Holdet ks2023-hhxi-ioeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxi-ioeB (kshhx-1i-ioeB, kshhx-2i-ioeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Intro til IØ
Titel 2 Forløb#2 Arbejdsmarkedet
Titel 3 Forløb#3 Prisdannelsen
Titel 4 Forløb#4 EU og Landeanalyse
Titel 5 Forløb#5 Velfærd
Titel 6 Forløb#6 Betalingsbalance og konkurrenceevne
Titel 7 Forløb#7 Handel og Protektionisme
Titel 8 Forløb#8 Finansielle sektor
Titel 9 Forløb#9 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Intro til IØ

International Økonomi B, Henrik Kureer, Forlaget Systime, I-bog, 2023

Introduktion til International Økonomi

Kap. 2: Danmarks Økonomi
Gennemgang af kapitlet via PowerPoint
Repetition af de samfundsøkonomiske mål: Gennemgang
Opgave:  Dansk Erhverv nøgletalsnyt Uge 44 2023 + tilhørende spørgsmål


Kap. 3: Produktion og Indkomst
Gennemgang + opgaver fra bogen. Inddragelse af Nyt fra Danmarks Statistik, BNP-udvikling.
Inddragelse af: Nabolande står på tærsklen til krise: Sådan rammer det dansk økonomi
JP Finans 2. november 2023
Analyse af forsyningsbalancen for Danmark - opgave baseret på Økonomisk redegørelse aug. 2023.

Kap. 5: Husholdninger og forbrug
Elevfremlæggelse af kapitlet + opgaveløsning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Formidling af kap. 5 Husholdning og indkomst 06-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Forløb#2 Arbejdsmarkedet

PBL om arbejdsmarkedet

Kap. 6 Arbejdsmarkedet + Kap. 14 Strukturpolitik

Lektion 1-2 (5/1): Opstart af projektet. Kap. 6-6.2: Læs kapitlet og noter de vigtigste begreber i et begrebsark. Løs opgave 6.1 og 6.5.
Lektion 3-4 (12/1): Klasseundervisning med fokus på nøglebegreber - kap. 6.3-6.4. Opgave 6.10 en undersøgende opgave.
Lektion 5-6 (18/1): Klasseundervisning af kap. 14.1 Arbejdsmarkedspolitik + opgave. 14.1 og 14.4
Lektion 7-8 (29/1): Opgaver til kap. 6: opgave 6.7 (sammen), 6.8 og 14.5 (1. lektion og ret) og til kap. 14: opgave 14.5 + dokumentar ”Den dag de fremmede forsvandt”, DR 2014 afsnit 1
Lektion 9-10 (9/2): Oplæg om hvordan man laver en problemformulering samt viden om de taksonomiske niveauer og igangsættelse af selve opgaven + Gruppearbejde og godkendelse af problemformulering.
Lektion 11-12 (23/2): Gruppearbejde fortsat
Lektion 13-14 (22/3): Gruppearbejde fortsat
Lektion 15-16 (efter påskeferien): Fremlæggelse - I fremlægger efter nedenstående plan. Der kommer en lille opgave til jer andre, mens der er fremlæggelse.

Opsamling af kap. 14 inklusion Erhvervspolitik
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kap. 6-6.2 noteark til arbejdsmarkedet 05-01-2024
Arbejdsmarkedet PBL-fremlæggelse 23-04-2024
Opgaver til arbejdsmarkedspolitik 02-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 Forløb#3 Prisdannelsen

Prisdannelsen

Kap. 4 Prisdannelsen

Repetition fra Grundforløbet angående prisdannelsen + resten af kapitlet.
Fokus på opgaveløsning bl.a. tegning af udbud/efterspørgselskurver og en undersøgende opgave angående oliepriser.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Forløb#4 EU og Landeanalyse

PBL-forløb EU og Landeanalyse på engelsk i forbindelse med klassen studietur til England med homestay

Kap. 25 EU og kap. 17 Makroøkonomisk landeanalyse (inddragelse af kap. 26)

Gennemgang af kap. 25 med opgaveløsning

Undersøg forløbet med Brexit
EU budget: https://ec.europa.eu/info/strategy/eu-budget/long-term-eu-budget/2021-2027/whats-new_da: Opgave med at forstå EU-budgettet.
The Single Market: undersøgende opgave via forskellige links

Konkret opgave til landeanalysen:
Det er nu op til jer at lave en samfundsøkonomisk analyse af Englands økonomi (2012-2022/24) med brug af kvalitative og kvantitative data.

a. Start med at præsentere England (kort)
b. Analyser Englands økonomiske situation ved brug af makroøkonomiske og evt. demografiske forhold
c. Vurder hvilke stærke sider og hvilke svage sider, der er ved Englands økonomi med hensyn til den fremtidige udvikling og vækst.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
UK 13-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 5 Forløb#5 Velfærd

PBL-forløb Velfærd

Kap. 7: Offentlig sektor og velfærd og kap. 8 Finanspolitik

Elevfremlæggelse af kap. 7 + se og tag noter til Debatten: den 24. maj 2024 ”Hvem skal have pengene?”

Gennemgang af kap. 8 med opdateringer fra Økonomisk Redegørelse, august 2023, Kommunernes Landsforening, 2023, Danmarks Statistik ØMU-saldoen

Inddragelse af fattigdomsbegreber så som fattigdomsgrænser, Gini-koefficient mm.

Projektet:
I skal nu til at arbejde med et projekt ”Velfærd i Danmark”
I har  2 lektioner til arbejder med informationssøgning og problemformulering inden I fremlægger/viser jeres ideer
I skal arbejde med:
Jeres problemformulering
  Strukturering af en opgave i form af litteratur
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremlæggelse af kap. 7 24-10-2024
Opgave 7.12 31-10-2024
Opgave 7.4 31-10-2024
Opgave 7.5 31-10-2024
Opgave 7.8 - ikke obligatorisk 31-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Forløb#6 Betalingsbalance og konkurrenceevne

Kap. 9: Betalingsbalancen og kapitalbalancen: Gennemgå kapitlet via spørgsmål til kapitlet + opgaveløsning

Kap. 18: Danmarks handel: Læs og lav noter til kapitlet - informationer der er vigtige mht. Danmarks betalingsbalance

Kap. 19: Konkurrenceevne: Gennemgang af kapitlet og opgaver til kapitlet:

Opgave til Markedsfokus (DI) Undersøg Danmarks handel med et gruppevalgt land.
Opgave til Konkurrenceevne baseret på: Danmarks Statistik; nyt fra Danmarks Statistik, 23. marts 2023 og IMD’s liste over konkurrenceevne

Kap. 13: Konkurrenceevneforbedrende politik: Tjek om læst via konkret spørgsmål til eleverne. Opgaveløsning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb#7 Handel og Protektionisme

Opstart på SO-projekt om globalisering

Kap. 22: Teorier om handel
Gennemgang af handelsteorierne og opgaveløsning

Kap. 23: Frihandel kontra protektionisme - fokus på 23.2-23.3
Gennemgang af begreberne
Opgave: Trump og protektionisme - undersøgende opgave mht. Danmarks handel med USA, Trumps protektionistiske tiltag, Told mm.

SO-Globalisering - International Økonomi og Matematik

Opstartsdag (8 lektioner IØ):
1-2 lektion; Oplæg på klassen af globalisering
3-4 Lektion; Dokumentarer (læreren udvælger evt. de mest relevante):
1. Bloomberg: Globalization is Fracturing So What Comes Next: https://www.youtube.com/watch?v=ttaaMw8wAy0 (7:52):
2. World Economic Forum: Why globalization needs a revamp (9.41) https://www.youtube.com/watch?v=is4ZEcRdDt4
3. Johnny Harris: Our New Global Economy (21:15): https://www.youtube.com/watch?v=pQCJmxEOzhs
5-6 Lektion; Arbejde med de 2 vedhæftede link til kvalitative kilder samt Informationssøgning angående de udvalgte lande.
7-8 Lektion; Kilder til besvarelse af opgaveformulering findes, bemærk at de kvantitative kilder skal være fundet til efterfølgende lektioner.

Efterfølgende gruppearbejde med følgende problemformulering (8 lektioner IØ + 8 lektioner Matematik)

Undringsspørgsmål: Hvilke samfundsøkonomiske konsekvenser har globalisering?

Først redegøres for begrebet globalisering og den historiske udvikling af globalisering.

Dernæst analyseres de makroøkonomiske konsekvenser af globalisering for 2 udvalgte lande, og der udarbejdes hypoteser, som afviser eller underbygger de problemstillinger, som rejses i analyserne.

På baggrund af redegørelsen og analyserne diskuteres, hvilke økonomiske konsekvenser globaliseringen har haft for de 2 udvalgte lande.

Opgaven fremlægges i grupper med feedback
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 8 Forløb#8 Finansielle sektor

Kap. 10 Valuta
Gennemgang af kapitlet ved elevrelateret spørgsmål

Kap. 11 Den finansielle sektor
Undersøgende opgave til eleverne - især informationssøgning via Nationalbanken

Kap. 12 Pengepolitik
Gennemgang af den finansielle sektor og inddragelse af:
Pengemængden
Interbankmarkedet
Obligationer
Rente
Pengepolitik - herunder QE
ECB
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 9 Forløb#9 Eksamensprojekt

Eksamensprojekt - Verdensøkonomien i forandring

Temadag med opstart af eksamensprojekt (8 lektioner):
Gennemgang af årets tema: Verden i forandring.
Gruppearbejde med gennemlæsning af oplæg + opgave angående økonomiske analyser - hvilke kan man tage med?
Gruppeinddeling
Gruppeopgave for at skabe overblik over økonomisk politik.
Brainstorm over emner.
Opstart af projektarbejde - informationssøgning (afleveres)

Efterfølgende:
Lav problemformulering
Liste over konkret analyser, der er relevante (afleveres).
Informationssøgning

Gruppearbejde med rapportskrivning
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Upload kilder, problemformulering og analyser 23-04-2025
Problemformulering - eksamensprojekt 24-04-2025
Rapport - eksamensprojekt 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde