Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Tenna Blindbæk
|
Hold
|
ks2022 hhxk EN (kshhx 1k EN, kshhx 2k EN, kshhx 3k EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Across the Line (12,28%)
Across the Line
Formål: Forløbet er på grunduddannelsen og har således fokuseret på grundlæggende kompetencer. Især har forløbet rettet sig imod at øve tekstanalyse, forudsigelse af plot, plotudvikling, personkarakteristik, tema og genrekarakteristika.. Desuden har forløbet haft til formål at træne den frie, men faglige samtale på engelsk i klasserummet.
Materiale:
Thank You, M'am by Langston Hughes (short story)
Nostalgia, 1989 by Stacy Eidrigevicius (poster)
Kabaret, 1988 by Stacy Eidrigevicius (poster)
Stone Cold by Robert Swindells (extract from a novel)
A Fathers Story, Strangers, http://www.kcrw.com/news-culture/shows/strangers/stephen-rochelle-a-fathers-story (podcast)
695BGK, Criminal, http://thisiscriminal.com/episode-18-695bgk/ (podcast)
Cause and Effect by Peter Spiro (poem)
Breakfast by John Steinbeck (short story)
Roar by Katy Perry (lyrics)
Your Shoes by Michéle Roberts (short story)
The New Girl by Marc Mitchell (short story)
Aline's Journey by Edwidge Danticat (short story)
The Help (2011) film
Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Area Study USA (12,86%)
USA - an area study
Forløb om USA
Kernestof:
- Facts about the USA - https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/
- USA Now, COlombus, 2014
- "Traditional American Values ans Beliefs" from American Ways, Peason, 2014, American Ways: An Introduction to American Culture - Vintage American Ways
- American Government and Politics from https://www.khanacademy.org/
- How do the US presidential elections
work? from https://www.bbc.co.uk/bitesize
- "Political Parties" from Being American, Gyldendal, 2016
- "The Hill We Climb" by Amamnda Gorman
- "Ethnic and Racial Diversity in the United States" from American Ways, Peason, 2014, American Ways: An Introduction to American Culture - Vintage American Ways
- "Post-racist America?" from Black Voices, Gyldendal, 2016
- "The America I Love Needs to Do Better" from The Atlantic, May 31, 2020
- Tom McAfee: “This is my Living Room” (1966) from Worlds of English
- Langston Hughes: ”One Friday Morning” (1952)
Supplerende stof:
- The Butler, film 2013
Faglige mål der er arbejdet med i forløbet:
̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra USA
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
̶ det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
̶ ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
̶ sproglig variation og sproglige udtryksformer
̶ almene kommunikationsformer og kommunikationsstrategier
̶ principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
̶ tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekster, der behandler emner inden for kultur- og samfundsrelaterede forhold
̶ et genremæssigt bredt udvalg af fiktive tekster af engelsksprogede forfattere
̶ et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i USA
Herunder er der gennemgået forskellige grammatiske emner.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
44 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SO3: Culture, Market and Communication
Formål: Fokus på kulturteorier og praktisk anvendelse af disse. Der er fokus på kultursammenstød som eleverne skal kunne forklare ved hjælp af deres viden om kulturteorier. Studieområdeforløbet er lavet i tværfagligt samarbejde med 2. fremmedsprog. Nedenstående kilder er de kilder, der er brugt i engelsklektionerne.
Kernestof:
Focus on Culture: Anne Skaarup Rasmussen + Georg Bank-Mikkelsen, Systime 2001
Geert Hofstede, Edward T Hall.
https://www.hofstede-insights.com/product/compare-countries/
Supplerende mateirale:
Outsourced (2009) film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Cultural Understanding and Double Identity (12,28%
Formål: at bygge videre på elevernes opnåede kundskaber i SO3 om kulturteorier og kultursammenstød. Fokus er på at anvende disse i forhold til forskelligt tekstmateriale.
Kernestof:
Exile, poem by Judith Ortiz Cofer
Home, poem by Warsan Shire
Immigrants, poem by Pat Mora
Mathematics, poem by Hollie McNish
Two Kinds, extract of novel by Amy Tan, 1989
Eight Thousand Miles, podcast from This is Love; https://thisislovepodcast.com/episode-4-eight-thousand-miles
My Son the Fanatic, short story by Hanif Kureishi, 1994
Cultural theorists: Geert Hofstede, Edward T. Hall (SO3 kompendium)
Supplerende materiale:
The Breakfast Club (1985) film
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Britain and the British (19,29%)
Formål: 'Eleverne skal opnå og kunne anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i UK - og kunne anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster inden for det udvidede tekstbegreb.
Titel: Britain and the British:
British Institutions and procedures:
- The Commonwealth - about us: www.thecommonwealth.org
- Better Than Before: www.youtube.com/watch?v=UvrXsRQU0Ng
- Definitions of the UK; GB and The Empire: www.youtube.com/watch?v=rNuj8XDBSn10
- "Here is how Britain's voting system works" : www.cnbc.com
- State Opening: www.youtube.com/watch?v=cVRGeQirfL0
- Prime Minister's questions:www.youtube.com/watch?v=BBiV9L51WvQ
Multiculturalism:
- "British Culture Wouldn't Exist without Multiculturalism ....": Huffington Post, 17 Dec 2018
- Rivers of Blood speech by Enoch Powell (1968)
British School System:
- British Schools explained: https://youtu.be/osY8Ynk7DOM
- Documentary: "What is life like in a Private British Boarding School? I - Leaving Home at 8 Years Old (2020) https://youtu.be/d6vfjWBT45o
- Essay: Letter to My Parents: The Guardian, 7 Jan, 2017
Inequality and poverty:
- "Number of People in Poverty in Working Families hits Record High" ; the Guardian, 7 Feb, 2020
- "Living standards, poverty and inequality in the UK;2020": https://www.ifs.org.uk/publications/14901
-"UK poverty, the facts, figures and effects": https://www.bigissue.com/latest/uk-poverty
- "The reality of child poverty in Britain": https://youtu.be/FCMifTkv9ry
- "Breadline Kids": https://www.youtube.com/watch?v=fJDhnvuNgEg
Brexit/Business:
-Boris Johnson's Brexit Deal Speech, 24 December 2020
-"Six months in and UK businesses are still battling with Brexit": Financial Times, 27 June 2021
-"Rotting fish, lost business and piles of red tape. The reality of Brexit hits Britian": CNN Business, 23 Jan, 2021
- "Shop owners take the wheel after UK dirver shortage hits supplies": Financial Times, 5 Aug 2021
- "The Brexit Effect: how leaving the EU hit the UK" Documentary, FT Film 2022
Supplerende materiale:
Film: I, Daniel Blake - Ken Loach, 2016
Dokumentar: Is Britain racist?
https://watchdocumentaries.com/is-britain-racist/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
66 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Business communication / Handelskorrespondance
Formål: Introduktion og arbejde med handelskorrespondance. At bibringe eleverne en sproglig basisviden inden for handelskorrespondance, samt bibringe eleverne viden om forretningsgangen i en virksomhed samt relevant sprogligt niveau. Tråde tilbage til AP om erhvervssprog.
Kernestof:
En typisk forretningsgang
Modelbreve
Nyttige vendinger
Præpositionsøvelser
Kommunikationsmodellen
Breve til udarbejdelse eller oversættelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Branding (14%)
Formål: Forløbet fokuserer på business-vinklen i faget og lægger op til tværfaglige elementer og diskussioner i forhold til faget afsætning. Formålet er, at eleverne får mulighed for at fordybe sig i et andet fagligt ordforråd, analysere etiske og moralske aspekter ved marketing samt blive inspireret til sop emner.
Kernestof:
"No Logo" af Naomi Klein, From Where You Are, Systime.
"Brandwashed" af Martin Lindstrøm:Excerpt the Introduction
"The Rise of the Supreme": youtube video
"How Supreme went from a small NYC skateboard shop to a $1 billion global phenomenon": CNBC, 10/10 2019
"Reasons to Escape Excess Consumerism and How to Do It": af Joshua Becker, Forbes, Apr 30, 2020
"Finally Brand Activism": Philip Kotler og Christian Sarkar, The Marketing Journal, January 9, 2017
"Greenwashing": Weekly Economics Podcast: www.economics.org, 2. juli 2021
"Woke washing? How brands like Gillette turn profits by creating a conscience": Nosheen Iqbal, The Guardian, 19. januar, 2019
"Nike's controversial Colin Kaepernick ad campaign its most divisive yet". Martha Kelner, The Guardian 2018
"Dream Crazy" Nike advertisement, Youtube
"Pepsi Pulls Ad Accused of Trivializing Black Lives Matter" Daniel Victor, New York Times 2017
"Live bolder, live louder" Pepsi advertisement, Youtube
"#CreateCourage - Rogue One: A Star Wars Story" ad - Globe Telecom, Youtube
"#LikeAGirl" ad - Always, Youtube
"Thanks dad" ad - Robinsons, Youtube
Nestlé - Case Study:
"How Nestlé makes millions bottling free water": youtube
"Nestlé's Water Controversy, Explained": Hope NGO, 27. dec, 2021 fra www.mashed.com
"How does Nestlé bottle water sustainably?" www.nestle.com
"Helping to create a positive water impact through our Nestlé Waters Pledge".; www.nestle.com
"Bottled water should be a luxury, not a necessity", John Gapper, 19, marts 2021, www.ft.com.
Supplerende materiale:
- The Founder - Spillefilm om McDonald's
Ted talk_ less stuff is more happiness by Graham Hill
-Storytelling videos af Under Armour: youtube:
Rule Yourself, I Will What I Want samt The Only Way Through
-Gillette ad 1989 The Best a man can get
-Gillette ad 2019 The Best a man can be.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
48 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Værklæsning: Literary Circles
Værklæsning kørt sideløbende med India-forløb over 6 gange
Eleverne har arbejdet i 4-5-mandsgrupper til et valgt værk og haft følgende roller til hvert møde:
- Summarizer
- Discussion Leader
- Word Wizard
- Story connector / real-life connector
- Illustrator
Bøgerne som eleverne kunne vælge imellem:
- The Curious Incident of the Dog in the Night-Time by Mark Haddon
- Maus: A Survivor's Tale by Art Spiegelman (Graphic novel)
- Slaughterhouse Five by Kurt Vonnegut
- Hillbilly Elegy by J. D. Vance
- Flowers for Algernon by Daniel Keyes
Valgte bøger:
- Slaughterhouse Five
- Hillbilly Elegy
- The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
- Maus
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
India (11,7%)
Eleverne skal opnå og kunne anvende viden om historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold i Indien, som er en tidligere britisk koloni. Der er i emnet fokus på kastesystemet og de udfordringer, der deraf følger for det indiske samfund.
Facts about India - history, population, geography
1. http://www.bbc.com/news/world-asia-25881705
2. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/in.html
3. http://www.bbc.com/news/world-south-asia-12557384
4. http://www.bbc.com/news/world-south-asia-12641776
5. https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/in.html
Excerpts from “Emerging India”, Øknom 2004
Dokumentar: 5 skarpe om hinduismen, DR 2014
“Blood” by Urvashi Butalia fra “Wider Contexts”, pp 276-277, Gyldendal
“What Is India's Caste System? And Who Are Dalits?” (2020)
https://youtu.be/59JY1wDTerM and
“Is India's Caste System Still Alive?” (2015)
https://youtu.be/HyCQDIwHlXY
“The Dutiful Daughter” by Saadat Hasan Manto fra “Wider Contexts” pp. 278-281, Gyldendal
“From Attempting Suicide To Multi-Millionaire, The Story Of Kalpana Saroj”
https://dutchuncles.in/inspire/from-attempting-suicide-to-multi-millionaire-the-story-of-kalpana-saroj/
“Chokra” by Numair A. Choudhury from “Wider Contexts”, pp 304-307
“What the data tells us about love and marriage in India”
https://www.bbc.com/news/world-asia-india-59530706
“India’s attitude to arranged marriage is changing, But some say not fast enough”
https://edition.cnn.com/2020/11/18/asia/indian-arranged-marriage-dst-intl-hnk/index.html
Film: Slumdog Millionaire
Afsnit: Indian Matchmaking - Slim, Trim and Educated (Netflix)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Introduction to English as Lingua Franca (3,5%)
Kernestof:
Lectures by David Crystal (PhD. Linguistics)
- World Englishes (10min - Youtube)
- Will English always be the Global Language? (14min - Youtube)
English is and will be the lingua franca of Europe in spite of Brexit - Andrew Linn, Quarz
British English invades America: 'Dodgy', 'bespoke', 'wonky', and 'twee' creep into their vocabulary - Olivia Rudgard, The Telegraph
English stil rules the world, but that's not necessarily OK. Is it time to curb its power? By Michele Gazzola, The Guardian 2023
Why native English speakers fail to be understood in English - and lose out in global business by Spencer Hazel, The Conversation 2016
Supplerende materiale:
“The History of English in 10 minutes”, Open University (11:00)https://www.youtube.com/watch?v=SfKhlJIAhew
“Where did English come from?”Claire Bowern, TED-Ed. (4:50)https://www.youtube.com/watch?v=YEaSxhcns7Y
“How English Became a Global Language”, Jeff Roy(6:40)https://www.youtube.com/watch?v=-YDGxVNuxO0
“How sign language innovators are bringing music to the deaf”, VOX (7.15)https://www.youtube.com/watch?v=EuD2iNVMS_4
“Even after Brexit, English will remain the language that holds the EU together”. https://qz.com/1270508/even-after-brexit-english-will-remain-the-language-that-holds-the-eu-together/
Books: World of English (Global English English and Me)https://www.reddit.com/r/funny/comments/965o32/what_if_english_were_phonetically_consistent/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54953715027",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54953715027",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d54953715027"
}