Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2023-hhxf-ioeB (kshhx-1f-ioeB, kshhx-2f-ioeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til IØ
Jakob Gravers, Forlaget Columbus: International Økonomi B
kap. 2 Økonomiske mål og det økonomiske kredsløb
Opgave om de makroøkonomiske nøgletal: Danske Banks ”Nordic Outlook”, side 30 (5. september 2023)
Kap. 3 Konjunktursvingninger
Opgave:
Økonomiske mål og status på Danmarks økonomi
Opgave til finans- og pengepolitik
Udvikling af BNP og arbejdsløshed
Konjunktursvingninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Arbejdsmarkedet
PBL-forløb arbejdsmarkedet
Plan:
Lektion 1-2: Klasseundervisning med fokus på nøglebegreber i kapitel 7 (afsnit 7.1 og 7.2) om arbejdsmarkedet.
Lektion 3-4: Klasseundervisning med fokus på nøglebegreber i kapitel 7 (afsnit 7.3 og 7.4) om arbejdsmarkedet.
Lektion 5-6: Dokumentar ”Da de fremmede forsvandt” (CFU) samt arbejde med statistikopgave.
Lektion 7-8: (Tirsdag den 9.4), Oplæg til hvordan man laver en problemformulering samt introduktion til taksonomiske niveauer i IØ -faget og igangsættelse af opgaven i makkerskabsgrupperne.
Lektion 9-10: (Tirsdag den 16.4) Understregning af, at undringsspørsmål/ opgaveformulering fungerer som styringsredskab i en besvarelse + Hvordan man opstiller tabeller pænt og læsevenligt (Boks. 1.1, 2. 16 – 17) + gruppearbejde.
Lektion 9-10: (Onsdag den 24.4) Gruppearbejde i makkerskabsgrupperne.
Lektion 11-12: (Tirsdag den 30.4) Gruppearbejde i makkerskabsgrupperne.
Lektion 13–14: (Onsdag den 8.5) Gruppearbejde i makkerskabsgrupperne
Onsdag den 15.5.2024. Aflevering af besvarelse i opgaveaflevering i lectio senest kl. 22.00. En aflevering pr. gruppe.
Torsdag den 16.5.2024. Aflevering af opgaven i print i undervisers (HEHO) dueslag senest kl. 12.00. 1. print pr. gruppe.
Eleverne arbejder med følgende opgaveformulering
Undringsspørgsmål
Hvordan har beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere fra ikke vestlige - lande udviklet sig igennem de ca. seneste 10 år i sammenligning med andre grupper, herunder f.eks. etniske danskere? Hvilke konsekvenser har denne udvikling for dansk økonomi?
Opgaveformuleringen
Først vil vi redegøre for begrebet beskæftigelsesfrekvens. I forlængelse heraf vil vi beskrive udviklingen i beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere fra ikke - vestlige lande sammenlignet med en/ andre grupper f.eks. gruppen af etniske danskere igennem de ca. seneste 10 år.
Dernæst vil vi analysere årsagerne til udviklingen i disse beskæftigelsesfrekvenser blandt indvandrere fra ikke vestlige lande.
Endelig vil vi vurdere de økonomiske konsekvenser for dansk økonomi af denne udvikling.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
PBL - Beskæftigelsesfrekvens og indvandrere
|
15-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Markedsmekanisme og økonomiske skoler
Repetition af kap. 4 Markedsmekanismen. Gennemgang af efterspørgselskurven og priselasticitet. Løsning af opgaver
Gennemgang af kap. 4 - fortsat. Gennemgang af udbudskurven, markedsmekanismen samt pristeori og markedssvigt. Løsning af opgaver
Kap. 4 Maksimal-, Minimal-priser samt afgifter ved gennemgang af opgave 2 i opgavebogen.
kap. 5 Økonomiske Skoler
Noteark til kap. 5 som løses i timen. Opgave om økonomisk overbevisning ved
besøg på forskellige økonomiske tænketankes hjemmesider mht. deres økonomiske
overbevisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4 Økonomisk vækst
Kap. 6 Økonomisk vækst og Forsyningsbalancen (Boks 2.1)
Note-spørgsmål til vækst og vækstfaktorer - kap. 6. Opgaveløsning ved brug af Excelark
Fokuspunkter:
Forsyningsbalancen
BNP
Kritik af BNP
Nationalregnskabet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Regneark
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Velfærd
Projekt om den offentlige sektor og velfærd
Kap. 8 Den offentlige sektor og finanspolitik
Kap. 9 Velfærdsstat og lighed
Vigtige begreber:
Den offentlige sektor
Finanspolitik
Skat og afgifter
Velfærdsstat og udfordringer i velfærdsstaten
Ulighed
Arbejdet:
Fremlæggelse af kap. 8 i grupper
Opgave: Udspil til finansloven 2025
Løsning af diverse opgaver angående den offentlige sektor og finanspolitik
Dokumentaren "En syg forskel" Episode 1, DR 2016 med statistikker angående ulighed i speciel sundhed i Danmark.
Projektet:
I skal nu til at arbejde med et projekt ”Velfærd i Danmark”
I har 2 lektioner til arbejder med informationssøgning og problemformulering inden Ifremlægger/viser jeres ideer
I skal arbejde med:
Jeres problemformulering
Strukturering af en opgave i form af litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse kap. 8 Off. sektor
|
17-09-2024
|
Velfærdsprojekt
|
07-11-2024
|
Fremlæggelse af velfærdsprojektet
|
02-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Forløb#6 Fattige lande
Kap. 16 Fattige lande - skærmfri undervisning
Læs og tag noter til kapitlet 16-16.2
Opgave om ressourcer - læse tabeller og statistikker.
Lave ISI- og EIO-strategi-oversigter
Opgave med A og R
Tavlegennemgang af motiver for bistand
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7 Den finansielle sektor og inflation
Kap. 10 Pengeinstitutter, Pengepolitik og Inflation
Fokus:
Den finansielle sektor
Pengemængde
Renge
Pengepolitik
Realkreditforeninger og obligationer
Inflation
Gennemgang af kapitlet suppleret med opgaveløsning heriblandt en opgave med informationssøgning angående Nationalbanken, en opgave om boligpriser, og en opgave om bitcoins.
Filmen: The Big Short afslutter forløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Forløb#8 Betalingsbalance og konkurrenceevne
Kap. 12 Betalingsbalance og konkurrenceevnepolitik
Kap. 6.2 Porteres diamant
Fokus:
Proters Diamant
Danmarks Udenrigshandel
Valutakurssystemer
Valutapolitik og indkomstpolitik
Konkurrenceevne - pris- og strukturel konkurrenceevne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb#9 Globalisering
Globalisering og SO-forløb
Kap. 13: Udviklingen i international økonomi - fra de store opdagelser til den aktuelle globalisering.
Fremlæggelser og noter til kapitlet (fællesskab)
Kap. 14: Den Moderne Globalisering
Gennemgang af kapitlet i forbindelse med SO-forløbet
SO-Globalisering - International Økonomi og Matematik
Opstartsdag (8 lektioner IØ):
1-2 lektion; Oplæg på klassen af globalisering (kap. 14)
3-4 Lektion; Dokumentarer (læreren udvælger evt. de mest relevante):
1. Bloomberg: Globalization is Fracturing So What Comes Next:
https://www.youtube.com/watch?v=ttaaMw8wAy0
(7:52):
2. World Economic Forum: Why globalization needs a revamp (9.41)
https://www.youtube.com/watch?v=is4ZEcRdDt4
3. Johnny Harris: Our New Global Economy (21:15):
https://www.youtube.com/watch?v=pQCJmxEOzhs
5-6 Lektion; Arbejde med de 2 vedhæftede link til kvalitative kilder samtInformationssøgning angående de udvalgte lande.
7-8 Lektion; Kilder til besvarelse af opgaveformulering findes, bemærk at de kvantitativekilder skal være fundet til efterfølgende lektioner.
Efterfølgende gruppearbejde med følgende problemformulering (8 lektioner IØ + 8 lektioner Matematik)
Undringsspørgsmål: Hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser har globalisering?
Først redegøres for begrebet globalisering og den historiske udvikling af globalisering.
Dernæst analyseres de makroøkonomiske konsekvenser af globalisering for 2 udvalgtelande, og der udarbejdes hypoteser, som afviser eller underbygger de problemstillinger,som rejses i analyserne.
På baggrund af redegørelsen og analyserne diskuteres, hvilke økonomiske konsekvenserglobaliseringen har haft for de 2 udvalgte lande.
Opgaven fremlægges i grupper med feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
10
|
Forløb#10 Eksamensprojekt
Eksamensprojekt - Verdensøkonomien i forandring
Temadag med opstart af eksamensprojekt (8 lektioner):
Gennemgang af årets tema: Verden i forandring.
Gruppearbejde med gennemlæsning af oplæg + opgave angående økonomiske analyser - hvilke kan man tage med?
Gruppeinddeling
Gruppeopgave for at skabe overblik over økonomisk politik.
Brainstorm over emner.
Opstart af projektarbejde - informationssøgning (afleveres)
Efterfølgende:
Lav problemformulering
Liste over konkret analyser, der er relevante (afleveres).
Informationssøgning
Gruppearbejde med rapportskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Eksamensprojekt - kilder, analyser, udkast PF
|
22-04-2025
|
Problemformulering - eksamensprojket
|
24-04-2025
|
Rapport - eksamensprojekt
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594862638",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594862638",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594862638"
}