Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
International økonomi B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2023-hhxj-ioeB (kshhx-1j-ioeB, kshhx-2j-ioeB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb1 Introduktion til økonomi
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 1 Den globale økonomi
Kapitel 2 Danmarks økonomi
Kapitel 3 Produktion og indkomst
Kapitel 4 Prisdannelsen
Kapitel 5 Husholdninger og forbrug
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, skriftligt arbejde og individuel opgaveløsning
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb 2 Finanspolitikken i Danmark
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 8 Finanspolitik
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på elevernes egen informationssøgning, individuel opgaveløsning, fremlæggelser
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Velfærdssamfundets udfordringer
Forløb, der overlapper med velfærd i samfundsfag.
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 7 Offentlig sektor og velfærd
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Velfærdsmodeller
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på informationssøgning, individuel opgaveløsning, fremlæggelser
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Makroøkonomisk landeanalyse
Klassen er en IBS klasse (inddragelse af engelske forløb). Dette forløb knyttes sammen med klassens studietur til England og omhandler en makroøkonomisk analyse af England. Forløbet og efterfølgende fremlæggelser er på engelsk.
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 17 Makroøkonomisk landeanalyse
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomiske samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på informationssøgning, individuel opgaveløsning, fremlæggelser på engelsk
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Danmarks handel og konkurrenceevne
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 19 Konkurrenceevne
Kapital 14 Strukturpolitik
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Velfærdsmodeller
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomisk samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, PBL-forløb med fokus på elevernes egne kilder, individuel opgaveløsning, fremlæggelser
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 Finansielle markeder
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 9 Betalingsbalance og kapitalbalance
Kapitel 10 Valuta
Afsnit 11.1 Nationalbanken og pengene
Afsnit 11.2 Banksystemet
Kapitel 12 Pengepolitik
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Økonomiske samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning, gruppearbejde, individuel opgaveløsning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb 7 Globalisering frihandel og protektionisme
Forløbet blev afviklet sammen med SO5, der er et tværfagligt forløb med IØ og matematik.
Kernestof:
International Økonomi niveau B, iBog, af Henrik Kureer, Systime 2023
Kapitel 21 Globaliseringen af verdenshandelen
Kapitel 22 Teorier om handel
Kapitel 23 Frihandel kontra protektionisme
Faglige mål:
- Afgøre, hvilke forhold der har betydning for den samfundsøkonomiske udvikling set i et nationalt, et europæisk og et globalt perspektiv, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
- Identificere, formulere og behandle grundlæggende samfundsøkonomiske udfordringer, der knytter sig til samfundets ubalancer og den økonomiske vækst
- Anvende simpel samfundsøkonomisk teori og empiri til undersøgelse af de samfundsøkonomiske udfordringer
- Udarbejde et simpelt samfundsøkonomisk ræsonnement, herunder kunne forklare sammenhænge mellem en række samfundsøkonomiske forhold med udgangspunkt i empiriske data
- Indsamle, bearbejde og præsentere samfundsøkonomiske informationer til brug for undersøgelser, vurdere informationernes troværdighed og relevans, samt udvikle og vurdere innovative løsninger, herunder i samspil med andre fag
- Fortolke og formidle viden om nationale og internationale samfundsøkonomiske forhold
- Udvælge og anvende relevante matematiske og statistiske redskaber og it-værktøjer
Kernestof:
- Virksomheders og husholdningers beslutninger på markedet
- Økonomiske delsektorer og samspillet mellem dem
- Makroøkonomiske nøgletal
- Vækst og konjunkturer
- Økonomisk politik og økonomiske skoler: ubalancer, afvejninger og effekter
- Globalisering: handel, arbejdsdeling og ulighed
- Økonomiske samarbejde i EU
- Kvalitative og kvantitative metoder
Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning og PBL-projekt med matematik med forskellige empiriske kilder - både kvantitative og kvalitative kilder. Afsluttende fremlæggelse på engelsk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forløb 8 Eksamensprojekt
Temaet for eksamensprojektet i 2g er: Verdensøkonomien i forandring.
Eleverne skal selv på baggrund af pensum, udleverede artikler samt egen litteratur og datasøgning udarbejde en problemformulering og skrive en eksamensrapport i grupper.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594925652",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594925652",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d62594925652"
}