Titel
6
|
#6 Vejen til folkedrab (Holocaust)
Vejen til Folkedrab. Holocaust og 2. verdenskrig ((Forløb med hovedvægten på 1900-tallet)
Kernestof:
• Vejen til folkedrab af Solvej Berlau og Stine Thuge (Columbus, 2023).
Følgende kapitler:
kapitel 1, »Folkedrabets århundrede«
kapitel 4, »Hitlers vej til magten«
Kapitel 5, »Farlige forestillinger«
kapitel 6, »Propaganda«
kapitel 8, »Restriktioner og rettigheder«
kapitel 9, »Krystalnatten«.
kapitel 11, »Einsatzgrupper«
kapitel 12, »Wannseekonferencen«
kapitel 18, »Gerningsmænd«
kapitel 19, »Holocaust-benægtelse«.
kapitel 20, »Efter Holocaust«.
Kildetekster:
• Introfotoet til kapitel 1 ’Kvinderne fra Mizocz’ (1942)
• Kilde 3: Bemyndigelsesloven, artikel 1,2 og 3 (1933)
• Kilde 4: Zions Vises protokoller (Uddrag, 1920)
• Kilde 5: Den sorthårede jødedreng lurer i timevis (uddrag fra Hitlers ’Mein Kampf’, 1925)
• Kilde 6: Tyskland er ved at vågne (tale af Joseph Goebbels, 1933)
• Kilde 7: Plakaten til filmen ’Der ewige jude’ (1937)
• Kilde 8: ’Jøder var monstre ikke mennesker’ (Irmgard Paul, 1934)
• Kilde 16: ’Jødelov fulgte efter jødelov’ (Anne Frank, 1942)
• Kilde: FNs Verdenserklæringen om Menneskerettighederne (1948)
• Kilde 19: ’Da vi ikke åbnede døren, sparkede de den ind’ (Shmuel Cohen, 1938)
• Kilde 20: ’Mange tilskuere så til’ (Inge Neuberger, 1938)
• Kilde 21: ’Hjælp! Hvorfor er der ingen, der hjælper os?’ (Susanne von der Borch, 1938)
• Kilde 28: ’Disse elementer vil blive behandlet på passende vis’ (uddrag fra Wannseeprotokollen, 1942)
• Kilde 47: ’Det ondes banalitet’ (uddrag fra forelæsning af Hannah Arendt, 1970)
• Kilde 48: ’Når I besøger Auschwitz – en vejledning til danske skoleelever’ (benægtergruppen Dansk Selskab for Fri Historisk Forskning, 2004)
• Kilde 51: ’Formålet med Auschwitz-dag er at bevare mindet om ofrene’ (aldrigmere.dk, 2002)
• Kilde 52: ’Vejen til at undgå fortidens grusomme fejl’ (Per Stig Møller, uddrag af tale, 2003)
Supplerende materiale:
• Dokumentarfilmen »World War II and the Holocaust« fra
United States Holocaust Memorial Museum (7 min.). http://www.youtube.com/watch?v=tMnAztCHcNo&list=
PLWQC3P4psZP44TamqzwnHMFxt6-AcVlhp&index=1 - set 28/5-2025
• De første 11 minutter af United States Holocaust Memorial Museums film »The path to nazi genocide« - http://www.youtube.com/watch?v=sRcNq4OYTyE - set 28/5-2025
• Film om Einsatzgrupperne (United States Holocaust Memorial Museum, ca. 7 min.).
https://www.youtube.com/watch?v=YoElznkTado&list=
PLWQC3P4psZP44TamqzwnHMFxt6-AcVlhp&index=5
• Walt Disney, »Der Fuehrer’s Face«, 1943
• ‘Wannseekonferencen’ (uddrag fra spillefilmen, instr. Matti Geschonneck, 2021)
• Adam Holm: ’Kampen om historien: Gaskamrene er en detalje. Holocaustbenægtelse og revisionisme.’ (podcast på DRlyd, 2024 – fra minuttal 3.00 til 12.50)
https://www.dr.dk/lyd/p1/kampen-om-historien/kampen-om-historien-2024/gaskamrene-er-en-detalje-holocaustbenaegtelse-og-revisionisme-11032415412 - set 28/5-2025
Fokusområder:
• Forløbet har fokus på Holocaust som historisk hændelse og er tilrettelagt efter kapitler, øvelser og opgaver i undervisningsbogen »Vejen til folkedrab – før, under og efter Holocaust« (Solvej Berlau & Stine Thuge, Forlaget Columbus, 2023).
• Forløbet giver eleverne indblik i den udvikling, der endte med udryddelsen af de europæiske jøder. Gennem nedslag og cases arbejder eleverne med både forestillinger om jøder og anti-jødisk politik, der over tid skabte grundlaget for folkedrabet. Forløbet indledes med et fokus på før-perspektivet, dvs. den periode, der ledte frem til nazisternes magtovertagelse. Dernæst følger et under-perspektiv, der ser på folkedrabets udvikling og optrapning, herunder planlægning, udryddelse og gerningsmænd. Sidste del af forløbet behandler efter-perspektivet, herunder retsopgør, Holocaustbenægtelse samt erindrings- og mindekultur efter Holocaust.
• Undervejs i forløbet arbejder eleverne med kildeanalyse, årsagsforklaringer og opstilling af problemstillinger.
• Gennem forløbet opnår eleverne faglig fordybelse, viden og kundskaber om følgende kernestofområder:
• Holocaust
• Hovedlinjer i Europas historie
• Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• Nationale, regionale og globale konflikter
• Demokrati og menneskerettigheder i et globalt perspektiv
• Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• Historiebrug og formidling
• Historiefaglige teorier og metoder
Individuelle opgaver, parrefleksion, gruppearbejde, elevoplæg, klassesamtale, læreroplæg.
|