Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Helle Stage Søtrup
|
Hold
|
ks2022 hhxf DA (kshhx 1f DA, kshhx 2f DA, kshhx 3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identitet: Krop, køn og klasse
"Hård Udenpå", dokumentar (2017), DR
"Tykke Ida", afsnit 1, Dokumentar DR (2018).
"Sex på P3: Transkroppen".
Eleverne har skrevet refleksioner om disse 3 dokumentarer.
Eleverne har stiftet bekendtskab med queer-teori i denne emnekreds.
"Vincent vil ikke sættes i bås som dreng eller pige", DR, videoklip (2022).
Derudover har vi researchet på emnet kropsaktivisme og eleverne valgt aktivister til korte præsentationer
2 afsnit af dokumentaren "Blok på Bistand" (2015).
5 digte fra Glenn Bechs "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022).
Uddrag fra Eduard Louis "Forvandlingens metode" (2023)
"Kroppen her i rummet nu". Om det senmoderne.
Salvador Dali "Det antropomorfiske skab" (1937)
Eleverne har afleveret et håndskrevet brev i denne emnekreds med sproglige virkemidler i "Skærmfri uge".
I denne emnekreds har vi arbejdet med Wislawa Szymborska digt "I prefer" i dansk oversættelse og eleverne har skrevet egne digte med samme benspænd.
Der er læst ca. 30 ns i denne emnekreds
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom & Ungdom
"I bor da meget pænt", Thomas Korsgaard, fra "Tyverier" (2019).
(Stilemne - personkarakteristik)
"Omklædning", Sidsel Falsig Pedersen (2008)
"Det forsømte forår", filmatisering. (Hovedværk)
(Om denne film har vi lavet et større processkrivningsforløb på 6 lektioner)
Podcast: "Utilstrækkelig", interview med Christian Hjortkjær om ungdom.
"Blinkende lygter", Tove Ditlevsen (1947) (digt sammenlignet med film)
"Just like home", Billedserie af Julie Nord (2013) (Hovedværk)
"Det bliver i familien", artikel af Gitte Ørskov om Julie Nord.
Digt af Lone Hørslev "Just like home" skrevet til udstillingen.
Eleverne har præsenteret selvvalgte billeder af Julie Nord i mindre grupper.
Stilemne: Analyse og fortolkning af uddrag fra "Forbandede yngel" af Anne-Cathrine Riebnitzky (2012)
1 afsnit af dokumentaren "Barndom på bistand" 2015
Any Thyregod: Freuds personlighedsmodel.
"Den tid på året" Film 2018. (juleafslutning)
Udfærdigelse af personligt stamtræ og drøftelser om generationer og modernitet.
I de to første emnekredse i studieretningen har vi indledt danskstudierne med at fokusere på fortolkning og to forskellige aspekter af emnet identitet: 'Køn, krop og klasse' samt 'Barndom & ungdom'. Vi har drøftet forskellige aspekter af identitet, herunder relationen mellem individ og slægt/familie. Eleverne har studeret Freuds personlighedsmodel. Vi har også indledt drøftelser om det senmoderne og iscenesættelsen af identitet. Eleverne har trænet både læsning og lytning og lavet processkrivningsforløb. Vi har læst ca. 60 sider i disse to emnekredse.
Eleverne har tilmed læst et værk selv som læsetræning: "Den tynde hud" af Troels Kløvedal. (ca. 150 ns)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Højsang
"Hvor smiler fager" (1925) Johannes V Jensen
Oplæg om genren: Den nationale sang.
Gruppepræsentationer med følgende sange:
"I Danmark er jeg født", "Langt højere bjerge",
"Som en rejselysten flåde", "Den danske sang"
"Danmark, nu blunder den lyse nat", "Vi elsker vort land"
"Svak" Viktor Leksell (2020) (Svensk tekst)
(arbejde med leksikal inferens)
"Jo mere jeg bli'r din, jo mer er jeg mig selv", MouritzenHørslev projekt (2013)
Lejlighedssang til bryllup (2006)
"Ægteskabet", Kay Nielsen (1926)
https://bryllup.dk: Hvordan ser et bryllup ud anno 2023?
"Foran alteret" Herman Bang (1880)
(samt Litteraturens Veje om impressionisme og Herman Bang)
"Fyldt af glæde over livets under", Ellingsen og Lyster, (1978) "Forsvindingsnumre", Amalie Langballe (uddrag) (2019) Sammenlignende analyse.
Litteraturhistorisk gennemgang af romantikken; universalromantik, nationalromantik og romantisme.
"Hyrdedrengen", Anton Nielsen (1861)
"Vinterlandskab", Caspar David Friedrich (1774)
Gruppearbejde om digte fra perioden romantikken.
Af Emil Aarestrup: "Til en veninde", "Der er en Sjæl i denne Albu", "Paa Bjerget", "En middag", "Angst", "En brystnaal"
samt B.S, Ingemanns "Ønskerne".
Grupperne har fremlagt teksten med efterfølgende samtale om indhold og sproglige virkemidler.
I denne emnekreds har vi læst ca. 50 ns. Emnekredsen har haft 'Højsangen' som tema; højtiden, hyldesten, højdepunktet. Vi har undersøgt forskellige aspekter af højsangen - dels et udvalg om livets store begivenheder og overgange (her fødsel, at flytte hjemmefra, forelskelsen, brylluppet) og dels højstemte sange om kærlighed til fædrelandet.
Skriftligt forløb i denne emnekreds:
Analyse af "Jylland mellem tvende have", H.C Andersen (1859)
Eleverne har haft 24 timer til forberedelse, skrevet på skolen til årsprøve i 3 timer og genafleveret stilen efter feedback.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Picasso og dem der kom før
Et kunsthistorisk forløb med fokus på 200 års strømninger.
Romantik, realisme, impressionisme, ekspressionisme, kubisme.
Jørgen Roed "Haven med den gamle døbefont" (1850)
Larsen "Billede af Livet i en sjællandsk Bondegaard ved Middagstid" (1852)
Monet "Impression Soleil Lavant" (1876)
Brendekilde "Udslidt" (1889)
Scobius "Det tabte paradis" (1899)
Munch "Skriget" (1893)
Kandinsky "Swinging" (1925)
Picasso "The three dancers" (1925)
Picasso "Girl before a mirror" (1932)
Dokumentar: "Guernica explained". Youtube.
Supplerende materiale:
Dokumentar: Hvem var Frida Kahlo?
Dokumentar: At fange en solstråle
Billederne er blevet set og drøftet i par.
Klassen har set udstillingen " A surreal chock" om på Aros oktober 2023. Eleverne har valgt et værk til individuel præsentation (optagelse og feedback på præsentation)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Nordiske stemmer
"Den rigtige Thomas", Ingvild H. Rishøj (2015, Norge) (Hovedværk). (40 ns) Oversat.
Værket er læst som højtlæsning.
5 digte af Trygve Skaug (på norsk) fra digtsamlingen "Ikke slipp" (2020).
Uddrag fra "Om sommeren" af Karl-Ove Knausgård (2016, Norge) Oversat.
(Kreativ skriveøvelse i at skrive som Knausgård i genren kortfiktion)
"Miss Island", Audur Ava Olafsdotttir (hovedværk) (2021)
Interview med Olafsdottir på litteraturscenen i Göteborg.
"Skål", islandsk dokumentar, (2021)
https://www.dr.dk/drtv/se/paa-eventyr-i-island_296275
(rejseprogram om Island fra BBC "På eventyr i Island")
"Skæbne" Morten Nielsen (1944)
Kunstværker af Simone Aaberg Kærn (2013)
"Svag", Viktor Leksell (Svensk popsang) (2020)
I denne emnekreds har vi øvet oplæsning og fortolkning samt forudsigelse af plot. I Knausgårds tekst har vi arbejdet med synsvinkel. Vi har læst ca. 80 ns i denne emnekreds.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
54 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Fremtiden rykker ind
"Fakturaen", Jonas Karlsson, 2015 (hovedværk)
2 afsnit af Black Mirror, "Be right back" og "Nosedive" (hjemmearbejde)
"Sorrig og glæde" af Thomas Kingo (1681).
"En usynlig bølge af ingenting", Kaspar Colling Nielsen (2019).
"År 2061", Hans Scherfig, (1961).
Essay om fremtiden skrevet i denne emnekreds som processkrivning på baggrund af brainstorm - hvordan ser fremtiden ud?
Teori om essayskrivning gennemgået i denne emnekreds.
Vi har læst ca. 250 ns i denne emnekreds
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Køn og ytringsfrihed
Temadag om ligestilling på kvindernes kampdag i samarbejde med historie og i.ø. Omfattende kildesamling om ligestilling, ligeløn, kvinder i bestyrelsesarbejde, barsel, kønskvoter i erhvervslivet mv.
"Feminismens 4 bølger", fra Det moderne gennembrud og Metoo. Gyldendal (2019).
"At fange en solstråle", dokumentar om Anna Ancher
Uddrag fra "Hjerteflimmer for voksne", 20. november 2023 - blandt andet om ' the mental load' om hvordan kvinder og mænd har lov til at se ud påTV.
Supplerende stof: "Suffragette", film (2015) Om kvinders valgret i England.
DHO-tekster knyttet til køn og ytringsfrihed:
Holbergs digt om Zille (1722)
Explainer, efterår 2023: Iran.
Uddrag fra Sara Omars "Dødevaskeren" samt interview med Lippert i anledning af romanen "Skyggedansren".
Grafisk novelle "I morgen bliver det bedre", uddrag, Caroline Stjernfelt (2015)
I denne emnekreds har vi læst ca. 60 ns. Arbejdet har været delvist lavet i samarbejde med historiefaget og afsluttet med rapportskrivning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Medier. sprog og argumentation
Facts om 6 landsdækkende aviser: BT, Berlingske, Weekendavisen, Politiken, EB og JP. (elevoplæg)
Nyhedskriterier samt avisens layout.
"Jeg er fucking færdig..." Politiken, juni (2024) (Stilemne, skriftlighedsforløb)
"Fra stemmeret til crop tops"; Woman.dk
"Farvel til finken", JP februar (2016).
Besøg på Politiken i KBH oktober 2024
"Uden for citat", dokumentar om Ekstra Bladet (2014).
Artikel: "Far udslettede hele familien", Ekstra Bladet, 12. april 2017.
"Bryllupstraditioner er trættende - tag for eksempel kjolen". Debatoplæg fra Politiken, marts 2025.
Eleverne er blevet præsenteret for begrebet 'diskurs' i forbindelse med sproglig og semantisk analyse af artiklerne, men ikke lavet en egentlig diskursanalyse.
Frontstage, Backstage - og middle region" fra Mischa Slot Karlsens bog om SoMe samt uddrag fra "Dig og digital dannelse".
Præsentation af analyse af sprog og billeder i posts/stories på Instagram fra danske kendisser. Her er Facework teorien anvendt.
Case: mundtligt eksamenstræning med opslag fra Claus Holm og Anette Heick på Facebook.
Argumentationsanalyse gennemgået i denne emnekreds (Toulmin samt argumenttyper)
"Jeg kan da ikke spise kold kødsovs", debat, JP 3. oktober 2017
I denne emnekreds er der læst ca. 40 ns. Fokuspunktet har været sprog, genre og argumentation i non-fiktion. Vi har arbejdet med at skabe en bevidsthed om de landsdækkende avisers målgrupper og her har der været fokus på Ekstra Bladet og Politiken (Besøgt i oktober 2024)
Emnet er afsluttet med sociale medier, herunder teori om facework og parasociale relationer. Eleverne har selv valgt posts de har præsenteret analyser af. Vi har øvet en mundtlig eksamen med casemateriale bestående af opdateringer og posts fra SoMe.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nedslag i dansk litteraturhistorie
Folkeviser: "Dronning Dagmar" og "Germand Gladensvend"
Christian Mathiassen: Litteraturhistorisk oplæg om barokken og Thomas Kingo (Youtube)
Analyse af Vanitas malerier fra perioden
Besøg i Sct. Nicolai Kirke (2 barokke malerier)
Analyse af moderne vanitas: Damien Hirst, Sara Ekström, Michael Kvium, We Lang m.fl. i gruppepræsentationer.
Oplysning, censur og køn ( DHO)
Ludvig Holberg: Uddrag af Nils Klim samt et skæmtedigt om Zille Hansdotter
Film: "En kongelig affære" (2012) (fokus på portrætteringen af Struensee)
Grafisk novelle i uddrag: "I morgen bliver bedre" Karoline Stjernfelt (2015)
Film: "Suffragette". (2015) Opfølgende gennemgang af de 4. feminismebølger.
Repetition af romantikken med "Guldhornene" af Øehlenschläger (1802).
Det moderne gennembrud (litteraturhistorisk oplæg) samt "Ane-Mette" og "Et Grundskud" fra "Fra Hytterne" af Henrik Pontoppidan (1887).
"Murene", Martin Andensen Nexø (1918)
"Nat i Berlin", Tom Kristensen (1921)
Den forsvundne fuldmægtig", Hans Scherfig (Hovedværk) (1938).
Perspektivering til "Det forsømte forår" (set på film) samt
Storm P: "Tilbage til naturen" (1945)
"Babettes Gæstebud" (Film)
"Ringen" Karen Blixen (1958).
"Patienten", Peter Seeberg (1962) (Eksamenstræning)
"Åbent Digt til Vorherre", Ivan Malinovski, (1963). (elevoplæg)
"Natmaskinen", Michael Strunge (1981) Sammenlignende analyse med "Momentet" af LOC (2011) Mundtlig eksamenstræning.
"Jeg civiliserer mig om morgenen", Kirsten Hamann (1991).
"Det værste og det bedste", Søren Ulrik Thomsen 2005 (Hovedværk)
"Jeg er levende", Jørgen Leths film om SUT, 1999
"Sikket held", Klaus Rifbjerg (2009)
Terminsprøve: sæt fra august 2024
I denne emnekreds har vi læst ca. 250ns. Forløbet har inkluderet et omfattende studie af oplysningstiden i samarbejde med historiefaget. Vi har der haft særlig fokus på Holbergs skæmtedigt samt portrætteringerne af Struensee og Caroline Mathilde i hhv. film og grafisk novelle. Vi har lavet kreativ skrivning på baggrund af "Det værste og det bedste".
Der har været elevoplæg om teksterne fra det 19. og 20. århundrede.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Det moderne menneske
"Feel me" udstilling på Trapholt, januar 2025.
Elever har valgt værker til præsentationer (optaget analyser på video)
"Sleep", At bekæmpe neo-liberalismen med musik, Max Richter (2015).
Hartmut Rosa: Accelerationssamfundet - oplæg.
"Den unge soldats lidelser", Casper Kolding Nielsen (2013).
(stilemne - analyse med perspektivering)
Uddrag af Mathilde Walter Clarks essay "Hvordan man laver dyr", Information (2022).
Oplæg om modernisme og sen-modernisme v/hss med teksteksempler.
"Kunsten at være Josephine Skriver", afsnit 1, dokumentar fra DR (2023).
(Om influencere og SoMe)
Uddrag fra "Dagene er data" af Lone Hørslev (2018).
"Hans bil" af Sidsel Falsig Pedersen (2008). (Personkarakteristisk af en utiltalende fortæller)
"Det senmoderne samfund" fra "I'm fucking loving it" (2006) (Om Giddens, Beck og Ziehe)
Uddrag af Mario Vargas Llosas essay "Litteraturens og troens betydning", (2019).
"Vi længes efter større fortællinger, der peger ud over os selv", Finn Skårderud, (2019).
I denne emnekreds har vi læst teori af Skårderud, Beck og Giddens m. fl og perspektiveret til dokumentaren om Josephine Skriver. Undervisningen har været klasseundervisning med refleksioner baseret på oplæg af elever og lærer. Der har været fokus på senmoderne strømninger i samfund og kultur. Vi har læst ca. 40 ns i denne emnekreds.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901882833",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901882833",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901882833"
}