Holdet ks2023-hhxd-hiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxd-hiB (kshhx-2d-hiB, kshhx-3d-hiB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Industriel revolution?
Titel 2 Mellemkrigstid og verdenskrig
Titel 3 Den kolde krig
Titel 4 Den nye verden?
Titel 5 Velfærdsstaten
Titel 6 Grønland
Titel 7 Terrorisme - hvordan påvirkes livet i Vesten?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Industriel revolution?

Juul, Henrik m.gl.: Overblik – verdenshistorie i korte træk (2005) fra Nordisk forlag s. 124-133
Hansen, Kim Møller m.fl.: Fokus – kernestof i historie 2 (2007) fra Nordisk forlag s. 141-160
Bryld, Carl-Johan: Verden før 1914 – i dansk perspektiv (2013) fra Systime s. 255-272
Andersen, Finn: De industrielle revolution (1979) fra Gjellerups forlagsselskab s. 86-97

Kilder:
https://www.his2rie.dk/metode-og-redskaber/kildekritik/
Statens opgaver fra Andersen, Finn: De industrielle revolution (1979) fra Gjellerups forlagsselskab s. 226-227
https://gyldendal-uddannelse.dk/-/media/images/external.png?ei=https://multimediaserver.gyldendal.dk/Dansk1/CoverFace/WH_Original/9788702182156&w=320
Kilde 108 Manchester og Birmingham 1835 fra Kilder til vores verdenshistorie (2022) Columbus s. 125-126

Udsendelser:

BBC – Den industrielle revolution
Rejsen til Amerika - de danske udvandrere ( 1 )
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/urbanisering-og-byudvikling-i-danmark
( https://www.youtube.com/watch?v=mW7vbo49Ncc )

Anslået sidetal: 65
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Mellemkrigstid og verdenskrig

I forbindelse med dette forløb har hovedfokus været på Mellemkrigstiden. Der er således fokus på, hvordan den økonomiske udvikling i 1920'erne og 1930'erne påvirkede den samfundsmæssige og økonomiske udvikling i 1930'erne. Desuden er der draget paralleler til nutiden, således eleverne har fået en forståelse for datidens og nutidens former for propaganda.

Kernestof:
Holocaust og andre folkedrab
̶Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer


Faglige mål:

demonstrere indsigt i udviklingen i Danmarks og verdens historie inden for de seneste ca. 500 år, herunder væsentlige begivenheder og sammenhænge mellem den nationale, europæiske og globale udvikling
̶ demonstrere indsigt i grundlæggende styreformer og politiske ideologier samt forholde sig reflekterende til demokratisering og menneskerettigheder i nationalt og globalt perspektiv
̶ analysere konflikters opståen og håndteringen af disse samt udviklingen i internationalt samarbejde

Anvendte materialer:


Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv (2007) s. 81-147
Frederiksen, Peter: Det tredje Rige – fællesskab og forbrydelse (2009) s. 45-53 og s. 55-63
Hassing, Anders: Vejen til folkedrab (2023) fra Columbus s. 113-129
https://www.his2rie.dk/metode-og-redskaber/historiske-fremstillinger/
https://www.his2rie.dk/metode-og-redskaber/internettet/


Supplerende materialer:

https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-27/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/polen-kraever-milliarder-af-euro-fra-tyskland-i-krigsskadeerstatning/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/holocaust/tekst-16/


Udsendelse: Hitlers vej til magten (2)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Den kolde krig

I forbindelse med dette forløb har eleverne arbejdet med den kolde krig. De har således fået en forståelse for bi-polaritet og tidens samfundsmæssige udvikling

Kernestof:

Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
Udviklingen i Europas position i verden
̶Holocaust og andre folkedrab



Faglige mål:

Skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og Reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
Reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
Analysere udviklingen i den globale velstand, samhandel og magtfordeling
Skelne mellem forskellige typer af forklaringer




Anvendte materialer:

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv (2007) s. 149-180
Bryld, Carl-Johan m.fl.: Den nye verden (2000) fra Systime s. 233-243
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/gulag-fangelejre-deportationer/deportationer-forvisning
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/gulag-fangelejre-deportationer/dagligdagen-gulag
https://folkedrab.dk/eksempler-paa-folkedrab/stalinismens-forbrydelser/gulag-fangelejre-deportationer



Supplerende materialer:

https://www.his2rie.dk/kildetekster/danmark-under-den-kolde-krig/kildetekst-2/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/de-baltiske-lande-estland/kilde-24/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/danmark-under-den-kolde-krig/kildetekst-1/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/ddr-1949-1989-den-virkeliggjorte-socialisme/tekst-9/

https://www.independent.com.mt/articles/2022-09-04/local-news/When-Gorbachev-and-Bush-met-in-Malta-to-end-the-Cold-War-6736245623

https://www.youtube.com/watch?v=j-6YQQ779YM
https://www.youtube.com/watch?v=eFvOPpBVff0
https://www.youtube.com/watch?v=CdxqJ4P39hY

Film: Goodbye Lenin


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Den nye verden?

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med koloniseringen samt opdagelsen af Amerika. Der er således i dette forløb primært fokus på tiden før år 1700.

Kernestof

Faglige mål:

Anvendte materialer:

Vollmond, Christian: Opdaget? Mødet mellem indianerne og europæere i 1500-tallets Mexico (2019) fra Columbus s. 29-46
From, Kirstin m.fl.: Fokus - Kernestof i historie 2 (2012) fra Gyldendal s. 9-22
Strand, Mathias: På sporet af den nye verden fra Praxis s. 31-40 og s. 123-127

Supplerende materialer:

https://videnskab.dk/kultur-samfund/forskere-kan-nu-bevise-at-vikingerne-var-i-nordamerika-i-aar-1021/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-1/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Velfærdsstaten

I forbindelse med dette forløb har eleverne arbejdet med opbygningen af den danske velfærdsstat.


Kernestof:

̶ hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
̶ udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
̶ økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand

Faglige mål:

Anvendte materialer:
:Fra oplysningstid til europæisk integration. Fokus 2 (Ny udg.) s. 289-308
Sørensen, Kjeld Mazanti: Det 20. århundredes Danmarkshistorie (2007) s. 109-126


https://danmarkshistorien.lex.dk/Fremskridtspartiet_1972-2001
https://danmarkshistorien.lex.dk/Bistandsloven,_1974-1998
https://danmarkshistorien.lex.dk/Folkepension,_1956-
https://danmarkshistorien.lex.dk/Det_danske_pensionssystem,_1849-




Supplerende materialer:

https://danmarkshistorien.lex.dk/Fremskridtspartiets_valgbrochure,_6._oktober_1972

https://danmarkshistorien.lex.dk/Johannes_Jensen_Erindringer_om_barndom_og_ungdom,_ca._1905-1930 (Indtast link i browser)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Grønland

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med afkoloniseringen af Grønland. Dernæst er den dansk-grønlandske relation undersøgt med henblik på daniseringen og modernisering af Grønland. Der har således været fokus på perioden fra 1953. Endvidere er der inddraget forhold omkring brug og misbrug af historien.

Kernestof:
Historiebrug og formidling.
Kultur i nationale og globale sammenhænge
Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie

Faglige mål:

̶ reflektere over samspillet mellem mennesker og natur
skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ anvende historisk-kritiske tilgange til at indsamle, bearbejde og remediere forskelligartet historisk materiale og forholde sig kritisk og reflekterende til historiebrug
̶ formulere og formidle historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og relatere disse til elevernes egen tid

Anvendte materialer:

Hansen, Krister m.fl.: Det moderne Grønland: Fra koloni til selvstyre (2011) fra Frydenlund s. 34-52
Færk, Winnie: Undskyld? Kampen om Danmark og Grønlands fælles fortid fra Columbus s. 23-28 og s. 45-57
Olsen, Tupaarnaq: I skyggen af kajakkerne – Grønlands politiske historie 1939-79 (2005) fra NunaFonden s. 161-169

Supplerende materialer:

https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-19/
https://www.his2rie.dk/kildetekster/det-moderne-groenland-fra-koloni-til-selvstyre/tekst-25/
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sprogligt-kaos-unge-groenlaendere-falder-fra-i-gymnasiet
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/et-opgoer-er-i-gang-groenlaendere-vil-overtage-historien-om-deres-eget-land

Anslået sidetal: 55



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Terrorisme - hvordan påvirkes livet i Vesten?

I forbindelse med dette forløb har eleverne arbejdet med terrorisme og dennes indvirkning på livet i Vesten og omvendt. Dette forløb har fokus på tiden efter år 2000.

Kernestof:

Faglige mål:

Anvendte materialer:

Bryld, Carl-Johan: Verden efter 1914 – i dansk perspektiv (2007) s. 311 og s. 324-337
Hansen, Birthe: Terrorisme på tværs  -civilsamfundets mørke sider (2018) fra Frydenlund s. 10-91

Supplerende materialer:

https://www.his2rie.dk/kildetekster/terrorisme-paa-tvaers-2-udgave/tekst-1/
https://politiken.dk/magasinet/feature/art5537819/Portr%C3%A6t-af-Islamisk-Stat-Brutale-krigere-med-sorte-masker-skaber-r%C3%A6dsel
https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art7435343/Prisen-for-mere-overv%C3%A5gning-er-mindre-frihed-og-den-pris-er-for-h%C3%B8j?srsltid=AfmBOoqbfEE6wbTxwlxg7j1ZDgZFhAIpyif2M8shg9nmXRk1rjC_TI5s
https://politiken.dk/internationalt/art4952513/Bush-s%C3%A5-Libanon-som-optakt-til-krig-mod-Iran?srsltid=AfmBOophGRpUyUk-iPLjHfftoV71AxJn4uHOznASK6QSl-1KvMX9tX8c
https://www.information.dk/indland/2008/12/paragraf-114s-usynligekonsekvenser
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE3835663/Lene-Espersen-Debat-om-terrorpakke-afsporet/
https://www.religion.dk/viden/6-eksempler-p%C3%A5-religi%C3%B8st-begrundet-terrorisme
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/dansk-isis-kriger-idoemt-14-aars-faengsel-landsforraederi-og-terror
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer