Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2023-hhxc-ioeB (kshhx-1c-ioeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk økonomi efter inflationskrisen
Dette forløb bygger videre på grundforløbet. Dels har eleverne fået kendskab til: De økonomiske mål, konjunkturer og de forskellige økonomiske politikker, dernæst har de også fået kendskab til de forskellige økonomiske skoler og deres syn på samfundsøkonomi.
Fokus på følgende kernestof:
Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
Makroøkonomiske nøgletal
Vækst og konjunkturer
Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
Faglige mål:
Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Anvendte materialer:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
s. 12-20, 32-33,38-69, 72-78, 81-84 og s. 86-115
Supplerende materialer:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arbejdsmarked og velfærd - hvordan skabes balance?
I forbindelse med dette forløb har eleverne undersøgt det danske arbejdsmarked. De har I forbindelse med dette forløb udarbejdet projekter i grupper, hvor de selvstændigt har indsamlet data om det danske arbejdsmarked. Der er blevet udarbejder synopser, og disse er blevet fremlagt for klassen.
Kernestof:
Arbejdsmarkedet
Velfærdsmodeller
Kvantitative og kvalitative metoder
Faglige mål:
Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
Anvendt materiale:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 7, og 9 (S. 116-139 og s. 161-183)
Supplerende materialer:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/fortsat-stigning-i-beskaeftigelse-overrasker-
oekonomer
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47327
Udsendelse: Asger og de nye danskere (1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594829160",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594829160",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594829160"
}