Holdet ks2022 hhxk DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Sara Krogh
Hold ks2022 hhxk DA (kshhx 1k DA, kshhx 2k DA, kshhx 3k DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Modsætninger - herunder skriftlighedsforløb 1
Titel 2 Kommunikation - herunder skriftlighedsforløb 2
Titel 3 Tendenser i samtiden herunder skriftlighedsforløb3
Titel 4 Fra flyveblad til moderne medier
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Litteraturhistorisk forløb
Titel 7 Menneskerettigheder - censur, køn og religion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Modsætninger - herunder skriftlighedsforløb 1

Kernestof:
Primærtekster:
Peter Klitgaards: Uddrag af I" Danmark er jeg født" (2005)
Morten Søndergaard: ”Verber”, uddrag af "Ordapoteket" (2010)
Naja Marie Aidt: ”bryllup” fra "Poesibog" (2008)
Benny Andersen: ”Fløjtekedel” fra "Sjælen marineret" (2001)
Helle Helle: Uddrag af "Det burde skrives i nutid" (2011)
H. C. Andersen: ”Den lille pige med svovlstikkerne” (1848)
Ulla Dahlerup: Uddrag af Tale til Dansk Folkepartis årsmøde (2003)
Claire Keegan: "Lige i vandkanten" (2013)
Emil Aarestrup: ”Til en Veninde” fra Digte (1838)
Trykt reklame for Mazda (2014)
HOVEDVÆRK:  Susanne Bier: "Hævnen", 2010.


Skriftlighedsforløb om "Hævnen", 2010 eller anden spillefilm: processkrivning, essayets genrekarakteristika, mv.

Sekundærtekster:
Birgitte Bjerre et al: Ind i Sproget (2017-18)
www.gymdansk.dk
ordnet.dk

Supplerende stof:
Baggrundsstof tilknyttet den film, eleverne har set i grundforløbet, fx. Det gamle og Det ny testamente og teori om hævn.

Samlet omfang: 135 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Forløbet er gennemført parallelt med og i samarbejde med AP (dansk, engelsk, tysk/spansk). Fokus har været den sproglige tilgang til samtlige tekster og dermed sprogets betydning for teksternes udtryk. Herudover har teksterne det fælles tema "Modsætninger". Faglige mål: demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi, demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge, analysere og fortolke fiktive tekster, analysere og vurdere ikke-fiktive tekster.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Kommunikation - herunder skriftlighedsforløb 2

Kernestof:
Primærtekster:
Helle Thorning Schmidt: ”Tale ved mindehøjtidelighed på Østerbro” (2015)
Lars Løkke Rasmussen: ”Tale ved mindegudstjenesten i Vor Frue Kirke” (2011)
Sofie Linde: ”Tale ved Zulu Comedy Galla” (2020)
Karl Ove Knausgård: ”Fienden er følelsen af maktesløshet” (2017)
Nynne Sass Larsen: ”Det var ikke kun min far….” (2021)
Fitness World: “#Bootylicious” (2015)
Fitness World: “Et sundt forhold til sundhed” (2020)
Ørsted: ”Vi vil være med til at skabe et Danmark….” (2017)
Volvo: "Made by Sweden", 2016.
Richard Dybeck: "Du gamla, du fria" (1845)

Sekundærlitteratur:
Darger og Hansen: ”Retorik” fra Begreb om dansk (2020)
Rangvid og Sørensen: ”Argumentation” fra Perspektiver i dansk, s. 145-147 (2018)
”Argumenttyper” fra gymdansk.dk
”Retoriske virkemidler” fra gymdansk.dk
Rangvid og Sørensen: ”Billedskabende sprog” fra Perspektiver i dansk, s. 126 (2018)
”Billedsprog” fra gymdansk.dk
Rangvid og Sørensen: ”Diskurs” fra Perspektiver i dansk, s. 133-134 (2018)

Supplerende stof:
Forskellige informationer og baggrundsstof om de politikere og virksomheder, som vi har arbejdet med i kernestoffet.

Samlet omfang: ca. 78 sider


Skriftlighedsforløb 2 - portrætinterviewet:
Eleverne arbejder med teori til portrætinterviewet som genre og udformer herefter et portræt af en klassekammerat.
Anne Møller: "Når man forenkler et budskab, forstærker man det også" (18. maj 2018 i "Kulturmagasinet Fine Spind").
Puk Qvortrup: "Man skal turde rejse sig op for at få et saftigt kys en gang imellem" (21. december 2015 i "Kulturmagasinet Fine Spind").
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Forløbet er tilrettelagt som et introducerende genreforløb. Eleverne har arbejdet med forskellige genrer ift det udvidede tekstbegreb, og fokus er at give dem indsigt i relevante analysegreb og metoder på de forskellige tekstgenrer. Faglige mål: demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder, analysere og fortolke fiktive tekster, analysere og vurdere ikke-fiktive tekster, perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge.
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tendenser i samtiden herunder skriftlighedsforløb3

Kernestof:

Primærtekster:
Knud Romer: af "Den der blinker er bange for døden" (2006)
Georg Græsholt: Kære Knud" i Weekendavisen (2006)
Christina Hesselholdt: Uddrag af "Hovedstolen" (2009)
Forskellige selvvalgte paratekster om Christina Hesselholdts "Hovedstolen"
Leonora Christina Skov: "Den der lever stille" (uddrag), 2018.
HOVEDVÆRK: Thomas Korsgaard: "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017.
Interview med Thomas Korsgaard (Forfatterweb-stafet)
Forskellige interviews (artikler) med Thomas Korsgaard med fokus på autofiktive træk i romanen.

Kaspar Colling Nielsen: "Fuglemennesker" (2010)
Stine Pilgaard: "Min mor siger" (uddrag), 2012.
Camilla Christensen: "Substantiver", 2014.
Lone Hørslev: Uddrag af "Alt er data" (2018).
Andreas Odbjerg: "Hvad skal verden smed en som mig" (2022).

HOVEDVÆRK: Glenn Bech: "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet" (2022).
Glenn Bech: "Vi skal gøre op med klassesamfundet"  (interview med Glenn Bech på fofatterstafettten.dk) (2022)

Sekundærlitteratur:
Claus Christensen: ’Livsværk – Det selvbiografiske i ny dansk litteratur’ (2008): Introduktionen s. 11 til 29.
Indledningen til "De seneste Fem års Litteratur", 2015.
Introduktionen til "Oppe og nede - på social sightseeing i Velfærdsdanmark" (2023)

Samlet omfang: ca. 346 sider


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 40 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Forløbet har haft fokus på tendenser i samtidens litteratur mv. Faglige mål: analysere og fortolke fiktive tekster ̶ analysere og vurdere ikke-fiktive tekster ̶ perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge ̶ demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger , ̶ demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Fra flyveblad til moderne medier

Kernestof:
Primærtekster:
HOVEDVÆRK: Janus Metz: "Armadillo" (2010)
Thomas Lemke og Nicolaj Kenneth Pedersen: "Forfulgt af politiet" (2023)

Opgave til avis-genrer
Diverse avisartikler fra forskellige danske dagblade.

HOVEDVÆRK: TV-nyheder (DR-nyhederne og perspektivering tilTV2-nyhederne fra samme dag)

Sørine Domino og Cathrine Bloch: ”SF-formanden talte om ’danmarkshistorie’. Et andet parti bag finansloven afviser den fortælling” i Berlingske, den 3. december 2019: SF-formanden talte om »danmarkshistorie«. Et andet parti bag finansloven afviser den fortælling (berlingske.dk)
Pia Olsen Dyhr: Instagram-opslag, den 2. december 2019, kl. 21:45.
Diverse Instagram-opslag og profiler for influencere og politikere


Sekundærtekster:
Dokumentar og Reality
Johannes Fibiger m. fl. : "Den Medierede Virkelighed" (2013), ss. 104 - 125.
Informationssøgning om dokumentar på nettet (genrer og undergenrer)
Medie.dk af Stig Hjarvard, ”Mediernes Historie” s. 27-37
Krydsfelt af Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia Quist (2010), ”Fakta i medierne – avisens genrer” s. 286-297
Medie.dk af Stig Hjarvard, ”Avisens Nyheder” s. 11-25

Filmteori fra Mimi Olsen: "Film skal ses i dansk" (2020) - s.18 til 53.

”Politikere på sociale medier” i Dansk i tiden af Mimi Olsen, Jan Aasbjerg Petersen og Cecilie Ruby Tolstrup, s. 392 – 418

Supplerende stof:
Viden om baggrunden for krigen i Afghanistan (Internettet).
Politiske holdninger til krigen i Afghanistan
"”Det sociale medielandskab” i Sprog i sociale medier af Tina Thode Hougaard, Trine Duruo og Lasse Balleby (2018), s. 44-52.


Supplerende stof:
Viden om baggrunden for krigen i Afghanistan (Internettet).
Politiske holdninger til krigen i Afghanistan


Omfang: 268 sider
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af del af årsprøven 21-08-2023
Glenn Bech 21-08-2023
Korrekt genaflevering af årsprøven 22-08-2023
Lektienoter til dagens Glenn Bech lektie 28-08-2023
PEE på dagens lektie 28-08-2023
Skriftlig opgave om "Jeg anerkender ikke...." 15-09-2023
Fremlæggelse om TV Avisen 03-10-2023
Fremlæggelse om Armadillo 10-10-2023
Skriv et resumé/tema 27-05-2024
PEE til "Der kommer en dag" 04-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Det mediehistoriske forløb er tilrettelagt med en mediehistorisk gennemgang fra flyvebladet til moderne medier. Herefter fokus på forskellige medieformer som avisen, TV-nyheder, dokumentar, reality, podcast og film. Faglige mål: udtrykke sig hensigtsmæssigt, formelt korrekt, personligt og nuanceret, såvel mundtligt som skriftligt, demonstrere indsigt i sprogets opbygning, brug og funktion, herunder anvende grammatisk terminologi, demonstrere indsigt i retoriske, herunder stilistiske, virkemidler i såvel mundtlige som skriftlige sammenhænge, anvende forskellige mundtlige og skriftlige fremstillingsformer formålsbestemt og genrebevidst, analysere og vurdere ikke-fiktive tekster, perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge og demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Det moderne gennembrud

Kernestof:
Primærtekster:
Georg Brandes: af Indledningen til Emigrantlitteraturen (1872)
P. J. Larsen: ”Billede af livet i en sjællandsk Bondegård ved Middagstid” (1852)
H. A. Brendekilde: ”Udslidt” (1889)
U. P. Overby: ”Snart dages det brødre” (1871)  
Henrik Pontoppidan: ”Knokkelmanden” (1887)

Amalie Skram: ”Karens Jul” (1885)
Herman Bang: ”Den sidste Balkjole” (1887)
J. P. Jacobsen: af Marie Grubbe (1876)
Victoria Benedictsson: "Pengar" (uddrag), 1885.
Herman Bang: af Ved Vejen (1886)
August Strindberg: "Den Starkare" (uddrag), 1888.
HOVEDVÆRK: Henrik Ibsen: "Et Dukkehjem"

Sekundærtekster:
Jørn Jacobsen: af ”Det Moderne Gennembrud 1870 - 1894” (2011)
Johannes Fibiger og Gerd Lütken: ”Naturalisme, impressionisme og realisme” (1996)
Claus Jensen: ”Kvindespørgsmålet” i Lange Linjer i HF Dansk (1992)
Kvinfo: ”Sædelighedsfejden” fra www.kvinfo.dk

Supplerende materiale:
Kortfilmen "Et Dukkehjem" (2013) perspektivering til "Et Dukkehjem".

Omfang: 195 sider

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Periodeforløb om det moderne gennembrud. Fokus på litteraturens samtiden med blik på periodens opgør med romantikkens temaer, stil, mv. samt det moderne gennembruds forbindelse til nutiden. Faglige mål: analysere og fortolke fiktive tekster, analysere og vurdere ikke-fiktive tekster, perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige og internationale, sammenhænge, demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden og deres samspil med internationale strømninger.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 6 Litteraturhistorisk forløb

Kernestof:
Primærtekster
Folkeviser:
”Harpens Kraft”
Barbara Kjær-Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (2012).

Barok:
Thomas Kingo ”Hver har sin skæbnel” (1681)
Klip fra "Marie Antoinette" (film)
Barbara Kjær-Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (2012).
Besøg på Statens Museum for Kunst - omvisning i kunsthistorien: barok, rokoko, oplysningstid og guldalder.

Perspektiverende tekster til nutiden:
Forskellige kropsudsmykning, sociale medier og enkelte reklamer

Oplysning:
Ludvig Holberg: Af ”Niels Klims underjordiske rejse”, 1741.

Perspektiverende tekster til nutiden:
Kåre Bluitgen, Dorte Karrebæk: Af ” Niels Klims underjordiske
rejse 2” (2013).

Romantik:
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Uddrag af Pocahontas

Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land" (1819)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks Trøst" (1820)

Perspektiverende tekster:
"Vi elsker Danmark" - valgannonce for Dansk Folkeparti (2018)

Martinus Rørbye: "Udsigt fra Kunstnerens vindue" (1825)
Emil Bærentzen: Familiebillede(1828)
St. St. Blicher: "Trækfuglene" (1838)
Jøregen Roed: "Haven med den gamle Døbefont" (1850).

DMG samt DFG:
H. A. Brendekilde: "Udslidt" (1889)
Erik Henningsen: "Sat ud" (1892)
Christian Krohg: "Malerinden Oda Krohg" (1888)
August Strindberg: Uddrag af "Den Starkare" (1889)
Henrik Pontoppidan: "Knokkelmanden" (1887)
"Lønningsdag", Martin Andersen Nexø (1900)

Johannes V. Jensen: "Memphis Station" (1906)

Mellem krigene:
”Nat i Berlin” Tom Kristensen (1921)
”Hvem kan sove i Berlin”, Modstrøm (2010)

Hans Scherfig: "Amerikansk jul" (1937)
Hans Scherfig: "Gadebillede fra New York" (1930)

Modernisme:
Martin A. Hansen: Uddrag af "Løgneren", 1950.
Karen Blixen: "Ringen" (1958)
Peter Seeberg; "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Et kys" (1964)

80'er modernisme:
Michael Strunge: "Plasticsolen" og "Natmaskinen"

Postmodernisme:
"Exit", sæson 1, afsnit 1 - Norsk TV-serie.
Anne Sophia Hermansen: "Der er mandefald blandt magtfulde mænd" i Berlingske, den 27. marts 2021.

Aske Munch : "Vores skrumpende intelligens" i Weekendavisen, 27. februar 2024.
Lone Hørslev: "Alt er data", 2018.

Thomas Vinterberg: "Druk" (2022) - herunder fokus på filmteori fra Mimi Olsen: "Film skal ses i dansk" (2020) - s.18 til 53.

Sekundærtekster:
Barbara Kjær-Hansen et al: "Litteraturhistorien på langs og på tværs" (2012).
Samt informationssøgning på perioder og forfattere på internettet.

Omfang: 236 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 64 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Fokus: den litteraturhistoriske udvikling med nedslag i middelalder og centrale perioder fra barokken til i dag. I forløbet har fokus været teksternes samtid og deres forbindelse til nutiden. Faglige mål: analysere og fortolke fiktive tekster, analysere og vurdere ikke-fiktive tekster, perspektivere tekster ud fra viden om fagets stofområder og viden om kulturelle, æstetiske, historiske, almenmenneskelige, samfundsmæssige, internationale, merkantile og erhvervsrelaterede sammenhænge, demonstrere kendskab til centrale litteraturhistoriske perioder og deres forbindelse til nutiden, demonstrere kendskab til tendenser i samtidens danske litteratur og medier, herunder samspil med internationale strømninger, navigere i store tekstmængder samt udvælge og anvende tekster kvalificeret og med dokumentation, demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 7 Menneskerettigheder - censur, køn og religion

Kernestof

Primær litteratur:
Karoline Stjernfelt: Af ”I morgen bliver bedre” (2015).
Ludvig Holberg: Af ”Niels Klims underjordiske rejse” (1741).
Kåre Bluitgen, Dorte Karrebæk: Af ” Niels Klims underjordiske
rejse 2” (2013).
”Dansk censur og satire” fra ”Censur og satire” af Dennis
Meyhoff Brink (2024),
DR2: ”Tæt på sandheden med Jonatan Spang” på CFU (7. november 2020 (censur) og 2. september 2023, minuttal (Koranafbrændinger)).
Per Stig Møller ”Satiren er demokratiets salt – uden den bliver det hele ferskt”, Berlingske 18/6 2019.
Ludvig Holberg: “Zille Hans Dotters Gynaicologia eller Forsvars Skrift for Qvinde-kiønnet” (1722)
Sara Omar: Uddrag af Dødevaskeren (2017).
Søren Lippert, ”Forfatter Sara Omar om Islam og
menneskerettigheder” TV 2 NEWS (27. november 2019).
Victor Boy Lindholm: Af ”En del af hjertet går ud af
kroppen” (2022).
DR ”Hvilket køn er du?” afsnit 1 til 4, 2021.

Sekundærlitteratur:
Peter Heller Lützen: Uddrag af ”Begreb om analyse og metode”
Ole Schultz Larsen: Oversigt over fakta- og fiktionskoder, fra ”Håndbog til
dansk”,  (2015).

Supplerende materiale:
Værk: Nikolaj Arcel: En kongelig Affære (2012)

Samlet omfang: ca. 140 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer