Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Erik Christiansen
|
Hold
|
ks2022 hhxa MA (kshhx 1a MA, kshhx 2a MA, kshhx 3a MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb 1: Lineære funktioner (Grundforløbet)
Vi gennemgår følgende:
- Lineære funktioner
- Lineære regresion
- Nulpunkter
- Bevis for a og b
- Lineær forskrift ud fra to punkter
- Procent
- Indekstal
- Uligheder
- Ligninger
- Definition og værdimængder
- Intervaller
- Stykkevis lineære funktioner
Dette drejer sig om afsnittene 2.1-2.9 samt afsnit 5.5 i Matematik C bogen.
Faglige mål:
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer.
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
Kernestof:
- xy-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved lineære samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient
Vi uddyber denne del i SO2 og SO5 som er samspil mellem matematik og hhv. VØ og IØ.
- grundlæggende funktionskendskab; lineære funktioner, herunder stykkevist lineære funktioner
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- grundlæggende regnefærdigheder; procentregning og indekstal, overslagsregning, regningsarternes hierarki
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema
Den sidste pind er primært grafisk - vi vender tilbage til dette i et andet forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Deskriptiv statistik
Dette emne dækker over kapitlerne 5.1-5.4 i matematik bogen.
Vi skal forstå hvad man anvender statistik til herunder skal vi snakke omkring grupperede og ugrupperede variable og variationsmål for begge typer af data.
Faglige mål:
- Anvende matematiske hjælpemidler da vi arbejder en del med Maple i dette forløb (CAS-værktøj)
- Grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i forbindelse med tabeller og afbildninger
- Statistiske databehandlinger og samspil med samfundsfag og økonomiske fag
Kernestof:
- Statistik; beskrivende statistik, udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Eksponentielle funktioner
Dette kapitel forløb over emnet eksponentielle funktioner som er kapitel 3 i matematik C bogen.
Her skal vi blandt andet igennem hvad en eksponentiel funktion er, kendetegn ved denne og hvordan man kan bestemme forskriften ud fra punkter samt regression analyse med denne.
Derudover skal vi også igennem hvad logaritmer er og regneregler for disse, efter dette snakker vi om fordobling og halveringskonstanten.
Faglige mål:
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
Kernestof:
- grundlæggende regnefærdigheder; regler for regning med potenser og rødder, logaritmer
- grundlæggende funktionskendskab; eksponentielle funktioner
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- xy-plot af datamateriale samt karakteristiske egenskaber ved eksponentielle sammenhænge samt anvendelse af regression, korrelationskoefficient, determinationskoefficient
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Finansiel regning
I dette forløb går vi igennem kapitel 4 i bogen.
Det dækker over emner som:
Annuitetslån
Sammensat rente
Effektiv rente
Amortisationsplan
Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer.
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, finansielle modeller og have forståelse af modellens begrænsninger og forudsætninger
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
Kernestof:
- grundlæggende regnefærdigheder; procentregning, reduktion, regler for regning med potenser og rødder, logaritmer
- finansiel regning; rente- og annuitetsregning, amortisering og restgældsbestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave Statistik
|
05-03-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Andengradspolynomier
I dette forløb går vi igennem kapitel 6 i matematik C bogen.
Her skal vi lærer om polynomier med fokus på andengradspolynomiet.
Vi skal snakke toppunkt, nulpunkter og monotoniforhold for parablen.
Til sidst skal vi se på anvendelse af andengradspolynomiet I økonomi
Faglige mål:
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema
- grundlæggende funktionskendskab; andengradspolynomier
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Lineær programmering
I dette forløb skal vi gennemgå lineær programmering.
Derunder skal vi lære følgende:
1. Funktioner af to variable
2. Niveaulinjer
3. Polygonområde
4. Optimering
Teorien er beskrevet i kapitel 7 i matematik c bogen. Afsnit 7.5 er ikke en del af pensum.
Fagligemål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- optimering af lineære funktioner i to variable
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Sandsynlighedsteori, binomial og test
I emnet sandsynlighedsteori går vi igennem sandsynlighed, sandsynlighedsfelter og binomialfordelingen.
Derudover en kort introduktion til normalfordelingen.
Dette dækker over kapitalerne 6, 7 og 8 i bogen.
Dette drejer sig om afsnittene:
6.1, 6.2, 6.3 og 6.4
7.1, 7.3, 7.4 og 7.5
8.2 og 8.3
Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
Kernestof:
- statistik; udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data, repræsentative undersøgelser, Chi-i-anden test
- grundlæggende sandsynlighedsregning, binomialfordelingen samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Emneopgave LP
|
24-09-2023
|
Prøve
|
24-11-2023
|
Emneopgave differentialeregning
|
03-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: Differentialregning og tangentligningen
Materiale:
- Systimes HHX lærerbog for matematik B
- Webmatematik
Emner:
Differentialkvotient, tangent, røringspunkt, sekant, den afledte funktion,
Differentialkvotienten defineret som grænseværdien af differenskvotienten.
Differentiation af lineære funktioner, andengradsfunktioner, potens, sum- og differensfunktioner, en funktion ganget med et tal samt polynomier.
Differentiation af enkelte andre funktioner.
Teorien kan læses i matematik B bogen i kapitlerne: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 4.2, 4.3, 4.4, 5.1, 5.2, 5.3 og 5.5.
Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold
Kernestof:
- grundlæggende differentialregning; polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differenskvotient, overgang fra sekant til tangent
- Tangentens ligning; ud fra kendt hældning og ud fra kendt røringspunkt
Vi har kun meget kort berørt grænseværdi i forbindelse med tretrinsreglen. Der har vi brugt notationen fra Webmatematik: https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-b/differentialregning/tretrinsreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Forløb 9: Funktionsanalyse
I dette forløb går vi igennem kapitel 2 og kapitel 4 i matematik B bogen.
Det drejer sig om kapitlerne:
2.1, 2.2, 2.3, 4.1, 4.2, 4.3, 4.5 og 4.7
Faglige mål:
- læse matematiske tekster
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer.
Kernestof:
- funktionsbegrebet; repræsentationsformer, definitions- og værdimængde, nulpunkter og fortegnsvariation, monotoniforhold og ekstrema
- grundlæggende funktionskendskab; andengradspolynomier samt polynomier af højere grad
- grundlæggende differentialregning; polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Forløb 10: Følsomhedsanalyse
Vi arbejdere videre med LP hvor vi går igennem følsomhedsanalyse. Dette er kapitel 7.4 i matematik C bogen.
Kernestof:
- optimering af funktioner i to variable; følsomhedsanalyse
Vi har ellers arbejdet med de samme faglige mål som i lineær programmering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Forløb 11: Kvadratisk programmering
Dette emne er dækket i kapitel 2 i matematik A bogen.
Det går igennem følgende af vores kerenstof jf. bekendtgørelsen:
optimering af funktioner i to variable; kvadratiske funktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb 12: Integralregning
Vi dækker kernestoffet:
̶ integralregning: stamfunktion for polynomier og eksponentielle funktioner, ubestemte og bestemte integraler, regneregler for integration af sum, differens, konstant multipliceret med funktion samt integration ved substitution, arealer under og mellem grafer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Forløb 13: Differentialligninger
Dette forløb omhandler differentialligninger.
I kan læse om teorien i kapitel 6 under matematik A bogen.
Dette dækker kernestoffet:
differentialligningsbegrebet; eftervisning af løsning ved indsættelse, fuldstændig og partikulær løsning, løsningskurver og linjeelementernes sammenhæng med disse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb 14: MLR, normalfordelingen og residualer.
I dette forløb arbejder vi med multiple lineær regression (MLR), normalfordelingen samt residualplot.
Derudover kommer vi ind på nogle af de formler i har fra SO5 og uddyber dem.
Dette drejer sig specifikt om formlen for konfidensintervallet for hældningskoefficienten for en lineær funktion.
Teorien står i kapitel 7 og 8 i matematik A bogen.
UDYBES!
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition I
Vi bruger disse gange på, at lave lidt mundtlig repetition af forskellige emner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Forløb 16 Funktionsanalyse (udvidelse) og vektorer
I dette forløb udviderer vi vores teori fra sidste år omkring funktionsanalyse, til at gælde funktionsanalyse for produktfunktioner og sammensatte funktioner.
Derefter starter vi på det mundtlige emne om vektorer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Forberedelsesmateriale og repetition
I dette forløb repetere forskellige emner og i skal have tid til forberedelsesmaterialet.
I får i alt 6 klokketimer til at arbejde med forberedelsesmaterialet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54953350610",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54953350610",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54953350610"
}