Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2023-hhxi-ioeB (kshhx-1i-ioeB, kshhx-2i-ioeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Intro til IØ
International Økonomi B, Henrik Kureer, Forlaget Systime, I-bog, 2023
Introduktion til International Økonomi
Kap. 2: Danmarks Økonomi
Gennemgang af kapitlet via PowerPoint
Repetition af de samfundsøkonomiske mål: Gennemgang
Opgave: Dansk Erhverv nøgletalsnyt Uge 44 2023 + tilhørende spørgsmål
Kap. 3: Produktion og Indkomst
Gennemgang + opgaver fra bogen. Inddragelse af Nyt fra Danmarks Statistik, BNP-udvikling.
Inddragelse af: Nabolande står på tærsklen til krise: Sådan rammer det dansk økonomi
JP Finans 2. november 2023
Analyse af forsyningsbalancen for Danmark - opgave baseret på Økonomisk redegørelse aug. 2023.
Kap. 5: Husholdninger og forbrug
Elevfremlæggelse af kapitlet + opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Formidling af kap. 5 Husholdning og indkomst
|
06-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Forløb#2 Arbejdsmarkedet
PBL om arbejdsmarkedet
Kap. 6 Arbejdsmarkedet + Kap. 14 Strukturpolitik
Lektion 1-2 (5/1): Opstart af projektet. Kap. 6-6.2: Læs kapitlet og noter de vigtigste begreber i et begrebsark. Løs opgave 6.1 og 6.5.
Lektion 3-4 (12/1): Klasseundervisning med fokus på nøglebegreber - kap. 6.3-6.4. Opgave 6.10 en undersøgende opgave.
Lektion 5-6 (18/1): Klasseundervisning af kap. 14.1 Arbejdsmarkedspolitik + opgave. 14.1 og 14.4
Lektion 7-8 (29/1): Opgaver til kap. 6: opgave 6.7 (sammen), 6.8 og 14.5 (1. lektion og ret) og til kap. 14: opgave 14.5 + dokumentar ”Den dag de fremmede forsvandt”, DR 2014 afsnit 1
Lektion 9-10 (9/2): Oplæg om hvordan man laver en problemformulering samt viden om de taksonomiske niveauer og igangsættelse af selve opgaven + Gruppearbejde og godkendelse af problemformulering.
Lektion 11-12 (23/2): Gruppearbejde fortsat
Lektion 13-14 (22/3): Gruppearbejde fortsat
Lektion 15-16 (efter påskeferien): Fremlæggelse - I fremlægger efter nedenstående plan. Der kommer en lille opgave til jer andre, mens der er fremlæggelse.
Opsamling af kap. 14 inklusion Erhvervspolitik
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kap. 6-6.2 noteark til arbejdsmarkedet
|
05-01-2024
|
Arbejdsmarkedet PBL-fremlæggelse
|
23-04-2024
|
Opgaver til arbejdsmarkedspolitik
|
02-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Forløb#3 Prisdannelsen
Prisdannelsen
Kap. 4 Prisdannelsen
Repetition fra Grundforløbet angående prisdannelsen + resten af kapitlet.
Fokus på opgaveløsning bl.a. tegning af udbud/efterspørgselskurver og en undersøgende opgave angående oliepriser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Forløb#4 EU og Landeanalyse
PBL-forløb EU og Landeanalyse på engelsk i forbindelse med klassen studietur til England med homestay
Kap. 25 EU og kap. 17 Makroøkonomisk landeanalyse (inddragelse af kap. 26)
Gennemgang af kap. 25 med opgaveløsning
Undersøg forløbet med Brexit
EU budget: https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget/2021-2027/whats-new_da: Opgave med at forstå EU-budgettet.
The Single Market: undersøgende opgave via forskellige links
Konkret opgave til landeanalysen:
Det er nu op til jer at lave en samfundsøkonomisk analyse af Englands økonomi (2012-2022/24) med brug af kvalitative og kvantitative data.
a. Start med at præsentere England (kort)
b. Analyser Englands økonomiske situation ved brug af makroøkonomiske og evt. demografiske forhold
c. Vurder hvilke stærke sider og hvilke svage sider, der er ved Englands økonomi med hensyn til den fremtidige udvikling og vækst.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
UK
|
13-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Forløb#5 Velfærd
PBL-forløb Velfærd
Kap. 7: Offentlig sektor og velfærd og kap. 8 Finanspolitik
Elevfremlæggelse af kap. 7 + se og tag noter til Debatten: den 24. maj 2024 ”Hvem skal have pengene?”
Gennemgang af kap. 8 med opdateringer fra Økonomisk Redegørelse, august 2023, Kommunernes Landsforening, 2023, Danmarks Statistik ØMU-saldoen
Inddragelse af fattigdomsbegreber så som fattigdomsgrænser, Gini-koefficient mm.
Projektet:
I skal nu til at arbejde med et projekt ”Velfærd i Danmark”
I har 2 lektioner til arbejder med informationssøgning og problemformulering inden I fremlægger/viser jeres ideer
I skal arbejde med:
Jeres problemformulering
Strukturering af en opgave i form af litteratur
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fremlæggelse af kap. 7
|
24-10-2024
|
Opgave 7.12
|
31-10-2024
|
Opgave 7.4
|
31-10-2024
|
Opgave 7.5
|
31-10-2024
|
Opgave 7.8 - ikke obligatorisk
|
31-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Forløb#6 Betalingsbalance og konkurrenceevne
Kap. 9: Betalingsbalancen og kapitalbalancen: Gennemgå kapitlet via spørgsmål til kapitlet + opgaveløsning
Kap. 18: Danmarks handel: Læs og lav noter til kapitlet - informationer der er vigtige mht. Danmarks betalingsbalance
Kap. 19: Konkurrenceevne: Gennemgang af kapitlet og opgaver til kapitlet:
Opgave til Markedsfokus (DI) Undersøg Danmarks handel med et gruppevalgt land.
Opgave til Konkurrenceevne baseret på: Danmarks Statistik; nyt fra Danmarks Statistik, 23. marts 2023 og IMD’s liste over konkurrenceevne
Kap. 13: Konkurrenceevneforbedrende politik: Tjek om læst via konkret spørgsmål til eleverne. Opgaveløsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forløb#7 Handel og Protektionisme
Opstart på SO-projekt om globalisering
Kap. 22: Teorier om handel
Gennemgang af handelsteorierne og opgaveløsning
Kap. 23: Frihandel kontra protektionisme - fokus på 23.2-23.3
Gennemgang af begreberne
Opgave: Trump og protektionisme - undersøgende opgave mht. Danmarks handel med USA, Trumps protektionistiske tiltag, Told mm.
SO-Globalisering - International Økonomi og Matematik
Opstartsdag (8 lektioner IØ):
1-2 lektion; Oplæg på klassen af globalisering
3-4 Lektion; Dokumentarer (læreren udvælger evt. de mest relevante):
1. Bloomberg: Globalization is Fracturing So What Comes Next: https://www.youtube.com/watch?v=ttaaMw8wAy0 (7:52):
2. World Economic Forum: Why globalization needs a revamp (9.41) https://www.youtube.com/watch?v=is4ZEcRdDt4
3. Johnny Harris: Our New Global Economy (21:15): https://www.youtube.com/watch?v=pQCJmxEOzhs
5-6 Lektion; Arbejde med de 2 vedhæftede link til kvalitative kilder samt Informationssøgning angående de udvalgte lande.
7-8 Lektion; Kilder til besvarelse af opgaveformulering findes, bemærk at de kvantitative kilder skal være fundet til efterfølgende lektioner.
Efterfølgende gruppearbejde med følgende problemformulering (8 lektioner IØ + 8 lektioner Matematik)
Undringsspørgsmål: Hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser har globalisering?
Først redegøres for begrebet globalisering og den historiske udvikling af globalisering.
Dernæst analyseres de makroøkonomiske konsekvenser af globalisering for 2 udvalgte lande, og der udarbejdes hypoteser, som afviser eller underbygger de problemstillinger, som rejses i analyserne.
På baggrund af redegørelsen og analyserne diskuteres, hvilke økonomiske konsekvenser globaliseringen har haft for de 2 udvalgte lande.
Opgaven fremlægges i grupper med feedback
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
Forløb#8 Finansielle sektor
Kap. 10 Valuta
Gennemgang af kapitlet ved elevrelateret spørgsmål
Kap. 11 Den finansielle sektor
Undersøgende opgave til eleverne - især informationssøgning via Nationalbanken
Kap. 12 Pengepolitik
Gennemgang af den finansielle sektor og inddragelse af:
Pengemængden
Interbankmarkedet
Obligationer
Rente
Pengepolitik - herunder QE
ECB
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
9
|
Forløb#9 Eksamensprojekt
Eksamensprojekt - Verdensøkonomien i forandring
Temadag med opstart af eksamensprojekt (8 lektioner):
Gennemgang af årets tema: Verden i forandring.
Gruppearbejde med gennemlæsning af oplæg + opgave angående økonomiske analyser - hvilke kan man tage med?
Gruppeinddeling
Gruppeopgave for at skabe overblik over økonomisk politik.
Brainstorm over emner.
Opstart af projektarbejde - informationssøgning (afleveres)
Efterfølgende:
Lav problemformulering
Liste over konkret analyser, der er relevante (afleveres).
Informationssøgning
Gruppearbejde med rapportskrivning
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Upload kilder, problemformulering og analyser
|
23-04-2025
|
Problemformulering - eksamensprojekt
|
24-04-2025
|
Rapport - eksamensprojekt
|
08-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594907947",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594907947",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594907947"
}