Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Virksomhedsøkonomi A
|
Lærer(e)
|
Sanne Keller Storgaard
|
Hold
|
ks2022 hhxg VØ (kshhx 1g VØ, kshhx 2g VØ, kshhx 3g VØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Virksomhedens økonomi
Opsamling på væsentlige begreber fra grundforløbet om virksomhedens økonomi.
Eleven skal kunne redegøre for forskellen mellem indtægter og indbetalinger samt begreberne omkostninger, udgifter
og udbetalinger.
Eleven skal opnå forståelse for og beregne VE ved bidragskalkulationer for handels- og produktionsvirksomheder.
Hertil fokus på forskellige omkostningsforløb.
Eleven skal desuden opnå forståelse for aktiviteter i forbindelse med opstart af virksomheder, herunder budgetter.
Kernestofområder:
- Opstart af virksomhed
- Virksomhed i vækst
Systime kapitel 1 til 8
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
2. Virksomhedens rapportering
Eleven skal opnå forståelsen for virksomhedens løbende registrering og udarbejdelse af årsregnskabet. Desuden skal eleven forstå konsekvenserne af de handlinger, som virksomheden foretager i årets løb ud fra et regnskabsmæssigt synspunkt. Herudover skal eleven kunne redegøre for de grundlæggende registreringsregler, registreringer ved etablering, ved virksomheden i drift samt registreringer ved årsafslutning. Slutteligt gennemgås præsentation af årsregnskabet ved en præcisering af saldobalancen som lægger til grund for resultatopgørelsen og balancen.
Eleven skal have forståelse for formålet med at udarbejde en årsrapport, dens indhold og elementer - både for handels- ,service- og produktionsvirksomheder samt enkeltmandsvirksomheder og selskaber.
Eleven skal desuden have forståelse for formålet med at udarbejde supplerende ikke-finansielle rapporter med fokus på CSR-rapporter. Eleven skal kunne redegøre for formålet med at være en ansvarlig virksomhed samt den tredobbelte bundlinje.
Kernestofområder:
- udarbejdelse og præsentation af årsregnskabet
- CSR rapportering
Systime kapitel 9 til 11 samt 17 og 18.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
3. Virksomhedsanalyse
Eleven skal opnå forståelsen for udarbejdelse af økonomiske analyser. Eleven skal kunne udarbejde en økonomisk analyse og opnå forståelse for eksterne forholds indvirkning på de økonomiske nøgletal. Eleven skal desuden kunne forklare udviklingen i virksomheders økonomis ved hjælp af analyse af rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne samt soliditet og likviditet.
Eleven skal desuden opnå forståelse for udarbejdelse af analyse af virksomhedens strategiske situation ved hjælp af strategiske analysemodeller samt analyse af CSR-indsats. Eleven skal forstå konsekvenserne af virksomheders strategiske handlinger og påvirkning af forretningsmodellen.
Kernestofområder:
- analyse af virksomhedens økonomiske udvikling på baggrund af årsrapporter og andet eksternt materiale på dansk og engelsk
- analyse af virksomhedens CSR indsats
- strategisk analyse af værdiskabelse, konkurrence og vækst samt udvikling af virksomhedens forretning
Systime kapitel 12 til 23.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
112 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
5. Eksamenstræning/repetition
Repetition er foregået ved at arbejde med tidligere skriftlige og mundtlige
eksamensopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
PBL
Diverse arbejde med PBL opgaver til brug for den mundtlige eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
4. Optimering
Eleven skal opnå forståelse for udvalgte kernestofområder, der kan optimeres til gavn for virksomheden. Der skal opnås forståelse for hvordan virksomheden kan optimere ved hjælp af logistik og AKF-modellen.
Logistik og logistisk effektivitet:
Med udgangspunkt i kap. 24 og 25 får eleven kendskab til logistik begrebet samt logistikstyring og proces. I forbindelse med logistisk effektivitet skal eleven kunne analysere og vurdere en given virksomheds leveringsservice og logistikomkostninger.
Indgående logistik:
Eleven skal med udgangspunkt i kapitel 26 kunne redegøre for formål ved indkøbsstyringen, foretage en make og buy analyse og forstå de forskellige indkøbsstrategier og ABC analyse.
Eleven skal desuden kunne redegøre for lagertyper, lagermotiver, lagermodel, ABC analyse og lagerindretning.
Desuden optimal indkøbsstørrelse beregnet og fundet ud fra tabel-, grafisk- og den matematiske løsning i samarbejde med faget matematik.
Produktion:
Eleven skal med udgangspunkt i kapitel 27 kunne redegøre for de forskellige produktionsstrategier og opnå forståelse for de forskellige produktionsformer og måder at tilrettelægge produktionen på. Desuden skal eleven kunne beskrive forskellige produktionsstyringssystemer - bl.a. MRP og JIT.
Med udgangspunkt i en forelæsning skal eleven desuden have kendskab til begrebet LEAN, og i den forbindelse se på, hvordan en virksomhed kan minimere ikke-værdiskabende aktiviteter samt optimere et produkts gennemløbstid.
Udgående logistik:
Eleven skal med udgangspunkt i kapitel 28 kunne beskrive en virksomheds lagerstruktur, og redegøre for forskellige transportformer. Desuden skal eleven kunne anvende og udregne den optimale transportform ved hjælp af TDC formlen.
Returlogistik:
Eleven skal med udgangspunkt i kapitel 29 kunne beskrive en virksomheds returlogistik, og redegøre for et produkts
livscyklus. Desuden skal eleven kunne foretage en analyse af virksomhedens logistiske effektivitet.
Aktivitetsoptimering og mere om omkostninger:
Forløbet indledes med fokus på konkurrenceformer og handlingsparametre med udgangspunkt i kapitel 30 og 31. Vægt på marginalbetragtninger og herefter vil fokus være på fastlæggelse af optimal salgspris ud fra efterspørgsels- og omkostningsforhold.
Metoder til at afgøre den optimale salgspris gennem total-, enheds- samt særligt fokus på differensmetoden.
I dette forløb repeteres desuden nulpunktsberegningerne.
Optimering af knappe resurser:
Med udgangspunkt i kapitel 32 skal eleven forstå begrebet knappe resurser, og hvordan man under enkle forudsætninger kan optimere udnyttelsen af disse. Desuden skal eleven udregne, om det vil være lønsomt at udvide de knappe resurser, og om man i givet fald bør optage nye aktiviteter.
Lineær programmering, optimering med flere knappe faktorer skal kunne løses ved hjælp af problemløser i excel.
Investering:
Eleven skal med udgangspunkt i kapitel 33 kunne forstå hvilke årsager der kan være til at virksomheden gennemfører en investering samt hvilke elementer der indgår i en investeringskalkule.
Hertil er vægten på udregning og forståelse for kapitalværdimetoden og fokus på de usikkerheder, der er forbundet med at gennemføre en investering.
Finansiering, lån og rente:
Eleven skal med udgangspunkt i kapitel 34 kunne redegøre for begrebet finansiering og kunne forstå formålet med at finansiere med fremmed- og egenkapital. Eleven skal desuden kunne redegøre og beregne virksomhedens kapitalbindingsgrad.
Med udgangspunkt i kapitel 35 skal eleven kunne redegøre for virksomheders forskellige muligheder for fremmedfinansiering samt finansielle begreber og afviklingsformer.
Kernestofområder:
- forsyningskæde og logistik
- investering og finansiering
- optimering af virksomhedens aktivitet med og uden knap kapacitet
Systime kapitel 24 til 35.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
122 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54952984414",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54952984414",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54952984414"
}