Holdet ks2023-hhxe-hiB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Historie B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxe-hiB (kshhx-2e-hiB, kshhx-3e-hiB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kildekritik og historiebrug
Titel 2 Fra racediskrimination til racekrig
Titel 3 Velfærdsstat, ungdomsoprør og kvindefrigørelse
Titel 4 Opdaget?
Titel 5 Holocaust
Titel 6 Trykkefriheden dengang og nu - DHO
Titel 7 Terrorist-Frihedskæmper

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kildekritik og historiebrug

Grundbog til historiebrug og kildekritik:
Historie i brug - fra historieskabt til historieskabende s. 11-20
Historie i brug - fra historieskabt til historieskabende s. 83-90
Historiepakken Mariane Schweppenhäuser Toft (udleveret til alle elever som grundmateriale til kildekritkken)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fra racediskrimination til racekrig

Historisk fremstilling:
Baggrund om borgerrettighedsbevægelser:
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo/amboudvi
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo/ambointr
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo/amboideo
http://www.faktalink.dk/titelliste/ambo/ambosamt

Baggrund om King: http://www.faktalink.dk/titelliste/mart/marthele

Baggrunden om slaveriet i USA:
http://www.faktalink.dk/titelliste/slaveriet-i-usa/
http://www.faktalink.dk/titelliste/slaveriet-i-usa/slaveri-som-institution
http://www.faktalink.dk/titelliste/slaveriet-i-usa/kampen-mod-slaveri-i-usa
http://www.faktalink.dk/titelliste/slaveriet-i-usa/kilder-citeret-i-artiklen
http://www.faktalink.dk/titelliste/slaveriet-i-usa/slaveriets-efterspil


Udsendelser:
Netflix: Amend 'Wait' - 33 min

Crash course om Jim Crow lovene: https://www.youtube.com/watch?v=nowsS7pMApI

Crash course om Borgerrettighedsbevægelserne i Amerika i 1950’erne: https://www.youtube.com/watch?v=S64zRnnn4Po

Crash course om Amerika i 1960’erne: https://www.youtube.com/watch?v=lkXFb1sMa38

Kilder:
Den amerikanske uafhængighedserklæring: https://verdenfoer1914.systime.dk/index.php?id=103
Den danske Grundlov særlig kapitel 8

Jim Crow lovene: https://www.nps.gov/malu/learn/education/jim_crow_laws.htm

Martin Luther King: http://videnskab.dk/kultur-samfund/martin-luther-king-satte-ord-pa-amerikansk-dobbeltmoral

Martin Luther King 'I have a dream'.

Johnson: https://www.youtube.com/watch?v=MxEauRq1WxQ +
http://historymatters.gmu.edu/d/6336/¨

Martin Luther King: Brev fra Birmingham fængsel 1963


Artikler:
http://www.information.dk/315794

http://www.religion.dk/viden/vil-martin-luther-kings-dr%C3%B8m-g%C3%A5-i-opfyldelse

http://ekstrabladet.dk/112/anklaget-for-drab-paa-sort-bilist-det-var-selvforsvar/5667612

https://www.dr.dk/nyheder/udland/politikilde-21-aarig-tilstaar-9-drab-i-usa-ville-starte-racekrig

Film:
’The Butler’ - CFU

Problemstillinger:
Hvorfor kommer den amerikanske borgerrettighedsbevægelse særligt til udtryk i 1950’erne og 1960’erne?
Hvilke strategier er der i borgerrettighedsbevægelsen?
Hvilket samfund arbejder Luther hen mod?
Hvilke sammenfald har borgerrettighedsbevægelsen i 1960’erne til Black Lives Matter?
Hvor meget har ændret sig for sortes rettigheder fra 1960’erne til i dag?
Hvordan udvikler den afroamerikanske identitet sig i 1960’erne?
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Velfærdsstat, ungdomsoprør og kvindefrigørelse

Velfærdsstaten:
Fokus 3, Fra verdenskrig til velfærd, Lars Andersen m.fl., Gyldendal: s. 48-60.
Trapholt: Rundvisning om Arne Jakobsen og velfærdsstaten

Ungdomsoprør:
Velfærdstro og protester 1958-1973: s. 7-12. S. 43-45 s. 68-69. s. 79. s. 64-67

Kvindefrigørelse:
Uddrag af ibogen: De danske kvinders historie, kapitel 1960-1989
’Velstandsboom og kvinder i protest: https://kvinder.systime.dk/index.php?id=125. Hanne Mortensen m.fl.
Særligt Velstanden og velfærdsstaten
Ny husmoderroller
Flere kvinder på arbejdsmarkedet
Rødstrømpe - den nye kvindebevægelse
Lige løn for lige arbejde.

Sange:
’San Fransisco’ Scott McKenzi: https://www.youtube.com/watch?v=7I0vkKy504U

‘Revolution’ Beatles: https://www.youtube.com/watch?v=BGLGzRXY5Bw

’Hey søster’ Trille: https://www.youtube.com/watch?v=TQGbds3QckU

Kilder:
Jakob Knudsen: ”Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden”. I Gyldendal Fokus 3 s. 63.

'En demokratisk forsøgelseslovgivning' (1915)

Ernst Hansen 'Livet som arbejdsløs i 1930'erne'

Poul Møller: 'Velfærdsstaten sløver modstandskraften'. I Gyldendal
Fokus 3 s. 66.

Bent Rold Andersen 'Den aktive velfærdsstat (1966)

Ole Grünbaum 'Emigrer' Lidt ungdsomsoprørhistorie

Søstersolidaritet

Suzanne Giese 'Derfor kvindekamp'

Kvindens hvem hvad hvor 1958 'Husmoderens påklædning'

Fokusspørgsmål til forløbet:
Hvordan udvikler den danske velfærdsstat sig op gennem 1900-tallet?
Hvorfor får Danmark med tiden en velfærdsstat?
Hvilken sammenhæng er der fra velfærdsstaten til ungdomsoprøret?
Hvordan har velfærdsstatens guldalder haft indflydelse på kvindernes frigørelse og rødstrømpernes opståen?
Hvorfor oplever velfærdsstaten en krise i 1990’erne?
Indhold
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Opdaget?

Historisk fremstilling:
Jesper Nielsen 'Opdaget? Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico' kap 1, kap 2, kap 3, kap 4, kap 5, kap 6, kap 7, kap 8

Kilder:
Jesper Nielsen 'Opdaget?' Mødet mellem indianere og europæere i 1500-tallets Mexico: Kilde 1, kilde 2, kilde 4, kilde 5, kilde 10, kilde 12

Udsendelser:
'Kurs mod fjerne kyster', afsnit 1, sæson 1
Crash Course om Opdagelser: https://www.youtube.com/watch?v=NjEGncridoQ
Crash course om Columbus: https://www.youtube.com/watch?v=HQPA5oNpfM4
Dokumentar fra DR2 'Hernan Cortes'
Dokumentar på youtube 'Blodet drev af Pyramiderne - de menneskeofrende Aztekere': https://www.youtube.com/watch?v=0wHuiLGhdqk

Billeder til kulturforståelse og historiebrug:
https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEV_enDK860DK860&biw=1280&bih=529&tbm=isch&sa=1&ei=PLpfXehihMqbBZiNqdgC&q=azteker+tatoveringer+&oq=azteker+tatoveringer+&gs_l=img.3..0i30.5446.5446..7461...0.0..0.53.53.1......0....1..gws-wiz-img.hPHNlzk4lBA&ved=0ahUKEwjo8Nj73pjkAhUE5aYKHZhGCisQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=-0AzIjAqrslXgM:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/valgigroenland/video-groenlaendere-bliver-tatoveret-i-ansigtet-vi-tager-vores

Problemstillinger:
Hvorfor valgte europæerne at rejse ud?
Hvad karakteriserer deres forestillingsverden og deres opfattelse af andre kulturer?
Hvordan var de indianske samfund bygget op før europæernes ankomst?
Hvordan forløb den spanske erobring og kolonisering?
Hvordan er den mexicanske selvopfattelse i dag?
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Holocaust

Grundbog:
'Vejen til folkedrab - før, under og efter Holocaust' Solvej Berlau, Stine Thuge. Columbus kapitel 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 12, 13, 19

Udsendelser:
"World War II and the Holocaust": https://www.youtube.com/watch?v=tMnAztCHcNo&list=PLWQC3P4psZP44TamqzwnHMFxt6-AcVlhp&index=1
"The path to nazi genocide" (Første 11 min): https://www.ushmm.org/learn/holocaust/the-path-to-nazi-genocide
'Books burn as Goebbels speak'
Walt Disneys tegnefilm 'Der Fuehrer's face' (1943)
'The Voyage of St. Louis' fra United States Holocaust Memorial Museum
Einsatzgrupperne fra United States Holocaust Memorial Museum
Uddrag af Wannseekonferencen 00:21-00:42 min/1:31-1:40 – filmstriben
Uddrag af 'Band of brothers' Minut 28-slut (Ankommer til lejrene)

Kilder:
FN's konvention om forebyggelse af og straf for folkedrab (1948)
Billede s. 6-7 i 'Vejen til folkedrab'
Arbejdsløshed i Tyskland 1934-1938 s. 38 i 'Vejen til folkedrab'
'Man regnede med os igen' s. 38 i 'Vejen til folkedrab'
Billede s. 40-41 i 'Vejen til folkedrab'
'Zions Vises protokoller' s. 45 i 'Vejen til folkedrab'
'Den sorthårede jødedreng lurer i timevis' s. 46 i 'Vejen til folkedrab'
'Tyskland er ved at vågne' s. 52 i 'Vejen til folkedrab'
Plakaten til filmen 'Der ewige jude' s. 55 i 'Vejen til folkedrab'
'Jøder var mostre og ikke mennesker' s. 55 i 'Vejen til folkedrab'
Billede s. 66-67 i 'Vejen til folkedrab'
Billede s. 94-95 i 'Vejen til folkedrab'
'Wannseeprotokollens overblik over jøder i Europa' i 'Vejen til folkedrab'
'Disse elementer vil blive behandlet på passende vis' i 'Vejen til folkedrab'
'Den engelske radio taler om gasning' i 'Vejen til folkedrab'
'Det ondes banalitet' i 'Vejen til folkedrab'
'Når i besøger Auschwitz - en vejledning til danske skoleelever' i 'Vejen til folkedrab'

Klassen har holdt oplæg om diverse folkedrab fra Folkedrab.dk for at opnå viden om andre folkedrab end Holocaust.

Problemstillinger:
Hvordan er årsager til at et folkedrab kan finde sted?
Hvordan identificerer man et folkedrab?
Hvad er baggrunden for nazismens fremskred i Tyskland, og hvordan udviklede den sig?
Hvad er Holocaust?
Hvad er konsekvenser af et folkedrab

Indhold
Omfang Estimeret: 44,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Trykkefriheden dengang og nu - DHO

Historisk fremstillinger:
Enevælden og Oplysningstiden: Fra 'Verden før 1914' af Carl-J. Bryld.
Den amerikanske revolution: Fra 'Verden før 1914' af Carl-J. Bryld
Den franske revolution: Fra 'Verden før 1914' af Carl-J Bryld
Filosofferne: Fra 'Verdenshistorie til HHX' af Car-J. Bryld
Enevælde og oplysning 1660-1814: Fra 'Danmark - tider og temaer' af Carl-J Bryld
Danmarkshistorien: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/oplysningstiden/
Danmarkshistorien: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/menneskerettigheder-fra-borgerlige-rettigheder-til-frihedsrettigheder/

Udsendelser:
DR1: 'Historien om Danmark - Enevælde og oplysningstid'

Film:
Nikolaj Arcel 'En kongelig affære' (2012) CFU

Kilder:
Ludvig Holberg 'Censur - epistel 395 (1749)
Flemming Rose 'Muhammeds Ansigt' fra Jyllandsposten (30. september 2005)
Menneskerettighedserklæringen 1789 og menneskerettighedserklæringen 1789: Fra Grundbog til historie - Verdenshistorie 1759-1945 af Peter Frederiksen, Systime 2001, s. 49-53

Oplæg ved Dennis Meyhoff Brink om Satirens historie

Podcast: https://www.dr.dk/lyd/special-radio/ubegribeligt/ubegribeligt-2023/ubegribeligt-ytringsfrihed-11162305367

Podcast: https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2023/kampen-om-historien

Artikler:

'Muhammeds ansigt', Jyllands-posten, 30. september 2005.

’388 danske kunstnere, forfattere og samfundsdebattører i fælles protest mod koranloven’, Berlingske, 20. september 2023.

’Ditlev Tamm går i rette med kunstnere og interllektuelle: Danmark bliver ikke som Iran, hvis vi forbyder koranafbrændinger', Politikken, 26. september 2023.

Problemstillinger:
Hvilken udvikling har censur/ytringsfriheden været igennem fra oplysningstiden til i dag?
Hvordan udvikler censuren sig til ytringsfrihed?
Hvilke problematikker er forbundet med monarki og demokrati?
Hvilken indflydelse har oplysningsfilosofferne på oplysningstiden?
Hvordan hænger oplysningstiden sammen med udviklingen i kvinderettigheder?
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Terrorist-Frihedskæmper

Historisk fremstilling:
Birthe Hansen og Carsten Jensen: 'Terrorisme på tværs - civilsamfundets mørke side' kapitel 1, 2, 3, 8, 9, 11

Kilder:
Fokus: Al-Qaida:
Kildetekster fra His2rie.dk om terrorisme: http://www.his2rie.dk/index.php?id=3164:
Øjenvidneberetning fra 11. september
Al-Qaida
George W. Bush: Tale til Kongressen og Amerika – 20-09-2001:
Youtube.com: http://www.youtube.com/watch?v=Rm8Nt77C-u4
Youtube.com: http://www.youtube.com/watch?v=xj93gDjOjOs

Fokus Breivik:
Berlingske: ’Ord for ord – det sagde Breivik i retten’
Politiken: ’Breivik kaldte massakre grusom, men nødvendig’
Klip fra Ütoya: http://www.youtube.com/watch?v=9wvOWE7Q3Nc
Breivik sagsøger Norge: Hævder skade af at sidde i fængsel: http://nyheder.tv2.dk/krimi/2016-03-02-breivik-sagsoeger-norge-haevder-skade-af-at-sidde-i-faengsel
Kristlig Dagblad: https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/kritik-norske-medier-agerer-taleroer-breivik
Information: ’Angreb i Paris indvarsler ny fase i terror’ https://www.information.dk/udland/2015/11/angreb-paris-indvarsler-ny-fase-terror

Film: 22. juli - set som lektie

Dokumentar fra CFU: 'Victors hellige krig'

Problemstillinger:
Hvem er frihedskæmpere, og hvem er terrorister?
Hvordan definerer man en terrorist?
Vil nogen se sig selv som terrorister?
Hvad kæmper Al-Qaida for og imod?
Hvilke samfund er særligt udsatte som grobund for terrorister?
Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer