Holdet ks2023-hhxf-ioeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxf-ioeB (kshhx-1f-ioeB, kshhx-2f-ioeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til IØ
Titel 2 Forløb#2 Arbejdsmarkedet
Titel 3 Forløb#3 Markedsmekanisme og økonomiske skoler
Titel 4 Forløb#4 Økonomisk vækst
Titel 5 Forløb#5 Velfærd
Titel 6 Forløb#6 Fattige lande
Titel 7 Forløb#7 Den finansielle sektor og inflation
Titel 8 Forløb#8 Betalingsbalance og konkurrenceevne
Titel 9 Forløb#9 Globalisering
Titel 10 Forløb#10 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Introduktion til IØ

Jakob Gravers, Forlaget Columbus: International Økonomi B

kap. 2 Økonomiske mål og det økonomiske kredsløb
Opgave om de makroøkonomiske nøgletal: Danske Banks ”Nordic Outlook”, side 30 (5. september 2023)

Kap. 3 Konjunktursvingninger
Opgave:
Økonomiske mål og status på Danmarks økonomi
Opgave til finans- og pengepolitik
Udvikling af BNP og arbejdsløshed
Konjunktursvingninger

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Arbejdsmarkedet

PBL-forløb arbejdsmarkedet

Plan:
Lektion 1-2: Klasseundervisning med fokus på nøglebegreber i kapitel 7 (afsnit 7.1 og 7.2) om arbejdsmarkedet.
Lektion 3-4: Klasseundervisning med fokus på nøglebegreber i kapitel 7 (afsnit 7.3 og 7.4) om arbejdsmarkedet.
Lektion 5-6: Dokumentar ”Da de fremmede forsvandt” (CFU) samt arbejde med statistikopgave.
Lektion 7-8: (Tirsdag den 9.4), Oplæg til hvordan man laver en problemformulering samt introduktion til taksonomiske niveauer i IØ -faget og igangsættelse af opgaven i makkerskabsgrupperne.
Lektion 9-10: (Tirsdag den 16.4) Understregning af, at undringsspørsmål/ opgaveformulering fungerer som styringsredskab i en besvarelse + Hvordan man opstiller tabeller pænt og læsevenligt (Boks. 1.1, 2. 16 – 17) + gruppearbejde.
Lektion 9-10: (Onsdag den 24.4) Gruppearbejde i makkerskabsgrupperne.  
Lektion 11-12: (Tirsdag den 30.4) Gruppearbejde i makkerskabsgrupperne.
Lektion 13–14: (Onsdag den 8.5) Gruppearbejde i makkerskabsgrupperne
Onsdag den 15.5.2024. Aflevering af besvarelse i opgaveaflevering i lectio senest kl. 22.00.  En aflevering pr. gruppe.
Torsdag den 16.5.2024. Aflevering af opgaven i print i undervisers (HEHO) dueslag senest kl. 12.00. 1. print pr. gruppe.

Eleverne arbejder med følgende opgaveformulering
Undringsspørgsmål
Hvordan har beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere fra ikke vestlige - lande udviklet sig igennem de ca. seneste 10 år i sammenligning med andre grupper, herunder f.eks. etniske danskere? Hvilke konsekvenser har denne udvikling for dansk økonomi?
Opgaveformuleringen
Først vil vi redegøre for begrebet beskæftigelsesfrekvens. I forlængelse heraf vil vi beskrive udviklingen i beskæftigelsesfrekvensen for indvandrere fra ikke - vestlige lande sammenlignet med en/ andre grupper f.eks. gruppen af etniske danskere igennem de ca. seneste 10 år.
Dernæst vil vi analysere årsagerne til udviklingen i disse beskæftigelsesfrekvenser blandt indvandrere fra ikke vestlige lande.  
Endelig vil vi vurdere de økonomiske konsekvenser for dansk økonomi af denne udvikling.   

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
PBL - Beskæftigelsesfrekvens og indvandrere 15-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb#3 Markedsmekanisme og økonomiske skoler

Repetition af kap. 4 Markedsmekanismen. Gennemgang af efterspørgselskurven og priselasticitet. Løsning af opgaver

Gennemgang af kap. 4 - fortsat. Gennemgang af udbudskurven, markedsmekanismen samt pristeori og markedssvigt. Løsning af opgaver

Kap. 4 Maksimal-, Minimal-priser samt afgifter ved gennemgang af opgave 2 i opgavebogen.

kap. 5 Økonomiske Skoler
Noteark til kap. 5 som løses i timen. Opgave om økonomisk overbevisning ved
besøg på forskellige økonomiske tænketankes hjemmesider mht. deres økonomiske
overbevisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Forløb#4 Økonomisk vækst

Kap. 6 Økonomisk vækst og Forsyningsbalancen (Boks 2.1)

Note-spørgsmål til vækst og vækstfaktorer - kap. 6. Opgaveløsning ved brug af Excelark

Fokuspunkter:
Forsyningsbalancen
BNP
Kritik af BNP
Nationalregnskabet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb#5 Velfærd

Projekt om den offentlige sektor og velfærd

Kap. 8 Den offentlige sektor og finanspolitik
Kap. 9 Velfærdsstat og lighed

Vigtige begreber:
Den offentlige sektor
Finanspolitik
Skat og afgifter
Velfærdsstat og udfordringer i velfærdsstaten
Ulighed

Arbejdet:
Fremlæggelse af kap. 8 i grupper
Opgave: Udspil til finansloven 2025
Løsning af diverse opgaver angående den offentlige sektor og finanspolitik
Dokumentaren "En syg forskel" Episode 1, DR 2016 med statistikker angående ulighed i speciel sundhed i Danmark.

Projektet:
I skal nu til at arbejde med et projekt ”Velfærd i Danmark”
I har 2 lektioner til arbejder med informationssøgning og problemformulering inden Ifremlægger/viser jeres ideer
I skal arbejde med:
Jeres problemformulering
Strukturering af en opgave i form af litteratur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse kap. 8 Off. sektor 17-09-2024
Velfærdsprojekt 07-11-2024
Fremlæggelse af velfærdsprojektet 02-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 6 Forløb#6 Fattige lande


Kap. 16 Fattige lande - skærmfri undervisning

Læs og tag noter til kapitlet 16-16.2
Opgave om ressourcer - læse tabeller og statistikker.
Lave ISI- og EIO-strategi-oversigter
Opgave med A og R
Tavlegennemgang af motiver for bistand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb#7 Den finansielle sektor og inflation

Kap. 10 Pengeinstitutter, Pengepolitik og Inflation

Fokus:
Den finansielle sektor
Pengemængde
Renge
Pengepolitik
Realkreditforeninger og obligationer
Inflation

Gennemgang af kapitlet suppleret med opgaveløsning heriblandt en opgave med informationssøgning angående Nationalbanken, en opgave om boligpriser, og en opgave om bitcoins.

Filmen: The Big Short afslutter forløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 8 Forløb#8 Betalingsbalance og konkurrenceevne

Kap. 12 Betalingsbalance og konkurrenceevnepolitik
Kap. 6.2 Porteres diamant

Fokus:
Proters Diamant
Danmarks Udenrigshandel
Valutakurssystemer
Valutapolitik og indkomstpolitik
Konkurrenceevne - pris- og strukturel konkurrenceevne.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Forløb#9 Globalisering

Globalisering og SO-forløb

Kap. 13: Udviklingen i international økonomi - fra de store opdagelser til den aktuelle globalisering.
Fremlæggelser og noter til kapitlet (fællesskab)

Kap. 14: Den Moderne Globalisering
Gennemgang af kapitlet i forbindelse med SO-forløbet

SO-Globalisering - International Økonomi og Matematik

Opstartsdag (8 lektioner IØ):
1-2 lektion; Oplæg på klassen af globalisering (kap. 14)
3-4 Lektion; Dokumentarer (læreren udvælger evt. de mest relevante):
1. Bloomberg: Globalization is Fracturing So What Comes Next:
https://www.youtube.com/watch?v=ttaaMw8wAy0
(7:52):
2. World Economic Forum: Why globalization needs a revamp (9.41)
https://www.youtube.com/watch?v=is4ZEcRdDt4
3. Johnny Harris: Our New Global Economy (21:15):
https://www.youtube.com/watch?v=pQCJmxEOzhs
5-6 Lektion; Arbejde med de 2 vedhæftede link til kvalitative kilder samtInformationssøgning angående de udvalgte lande.
7-8 Lektion; Kilder til besvarelse af opgaveformulering findes, bemærk at de kvantitativekilder skal være fundet til efterfølgende lektioner.

Efterfølgende gruppearbejde med følgende problemformulering (8 lektioner IØ + 8 lektioner Matematik)

Undringsspørgsmål: Hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser har globalisering?
Først redegøres for begrebet globalisering og den historiske udvikling af globalisering.
Dernæst analyseres de makroøkonomiske konsekvenser af globalisering for 2 udvalgtelande, og der udarbejdes hypoteser, som afviser eller underbygger de problemstillinger,som rejses i analyserne.
På baggrund af redegørelsen og analyserne diskuteres, hvilke økonomiske konsekvenserglobaliseringen har haft for de 2 udvalgte lande.

Opgaven fremlægges i grupper med feedback
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 10 Forløb#10 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt - Verdensøkonomien i forandring

Temadag med opstart af eksamensprojekt (8 lektioner):
Gennemgang af årets tema: Verden i forandring.
Gruppearbejde med gennemlæsning af oplæg + opgave angående økonomiske analyser - hvilke kan man tage med?
Gruppeinddeling
Gruppeopgave for at skabe overblik over økonomisk politik.
Brainstorm over emner.
Opstart af projektarbejde - informationssøgning (afleveres)

Efterfølgende:
Lav problemformulering
Liste over konkret analyser, der er relevante (afleveres).
Informationssøgning

Gruppearbejde med rapportskrivning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Eksamensprojekt - kilder, analyser, udkast PF 22-04-2025
Problemformulering - eksamensprojket 24-04-2025
Rapport - eksamensprojekt 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde