Holdet ks2023-hhxh-maB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold ks2023-hhxh-maB (kshhx-1h-maB, kshhx-2h-maB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Lineær funktioner (Grundforløbet)
Titel 2 Forløb 2: Finansiel regning
Titel 3 Forløb 3: Eksponentielle funktioner
Titel 4 Forløb 4: Andengradspolynomier
Titel 5 Forløb 5: Deskriptiv statistik
Titel 6 Forløb 6: Lineær programmering
Titel 7 Forløb 7: Differentialregning
Titel 8 Forløb 8: Sandsynlighedsregning
Titel 9 Forløb 9: Binomialfordeling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Lineær funktioner (Grundforløbet)

Vi gennemgår følgende:
Lineære funktioner
Lineære regresion
Nulpunkter
Bevis for a og b
Funktion ud fra to punkter
Procent
Indekstal
Uligheder
Ligninger
Definition og værdimængder
Intervaller
Stykkevis lineære funktioner
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2: Finansiel regning

Her går vi igennem kapitel 2 (minus indekstal, da de er gennemgået i grundforløbet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 4 Forløb 4: Andengradspolynomier

Her går vi igennem kapitel 2 (minus indekstal, da de er gennemgået i grundforløbet)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave eksponentielle funktioner 10-04-2024
Matematikprøve om eksponentiel og andengrads 03-05-2024
Emneopgave om andengradspolynomier 23-05-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5: Deskriptiv statistik

Dette emne dækker over kapitlerne 5.1-5.4 i matematik bogen.
Vi skal forstå hvad man anvender statistik til herunder skal vi snakke omkring grupperede og ugrupperede variable og variationsmål for begge typer af data.

Faglige mål:
- Anvende matematiske hjælpemidler da vi arbejder en del med Maple i dette forløb (CAS-værktøj)
- Grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger i forbindelse med tabeller og afbildninger
- Statistiske databehandlinger og samspil med samfundsfag og økonomiske fag

Kernestof:
- Statistik; beskrivende statistik, udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6: Lineær programmering

I dette forløb skal vi gennemgå lineær programmering.
Derunder skal vi lære følgende:

1. Funktioner af to variable
2. Niveaulinjer
3. Polygonområde
4. Optimering
5. Følsomhedsanalyse

Teorien er beskrevet i kapitel 7 i matematik c bogen. Afsnit 7.5 er ikke en del af pensum.

Fagligemål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder, ved anvendelse af variabelsammenhænge
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Kernestof:
- ligningsløsning; analytisk, grafisk og ved hjælp af it
- optimering af lineære funktioner i to variable

Supplerende stof:
- optimering af funktioner i to variable; følsomhedsanalyse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave: Deskriptiv statistik 29-09-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7: Differentialregning

Materiale:
- Systimes HHX lærerbog for matematik B

Emner:
Differentialkvotient, tangent, røringspunkt, sekant, den afledte funktion,
Differentialkvotienten defineret som grænseværdien af differenskvotienten.
Differentiation af lineære funktioner, andengradsfunktioner, potens, sum- og differensfunktioner, en funktion ganget med et tal samt polynomier, differentiering af et produkt og differentiering af en sammensat funktion.
Differentiation af enkelte andre funktioner.
Derudover snakker vi omkring krumning således følgende pinde er opfyldt:

differentialregning; grænseværdi, kontinuitet, differentiabilitet, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differentiation af sum, differens, produkt, sammensatte funktioner og konstant multipliceret med funktion, den anden afledede og konveks/konkav krumning

Teorien kan læses i matematik B bogen i kapitlerne: 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7, 4.2, 4.3, 4.4, 5.1, 5.2, 5.3 og 5.5.

Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- genkende og skifte mellem verbale, grafiske og symbolske repræsentationer af matematiske problemstillinger fra fagets indhold samt vurdere i hvilke tilfælde, de forskellige repræsentationsformer er hensigtsmæssige
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer og beviser
- håndtere formler, herunder oversætte mellem matematisk symbolsprog og dagligt talt eller skrevet sprog samt anvende symbolsprog til løsning af problemer med matematisk indhold

Kernestof:
- grundlæggende differentialregning; polynomier, sammenhæng mellem differentialkvotient monotoniforhold og ekstrema, differenskvotient, overgang fra sekant til tangent
- Tangentens ligning; ud fra kendt hældning og ud fra kendt røringspunkt
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave: Lineær Programmering 27-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Sandsynlighedsregning

I emnet sandsynlighedsteori går vi igennem sandsynlighed og sandsynlighedsfelter.

Dette dækker over kapitalerne 6 i bogen.
Dette drejer sig om afsnittene:
6.1, 6.2, 6.3 og 6.4

Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog

Kernestof:
- statistik; udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data, repræsentative undersøgelser.
- grundlæggende sandsynlighedsregning og anvendelse af samme samt sandsynlighedsparameteren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Prøve 2h 05-12-2024
Emneopgave 6: Differentialregning 15-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 9: Binomialfordeling

I emnet binomialfordelingen går vi igennem binomialfordelingen, normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren samt Chi-i-anden test.
Derudover en kort introduktion til normalfordelingen og GOF.

Dette dækker over kapitalerne 7 og 8 i bogen.
Dette drejer sig om afsnittene:
7.1, 7.3, 7.4 og 7.5
8.2 og 8.3

Faglige mål:
- anvende relevante matematiske hjælpemidler, herunder CAS og matematikprogrammer, til løsning af givne matematiske problemer. Endvidere kunne benytte it til beregninger og undersøgelser af udtryk, der ligger i direkte forlængelse af det i pkt. 2.2. nævnte
- gennemføre simple matematiske ræsonnementer
- læse matematiske tekster
- gennemføre modelleringer, primært inden for samfundsvidenskabelige og økonomiske fagområder
- formidle matematiske metoder og resultater i et hensigtsmæssigt sprog

Kernestof:
- statistik; udtræk af data fra databaser, konstruktion af tabeller og grafisk præsentation af data, repræsentative undersøgelser, Chi-i-anden test
- grundlæggende forståelse og anvendelse af binomialfordelingen samt anvendelse af normalfordelingsapproksimation hertil, konfidensinterval for sandsynlighedsparameteren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Emneopgave 7: Sandsynlighedsregning 02-02-2025
Besøg SDU 20. februar 20-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 45 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer