Holdet ks2022 hhxk AF - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23
Institution IBC
Fag og niveau Afsætning A
Lærer(e) Morten Kjær Jensen
Hold ks2022 hhxk AF (kshhx 1k AF)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden som begreb
Titel 2 Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
Titel 3 Virksomhedens eksterne forhold
Titel 4 Virksomhedens Interne forhold
Titel 5 Strategi
Titel 6 Segmentering og positionering
Titel 7 Marketing mix nationalt
Titel 8 Internationalisering
Titel 9 Virksomhedens marketingplan internationalt
Titel 10 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden som begreb

Kernestof: Trojka, Afsætning A-niveau.
Kap. 1: Hvad er en virksomhed
Kap. 2: Markedsføringsbegreber

Supplerende stof:
Diverse opgaver fra opgavebog + egne tilvirkede opgaver. Elevpræsentation kap. 2.
Egen opgave med Lego A/S hvor alle relevante fagbegreber fra kap 1+2 skal i spil.

Artikler:
- Diverse, herunder elever finde artikler der kan forklare succes og udfordringer i Lego!

Film:
Lego-film. Animationsfilm om Lego’s historie 1932-1968, udgivet 2013.

Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
At kunne redegøre for og forklare virksomheden som begreb.
Virksomhedstyper
Markeder
Brancher
Virksomhedskoncepter
De 4 handlingsparametre
Målgruppe
Virksomhedens interessegrupper

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser af stof + opgaver


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse

Kernestof: Trojka lærebog
Kap. 3+4+5: Metode

Del 1: kap. 3 (Metode): 1. semester
Del 2: kap. 4 (Markedsanalyse) + kap. 5 (Markedsanalysen i praksis): 2/3. år

Supplerende stof:
Diverse opgaver fra opgavebog.
Diverse artikler

Dokumentarfilm:
"Når mobilen ta'r magten", TV2 2015 / Om Big Data og brug/misbrug.

Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for generel erhvervsøkonomisk metode, anvende databaser ved informationsindsamling om et marked, forklare de anvendte metoders formål og indhold, gennemføre simple markedsanalyser, diskutere og vurdere de indsamlede informationers troværdighed og relevans

Datakilder og databaser, søgestrategier, Kvalitative og kvantitative metoder, Kildekritik, Repræsentativitet, Markedsanalyseprocessen.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og diskussion
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser af opgaver
Induktiv og deduktiv erfaringsbaseret undervisning



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Virksomhedens eksterne forhold

Kernestof: Kap. 8-15 / Trojka 4. udgave

Kap. 8: Virksomhedens omverden

Supplerende stof:
Egen tilvirkede opgaver
Afleveringsopgave omkring emnet.

Artikler:
Brug af diverse avisartikler relateret til omverden i uv.

Film:
DR1 2019. Shop Amok 2: "De grønne klimakrigere". Opgave at relatere film til omverden-modellens faktorer og hvordan påvirkningen er.

Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.

Kap 9: Købsadfærd på B2C-markedet + Kap 10: Konsumentens baggrundsforhold

Diverse opgaver fra opgavebog. Inddraget i grundforløbet af forskellige lærere.

Kap 11: Købsadfærd på B2B-markedet + Kap 12: B2B-markedets baggrundsforhold

Elever udarbejdet ppt.-præsentationer af udvalgte teori-dele
Diverse opgaver til praksisanvendelse på teori - egne + opgavebog.
Diverse artikler til emnet.

Kap. 13: Markedets størrelse + Kap. 14: Konkurrenceforhold + Kap. 15: Konkurrencemæssige positioner

Elever udarbejdet ppt.-præsentationer af udvalgte teori-dele
Diverse opgaver til praksisanvendelse på teori - egne + opgavebog. Herunder en større analyse af konkurrenceforholdene i Fitnessbranchen.

Dokumentar-programmer:
Løvens hule III, afsnit 1, 20/2 2018 ==> Fokus på "løvernes" spm. - især om markedspotentialet
Pepsi vs. Coca cola - Analyse af konkurrencemæssige positioner
Jolly Cola i DK / Danske Mad Men.
Diverse artikler til emnet.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Virksomhedens Interne forhold

Kernestof:
Kap. 6: Værdikæde og forretningsmodel
Kap. 7: Strategisk analyse

Supplerende stof:
Diverse opgaver fra opgavebog.
Egne opgaver:
- Elever laver PP-præsentationer af udvalgte dele af kapitel.
- Værdikædeanalyseopgave på (Lego)/Stryhns.
- SWOT- analyse på Stryhns.
- Egen opgave til Portefølje-analyse

Artikler, bl.a.:
-Diverse artikler, der skal læses og præsenteres ift. teori.

Dokumentar:
- Danske Mad Men – Cowey, DR2 2012. / Relevant til værdikæde + PLC (hvor i værdikæde gik det galt?)
- "Løvens Hule" og forretningsmodeller.

Artikler:
Diskussion af diverse artikler, virksomhedseksempler elever medbringer fra dagspressen. UGENS avislæser

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne redegøre for modeller til analyse af virksomhedens interne forhold, udarbejde en værdikædeanalyse og på baggrund heraf kunne bestemme virksomhedens kernekompetencer, på baggrund af virksomhedens interne forhold og makroforholdene på markedet udarbejde en swot-analyse samt diskutere forskellige strategimuligheder med udgangspunkt i TOWS-matricen. Forstå SWOT-analysen som den strategiske platform for den strategiske planlægning. Redegøre for virksomhedens forretningsområder, analysere en virksomheds portefølje og diskutere mulige porteføljestrategier.


ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og diskussion
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser af opgaver
Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Strategi

Kernestof:
Kap. 16: Vækststrategier
Kap. 17: Konkurrencestrategier

Supplerende stof:
Diverse opgaver fra opgavebog.

Egne opgaver:
- Elever laver PP-præsentationer af udvalgte dele af kapitel.
- Elever finde artikler i tilknytning til vækst- og konkurrencestrategier.
-       Grundfos-case omhandlende hvorvidt Grundfor lykkes med at lukke det strategiske planlægningsgab opstået i
         2014 og hvordan!
-       Flerfagligt strategiprojekt mellem vø og af. 40 lektioner ialt.

Div. artikler, bla.:
"Lavpris og luksus kvæler den grå mellemvare" og om Grundfos, Joe&Juice, Peter Beier, Peter Larsen Kaffe, Soundbox.

Film:
Indefra med Anders Agger – besøger Grundfos, dr2 nov. 2014. I forbindelse med Grundfos-case omhandlende hvorvidt de har fået lukket det strategiske planlægningsgab opstået i 2014 og hvordan!

Artiklerne:
Diskussion af diverse artikler, virksomhedseksempler elever medbringer fra dags-pressen.!!

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for forskellige strategimodeller og deres egenskaber og forudsætninger, diskutere virksomhedens valg af konkurrencestrategi, analysere en virksomheds muligheder for vækst på baggrund af viden om virksomhedens interne og eksterne forhold.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og diskussion
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser af opgaver
Elever træne i at give hinanden feedback og modtage feedback på opgave
Induktiv og deduktiv undervisning.
Afleveringsopgave med fokus på mål, konkurrence- og vækststrategier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Segmentering og positionering

Kernestof:
Kap. 18 + 32: Segmentering og målgruppevalg (nationalt og internationalt)
Kap. 19: Virksomhedens positionering

Supplerende stof:

Kap. 18 + 32:
Opgaver:
- Kap. 18: Opgavebog + Egne opgaver med spm. til kap.18.
- Kap. 32: Opgavebog + egen opgave til kap. 232.

Andet:
Diverse materialer – bla. Segmentbetegnelsens ABC.


Videoer/TV udsendelser:
”Shop amok - de grønne klimakrigere”, DR1,, 2019

Kap. 19:
Egen større opgave med udgangspunkt i selvvalgt virksomhed
+ Udarbejde positioneringskort for Carlsberg i UK / Mads Mikkelsen kampagne.

Bøger:
Uddrag fra Markedskommunikations lærebog, Systime, 2010.  USP/ESP/ISP

Film / analyse ift. kap. 19:
Danske Mad Men 4: RemRem, Dr2 2011

Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
At eleverne kan:
- redegøre for formålet med at segmentere et marked, redegøre for forskelle mellem konsument- og producentmarkedet, anvende segmenteringsprocessen til segmentering og valg af målgrupper på såvel konsument- som producentmarkedet, vurdere potentialet i en given målgruppe og diskutere valg af målgruppestrategi
- redegøre for og analysere virksomhedens positionering på et marked i forhold til målgruppe og konkurrenter.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning og diskussion
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser af opgaver
Elever træne i at give hinanden feedback og modtage feedback på opgave
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Marketing mix nationalt

Kernestof:
Kap. 20: Produkt
Kap. 21: Branding og produktudvikling
Kap. 22: Serviceydelser
Kap. 23: Pris
Kap. 24: Distribution
Kap. 25: Kommunikationsplanlægning
Kap. 26; Kommunikationsparametre
Kap. 27: Digitale kommunikationsparametre

Supplerende stof:

Kap. 20: Produkt
Egen opgave med arbejdsspørgsmål til hele kap. 20
Egen opgave, hvor elever med udgangspunkt i selvvalgt virksomhed anvender teori om fysisk produkt med ppt. fremlæggelser som afslutning.

Dok.film:
Mere billiger tøj, 25 min, DR1, Penge 2016

Kap. 21: Branding og produktudvikling
Øvelse: Udarbejd liste over verdens 10 mest værdifulde brands. Sammenhold med Interbrand.
Egen opgave og diverse opgaver fra opgavebog.
Oversigt over fordele/ulemper ved producent-/handelsmærker fra producents synsvinkel.

Artikler:
- Brandingens grammatik, Brand syntagmer+paradigmer/ Per Østergaard.
- Diverse artikler omhandlende bl.a. branding og handelsmærkeudviklingen.

Hjemmeside: www.Interbrand.com
Film:
Supermarkedets egne mærker, Penge DR1 2017

Kap. 22: Serviceydelser
Diverse opgaver fra opgavebog.
Egen opgave, hvor elever med udgangspunkt i selvvalgt virksomhed anvender teori om serviceprodukter med ppt. fremlæggelser som afslutning.

Film:
FISH - fiskemarked og oplevelsesøkonomi.
SAS: Størst, bedst og smukkest. DR1 2013


Kap. 23: Pris
Elevpræsentation af kap. 23.
Diverse opgaver fra opgavebog.
Elever finde artikler fra dagblade knyttet til teori kap. 23 / præsentere

Diverse artikler: bl.a.
Forskere undersøger, om spor på nettet øger prisen, JP 14/4 2014

Film:
"Fra kutter til køler", Dr1, om priseskalering og antal distributionsled.

Kap. 24: Distribution
Diverse opgaver fra opgavebog.
Udarbejdelse af oversigt over fordele/ulemper ved forskellige kædeformer.
Elever finde artikler, der knytter sig til teori kap. 24 + præsentation.

Div. artikler omhandlende udviklingen indenfor dagligvarehandel og internethandel.


Kap. 25 + 26 + 27:
Diverse opgaver fra opgavebog  + egen større gruppeopgave, hvor lave en komplet promotionkampagne for selvvalgt virksomhed.

Diverse artikler knyttet til promotionsparameteren - virksomheders anvendelse heraf osv.

Bøger:
Kap. 7 s. 90- 98 om sponsering
FRA  Markedskommukation, Systime 2011, 2. udgave, 1. oplag.

Film:
TV-serie: Danske Mad Men: Danske Don Draper, Peter Wibroe.
Vanens Magt del 2 (Nudging i detailbutik), DR1 2014, 30 min.
"Stjerner som reklamesøjler," DR 1, Gejst 2017.


Generelt: Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.



SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for produkt som en del af en virksomhedens samlede marketingmix, forklare specielle forhold for servicevirksomheder, analysere en virksomheds branding- og mærkestrategi, diskutere sammenhængen mellem produkt og målgruppevalg.
- Redegøre for pris som en del af en virksomhedens samlede marketingmix, forklare specielle forhold for prisfastsættelse,  analysere en virksomheds prisstrategi for såvel nye som eksisterende produkter, diskutere sammenhængen mellem pris og målgruppevalg
- Redegøre for distribution som en del af en virksomhedens samlede marketingmix, redegøre for forskellige distributionsformer i detailhandelen, herunder e-business, redegøre for forskellige kædeformer i detailhandelen, forklare specielle forhold vedrørende distribution for servicevirksomheder, analysere en virksomheds distributionsstrategi og indtrængningsstrategi, diskutere sammenhængen mellem distribution og målgruppevalg.
- Redegøre for promotion som en del af virksomhedens samlede marketingmix, redegøre for forskellige promotionformer og kommunikationsmodeller, analysere en virksomheds promotionsstrategi, diskutere sammenhængen mellem promotion og målgruppevalg.
- Redegøre for sammenhængen i parametermixet.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser
Elevfeedback
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Internationalisering

Kernestof:
Kap. 28: Internationalisering og globalisering
Kap. 29: Markedsudvælgelse
Kap. 30: Landeanalyse
Kap. 31: Kulturelle forhold

Supplerende stof:

Kap. 28:
PP-præsentation kap. 28
Diverse opgaver fra opgavebog.
Egen opgave, hvor finde artikler og besvare spm. i tilknytning til internationaliseringsteori. Analysere selvvalgt virksomhed i forhold til internationalisering.

Artikler:
Diverse artikler, perspektivering.

Dokumentarprogrammer:
-Regentparret i Kina,  DR1 30/4  2014


Kap. 29:
Diverse opgaver fra opgavebog + egen større opgave på tragtmetoden.
Analysere internationalisering i forhold til selvvalgt virksomhed.


Kap. 30:
Opgaver:
Egen tilvirkede øvelser til at bevidstgøre elever om relevante kriterier i markedsforholdsmodel ift. virksomheder, datakilde-søgning vedr. udenlandske markeder og elevpræsentationer af relevante datakilder. Ligeledes optakt til SOP.

Kap. 31:
Opgaver: Egen tilvirkede spm. som sikrer gennemgang af kulturkapitel og relation til virksomheders markedsføring.

Artikler:
- Irrationel forbrugeradfærd – om at forstå det uforståelige, af Per Østergaard. www.marketmagazine.dk, 28/10 2008. (Kulturanalyseværktøj)
- Forskningsrapport fra jule(bryg)land, Brand Base dec. 2009. Field study, deltagende observation vedr. årlige frigivelse af juleøl første fredag i november.
- 3 artikler om dansk madkultur - Sild + leverpostej + Arla og ost i KIna (udfordring)

DVD
En kongelig forretning, Penge 2006, DR1.
Livsstilsprogrammet "So fucking special - På ferie i Japan (4)" m/Christine Feldthaus, DR1 2015



Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for interne og eksterne forhold af betydning for virksomhedens internationalisering, forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og dennes internationaliseringsproces, analysere virksomhedens internationaliseringsproces og på baggrund heraf diskutere vækstmuligheder.
- Redegøre for forskellige former for markedsudvælgelse, forklare sammenhængen mellem virksomhedens interne forhold og valg af markedsudvælgelsesmodel, analysere generelle og specifikke markedsforhold og forklare hvorledes de påvirker virksomhedens valg af parameterstrategi, diskutere forskellige markeders egnethed som eksportland for en virksomhed
- Foretage en analyse af markedsforhold for et specifikt land og vurdere sammenhængen til virksomhedens internationale strategi.
- Redegøre for forskellige kulturteorier, analysere et lands kulturelle forhold ved anvendelse af en kulturteori, diskutere kulturelle forholds betydning for virksomhedens valg af indtrængningsstrategi
- Redegøre for regioner af eksportmæssig interesse for DK.

VÆSENTLIGSTE ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser
Elevfeedback

Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Virksomhedens marketingplan internationalt

Kernestof:
Kap. 39: Virksomhedens marketingplan

Supplerende stof:

Artikler:

Diskussion af diverse eksempler elever medbringer fra dagspressen.

SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
Eleverne skal kunne:
- Redegøre for formålet med en markedsføringsplan, udarbejde en markedsføringsplan, diskutere og vurdere en markedsføringsplans realisme samt økonomiske konsekvenser.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Individuelt og gruppearbejde
Gruppefremlæggelser
Elevfeedback
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Eksamensprojekt

Kernestof: Al kernestof knyttet til faget.

ARBEJDSFORMER:
Klasseundervisning
Individuelt og gruppearbejde

Formål
I forbindelse med den individuelle mundtlige eksamen i faget Afsætning er der krav om, at der skal perspektiveres til et forløb i undervisningen, som skal dække fagets kernestofområder (bilag 1) bredt. Forløbet skal afsluttes med et kortere sammenfattende skriftligt produkt. Eksempel på hvordan forløbet indgår i den mundtlige eksamen fremgår nedenfor. Yderligere uddybning af mundtlig eksamen sker senere.
Eksempel på eksamensspørgsmål i afsætning.
Forberedelse 30 min. Eksaminationstid 30 min.
Emner: Købsadfærd og konkurrenceforhold samt marketingplanen fra undervisningsforløb
1. Analyser købsadfærden på markedet for streamingtjenester
2. Analyser konkurrenceforholdene på markedet for streamingtjenester
3. Perspektiver ovenstående besvarelser til marketingplanen fra undervisningen

Man skal vise, at man kan koble besvarelserne af de to første opgaver til det forløb, som man har haft i undervisningen. Koblingen kan være til samme kernestof, men det må også gerne være til andre kernestofområder.
Hvordan gør man det?
-Forbered på forhånd hvordan forløbet kan perspektiveres til forskellige kernestofområder
-I forberedelsen: Giver det bedst mening at perspektivere til de samme kernestofområder, eller er der andre områder af forløbet som skal fremhæves
-I eksamenslokalet: Præsentér ikke hele dit forløb men forklar meget kort, hvad det gik ud på og perspektiver dernæst til de relevante kernestofområder i marketingplanen
-Forsøg at få vist at dit arbejde i undervisningen har båret frugt, og at du nu har nået et godt afsætningsfagligt overblik!

Udover ovenstående er formål naturligvis også en repetition af kernestof gennem 3 år.

Produkt
I faste grupper på 3-4 personer skal der udarbejdes en marketingplan (se kap. 39, figur 39.3) for næste halvår for en selvvalgt dansk virksomhed på det kinesiske marked. Virksomheden kan allerede være på det kinesiske marked eller have gode forudsætninger for opstart af eksport til Kina. Er virksomheden allerede på det kinesiske marked, er det en god ide at vælge en mindre eller mellemstor virksomhed med mulighed for at udvikle sig fremfor en virksomhed med en allerede stærk position på det kinesiske marked. En virksomhed med et fysisk produkt/SBU, og som henvender sig til en målgruppe på B2C-markedet vil være nemmest at arbejde med og anbefales derfor. For at nå ud på B2C-markedet vil det ofte være relevant at inddrage B2B i forbindelse med valg af distributionsstrategi, ligesom B2B-markedet også kan være en sekundær målgruppe.
Marketingplanen skal sammenfatte de væsentligste analyse-resultater samt mål- og strategi-beslutninger og er ca. 4-5 sider excl. forside, indholdsfortegnelse og kildeliste. Til grund for marketingplanen ligger mere omfattende arbejdspapirer, hvor de udførlige og detaljerede interne og eksterne analyser fremgår. Denne baggrundsviden er meget vigtig for argumentationen for de angivne mål- og strategi-beslutninger og derfor relevant at kunne huske i den mundtlige eksamen.   
VIGTIGE kommentarer til marketingplanens struktur og indhold jf. figur 39.3 i kap. 39:
Marketingplanen kan ude i virksomhederne være alt fra 10-100 sider. Her er kravet kun jf ovenstående på ca. 4-5 sider for at undgå det store skrivearbejde mht. formalia, og fordi vi har en kortere tidshorisont at udføre arbejdet på. Men lægges marketingplan og arbejdspapirer sammen vil i sikkert skrive en del over de 10 sider. Læs nedenstående i forbindelse med figur 39.3:
- Pkt. 1. Indledning: Pga. nedkortede marketingplan undlades en ”Executive summary”. Lav blot ”Referencerammen”, som omhandler formål med og afgrænsning af marketingplanen.
- Pkt. 2. Situationsanalyse / Strategiske analyse: Foretag relevante interne og eksterne analyser med betydning for mål og strategi-beslutninger, dvs. medtag kun analyse-resultater med en argumentationsmæssig rød tråd til strategivalgene. En analyse af virksomhedens eksportberedskab skal indgå i den interne analyse. På baggrund af en opsamlende SWOT-analyse vurderes virksomhedens situation og fremtidsmuligheder på det kinesiske marked. Vurderes at virksomheden ikke har en fremtid i Kina, så opstil nogle forudsætninger for virksomheden, som retter op på det. Gå herefter videre med mål og strategi-delen.
- Pkt. 3. Mål: Svær øvelse men prøv at argumentere for nogle konkrete, realistiske, tidsafgrænsede og ambitiøse mål, dvs. operationelle mål.
- Pkt. 4. Marketingstrategi: Udover hvad bogen nævner i pkt. 4 under hovedstrategier skal I naturligvis også komme ind på valg af konkurrencemæssig position og vækststrategier. En segmenteringsanalyse i pkt. 2 ligger også til grund for målgruppevalg/-strategi.
- Pkt. 5+6+7: Skal ikke udarbejdes, men har i tid og lyst må i gerne.
- Afsluttende pkt. 8 / Metodeafsnit: Til slut i marketingplanen skal I forklare den faglige metode, der ligger til grund for marketingplanen, herunder sammenhængen/strukturen i anvendelsen af faglige analysemodeller (strategiske analyse), valg af dataindsamlingsmetode samt hvad I har gjort for at sikre troværdige datakilder.  
OG:
- Vælges virksomhed som allerede er på det kinesiske marked skal nuværende marketingstrategier klarlægges. De nuværende strategier skal kort beskrives i marketingplanen for dernæst at udarbejde forslag til ændringer (eller argumentere for fastholdelse af strategier) for at styrke virksomhedens markedsposition på det kinesiske marked. Er det absolut ikke muligt at fastlægge hvilke strategier (eller dele heraf), der konkret anvendes i Kina på nuværende tidspunkt, må I skrive dette i marketingplanen og argumentere for jeres forslag til marketingstrategier helt fra bunden.
- Da markedet er forudbestemt skal I gøre jer nogle overvejelser om de 3 markedsudvælgelses-metoder (kap. 29), der kan ligge til grund for valg af det kinesiske marked. Overvej især hvorfor Kina er valgt med baggrund i tragtmetoden. Inddrag også overvejelser om virksomhedens overordnede internationalisering (kap. 28), såfremt det ikke fremgår i marketingplanen.

Tidsplan og vejledning
I alt 16 lektioner, som fordeles skønsmæssigt efter nedenstående plan:
-1 lektion (20/3):  Sætte jer ind i projekt og læse kap. 39
-4 lektioner: Intern analyse
-5 lektioner: Ekstern analyse
-3 lektioner: Mål og strategibeslutninger/-tilpasninger
-3 lektioner: Skrive den endelige marketingplan (løbende fyldt ind i en skabelon/marketingplan)

I sidste lektion uploades marketingplan i dertil oprettet afleveringsmappe i lectio. 2 timer fordybelsestid er afsat.
Vejledning og feedback på konkrete spørgsmål sker løbende i lektionerne. Hjemmearbejde må påregnes som forberedelse fra gang til gang. Selvstændighed og selvdisciplin påkræves.
Inden i går i gang med projektet skal i meddele valgte virksomhed og grupper til mig.

Kilder:
-Fieldresearch i forbindelse med virksomhedsbesøg, ambassadebesøg og andre former for indsigt og observationer på studieturen til Kina. Husk den foreløbige SWOT-analyse udarbejdet i efteråret.
-Nationale og internationale databaser arbejdet med i fagene. Herunder Euromonitor, Infomedia og virksomheds website. Husk oversigt over kilder til landeanalyse udarbejdet i kap. 30.
-Relevant faglig viden om især Kina fra fagene Afsætning og fx kulturforståelse, International økonomi og samtidshistorie. Faglig viden om Kina må gerne inddrages, refereres til som grundlag for afsætningsmæssige faglige analyser.

Bedømmelse
Marketingplanen skal formelt ikke afleveres til underviser/censor og bliver ikke bedømt selvstændigt. I har dog mulighed for vejledning og feedback på konkrete spørgsmål undervejs i forløbet. Perspektiveringen til marketingplanen indgår som afsluttende del af den mundtlige eksamen som i sin helhed bedømmes efter fagets faglige mål (bilag 2). Grundige analyser og velargumenteret marketingplan er derfor vigtig for den endelige karakter.
KEYNOTE:
Marketingplanen skal bredt dække kernestoffet i faget afsætning jf bilag 1, så I skal inden eksamen træne, hvordan I kan perspektivere til marketingplanen uanset hvilket kernestofområde i trækker til eksamen. Ikke nødvendigvis træne en perspektivering til alle teori-detaljer i kernestoffet, men i forhold til væsentlige teoridele i ALLE kernestofområderne. Så en marketingplan indeholdende overvejelser om alle kernestofområder er væsentlig.



Bilag 1: Oversigt over fagets kernestof i AF A-niveau


Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse (især kap. 3-5)
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne

Den interne situation (især kap. 6-7)
– Værdikæder
– Porteføljeanalyser (+PLC-analyse)
– Forretningsmodeller

Den eksterne situation (især kap. 8-14)
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business, business-to-consumer, consumer-to-business og consumer-to-consumer markeder

Strategi (især kap. 7 + 15-17)
– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier

Internationalisering (især kap. 28-31)
– Kulturelle forhold
– Markedsudvælgelse
– Internationaliseringsmodeller

Segmentering, målgruppevalg og positionering (kap. 18-19 + 32)
– Segmentering, målgruppevalg og positionering både nationalt og globalt

Marketing mix (især kap. 20-27 + 33-37)
– Marketing mixet både nationalt og globalt

Marketingplan (især 38-39)
– Marketingplanen både nationalt og globalt

Bilag 2: Faglige mål i faget Afsætning A-niveau
(= Kompetencer = Bedømmelseskriterier)

Bedømmelsen er en vurdering af, i hvilken grad eksaminandens præstation opfylder de faglige mål.

Eleverne skal kunne: (se s. 55 i lærebog)

– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning – nationalt og globalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder (økonomisk tankegangskompetence)

– identificere, formulere og løse udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst (Problembehandlingskompetence)

– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger og egenskaber (Modelleringskompetence)

– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement, herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given kontekst (Ræsonnementskompetence)

– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale og globale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed og relevans i en given sammenhæng (Databehandlingskompetence)

– fortolke og formidle informationer om afsætning inden for flere af fagets genrer, herunder i samspil med andre fag (Kommunikationskompetence)

– udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning (Redskabskompetence)

ALLE KOMPETENCER SKAL IKKE NØDVENDIGVIS VÆRE I SPIL ELLER VÆRE LIGE MEGET TIL STEDE.


Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer