IBC Kolding
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
IBC Kolding
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet ks2022 hhxj DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
IBC
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Lene Hyllested Riggelsen
Hold
ks2022 hhxj DA (
kshhx 1j DA
,
kshhx 2j DA
,
kshhx 3j DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identitet
Titel 2
Ordets magt
Titel 3
Autofiktion
Titel 4
Kærlighedens ansigter
Titel 5
Mytemotiver i dansk litteratur
Titel 6
Dokumentarfilm
Titel 7
Romantismen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identitet
Opstart: Lav portrætartikler med hinanden to og to - teori om portrætartikler
Kompendium: Identitet:
"til mine forældre" af Gustav Munch-Petersen, 1932
"Til mine forældre" af Carsten René Nielsen, 1993 med komparativ analyse af de to digte
Novelle: "Stor" af Anja Otterstrøm, fra novellesamling: En ikke ualmindelig bivirkning, 2012
Læst uddrag af Det forsømte forår og set filmen
Dokumentar: Tykke Ida, fra DR
Dokumentar: Anders Agger Indefra: Anoreksi med skiftlig aflevering til
Novelle: Solbær af Naja Marie Aidt
Patienten af Peter Seeberg
Lille Knude af Gunnhild Øyehaug
Indhold
Kernestof:
Første gang dansk - ingen lektier. Jeg glæder mig til at hilse på jer
Læs i kompendium s. 42 og 43 samt vedhæftede fil, hvor I skal læse artiklen "Lad ham dog komme med sin lille bog og mærkelige digte"
hhxDansk2014Opgave1.pdf
Vi gennemgår det sidste digt fra sidste dansktime "Til mine forældre" s. 43 og derefter starter I op med den blå bog
Læs teksten Stor i kompendiet (der er desværre ikke sidetal, men det er en af de sidste tekster -den er små 2,5 side). Vi bruger ca. halvdelen af modulet på teksten og den anden halvdel på den blå bog.
https://dansksiderne.dk/index.php?id=7031
Vi afslutter novellen "Stor" og I fortsætter med jeres blå bog (bemærk: I skal aflevere 1. udkast mandag). Vi tager et klassebillede af jer til forsiden.
Lektie: læs i kompendiet uddraget af klassikeren Det forsømte forår s. 45-49
Fokuspunkter til Det forsømte forår.docx
Lektie: Håndbog i dansk (medbringes): læs s. 234-240: Spillefilm. I får i modulet jeres portrætartikler retur med feedback. I skal arbejde med hhv. uddrag og film Det forsømte forår
Ingen lektier. Vi ser det forsømte forår færdig, og arbejder med spørgsmål til filmen og romanuddraget til. Evaluering
Ingen lektier, men medbring jeres danskbog "Håndbog til dansk"
Filmteori.docx
Sidste dansktime inden juleferien. Jeg har planlagt lidt faglige og sociale aktiviteter- ingen lektier
Konjunktioner.docx
Godt nytår. I bedes læse om dokumentarfilm s. 223-226 (de første to linjer øverst) i Håndbog til dansk
Læs i bogen s. 231 (Tilværelsen som teater) til s. 233 (ikke opgaven). Find to eksempler fra en influencer I følger, hvor vedkommende poster noget der er backstage/middle region og noget der er frontstage
Ingen lektier. I får præsenteret en afleveringsopgave og vi tager fat på gennemgang af opgaver fra gruppearbejdet sidste gang
Vi ser Indefra med Anders Agger, og laver i forlængelse deraf sammen de første spadestik til jeres kommende afleveringsopgave om dokumentaren. Vi afslutter opgaverne til Tykke Ida
I arbejder hjemmefra med den skriftlige opgave til Indefra med Anders Agger (se lectio)
Medbring jeres "gamle" grønne AP-bog
Vi tager en quiz om danskfaglige begreber og derudover får I tid til at arbejde videre med jeres to afleveringer i dansk
Lektie: læs novellen Solbær. I printer i timen jeres aflevering
Lektie: læs i jeres nye bog: Ud med sproget s. 19 "Forarbejdningsfaserne" til s. 23 nederst. Vi gennemgår novellen Solbær.
Lejlighedstalen: "Et brag af en tale til 1Js studenterjubilæum i 2035". Krav til indhold: skal røre og underholde, skal indeholde sproglige virkemidler (se bog s. 26-27). Struktur: indledning, midte og afrunding skal være tydelig. Overvejelse om app
Ingen lektier, men medbring Håndbog til dansk (den blå bog). Vi hører de sidste lejlighedstaler med feedback fra andre grupper. Derefter får I jeres opgave med analyse af Indefra tilbage, og vi gennemgå den.
Ingen lektier, men medbring Håndbog til dansk (den blå bog). Vi tager fat få Toulmins argumentationsanalyse
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 53
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ordets magt
Lejlighedstalen fra Håndbog i dansk - teori og praktiske øvelser
Toulmin argumentationsanalyse fra Håndbog i dansk
Roman: Gud taler ud
Teori om essayskrivning og kommaøvelser
Avisartikel: 23-årig kvinde: Bryllupstraditionerne er trættende - tag nu for eksempel min brudekjole, Politiken, den 17.marts 2025
Anderen Nexø_ En idyl (med fokus på diskursanalyse)
Indhold
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Processskrivning, 2. udgave
15-03-2023
Opsamlingstest
02-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Autofiktion
Autofiktion med fokus på ’Klovn’, Thomas Korsgaard og Nils Malmros
Grundbog:
’Livsværk – Det selvbiografiske i ny dansk litteratur’ s. 10-29
Udsendelse:
’Salon K - at skrive om sig selv’
Klovn:
Udsendelser:
Klovn 'De nye danskere' - CFU
’Klovn ødelagde Casper og Ibens forhold’ -
Avisen.dk
’Klovn - trend spreder sig på tv’ -
Videnskab.dk
Sorg og Glæde:
Artikler til 'Sorg og glæde'
Ekko ’Baseret på virkelige hændelser’
Ekko ’Til dem, det måtte interesse’
Niels Malmros ’Sorg og glæde’ – set som lektie
Yahya Hassan: Barndom
Hovedværk: Thomas Korsgaard 'Hvis der skulle komme et menneske forbi'
Indhold
Kernestof:
Hej 2J. Håber I er klar til runde to i dansk:-) I modulet i dag får I jeres feedback på årsprøven, som jeg vil gennemgå grundig. Da det jo er længe siden I skrev opgaven (maj) kan det være en god idé at genlæse den skrevne årsprøve. Lektie: Udfyld ve
Vi ser dokumentaren "Presset ungdom" og starter vores nye emne autofiktion op
Læs vedhæftede link om bølgemodellen. Vi skal bruge den til at analysere Klovn med.
Efter at have lavet optaktsøvelser til Klovn sidste gang, ser vi nu afsnittet. Efterfølgende gruppearbejde om udsendelsen og fremlæggelse af arbejdet fra én gruppe som jeg udvælger (sidstnævnte bliver i starten af næste modul).
Medbring bogen Livsværk. En udvalgt gruppe fremlægger Klovn
Medbring bogen Livsværk. Vi skal arbejde videre med autofiktion - denne gang med udgangspunkt i Yahya Hassans digtsamling. Ingen lektier til i dag, da I har en bog der skal læses.
Læs vedhæftede korte tekst om aktionslæring (forklaring følger i modulet:-)
Afsnit
Romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi skal være læst færdig" til i dag.
Værklæsning Hvis der skulle komme et menneske forbi (2) (1).docx
Vi afslutter så småt Hvis der skulle komme et menneske forbi - husk at lægge jeres besvarelser til teksten på lectio i den oprettede opgave til. Program for modulet:
Medbring høretelefoner
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Klovn
29-08-2023
Årsprøve - genaflevering
01-09-2023
Indledning
07-09-2023
Hvis der skulle komme et menneske forbi
06-10-2023
Autofiktion
15-10-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kærlighedens ansigter
Grundbog:
’Litteraturhistorien på langs og tværs
Folkevise: ’Ebbe Skammelsøn’, 'Æresdrabet der rystede Danmark' BT, 2015.
Den sidste balkjole af Herman Bang
- Perspektivering til:
Jomfruernes Klub: Nikolajs historie, DR3
Sofie Lindes tale ved Zulu Awards 2020
Der er et yndigt land
Et Dukkehjem (værklæsning)
Film: En frygtelig kvinde (perspektivering til Et dukkehjem)
Grænse - svensk film
Gugg novelle af Lars Saabye Christensen (norsk tekst)
Indhold
Kernestof:
(Gen)læs Den sidste balkjole grundigt.
Vi arbejder videre med Den sidste balkjole, jeg har den til jer i papirform
Ingen lektier - I får udleveret en ny bog i modulet.
Ingen lektier - vi skal hente en ny bog
Læs videre og tag noter til Det moderne gennembrud s. 110-127 (indtil Amalie Skram).
Feedback på jeres skriftlige aflevering - jeg kan se i jeres opgaver, at der er stor usikkerhed om, hvad høj og lav stil egentlig er. Derfor bedes I læse vedhæftede link.
Sidste dansktime før jul - vi julehygger med en dansk film
Godt nytår. Lektie: læs i Litteraturhistorien s. -30-39 (til Folkeeventyr). Vi tager fat på ridderviser. Husk Et dukkehjem er ligeledes læselektier (dog ikke til i dag). PS: Tag bogen Livsværk med i dag - den skal afleveres
Litteraturhistorie kompendium vol 2- CAGO KJJE.pdf
Lektie: læs vedhæftede link. Vi gennemgår jeres gruppearbejde fra sidst med Ebbe Skammelsøn. Husk at aflevere Livsværk, hvis I glemte det sidst.
Lektie: læs i bogen Litteraturhistorie på Langs og tværs s. 98 (fra Nationalromantikken) til s. 100 (indtil Folkeeventyr). Husk at Et dukkehjem 1. scene snart skal være læst.
Medbring Et dukkehjem, I får lidt tid til at læse i den.
Et dukkehjem skal være læst færdig. Medbring selvfølgelig bogen, vi tager fat på den. Vi skal arbejde med transaktionsanalyse i Et dukkehjem, læs derfor i Håndbog til dansk s.191 nederst til s. 193 (nederst
Læs vedhæftede artikel fra december 2023- og overvej: hvordan kan den perspektiveres til et Dukkehjem? Husk at medbringe Et dukkehjem.
Medbring Et dukkehjem
Lektie: læs vedhæftede linket:debaterende-artikel-2J.docx
I har en reflekterende artikel for som aflevering, læs vedhæftede link:
Ingen lektier. I starter arbejdet på jeres fremlæggelser
Vi skal i gang med en norsk tekst - ingen lektier, men medbring Håndbog til dansk
gugg-lars-saabye-christensen.pdf
Afsnit
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Mytemotiver i dansk litteratur
1. mosebog Edens have
Drivhuset, Anders Bodelsen
Den blomstrende have, Naja Marie Aidt
Ringen, Karen Blixen
Den kroniske uskyld (værklæsning) og derefter set filmen Den kroniske uskyld
Transit (novelle om Narcissus-myten) fra Mytemotiver i dansk-bogen
Indhold
Kernestof:
Medbring Et dukkehjem - det er tid til at aflevere den igen. Fremlæggelser i grupper jf. lectio. Medbring også høretelefoner.
https://www.dr.dk/bonanza/serie/473/tv-t---70erne/52120/et-dukkehjem
Generel skriftlig feedback på reflekterende artikel.docx
Fremlæggelser - jf. lectio
Vi startede så småt vores nye forløb om myter op sidste danskmodul, til i dag skal I læse vedhæftede link - tre sider, frem til Kain og Abel. De sidst der ikke har fremlagt fremlægger i dag
Medbring bogen Litteraturhistorie på langs og tværs -vi skal aflevere den
Læs vedhæftede link: Drivhuset (1).pdf
Læs vedhæftede artikel:
MariaTorp_Tilbud_ungsomsudd.pdf
https://mediedidaktik.digi.hansreitzel.dk/fileadmin/indhold/KarenBlixen-Ringen.pdf
Læs vedhæftede link:
Vi ser den svenske film Grænse
Vi ser filmen Grænse færdig og tager tager fat på næste myte: Narcissus. Læg især mærke til de to begreber Vanitas og veritas - noter jeg betydningen af dem, mens I læser:-).
Vanitas-veritas.docx
05182024_130835_Scanning Lene.pdf
Vi går på hovedbiblioteket - medbring bibliotekskort - alle låner en bog
Læsning af lånte bog fra biblioteket -I skriver sidst i modulet på elevfeedback et resumé af, hvad I har nået at læse/læst i modulerne i dag.
Lektie til i dag er to tekster. Den første var egentlig lektier til tirsdag, men jeg var kommet til at lægge den forkerte fil ind. Den anden tekst er en novelle, vi skal arbejde med. Tænk narcissus ind over den, når I læser den. Transit.pdf
Influenceren Cillemouse: Hvis du får det dårligt af at følge mig, så tryk 'unfollow' | Indland | DR
Sidste dansktime for dette skoleår. Vi har et par småting der skal klares, og er derefter klar til en en omgang beachvolley:-)
Håber I har haft en god sommerferie og er klar til at tage fat:-)
Vi prøver sammen at kigge på en skriftlig eksamensopgave. Læs vedhæftede.eksamensopgave.docx
Den kroniske uskyld skal være læst til s. 75. eksamensopgave-novelle..docx
Den kroniske uskyld skal være læst færdig til i dag. I arbejder med spørgsmål til bogen og laver en fremlæggelse
Fremlæggelser og filmen Den kroniske uskyld
Afsnit
- Det var så forfærdeligt – Ekstra Bladet
Læs vedhæftede artikel, hvor Susse Wold udtaler sig om sin rolle som Fru Junkersen i Den kroniske uskyld. Medbring Den kroniske uskyld den skal afleveres i dag
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 42
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Dokumentarfilm
Set og arbejdet med følgende dokumentarfilm:
De vaccinerede piger
Limbo - når sabbatåret er fucked (med skriftlig aflevering)¨
Kandis for livet (inkl. eksamensopgave som gruppearbejde)
Teori:
Håndbog til dansk
Lovefield (til virkemidler)
Forløb i medier (af Ole Ravn og Kate Marvig Ravn), 2014 s. 71-101
Guide til skriftlig dansk -
Indhold
Kernestof:
Lektie: se vedhæftede kortfilm og overvej hvilke virkemidler der anvendes for at "snyde" seerne. Medbring Håndbog til dansk. Vi skal til Aros i marts og have en rundvisning - læs i vedhæftede link og beslut hvilket emne der interesserer jer mest
Undervisningsforløb eller besøg på egen hånd - ARoS
Læs vedhæftede link om debatindlæg. Vi skal se dokumentaren Limbo - når sabbatåret er fucked, som vi skal arbejde med. Efterfølgende får I tid til at starte en ny aflevering op, som netop er et debatindlæg og har sabbatår som omdrejningspunkt
Observationsark til.docx
Fjumreår er blevet til præstationsår | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk)
Kort om dokumentarfilm.pptx
Ingen lektier
Værklæsning. Kandis for livet. Personkarakteristik. Arbejdsark.docx
Læs vedhæftede artikel. Vi ser Kandis for livet videre
Opgaver retur med gennemgang samt fortsat arbejde med Kandis for livet - ingen lektier
hhx233-DAN_A_07122023 (15).zip
I skal arbejde videre med Kandis for livet (eksamensopgave) - vi vender mundtlig artiklen I læste til sidste gang. Medbring Håndbog til dansk
I arbejder selv pga. kursus: Læs vedhæftede link - det handler om skriftlig dansk og er i forlængelse af min feedback på jeres skriftlige afleveringer. Dernæst afslutter I arbejdet med Kandis for livet - (=eksamensopgave- se lectio). Hvis der er tid
Ingen lektier. Vi skal gennemgå Kandis for livet (jeres aflevering) og have bundet sløjfe på dokumentarfilm som genre, inden I drager mod USA:-)
Scanned from a Xerox Multifunction Printer.pdf
Trine Juul, Sæbebobler.docx
Sarah Engell.pdf . Desuden fortsætter vi med dokumentarfilm, hvor I skal lave jeres egen lille film
Medbring følgende bøger: Håndbog til dansk og Litteraturen på langs og tværs. I får en skriftlig opgave som skal skrives på klassen i begge moduler- vigtigt; medbring høretelefoner.
Læs vedhæftede novelle:
Sarah Engell (5).pdf
OBS. Sejad og David opgave mangler
Vi prøver én gang til med Sarah Engell - læs vedhæftede novelle grundigtSarah Engell (5) (1).pdf
Medbring bogen Litteraturhistorie på langs og tværs - I skal i matrixgrupper med litteraturhistorie og I skal læse om oplysningstiden som optakt til DHO.
Læs vedhæftede link. Vi ser modulet i Den stundesløse af Ludvig Holberg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantismen
Hosekræmmeren, Blicher
Skriftestolen, Winter
Skyggen, H.C. Andersen (værk)
På sneen, Aarestrup med perspektivering til Marie Key: Se nu herhen
Youtube-video:https://www.google.com/search?q=film+om+romantismen+som+litteraturhistorisk+periode&rlz=1C1GCEA_enDK1079DK1079&oq=film+om+romantismen+som+litteraturhistorisk+periode&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIHCAEQABjvBTIKCAIQABiABBiiBDIKCAMQABiABBiiBDIKCAQQABiiBBiJBdIBCjEzNzQ5ajBqMTWoAgiwAgE&sourceid=chrome&ie=UTF-8#fpstate=ive&vld=cid:fe310e6d,vid:1iVxpqKSObs,st:0
Litteraturhistorien på Langs og tværs. 102-108
Materialer:
Litteraturhistorie på langs og tværs
Håndbog til dansk
Diverse danske otrdbøger
Indhold
Kernestof:
Godt nytår til jer alle. Vi starter modulet med en quiz, hvor vi genopfrisker hukommelsen for dansk. Medbring høretelefoner, I skal derefter på gåtur med en podcast, som I skal arbejde videre med.
Vi skal arbejde videre med Hosenkræmmeren - lektie (hvis ikke I blev færdige i mandags): her link til både podcast og tekst. NB: Man må gerne spørge chatgpt, hvis der er ukendte ord, som man ikke forstår.
Idegenerering SOP 2025.pptx
Læs vedhæftede to tekster (den ene er med sproglig fokus den anden en tekst fra romantismen):
Læs i Litteraturhistorien på langs og tværs s. 102-104 (til og med linje 3) og s. 108-110 (til og med linje 2). Medbring bogen til modulet. Læs vedhæftede link med H.C. Andersen Skyggen
Opgaveoversigt 3J- romantismen.docx
I får et modul til at skrive den blå bog
Individuelle "fremlæggelser" og arbejde med diverse tekster i grupper fortsætter
Sidste runde med individuelle "fremlæggelser". Det virker til, at der er lidt problemer med Paa Sneen, som I jo selv skal kigge på. Jeg vedhæfter derfor her nogle spørgsmål, som måske kan jer på vej i arbejdet med denFortolkningsspørgsmål til Aarestr
I skal arbejde selv i modulet. Opgaverne er: 1. Se vedhæftede lille film som afslutning på romantismen som forløb Romantisme
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901932158", "T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901932158", "H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901932158" }