Holdet ks2022 hhxb EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Anja Nørager Larsen
Hold ks2022 hhxb EN (kshhx 1b EN, kshhx 2b EN, kshhx 3b EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Across the Line
Titel 2 USA - an area study
Titel 3 Great Britain
Titel 4 Modern Slavery
Titel 5 Business Correspondence
Titel 6 South Africa - an area study
Titel 7 Selvvalgt værk
Titel 8 Corporate Social Responsibility
Titel 9 Generation Z and Social Media
Titel 10 English as Lingua Franca
Titel 11 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Across the Line

Formål: Forløbet er  på grunduddannelsen og har således fokuseret på grundlæggende kompetencer. Især har forløbet rettet sig imod at øve tekstanalyse, forudsigelse af plot, plotudvikling, personkarakteristik, tema og genrekarakteristika.. Desuden har forløbet haft til formål at træne den frie, men faglige samtale på engelsk i klasserummet.

Materiale:
Thank You, M'am by Langston Hughes (short story)
Nostalgia, 1989 by Stacy Eidrigevicius (poster)
Kabaret, 1988  by Stacy Eidrigevicius (poster)
Stone Cold by Robert Swindells (extract from a novel)
A Fathers Story, Strangers, https://soundcloud.com/lea-thau/thau_a-fathers-story (podcast)
695BGK, Criminal, http://thisiscriminal.com/episode-18-695bgk/ (podcast)
Cause and Effect by Peter Spiro (poem)
Breakfast by John Steinbeck (short story)
Roar by Katy Perry (lyrics)
Your Shoes by Michéle Roberts (short story)
The New Girl by Marc Mitchell (short story)
Aline's Journey by Edwidge Danticat (short story)

Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Thank you M'am writing task 08-12-2022
Tragtindledninger 05-02-2023
Omfang Estimeret: 50,00 moduler
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 USA - an area study

Forløb om USA

Kernestof:
- Facts about the USA - https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
- USA Now, Colombus, 2014
- "Traditional American Values ans Beliefs" from American Ways, Peason, 2014, American Ways: An Introduction to American Culture - Vintage American Ways
- American Government and Politics from https://www.khanacademy.org/
- How do the US presidential elections
work? from https://www.bbc.co.uk/bitesize
- "Political Parties" from Being American, Gyldendal, 2016
- "The Hill We Climb" by Amamnda Gorman
- "Ethnic and Racial Diversity in the United States" from American Ways, Peason, 2014, American Ways: An Introduction to American Culture - Vintage American Ways
- "Post-racist America?" from Black Voices, Gyldendal, 2016
- "The America I Love Needs to Do Better" from The Atlantic, May 31, 2020
- Tom McAfee: “This is my Living Room” (1966) from Worlds of English
- Langston Hughes: ”One Friday Morning” (1952)
- Langston Hughes: “I, too” (1925)
- "Twelve" by Nick McDonnell uddrag

- uddrag af Trumps inaugural address 2025
- Barack Obama: A More Perfect Union (2008), fra Worlds of English
Two Kinds af Amy Tan

Supplerende stof:
- The Butler, film, 2013

Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra USA
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur- og samfundsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i USA


Herunder er der gennemgået forskellige grammatiske emner.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay of the New Girl 21-03-2023
Essay - Aline's Journey 20-04-2023
Omfang Estimeret: 46,00 moduler
Dækker over: 54 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Great Britain

Forløb om Storbritannien

- Britain - a brief introduction

- Britons and British history - student project (1066 – the most important year in British history, Queen Elizabeth I, Henry VII, Queen Victoria, William Shakespeare, Buckingham Palace, Winston Churchill, The London Blitz, The Tower of London and the Beefeaters, The Crown Jewels - with historical information, WWII)

- An introduction to the United Kingdom  (Directgov / Expatica) 

- Parliament and Government

- The Political System og the United Kingdom

- Article How important is social class in Britain today?

- The British Class System from bbc.co.uk - April 2013

- The British Empire

- Profile: The Commonwealth

- The British School system - Introduction

- The Uniform approach works

- Black, white or grey?

- UK education system lagging behind in producing 'all-rounders' The Guardian, August 2013

- The Red Line (short story)



Supplerende materiale:
Downton Abbey episode 1+2

Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
̶ almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien

Dækket i % af vores timer
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Modern Slavery


Background information:
-What is Modern Slavery?
http://www.antislavery.org/english/slavery_today/what_is_modern_slavery.aspx
-What is trafficking in People?
http://www.antislavery.org/english/slavery_today/what_is_modern_slavery.aspx

Modern Slavery in Britain The Telegraph in association with the Home Office (27 February 2017)
http://www.telegraph.co.uk/sponsored/lifestyle/modern-slavery-britain/

Articles on Human Trafficking:
“I came to the UK and I was turned into a prostitute”
The Guardian, 3 November 2014

“Countries with the most slaves today”
Worldaltas.com, 29 March 2016

“The economics of human trafficking” tifwe.org, 12 April 2016

"Tackling slavery online, UK urges web firms to crack down on trafficking" by Kieran Guilbert: https://www.reuters.com/article/us-britain-slavery-internet/tackling-slavery-online-uk-urges-web-firms-to-crack-down-on-trafficking-idUSKCN1GC06Y

"Artificial intelligence shines light on the dark web" by Kylie Foy: http://news.mit.edu/2019/lincoln-laboratory-artificial-intelligence-helping-investigators-fight-dark-web-crime-0513

Human trafficking: Film from 2005

Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

̶ analysere og beskrive engelsk sprogs stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Dækket i 7,06% af vores timer
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Manuskrift til tale - the future of retail 06-12-2023
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Business Correspondence

Gennemgang af principperne for handelskorrespondance, herunder de vigtigste termer og faste vendinger.

Vi har ikke brugt en grundbog eller lignende materiale til dette forløb, primært en kort intro og derefter praktisk arbejde med oversættelse af handelsbreve, gamle eksamensopgaver og lignende.

Vi har som "opvarmning" lavet en del quizlet med fastevendinger og salutations.

Forløbet er løbende vendt tilbage til, både i afleveringer og den almene undervisning.

Dækket i 3% af vores timer
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 South Africa - an area study

History and background info:
"Destination South Africa" af Louise Otzen, Systime, 2002
-South Africa at first glance
-The Apartheid years


South Africa today:
John Pilger: "Apartheid did not die"
https://johnpilger.com/apartheid-did-not-die/

"Youth hold key to beating Poverty"
http://mg.co.za/article/2016-03-31-youth-hold-key-to-beating-poverty

"South Africa has one of the World's worst education systems"
http://www.economist.com/news/middle-east-and-africa/21713858-why-it-bottom-class-south-africa-has-one-worlds-worst-education?zid=304&ah=e5690753dc78ce91909083042ad12e30

"Where is South Africa's economy heading?"
http://www.bbc.com/news/business-38342363

"South Africa's entrepreneurs share their success stories"
http://www.unwomen.org/en/news/stories/2016/5/south-african-entrepreneurs-share-their-success-stories

Short story; The Guilt by Rayda Jacobs

Supplerende materiale: Filmen "Invictus" (2009)

Særligt fokus: Vejen fra apartheid til i dag, ulighed, racisme

Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
̶ almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i en anden engelsksproget region


Forløb kørt i Corona-tiden

Dækket i 15% af vores timer
Indhold
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Selvvalgt værk

Klassen fik valget mellem forskellige værker og fik ud fra deres valg faste studiegrupper/bogklubber som de skulle arbejde i igennem forløbet.

Til hver gang skulle bestemte kapitler være læst og der skulle være skrevet noter til hvert læst kapitel.
Hver modul havde sig eget analytiske fokus, foruden at bygge oven på foregående fokus.
- tone, mood, genre
- setting, narration
- personkarakteristik
- plot
- themes and message

Grammatisk fokus: Artikler, Adjektiver og adverbier inkl. kontekstbaserede opgaver.

Formålet med dette forløb er at primært at arbejde med den del af kernestoffet som hedder ”tekster af væsentlige engelsksprogede forfattere inden for de litterære hovedgenrer”.
Dette forløb er bygget op om at eleverne læser forskellige værker (klassen fik muligheden for flere forskellige, men valgte sig kun ind på to). Det er en træning i at opfylde følgende faglige mål:
‒ forstå varierede former for autentisk engelsk
‒ anvende viden om det engelske sprogs opbygning og grammatik til sproglig analyse, tekstforståelse og formidling
‒ anvende hensigtsmæssige læsestrategier til orientering i større tekstmængder med henblik på udvælgelse af stof og benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
‒ anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster
‒ redegøre sammenhængende for og deltage i samtale om litterære emner

Forløbet endte med gruppepræsentationer om de selvvalgte værker inklusiv en fuld analyse af værket.

Materiale:
Sliver by Ira Levin (1991)
Born a Crime af Trevor Noah (2016)

Herunder også en del grammatiks arbejde og øvelse af de første delprøver til eksamen.

Dækket i % af vores timer
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Første helt fulde eksamensopgave i engelsk 15-09-2024
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 8 Corporate Social Responsibility

Formål:

Der læses tekster om store, internationale virksomheder og deres CSR politik og perspektiveres til andre virksomheder, som er kendt for deres CSR politik og forretningsetik. Desuden fokuseres der på, hvad forbrugerne - herunder især Generation Z - forventer af virksomheder i dag. Omfang: ca. 6%.

Kernestof:

Ted Talk, https://www.ted.com/talks/wendy_woods_the business_benefits_of_doing_good
"Corporate Social Responsibility: Consumers Will Remember Companies That Led In 2020", Forbes, 31 July 2020
"How Leading Global Companies Are Using Sustainability As A Market Differentiator", Forbes, 24 July 2020
"Apple Inc", https://www.ethicalconsumer.org/company-profile/apple-inc
Video: "Inside Apple´s iPhone Factory in China", https://www.youtube.com/watch?v=9XkX6EGk_CA
"Amazon.com Inc", https://www.ethicalconsumer.org/company-profile/amazoncom-inc
"How Ethical Is Nike?", https://goodonyou.eco/how-ethical-is-nike
Video: "Walk in My Shoes: Nike´s Sweatshops", https://www.youtube.com/watch?v=2no2L-5-yfl
"The new American Apparel: claims of ´ethically made´ abroad clash with reality", The Guardian, 12 November 2017
Video: "H&M and Zara: Can fast fashion be eco-friendly?", https://www.youtube.com/watch?v=00NIQgQE_d4
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Generation Z and Social Media

-Definitions of terms in connection with SoMe
-Questionnaire about smart phone addiction: Nomophobia Questionaire by Caglar Yildirim & Ana-Paula Correia: Computers in Human Behaviour, vol 49, August  2015 
-The smartphone Generation: A statistical Portrait: Jean Twenge, iGen, Atria Books, 2017
-A Social Life: https://www.youtube.com/watch?v=GXdVPLjpIk
-New Study Links phone use and mental health issues in teens: 
CBS: https//www.youtube.com/watch?v=HjL4tnePhbw
-The Generations of the 20th Centuries
-Generations in the workplace by Marian Satzman, Feb 2017, https://www.entrepreneur.com/article/288855 
-PewDiePie: video: Let's Talk about Money (youtube)
-"You shooed": Whois PewDiePie....: Victoria Garo-Falides, The Sun, 5 January 2018
-Excerpt from The Circle 
-Teens who say no to Social Media: essay by Christine Rosen, Wall Street Journal, 25 August 2016

Supplerende stof: Film: The Circle

Faglige mål:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.

̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
̶ behandle komplekse problemstillinger i samspil med andre fag (informatik klasse- derved er dette forløb lettere tværfaglitg)
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og erhvervsrettet fagsprog
̶ almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
̶ faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.

Dækket i 8,5% af vores timer
Indhold
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 English as Lingua Franca

Introduktionen til engelsk som Lingua Franca bliver brugt på at synliggøre læreplanens faglige mål samt til at få eleverne til at reflektere over, hvorfor sproget engelsk spiller en stor rolle i en globaliseret verden – hvor tales engelsk egentlig? Hvad er den historiske baggrund? Hvilken betydning har sprog for forståelse?

Materiale:  
David Crystal:
“World Englishes” fra: https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY&t=12s
“Will English always be the Global Language?” fra: https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc

Andrew Linn, Quarz:   
“English is and will be the lingua franca of Europe in spite of Brexit” fra Quartz https://qz.com/725130/english-is-and-will-be-the-lingua-franca-of-europe-in-spite-of-brexit/

Olivia Rudgard, The Telegraph:    
“British English invades America: 'Dodgy', 'bespoke', 'wonky' and 'twee' creep into their vocabulary “ fra The Telegraph: https://www.telegraph.co.uk/news/2018/08/22/british-english-invades-america-dodgy-bespoke-wonky-twee-creep/

Digt: Immigrants by Pat Mora

 Dækket i % af vores timer
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler:

Bog Skriftlig eksamen i engelsk - hhx

Grammatik bog: Getting started

Ordbogen.com

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/

Media Chart

Toolbox (lokal udgave)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer