Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Lotte Lundorff
|
Hold
|
ks2022 hhxi EN (kshhx 1i EN, kshhx 2i EN, kshhx 3i EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Across the Line - Analyzing literature
Forløbet er det første efter grundforløbet og har således fokuseret på grundlæggende kompetencer. Især har forløbet rettet sig imod at øve tekstanalyse og -fortolkning, forudsigelse af plot, plotudvikling, personkarakteristik, tema og genrekarakteristika. Desuden har forløbet haft til formål at træne den frie, men faglige samtale på engelsk i klasserummet.
Thank You, M'am by Langston Hughes
Stone Cold (extract) by Robert Swindells
Cause and Effet, by Peter Spiro
Breakfast by John Steinbeck
Roar by Katy Perry
Your Shoes by Mechèle Roberts
The New Girl by Marc Mitchell
Aline's Journey bu Edwidge Danticat
Film: Precious
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analysis of a song
|
08-12-2022
|
Ny opgave
|
13-12-2022
|
The New Girl written assignment
|
04-01-2023
|
Ny opgave (2)
|
17-01-2023
|
Traditional American Values and Beliefs
|
05-02-2023
|
American Government
|
07-02-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Area Study of the USA
Eleverne skal opnå og kunne anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i USA – og kunne anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster inden for det udvidede tekstbegreb.
Fokus på historie, politisk system, skolesystem, kultur og værdier.
Lærergennemgang, klassediskussioner, gruppearbejde, fremlæggelser.
og individuel fordybelse.
Facts about the USA
USA Now, Columbus, 2014
Traditional American Values and Beliefs, American Ways, Pearson 2014
American Government and Politics (www.khanacademy.org)
How do US presidential elections work (www.bbc.co.uk/bitesize)
Political Parties (Being American, Gyldendal 2016)
The Hill We Climb by Amanda Gorman
Ethnic and Racial Diverstiy in the USA (American Ways, Pearson 2014)
Post-racist America? (Black Voices, Gyldendal 2016)
The America I love needs to do better, by Arnold Schwarzenegger (The Atlantic, May 31 2020)
Tom McAfee: "This is my living room"
Langston Hughes: "One Friday Morning"
Nick McDonell: "Twelve" (extract)
Supplerende stof:
Film: The Butler
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
The Hill We Climb
|
12-03-2023
|
Info sheet on systemic racism
|
17-03-2023
|
This is my living room
|
24-03-2023
|
Characterization of Nancy Lee
|
24-04-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Culture, Market and Communication
SO3
Lærergennemgang, projektarbejde, fremlæggelser (eksamenslignende)
Focus on Culture, Anne Skaarup Rasmussen + Georg Bank-Mikkelsen, Systime 2001
- Stereotypes and prejudices
- Culture Shock
- Geert Hofstede's theories on culture
- Edward T. Hall's theories on culture
8 lektioner i engelsk i forbindelse med SO3, som blev gennemført efter sidste skoledag på 1hhx
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Area Study of Great Britain
Eleverne skal opnå og kunne anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i UK – og kunne anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster inden for det udvidede tekstbegreb.
Fokus på historie, politiske forhold, skolesystem, klassesystem. Klassediskussioner, gruppearbejde, fremlæggelser.
2. Britain - a brief introduction
3. Britons and British history – an assignment
4. Test your knowledge - quizzes
5. Parliament and Government
6. The political system of the United Kingdom
7. Written assignment to the movie 'The Queen'
8. The British class system
9. The British education system
10. Harrow School documentary
11. A letter to... My parents, who abandoned me to boarding school
12. The British Empire
13. Profile: The Commonwealth
14. Brexit Deal: Boris Johnson announces UK and EU trade deal
15. Six months in and UK businesses are still battling with Brexit
16. Rotting fish, lost business and piles of red tape
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Social Class and Education
|
24-09-2023
|
Six months in and UK businesses...
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Crime in fiction
Formål: at træne elevernes analyseevner inden for fiktion. At perspektivere fiktion til samfundsforhold. Under værklæsning er arbejdet med 30 min. læsning på klassen for at træne læsefærdig, koncentrationsevne, citatudvælgense og notetagning.
Tekster:
Rendezvous af Daniel Ransom
Don't you hate having two heads af Christine Poulson
The Good Samaritan af Charles Ardai
Rape - a love story af Joyce Carol Oates (værklæsning)
Devil in the Ditch. CBC podcast fra 11. dec. 2023
Gone Girl - film af Gillian Flynn fra 2014
Værklæsning "Rape - a love story" by Joyce Carol Oates
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Branding and CSR
Branding
Forløbet fokuserer på business-vinklen i faget og lægger op til tværfaglige elementer og diskussioner i forhold til faget afsætning og CSR i virksomhedsøkonomi. Formålet er, at eleverne får mulighed for at fordybe sig i et andet fagligt ordforråd samt analysere etiske og moralske aspekter ved marketing.
1. No Logo, Naomi Klein (introduction)
2. Brandwashed, Martin Lindstrom
3. Supreme - Branding
4. Consumerism
5. Reasons To Escape Excess Consumerism
6. "Finally, Brand Activism", Philip Kotler and Christian Sarkar
7. Greenwashing (podcast)
8. Woke Washing? How brands like Gillette turn profits by creating a conscience
CSR
Tværfagligt forløb med VØA. Fokus er på tilegnelse af viden om emnet fra et globalt perspektiv. Endvidere arbejdes med tilegnelse af merkantilt ordforråd.
CSR definition
Corporate Social Responsibility: Consumers Will Remember Companies That Led in 2020
How Leading Global Companies Are Using Sustainability As A Market Differentiator
Apple Inc
Amazon.com Inc
How Ethical Is Nike?
The New American Apparel: claims of ‘ethically made’ abroad clash with reality
‘H&M and Zara: Can fast fashion be eco-friendly?
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Argumentative Essay 1
|
23-08-2024
|
Argumentative Essay 2
|
08-09-2024
|
Grammatiktest 1
|
04-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
English as Lingua Franca
Hvordan spiller engelsk en større og større rolle i international kommunikation? Hvad har det af fordele og ulemper?
David Crystal:
A: “World Englishes”
B: “Will English always be the global language?”
2. Andrew Linn, Quarz: “English is and will be the lingua franca of Europe in spite of Brexit”
3. Olivia Rudgard, The Telegraph: “British English invades America: 'Dodgy', 'bespoke', 'wonky' and 'twee' creep into their vocabulary “
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Climate Change
Documentary by Leonardo di Caprio ‘Before the Flood’.
Article: ‘Nearly 15% of Americans don’t believe climate change is real, study finds’. The Guardian, Feb. 14, 2024
Short story: ‘Time Capsule Found on the Dead Planet’ by Margaret Atwood
Poem: ‘The Ballad of Further Down the Line’ by Matt Harvey
Speech: ‘Remarks by President Obama at the First Session of COP21
Forløbet har focus på et globalt problem og skal bidrage til elevernes almene dannelse og forståelse for emnet. Endvidere er der fokus på analyse og fortolkning af forskellige genrer.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Business e-mail fra skræmfri uge
|
19-11-2024
|
Before the Flood
|
12-12-2024
|
Analysis of fiction
|
27-01-2025
|
South Africa Presentations
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
39 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Area Study of South Africa
Eleverne skal opnå og kunne anvende viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige i Sydafrika – og kunne anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster inden for det udvidede tekstbegreb.
Fokus på historie, sociale forhold og ulighed.
Lærergennemgang, klassediskussioner, gruppearbejde, fremlæggelser.
og individuel fordybelse.
Tekster:
"The Apartheid Years" fra "Destination South Africa" by Louise Otzen (supplerende stof)
"This is apartheid": Cape Town slum residents condemn forced removals" fra The Guardian, 2 November 20222.
"People have died on the waiting list": South Africa's housing crisis casts a shadow over election" fra The Guardian, 27 May 2024.
"Promised Land: how South Africa's black farmers were set up to fail" fra The Inheritors: An Intimate Portrait of South Africa's Racial Reckoning, published by Simon & Shuster, 5 July 2022.
"Unlock the door or we'll kick it down': why South Africa's youngest politician is in a hurry for change" fra The Guardian, 24 May 2024.
"Youth Month Reflecting on the Future of SA's young People (SABC News). Youtube (19:00 min.)
"South Africa: Broken and unequal education perpetuating poverty and inequality" fra Amnesty International, 11 February 2020.
"South Africa is Also My Country" poem by Gert Strydom (2011)
"South Africa" poem by Tefor Mahlotle Mello
"The Guilt" short story by Rayda Jacobs (2001)
Film: Invictus (supplerende stof)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Business Communications
Handelskorrespondance kompendium. Fokus har været på opbygning af ordforråd samt formuleringsevne indenfor forretningskommunikation. Oversættelse og version. Selvstændig produktion af e-mail efter forlæg. Peer feedback og lærerfeedback på skriftlige opgaver. Forløbet strækker sig over de tre år.
Forløbet strakte sig over 2hhx og 3hhx.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Værklæsning
Værklæsning (hører til i forløbet: "Crime in Fiction". Eleverne trænede fordybelse ved at læse 30 minutter på klassen.
Fokus på individuel fordybelse, elevfremlæggelser og skriftlig analyse af fiktion.
Rape - a love story by Joyce Carol Oates
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54902009079",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54902009079",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54902009079"
}