Holdet ks2023-hhxe-ioeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxe-ioeB (kshhx-1e-ioeB, kshhx-2e-ioeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse IØB
Titel 2 Undervisningsbeskrivelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Undervisningsbeskrivelse IØB

Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin Termin hvori undervisningen afsluttes: maj-juni, 2025
Institution IBC – Kolding
Uddannelse Hhx
Fag og niveau International Økonomi B-niveau
Lærer
e-mailadresse Charlotte Blok, cbl@ibc.dk
Hold HHX 2. årgang
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb


Titel 1 Markedet og de økonomiske mål
Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap 1–Den Globale Økonomi
Kap 2- Danmarks Økonomi
Kap 3–Produktion og indkomst
Kap 4- Prisdannelsen
Kap 5–Husholdning og forbrug

Supplerende stof:
Danmarks Statistik:
Historiske og samtidige tabeller med økonomisk vækst og samhandel. http://www.dst.dk/da/
Diverse kvalitative kilder i form af artikler.
Omfang 15%
Særlige fokus-punkter
Faglige mål:
– Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrerer viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de
samfundsøkonomiske udfordringer
– og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
– Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne for- klare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
– Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værk-
tøjer
– Beherske den simple udbudsbalance og nationalregnskabsbegreberne
– Beherske udbuds- og efterspørgselsdiagrammer og teorier
– Kunne finde ligevægtspriser og konsekvenser af markedsfejl/indgreb ved anvendelse af udbuds- og efterspørgselsdiagrammer
– Beherske det simple og udvidede økonomiske kredsløb
– Forstå produktionsfaktorerne og deres sammenhæng med og forbrugs- og investerings goder
Emner:
– Introduktion til konjunkturer, de økonomiske mål og målkonflikter
– Aktuelle udfordringer i dansk økonomi
– Udbud, efterspørgsel og indgreb i prisdannelsen
– Danmarks forsyningsbalance og nationalregnskab
– Det økonomiske kredsløb i Danmark
– Multiplikatorvirkning
– Løn og prisindeks
– Forbrugs og opsparingskvoter
– Indkomst og formuefordeling
– Skat
Væsentligste arbejdsformer:
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle og delvist opgave- løsning i små grupper. Ved opgavegennemgang inddrages eleverne i en diskussion af indhold og særlige problemområder.
– Dataindsamlings og analyse opgaver i små grupper med præsentationer.

Titel 2 Økonomiske sektorer og deres samspil, arbejdsmarked, velfærd og finansielt marked
Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap 6 – Arbejdsmarkedet
Kap 7 - Den offentlige sektor & velfærd
Kap. 10. Valuta
Kap 11 - Den finansielle sektor

Supplerende stof:
Dokumentar fra DR2 ”Den dag de fremmede forsvandt”.
Danmarks statistik vedr. Arbejdsløshed.

Problembaserede opgaver
Arbejdsmarkedet, en undersøgelse af forskellige former for arbejdsløshed og udfordringerne på det danske arbejdsmarked.


Omfang 15 %
Særlige fokuspunkter:
– Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske ud-
fordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den øko- nomiske vækst
– Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de
samfundsøkonomiske udfordringer
– Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
– Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til
brug for undersøgelser, vurderer informationernes troværdighed og relevans,
samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
– Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
– Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it- værktøjer
– Anvende grundlæggende viden om økonomisk teori og metode til analyse af samfundsøkonomiske sammenhænge og af samspillet mellem de økonomiske delsektorer
Emner:
– Det danske arbejdsmarked
– Den danske arbejdsmarkedsmodel
– Det danske privatforbrug og den danske virksomhedsstruktur
– Den offentlige sektor i Danmark størrelse og opgaver
– Den danske velfærdsmodel
– Den finansielle sektor i Danmark
– Coronakrisen
Væsentligste arbejdsformer:
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle og delvist opgaveløsning i små grupper. Ved opgavegennemgang inddrages eleverne i en diskussion af indhold og særlige problemområder
– PBL forløb gruppearbejde med fremlæggelser og aflevering af projekter

Titel 3 Økonomisk konjunkturpolitik, skoler og balancer
Indhold Kernestof: Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap. 3. Forsyningsbalancen
Kap. 8. Finanspolitik
Kap. 9. Betalingsbalance og kapitalbalance
Kap. 12. Pengepolitik
Kap. 13. Konkurrenceevneforbedrende politik

Supplerende stof:
Danmarks Statistik: Nationalregnskabet, betalingsbalancen og kapitalbalancen

Diverse uddrag fra avisartikler.

Omfang 15 %
Særlige fokuspunkter:
– Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske ud-
fordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
– Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de
samfundsøkonomiske udfordringer
– Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
– Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til
brug for undersøgelser, vurderer informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
– Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomi-
ske forhold
– Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
– Anvende grundlæggende viden om økonomisk teori og metode til analyse af samfundsøkonomiske sammenhænge og af samspillet mellem de økonomiske delsektorer
Emner:
– Danmarks betalingsbalance og kapitalbalance
– Arbejdsløshed og inflation
– Offentlige finanser
– Multiplikatorvirkningen i balanceproblemerne
– Konjunktur- og struktur betingede balanceproblemer
– Valutakurssystemer og valutakursudviklingen
Væsentligste arbejdsformer:
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle og delvist op- gaveløsning i små grupper. Ved opgavegennemgang inddrages eleverne i en diskussion af indhold og særlige problemområder
– Mindre gruppearbejder.

Titel 4 Økonomisk strukturpolitik og miljøpolitik
Indhold Kernestof: Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap. 14. Strukturpolitik
Kap. 15. Miljøpolitik
Kap 19 – Konkurrenceevne

PBL om Danmarks Konkurrenceevne.

Omfang 15 %
Særlige fokuspunkter:
– Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske ud- vikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske ud-
fordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
– Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
– Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
– Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til
brug for undersøgelser, vurderer informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
– Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
– Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it- værktøjer
– Anvende grundlæggende viden om økonomisk teori og metode til analyse af
samfundsøkonomiske sammenhænge og af samspillet mellem de økonomiske delsektorer
– Analysere og vurdere de samfundsøkonomiske virkninger af økonomisk-politiske indgreb og begivenheder
– Forstå den lineære anvendelse af råstoffer i samfundsøkonomisk sammenhæng og forskellene på fornyelige og knappe ressourcer
Emner:
– Lokale og globale miljøøkonomiske udfordringer
– Konkurrenceevne
– Grøn energi – Danske branchers konkurrenceevne.
Væsentligste arbejdsformer:
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle og delvist opgaveløsning i små grupper. Ved opgavegennemgang inddrages eleverne i en diskussion af indhold og særlige problemområder.
– PBL forløb med aflevering af rapport og mundtlige fremlæggelser i grupper.

Titel 5 Makroøkonomiske nøgletal og inflation
Indhold Kernestof: Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
16. Inflation
17. Makroøkonomisk landeanalyse
Supplerende stof:
Internationale statistik databaser
Danmarks Statistik

Problembaserede opgaver
Makroøkonomisk landeanalyse I forbindelse med studieturen.
Omfang 5%
Særlige fokuspunkter:
– Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske ud- vikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske ud-
fordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
– Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de
samfundsøkonomiske udfordringer
– Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne for- klare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data.
– Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til
brug for undersøgelser, vurderer informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
– Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
– Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it- værktøjer
– Anvende grundlæggende viden om økonomisk teori og metode til analyse af samfundsøkonomiske sammenhænge og af samspillet mellem de økonomiske delsektorer
– Kende forventnings, udbuds og efterspørgsels baserede inflationsteorier

Emner:
– Typer af inflation og hvordan inflation bekæmpes, omkostningsinflation og strukturel ledighed, analyse af samfundsøkonomiske mål samt målkonflikter.

Væsentligste arbejdsformer:
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle og delvist opgaveløsning i små grupper. Ved opgavegennemgang inddrages eleverne i en diskussion af indhold og særlige problemområder.
– Projektforløb med dataindsamling og analyse af makroøkonomiske nøgletal for studieturs land aflevering og præsentation.

Titel 6 Globalisering, handel, arbejdsdeling, ulighed
Indhold Kernestof: Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap 18 – Danmarks handel
Kap 21 - Globaliseringen af verdensøkonomien
Kap 22 - Teorier om handel
Kap 23 - Frihandel kontra protektionisme
SO4 forløb med matematik om globalisering.
Supplerende stof:
Danmarks Statistik
Historiske og samtidige tabeller med økonomisk vækst og samhandel
World Bank Group - International Development, Poverty and Sustainability
International Monetary Fund (IMF)
KOF Globalisation Index – KOF Swiss Economic Institute | ETH Zurich
Globalis
The World Factbook - The World Factbook

Omfang 15 %
Særlige fokuspunkter S:
– Analysere og perspektivere
– abstraktions niveau
– økonomisk ordforråd
Faglige mål:
– Analysere, diskutere og vurdere nationale og globale samfundsøkonomiske problemstillinger og de samfundsøkonomiske virkninger af økonomisk-politiske indgreb og begivenheder
– Anvende viden om handelsteorier og det internationale økonomiske samarbejde til at redegøre for udviklingen i Danmarks udenrigshandel samt den globale handel

Emner:
– Globaliserings påvirkning på landes økonomi
– Arbejde med matematisk-økonomiske analyse metoder
– Ulighed

Væsentligste arbejdsformer
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle og delvist opgaveløsning i små grupper.
– Gruppearbejde med fremlæggelse

Titel 7 Globalt økonomisk samarbejde og EU
Indhold Kernestof Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap 24 – Internationale organisationer
Kap 25 – Den Europæiske union

Supplerende stof:

Uddrag af artikler.
Nationalbankens hjemmeside.

Omfang 5 %
Særlige fokuspunkter:
– Redegøre for grader af økonomisk integration
– Redegøre for det økonomiske samarbejde i EU og det indre marked
– Redegøre for nationale, regionale og globale samfundsøkonomiske problemstillinger og de samfundsøkonomiske virkninger af økonomisk-politiske ind- greb og begivenheder
– Anvende viden om handelsteorier, det regionale og det globale økonomiske
samarbejde til at analysere og vurdere udviklingen i Danmarks udenrigshan- del, den regionale og globale handel og arbejdsdeling
Emner:
– Finanspagten, Europagten og EU’s indre marked
Væsentligste arbejdsformer
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle
– Individuel indsamling opstilling og analyse af empiri

Titel 8 Eksamensprojekt, kvalitative og kvantitative metoder
Indhold Kernestof: Kureer, Henrik ”International økonomi B”, Systime, I-bogen.
Kap. 27, Økonomisk metode

Emne: Verdensøkonomien i forandring.
Omfang 15 %
Særlige fokuspunkter Faglige mål:
– Foretage databehandling, søge/ vurdere samfundsøkonomisk information
– Anvende viden om økonomisk teori og metode til analyse af samfundsøkonomiske sammenhænge og af samspillet mellem de økonomiske delsektorer
– Redegøre for økonomiske balanceproblemer ud fra økonomiske nøgletal
– Redegøre for og vurdere nationale og globale samfundsøkonomiske pro- blemstillinger og de samfundsøkonomiske virkninger af økonomisk-politiske indgreb og begivenheder
– Opstille tabeller og tegne diagrammer til at illustrere samfundsøkonomiske
data og foretage simple beregninger i forbindelse med samfundsøkonomiske analyser
– Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske ud-
vikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske
udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
– Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de
samfundsøkonomiske udfordringer
– Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
– Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til
brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
– Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
– Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it- værktøjer
– Anvende grundlæggende viden om økonomisk teori og metode til analyse af samfundsøkonomiske sammenhænge og af samspillet mellem de økonomiske delsektorer.

Væsentligste arbejdsformer
– Klasseundervisning, delvist lærerstyret gennemgang ved tavle som opstart
– Individuel indsamling opstilling og analyse af empiri
– Tværfagligt gruppeprojektarbejde
– Udarbejdelse af projekt og visuel præsentation


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 137 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Undervisningsbeskrivelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 137 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer