Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Historie B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2023-hhxe-hiB (kshhx-2e-hiB, kshhx-3e-hiB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kildekritik og historiebrug
Grundbog til historiebrug og kildekritik:
Historie i brug - fra historieskabt til historieskabende s. 11-20
Historie i brug - fra historieskabt til historieskabende s. 83-90
Historiepakken Mariane Schweppenhäuser Toft (udleveret til alle elever som grundmateriale til kildekritkken)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Velfærdsstat, ungdomsoprør og kvindefrigørelse
Velfærdsstaten:
Fokus 3, Fra verdenskrig til velfærd, Lars Andersen m.fl., Gyldendal: s. 48-60.
Trapholt: Rundvisning om Arne Jakobsen og velfærdsstaten
Ungdomsoprør:
Velfærdstro og protester 1958-1973: s. 7-12. S. 43-45 s. 68-69. s. 79. s. 64-67
Kvindefrigørelse:
Uddrag af ibogen: De danske kvinders historie, kapitel 1960-1989
’Velstandsboom og kvinder i protest: https://kvinder.systime.dk/index.php?id=125. Hanne Mortensen m.fl.
Særligt Velstanden og velfærdsstaten
Ny husmoderroller
Flere kvinder på arbejdsmarkedet
Rødstrømpe - den nye kvindebevægelse
Lige løn for lige arbejde.
Sange:
’San Fransisco’ Scott McKenzi: https://www.youtube.com/watch?v=7I0vkKy504U
‘Revolution’ Beatles: https://www.youtube.com/watch?v=BGLGzRXY5Bw
’Hey søster’ Trille: https://www.youtube.com/watch?v=TQGbds3QckU
Kilder:
Jakob Knudsen: ”Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden”. I Gyldendal Fokus 3 s. 63.
'En demokratisk forsøgelseslovgivning' (1915)
Ernst Hansen 'Livet som arbejdsløs i 1930'erne'
Poul Møller: 'Velfærdsstaten sløver modstandskraften'. I Gyldendal
Fokus 3 s. 66.
Bent Rold Andersen 'Den aktive velfærdsstat (1966)
Ole Grünbaum 'Emigrer' Lidt ungdsomsoprørhistorie
Søstersolidaritet
Suzanne Giese 'Derfor kvindekamp'
Kvindens hvem hvad hvor 1958 'Husmoderens påklædning'
Fokusspørgsmål til forløbet:
Hvordan udvikler den danske velfærdsstat sig op gennem 1900-tallet?
Hvorfor får Danmark med tiden en velfærdsstat?
Hvilken sammenhæng er der fra velfærdsstaten til ungdomsoprøret?
Hvordan har velfærdsstatens guldalder haft indflydelse på kvindernes frigørelse og rødstrømpernes opståen?
Hvorfor oplever velfærdsstaten en krise i 1990’erne?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
25,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opdaget?
Historisk fremstilling:
Jesper Nielsen 'Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico' kap 1, kap 2, kap 3, kap 4, kap 5, kap 6, kap 7, kap 8
Kilder:
Jesper Nielsen 'Opdaget?' Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico: Kilde 1, kilde 2, kilde 4, kilde 5, kilde 10, kilde 12
Udsendelser:
'Kurs mod fjerne kyster', afsnit 1, sæson 1
Crash Course om Opdagelser: https://www.youtube.com/watch?v=NjEGncridoQ
Crash course om Columbus: https://www.youtube.com/watch?v=HQPA5oNpfM4
Dokumentar fra DR2 'Hernan Cortes'
Dokumentar på youtube 'Blodet drev af Pyramiderne - de menneskeofrende Aztekere': https://www.youtube.com/watch?v=0wHuiLGhdqk
Billeder til kulturforståelse og historiebrug:
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEV_enDK860DK860&biw=1280&bih=529&tbm=isch&sa=1&ei=PLpfXehihMqbBZiNqdgC&q=azteker+tatoveringer+&oq=azteker+tatoveringer+&gs_l=img.3..0i30.5446.5446..7461...0.0..0.53.53.1......0....1..gws-wiz-img.hPHNlzk4lBA&ved=0ahUKEwjo8Nj73pjkAhUE5aYKHZhGCisQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=-0AzIjAqrslXgM:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/valgigroenland/video-groenlaendere-bliver-tatoveret-i-ansigtet-vi-tager-vores
Problemstillinger:
Hvorfor valgte europæerne at rejse ud?
Hvad karakteriserer deres forestillingsverden og deres opfattelse af andre kulturer?
Hvordan var de indianske samfund bygget op før europæernes ankomst?
Hvordan forløb den spanske erobring og kolonisering?
Hvordan er den mexicanske selvopfattelse i dag?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Holocaust
Grundbog:
'Vejen til folkedrab - før, under og efter Holocaust' Solvej Berlau, Stine Thuge. Columbus kapitel 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 19
Udsendelser:
"World War II and the Holocaust": https://www.youtube.com/watch?v=tMnAztCHcNo&list=PLWQC3P4psZP44TamqzwnHMFxt6-AcVlhp&index=1
"The path to nazi genocide" (Første 11 min): https://www.ushmm.org/learn/holocaust/the-path-to-nazi-genocide
'Books burn as Goebbels speak'
Walt Disneys tegnefilm 'Der Fuehrer's face' (1943)
'The Voyage of St. Louis' fra United States Holocaust Memorial Museum
Einsatzgrupperne fra United States Holocaust Memorial Museum
Uddrag af Wannseekonferencen 00:21-00:42 min/1:31-1:40 – filmstriben
Uddrag af 'Band of brothers' Minut 28-slut (Ankommer til lejrene)
Kilder:
FN's konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab (1948)
Billede s. 6-7 i 'Vejen til folkedrab'
Arbejdsløshed i Tyskland 1934-1938 s. 38 i 'Vejen til folkedrab'
'Man regnede med os igen' s. 38 i 'Vejen til folkedrab'
Billede s. 40-41 i 'Vejen til folkedrab'
'Zions Vises protokoller' s. 45 i 'Vejen til folkedrab'
'Den sorthårede jødedreng lurer i timevis' s. 46 i 'Vejen til folkedrab'
'Tyskland er ved at vågne' s. 52 i 'Vejen til folkedrab'
Plakaten til filmen 'Der ewige jude' s. 55 i 'Vejen til folkedrab'
'Jøder var mostre og ikke mennesker' s. 55 i 'Vejen til folkedrab'
Billede s. 66-67 i 'Vejen til folkedrab'
Billede s. 94-95 i 'Vejen til folkedrab'
'Wannseeprotokollens overblik over jøder i Europa' i 'Vejen til folkedrab'
'Disse elementer vil blive behandlet på passende vis' i 'Vejen til folkedrab'
'Den engelske radio taler om gasning' i 'Vejen til folkedrab'
'Det ondes banalitet' i 'Vejen til folkedrab'
'Når i besøger Auschwitz - en vejledning til danske skoleelever' i 'Vejen til folkedrab'
Klassen har holdt oplæg om diverse folkedrab fra Folkedrab.dk for at opnå viden om andre folkedrab end Holocaust.
Problemstillinger:
Hvordan er årsager til at et folkedrab kan finde sted?
Hvordan identificerer man et folkedrab?
Hvad er baggrunden for nazismens fremskred i Tyskland, og hvordan udviklede den sig?
Hvad er Holocaust?
Hvad er konsekvenser af et folkedrab
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
44,00 moduler
Dækker over:
42 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Trykkefriheden dengang og nu - DHO
Historisk fremstillinger:
Enevælden og Oplysningstiden: Fra 'Verden før 1914' af Carl-J. Bryld.
Den amerikanske revolution: Fra 'Verden før 1914' af Carl-J. Bryld
Den franske revolution: Fra 'Verden før 1914' af Carl-J Bryld
Filosofferne: Fra 'Verdenshistorie til HHX' af Car-J. Bryld
Enevælde og oplysning 1660-1814: Fra 'Danmark - tider og temaer' af Carl-J Bryld
Danmarkshistorien: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/oplysningstiden/
Danmarkshistorien: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/menneskerettigheder-fra-borgerlige-rettigheder-til-frihedsrettigheder/
Udsendelser:
DR1: 'Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid'
Film:
Nikolaj Arcel 'En kongelig affære' (2012) CFU
Kilder:
Ludvig Holberg 'Censur - epistel 395 (1749)
Flemming Rose 'Muhammeds Ansigt' fra Jyllandsposten (30. september 2005)
Menneskerettighedserklæringen 1789 og menneskerettighedserklæringen 1789: Fra Grundbog til historie - Verdenshistorie 1759-1945 af Peter Frederiksen, Systime 2001, s. 49-53
Oplæg ved Dennis Meyhoff Brink om Satirens historie
Podcast: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/ubegribeligt-ytringsfrihed-11162305367
Podcast: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien
Artikler:
'Muhammeds ansigt', Jyllands-posten, 30. september 2005.
’388 danske kunstnere, forfattere og samfundsdebattører i fælles protest mod koranloven’, Berlingske, 20. september 2023.
’Ditlev Tamm går i rette med kunstnere og interllektuelle: Danmark bliver ikke som Iran, hvis vi forbyder koranafbrændinger', Politikken, 26. september 2023.
Problemstillinger:
Hvilken udvikling har censur/ytringsfriheden været igennem fra oplysningstiden til i dag?
Hvordan udvikler censuren sig til ytringsfrihed?
Hvilke problematikker er forbundet med monarki og demokrati?
Hvilken indflydelse har oplysningsfilosofferne på oplysningstiden?
Hvordan hænger oplysningstiden sammen med udviklingen i kvinderettigheder?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60438529755",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60438529755",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d60438529755"
}