Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2023/24
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tenna Blindbæk
|
Hold
|
ks2022 hhxf EN (kshhx 1f EN, kshhx 2f EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Across the Line
Across the Line
Formål: Forløbet er på grunduddannelsen og har således fokuseret på grundlæggende kompetencer. Især har forløbet rettet sig imod at øve tekstanalyse, forudsigelse af plot, plotudvikling, personkarakteristik, tema og genrekarakteristika.. Desuden har forløbet haft til formål at træne den frie, men faglige samtale på engelsk i klasserummet.
Materiale:
Thank You, M'am by Langston Hughes (short story)
Nostalgia, 1989 by Stacy Eidrigevicius (poster)
Kabaret, 1988 by Stacy Eidrigevicius (poster)
Stone Cold by Robert Swindells (extract from a novel)
A Fathers Story, Strangers, http://www.kcrw.com/news-culture/shows/strangers/stephen-rochelle-a-fathers-story (podcast)
695BGK, Criminal, http://thisiscriminal.com/episode-18-695bgk/ (podcast)
Cause and Effect by Peter Spiro (poem)
Breakfast by John Steinbeck (short story)
Roar by Katy Perry (lyrics)
Your Shoes by Michéle Roberts (short story)
The New Girl by Marc Mitchell (short story)
Aline's Journey by Edwidge Danticat (short story)
The Help (2011) film
Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Area Study USA
USA - an area study
Forløb om USA
Kernestof:
- Facts about the USA - https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
- USA Now, COlombus, 2014
- "Traditional American Values ans Beliefs" from American Ways, Peason, 2014, American Ways: An Introduction to American Culture - Vintage American Ways
- American Government and Politics from https://www.khanacademy.org/
- How do the US presidential elections
work? from https://www.bbc.co.uk/bitesize
- "Political Parties" from Being American, Gyldendal, 2016
- "The Hill We Climb" by Amamnda Gorman
- "Ethnic and Racial Diversity in the United States" from American Ways, Peason, 2014, American Ways: An Introduction to American Culture - Vintage American Ways
- "Post-racist America?" from Black Voices, Gyldendal, 2016
- "The America I Love Needs to Do Better" from The Atlantic, May 31, 2020
- Tom McAfee: “This is my Living Room” (1966) from Worlds of English
- Langston Hughes: ”One Friday Morning” (1952)
Supplerende stof:
- The Butler, film 2013
Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra USA
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur- og samfundsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i USA
Herunder er der gennemgået forskellige grammatiske emner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SO3: Culture, Market and Communication
Formål: Fokus på kulturteorier og praktisk anvendelse af disse. Der er fokus på kultursammenstød som eleverne skal kunne forklare ved hjælp af deres viden om kulturteorier. Studieområdeforløbet er lavet i tværfagligt samarbejde med 2. fremmedsprog. Nedenstående kilder er de kilder, der er brugt i engelsklektionerne.
Kernestof:
Focus on Culture: Anne Skaarup Rasmussen + Georg Bank-Mikkelsen, Systime 2001
Geert Hofstede, Edward T Hall.
https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
Supplerende mateirale:
Outsourced (2009) film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Cultural Understanding and Double Identity
Formål: at bygge videre på elevernes opnåede kundskaber i SO3 om kulturteorier og kultursammenstød. Fokus er på at anvende disse i forhold til forskelligt tekstmateriale.
Kernestof:
Exile, poem by Judith Ortiz Cofer
Home, poem by Warsan Shire
Immigrants, poem by Pat Mora
Mathematics, poem by Hollie McNish
Two Kinds, extract of novel by Amy Tan, 1989
Eight Thousand Miles, podcast from This is Love; https://thisislovepodcast.com/episode-4-eight-thousand-miles
My Son the Fanatic, short story by Hanif Kureishi, 1994
Cultural theorists: Geert Hofstede, Edward T. Hall (SO3 kompendium)
Supplerende materiale:
The Breakfast Club (1985) film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Britain and the British_ Area study
Formål: 'Eleverne skal opnå og kunne anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i UK - og kunne anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster inden for det udvidede tekstbegreb.
Titel: Britain and the British:
British Institutions and procedures:
- The Commonwealth - about us: www.thecommonwealth.org
- Better Than Before: www.youtube.com/watch?v=UvrXsRQU0Ng
- Definitions of the UK; GB and The Empire: www.youtube.com/watch?v=rNuj8XDBSn10
- "Here is how Britain's voting system works" : www.cnbc.com
- State Opening: www.youtube.com/watch?v=cVRGeQirfL0
- Prime Minister's questions:www.youtube.com/watch?v=BBiV9L51WvQ
Multiculturalism:
- "British Culture Wouldn't Exist without Multiculturalism ....": Huffington Post, 17 Dec 2018
- Rivers of Blood speech by Enoch Powell (1968)
British School System:
- British Schools explained: https://youtu.be/osY8Ynk7DOM
- Documentary: "What is life like in a Private British Boarding School? I - Leaving Home at 8 Years Old (2020) https://youtu.be/d6vfjWBT45o
- Essay: Letter to My Parents: The Guardian, 7 Jan, 2017
Inequality and poverty:
- "Number of People in Poverty in Working Families hits Record High" ; the Guardian, 7 Feb, 2020
- "Living standards, poverty and inequality in the UK;2020": https://www.ifs.org.uk/publications/14901
-"UK poverty, the facts, figures and effects": https://www.bigissue.com/latest/uk-poverty
- "The reality of child poverty in Britain": https://youtu.be/FCMifTkv9ry
- "Breadline Kids": https://www.youtube.com/watch?v=fJDhnvuNgEg
Brexit/Business:
-Boris Johnson's Brexit Deal Speech, 24 December 2020
-"Six months in and UK businesses are still battling with Brexit": Financial Times, 27 June 2021
-"Rotting fish, lost business and piles of red tape. The reality of Brexit hits Britian": CNN Business, 23 Jan, 2021
- "Shop owners take the wheel after UK dirver shortage hits supplies": Financial Times, 5 Aug 2021
- "The Brexit Effect: how leaving the EU hit the UK" Documentary, FT Film 2022
Supplerende materiale:
Film: I, Daniel Blake - Ken Loach, 2016
Dokumentar: Is Britain racist?
https://watchdocumentaries.com/is-britain-racist/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
72 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Business communication / Handelskorrespondance
Formål: Introduktion og arbejde med handelskorrespondance. At bibringe eleverne en sproglig basisviden inden for handelskorrespondance, samt bibringe eleverne viden om forretningsgangen i en virksomhed samt relevant sprogligt niveau. Tråde tilbage til AP om erhvervssprog.
Kernestof:
En typisk forretningsgang
Modelbreve
Nyttige vendinger
Præpositionsøvelser
Kommunikationsmodellen
Breve til udarbejdelse eller oversættelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901992026",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901992026",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54901992026"
}