Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2023-hhxd-ioeB (kshhx-1d-ioeB, kshhx-2d-ioeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Dansk økonomi efter inflationskrisen
Dette forløb bygger videre på grundforløbet. Dels har eleverne fået kendskab til: De økonomiske mål, konjunkturer og de forskellige økonomiske politikker, dernæst har de også fået kendskab til de forskellige økonomiske skoler og deres syn på samfundsøkonomi.
Fokus på følgende kernestof:
Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
Makroøkonomiske nøgletal
Vækst og konjunkturer
Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
Faglige mål:
Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst
Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.
Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Anvendte materialer:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
s. 12-20, 32-33,38-69, 72-78, 81-84 og s. 86-115
Supplerende materialer:
https://www.ae.dk/analyse/2023-08-dansk-oekonomi-er-stille-og-roligt-paa-vej-tilbage-til-normalen
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47956
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Arbejdsmarked og velfærd - hvordan skabes balance?
I forbindelse med dette forløb har eleverne undersøgt det danske arbejdsmarked. De har I forbindelse med dette forløb udarbejdet projekter i grupper, hvor de selvstændigt har indsamlet data om det danske arbejdsmarked. Der er blevet udarbejder synopser, og disse er blevet fremlagt for klassen.
Kernestof:
Arbejdsmarkedet
Velfærdsmodeller
Kvantitative og kvalitative metoder
Faglige mål:
Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
Anvendt materiale:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 7, og 9 (S. 116-139 og s. 161-183)
Supplerende materialer:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/fortsat-stigning-i-beskaeftigelse-overrasker-oekonomer
https://www.information.dk/indland/2010/09/robotter-sikre-velfaerden
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47401
Udsendelse: Asger og de nye danskere (1)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Hvordan påvirker finanssektoren økonomien?
I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med betydningen af europæisk økonomi. De har opnået viden om renter, valuta og selve finanssektoren og dennes betydning.
Kernestof
Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
Faglige mål:
Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Anvendte materialer:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 10 (S. 184-203)
Supplerende materialer:
https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
Udsendelse: Capitalism - a love story
Udsendelse: Danskere på tvang ( 1 )
https://finans.dk/debat/ECE17577478/saadan-kan-de-lavere-renter-skubbe-til-aktiviteten-i-dansk-oekonomi/?fp-exp=70120000&fp-alg=701200002
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Hvordan påvirker globaliseringen Danmark?
I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig medglobaliseringen og dennes betydning for Danmark. Dette forløb har indgået som en del af studieområdet, hvor der har været et fælles tværfagligt forløb sammen med matematik, hvor eleverne selv har indsamlet og bearbejdet data. Her har eleverne hentet statistik fra statistikbanken og lignende.
Fokus på følgende faglige mål:
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof:
Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
Faglige mål:
Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Anvendte materialer:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 13 S. 253-278
Supplerende materialer:
https://www.information.dk/udland/2021/08/stort-set-umuligt-boykotte-kina-alligevel-goere-forsoeget
https://edition.cnn.com/2024/10/30/politics/donald-trump-government-what-matters/index.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Globalisering 2
I forbindelse med dette forløb har eleverne anvendt deres viden om globaliseringen i praksis. De har således udarbejdet landeanalyser, hvor der har været fokus på samspillet mellem matematik og international økonomi.
I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig medglobaliseringen og dennes betydning for Danmark. Dette forløb har indgået som en del af studieområdet, hvor der har været et fælles tværfagligt forløb sammen med matematik, hvor eleverne selv har indsamlet og bearbejdet data. Her har eleverne hentet statistik fra statistikbanken og lignende. Der har således både været et enkeltfagligt PBL-forløb om et forløb sammen med matematik.
Fokus på følgende faglige mål:
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
Kernestof:
Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
Faglige mål:
Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.
Anvendte materialer:
Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 14 S. 279-302
Supplerende materialer:
DR udefra: Er globalisering godt?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594855343",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594855343",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594855343"
}