Holdet ks2023-hhxj-ioeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxj-ioeB (kshhx-1j-ioeB, kshhx-2j-ioeB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb1 Introduktion til økonomi
Titel 2 Forløb 2 Finanspolitikken i Danmark
Titel 3 Forløb 3 Velfærdssamfundets udfordringer
Titel 4 Forløb 4 Makroøkonomisk landeanalyse
Titel 5 Forløb 5 Danmarks handel og konkurrenceevne
Titel 6 Forløb 6 Finansielle markeder
Titel 7 Forløb 7 Globalisering frihandel og protektionisme
Titel 8 Forløb 8 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb1 Introduktion til økonomi

Kernestof:

International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023

Kapitel 1 Den globale økonomi
Kapitel 2 Danmarks økonomi
Kapitel 3 Produktion og indkomst
Kapitel 4 Prisdannelsen
Kapitel 5 Husholdninger og forbrug

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer


Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, skriftligt arbejde og individuel opgaveløsning
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Finanspolitikken i Danmark

Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 8 Finanspolitik

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på elevernes egen informationssøgning, individuel opgaveløsning, fremlæggelser
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 Velfærdssamfundets udfordringer

Forløb, der overlapper med velfærd i samfundsfag.

Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 7 Offentlig sektor og velfærd

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Velfærdsmodeller
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på informationssøgning, individuel opgaveløsning, fremlæggelser
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 Makroøkonomisk landeanalyse

Klassen er en IBS klasse (inddragelse af engelske forløb). Dette forløb knyttes sammen med klassens studietur til England og omhandler en makroøkonomisk analyse af England. Forløbet og efterfølgende fremlæggelser er på engelsk.

Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 17 Makroøkonomisk landeanalyse

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomiske samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på informationssøgning, individuel opgaveløsning, fremlæggelser på engelsk
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 Danmarks handel og konkurrenceevne

Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 19 Konkurrenceevne
Kapital 14 Strukturpolitik

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Velfærdsmodeller
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomisk samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på elevernes egne kilder, individuel opgaveløsning, fremlæggelser
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 Finansielle markeder

Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 9 Betalingsbalance og kapitalbalance
Kapitel 10 Valuta
Afsnit 11.1 Nationalbanken og pengene
Afsnit 11.2 Banksystemet
Kapitel 12 Pengepolitik

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Økonomiske samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuel opgaveløsning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7 Globalisering frihandel og protektionisme

Forløbet blev afviklet sammen med SO5, der er et tværfagligt forløb med IØ og matematik.

Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 21 Globaliseringen af verdenshandelen
Kapitel 22 Teorier om handel
Kapitel 23 Frihandel kontra protektionisme

Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer

Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomiske samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning og PBL-projekt med matematik med forskellige empiriske kilder - både kvantitative og kvalitative kilder. Afsluttende fremlæggelse på engelsk.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8 Eksamensprojekt

Temaet for eksamensprojektet i 2g er: Verdensøkonomien i forandring.

Eleverne skal selv på baggrund af pensum, udleverede artikler samt egen litteratur og datasøgning udarbejde en problemformulering og skrive en eksamensrapport i grupper.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer