Holdet ks2023-hhxd-ioeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxd-ioeB (kshhx-1d-ioeB, kshhx-2d-ioeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk økonomi efter inflationskrisen
Titel 2 Arbejdsmarked og velfærd - hvordan skabes balance?
Titel 3 Hvordan påvirker EU dansk økonomi?
Titel 4 Hvordan påvirker finanssektoren økonomien?
Titel 5 Hvordan påvirker globaliseringen Danmark?
Titel 6 Globalisering 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk økonomi efter inflationskrisen

Dette forløb bygger videre på grundforløbet. Dels har eleverne fået kendskab til: De økonomiske mål, konjunkturer og de forskellige økonomiske politikker, dernæst har de også fået kendskab til de forskellige økonomiske skoler og deres syn på samfundsøkonomi.

Fokus på følgende kernestof:

Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
Makroøkonomiske nøgletal
Vækst og konjunkturer
Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter

Faglige mål:

Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets økonomiske ubalancer og den økonomiske vækst

Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder.

Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Anvendte materialer:

Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
s. 12-20, 32-33,38-69, 72-78, 81-84 og s. 86-115

Supplerende materialer:
https://www.ae.dk/analyse/2023-08-dansk-oekonomi-er-stille-og-roligt-paa-vej-tilbage-til-normalen
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47956
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Arbejdsmarked og velfærd - hvordan skabes balance?

I forbindelse med dette forløb har eleverne undersøgt det danske arbejdsmarked. De har I forbindelse med dette forløb udarbejdet projekter i grupper, hvor de selvstændigt har indsamlet data om det danske arbejdsmarked. Der er blevet udarbejder synopser, og disse er blevet fremlagt for klassen.

Kernestof:

Arbejdsmarkedet

Velfærdsmodeller

Kvantitative og kvalitative metoder


Faglige mål:

Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag

Anvendt materiale:

Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 7, og 9 (S. 116-139 og s. 161-183)

Supplerende materialer:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/fortsat-stigning-i-beskaeftigelse-overrasker-oekonomer
https://www.information.dk/indland/2010/09/robotter-sikre-velfaerden
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=47401

Udsendelse: Asger og de nye danskere (1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Hvordan påvirker EU dansk økonomi?

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med dansk økonomi, og hvordan EU påvirker den danske økonomi. Der har desuden været et PBL-forløb, hvor eleverne har beskæftiget sig med EU og dansk økonomi. Desuden har eleverne haft et PBL forløb, hvor de har udarbejdet en synopsis.

Kernestof:

Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed

Økonomisk samarbejde i EU

Faglige mål:

Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Anvendte materialer:


Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 12 og 15 (S. 228-251 og s. 305-323)

Supplerende materialer:
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/3/eu-har-bidraget-til-dansk-vakst-i-50-ar/
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=48517
https://www.da.dk/politik-og-analyser/eu/2018/oesteuropaeere-har-oeget-danmarks-velstand-med-42-mia.-kr.-i-2018/
https://finans.dk/debat/ECE17224208/frankrig-er-afgoerende-for-eus-finansielle-stabilitet/

DR udsendelse: Bankerot
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde

Titel 4 Hvordan påvirker finanssektoren økonomien?

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med betydningen af europæisk økonomi. De har opnået viden om renter, valuta og selve finanssektoren og dennes betydning.

Kernestof

Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem

Faglige mål:

Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Anvendte materialer:

Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 10 (S. 184-203)

Supplerende materialer:

https://vismandsspillet.dk/game/DK_Start.aspx
Udsendelse: Capitalism - a love story
Udsendelse: Danskere på tvang ( 1 )
https://finans.dk/debat/ECE17577478/saadan-kan-de-lavere-renter-skubbe-til-aktiviteten-i-dansk-oekonomi/?fp-exp=70120000&fp-alg=701200002
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Hvordan påvirker globaliseringen Danmark?

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig medglobaliseringen og dennes betydning for Danmark. Dette forløb har indgået som en del af studieområdet, hvor der har været et fælles tværfagligt forløb sammen med matematik, hvor eleverne selv har indsamlet og bearbejdet data. Her har eleverne hentet statistik fra statistikbanken og lignende.

Fokus på følgende faglige mål:
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:

Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed


Faglige mål:

Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.

Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Anvendte materialer:

Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 13 S. 253-278

Supplerende materialer:
https://www.information.dk/udland/2021/08/stort-set-umuligt-boykotte-kina-alligevel-goere-forsoeget
https://edition.cnn.com/2024/10/30/politics/donald-trump-government-what-matters/index.html
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Globalisering 2

I forbindelse med dette forløb har eleverne anvendt deres viden om globaliseringen i praksis. De har således udarbejdet landeanalyser, hvor der har været fokus på samspillet mellem matematik og international økonomi.

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig medglobaliseringen og dennes betydning for Danmark. Dette forløb har indgået som en del af studieområdet, hvor der har været et fælles tværfagligt forløb sammen med matematik, hvor eleverne selv har indsamlet og bearbejdet data. Her har eleverne hentet statistik fra statistikbanken og lignende. Der har således både været et enkeltfagligt PBL-forløb om et forløb sammen med matematik.

Fokus på følgende faglige mål:
Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer

Kernestof:

Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed


Faglige mål:

Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data

Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag.

Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold

Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer.

Anvendte materialer:

Sørensen, Jacob: International økonomi (Columbus), 2018
Kap. 14 S. 279-302

Supplerende materialer:

DR udefra: Er globalisering godt?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
Væsentligste arbejdsformer
  • Projektarbejde