Vandreren’
Det Folkelige Gennembrud: Martin Andersen Nexø 'Lønningsdag'.
Modernisme: Karen Blixen 'Ringen'. Johannes V. Jensen 'Bo'l'. Klaus Rifbjerg ’Den kroniske uskyld’. Tom Kristensen 'Det blomstrende slagsmål'. Peter Seeberg ’Stilladset’
Hovedværk: 'Et dukkehjem' Henrik Ibsen
Indhold
Kernestof:
I dag starter vi op på 400 års Litteraturhistorie. I skal medbringe bogen Litteraturhistorien på langs og tværs.
Vi arbejder videre med litteraturhistorie - i dag står den på Middelalder. Husk at medbringe bogen 'Litteraturhistorien på langs og tværs' - ellers skal man give kage :-)
Vi arbejder videre med Middelalderen - husk Litteraturhistorien på langs og tværs + kompendium. Vi starter med at se/høre alle jeres produkter fra sidste time.
Vi afslutter vores arbejde med Ebbe Skammelsøn. Alle har skrevet 1 sætning til hver strofe. Set videoen. Skrevet et digt etc ud fra Adelus. Alle medbringer kompendium og bog til litteraturhistorie.
Jeg introducerer til skærmfri uge. Vi skal arbejde med en podcast, så medbring høretelefoner :-)
Genstart | Skærm børnene | DR LYD
Den står på Oplysningstiden! Det bliver spændende, for vi starter jo så småt DHO op med emnet :-D Husk kompendium og bog til litteraturhistorie - ellers skal man give kage!
Den står igen på Oplysningstiden! Husk kompendium og bog til litteraturhistorie - ellers skal man give kage!
Vi arbejder med DHO og rapport :-)
Vi går i eksamenskælderen :-) Medbring penalhus og spidsede blyanter :-)
Vi skriver videre... :-) Medbring Håndbog til dansk og penalhus!
Vi arbejder videre med Stenbroer - vi skal i dybden med analysen + læse mellem linjerne. Medbring 'Håndbog til dansk'. Merle medbringer en lækker kage :-)
Jeg fortæller om mulige emner i SOP, og herefter arbejder vi videre med litteraturhistorien. Alle medbringer 'Litteraturhistorien på langs og tværs'. Jeg glæder mig til at se jer :-)
Vi idegenererer over SOP. Medbring alle jeres gode ideer :-)
Alle medbringer 'Litteraturhistorien på langs og tværs'. I starter timen med at uploade noter fra sidste gang til Nationalromantik, universalromantik og nyplatonisme :-)
Lektie: Nationalromantikken analyser skal uploades i makkerskabsgrupperne: HC Andersen, Öehlenschläger og Grundtvig. En heldig gruppe kommer til tavlen og fremlægger opgave 4.
Lektie: Læs jeres terminsprøver igennem IGEN! I får terminsprøver tilbage - vi ser, om jeg kan nå at snakke med jer alle individuelt om opgaven. ALLE medbringer Henrik Ibsen romanen, I fik udleveret sidste dansktime. Har man ikke fået et eksemplar, f
I skal arbejde selv :-( I må bruge de første 45 min på BLÅ BOG. Herefter må skal I læse i 'Et dukkehjem'. I SKAL have læst den færdig til næste gang, vi har dansk (1/4). Husk, den tæller som hovedværk.
Et Dukkehjem skal være læst færdig (Husk den tæller som hovedværk). Husk at medbringe Et Dukkehjem og Litteraturhistorien på langs og tværs til timen, da vi skal arbejde med den i dag.
Vi laver timerne om til HISTORIE! Vi ser filmen færdig fra i går :-)
Vi arbejder med DMG - husk at medbringe Litteraturhistorien på langs og tværs. Jeg glæder mig til at se jer :-)
Lektie: Læs ’Litteraturhistorien på langs og tværs om ’Det Moderne Gennembrud’ s. 116-135 skriv noter til - pas på, du ikke skriver hele bogen af - de skal SELVFØLGELIG uploades. Vi starter med at se jeres tik-toks.
Husk at medbring Litteraturhistorien på langs og tværs + kompendiet - ellers skal man give KAGE :-D Vi skal i gang med det sidste af litteraturhistorien og de sidste kanonforfattere.
Birk medbringer kage :-) Husk at medbring Litteraturhistorien på langs og tværs + kompendiet - ellers skal man give KAGE :-D Vi skal i gang med det sidste af litteraturhistorien og de sidste kanonforfattere.
Merle medbringer kage. Husk at medbring Litteraturhistorien på langs og tværs + kompendium - ellers skal man give KAGE :-D I skal videre med jeres litt. his. projekt - I skal aflevere i slutningen af timen i dag!
Husk at medbring Litteraturhistorien på langs og tværs + kompendium - ellers skal man give KAGE :-D I skal fremlægge jeres oplæg om kanonforfattere i dag!
Alexander og Sebastian medbringer kage. OBS: Timerne laves om til historie: I skal arbejde videre med 6. semester opgaven!
Lektie: Du skal orientere dig i eksamensopgaverne og sætte dig fast på, hvilken opgave du vil skrive. Læs teksten/teksterne hertil. Vi skal øve os til den skriftlige eksamen! Husk adgangen til 'Guide til skriftlig dansk'. Medbring også gerne Håndbog
Lektie: Skriv på din opgave derhjemme! Vi skriver videre :-) Husk alle bøgerne, som du skal bruge i forbindelse med din opgave. Håndbog til dansk er altid en god ide at medbringe.
Vi repeterer og ser 'Det Grønne Bord' :-)
Omfang
Estimeret: 45,00 moduler
Dækker over: 64
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901876750", "T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901876750", "H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901876750" }