Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Erhvervsjura C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2024-hhxb-erC (kshhx-3b-erC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Årets forløb
Undervisningsbeskrivelse Erhvervsjura C
Forord og lærebog:
Undervisningen tager udgangspunkt i i-lærebogen fra Systime: Erhvervsjura C og B - juraens grundregler (Anne Lind Gleerup/Ulla Rosenkjær m.fl.), herefter kaldet ”Systime”
Det faglige stof udgør samlet set cirka 280 sider.
Ad anvendte arbejdsformer oplyses nedenfor hvilke særlige arbejdsformer, der er brugt ved siden af mere traditionel klasserumsundervisning og caseløsning. Arbejdsformerne er anvendt med progression hen over forløbene.
Faglige mål:
Eleverne skal samlet kunne,
̶ forstå det demokratiske medborgerskab
̶ forstå juridiske grundprincipper og begreber og derigennem at demonstrere viden om fagets identitet og metode
̶ anvende relevante retskilder
̶ foretage en kritisk og prioriteret juridisk informationssøgning
̶ foretage et juridisk ræsonnement, herunder kunne anvende den juridiske metode til at identificere, analysere, diskutere og vurdere innovative forebyggende løsninger på problemstillinger
̶ foretage juridiske ræsonnementer i samspil med andre fag
̶ udtrykke sig hensigtsmæssigt, nuanceret, præcist og argumenterende
̶ anvende juridisk terminologi.
Forløb 1: Jura og samfund
Kernestof: Systime: Kap. 1-5
Supplerende stof: DR program ”Retten indefra”, nr. 1: Giver skyld straf
Tema:
- demokratisk forståelse med fokus på sammenhængen mellem jura, moral og etik samt digital dannelse
- demokratisk medborgerskab
- retskilder og det danske retssystem
- juridisk metode
- Karrierelæring (juristers arbejdspladser i retssystemet og erhvervslivet)
Særlige arbejdsformer:
- Klasserums- og gruppedebat
- Gruppeopgave
- Caseopgaver
- Elevfremlæggelser på baggrund ad rollespil (overvejende redegørende niveau)
- Informationssøgning på internettet
Forløb 2: Erstatning uden for kontrakt og generelle forsikringsretslige principper
Kernestof: Systime kap. 6-8
Supplerende stof:
- Egen forsikringspolice
- Søgning på hjemmesiden: Forsikring og pension
- DR Kontant: Webshopsvindel på 1. klasse, 1:2, uddrag om ”Smile Bright”
Særlige arbejdsformer:
- Caseopgaver med særligt fokus på introduktion til juridisk metode
- Klasserums- og gruppediskussioner med særligt fokus på at introducere elever til brugen af juridisk sprogbrug og nødvendigheden af koncise definitioner
- Skriveøvelser med fokus på koncise definitioner
- Informationssøgning på internet i forbindelse med gennemgang af egen forsikring
- Afsluttende mini-projektforløb, eksamenslignende opgave med gruppefremlæggelser (procesorienteret vejledning)
Forløb 3: Aftaleret (aftalers indgåelse, ugyldige aftaler og fuldmagt)
Kernestof: Systime kap. 9-12
Supplerende stof: Aftaleloven i uddrag
Særlige arbejdsformer:
- Caseløsning med fokus på juridisk metode og introduktion til anvendelse af juridisk lovtekst
- Rollespil: Dommerpanel - dom og dissens (træning i argumentation og præmisser)
Forløb 4: Forbrugerret (forbrugeraftaler, forbrugerkøb, forbrugerkredit og kreditsikring)
(Herunder: Særligt fokusområde SO4)
Kernestof: Systime kap. 13-15, 18-22
Supplerende stof:
- Hjemmesiden forbrug.dk
- Forbrugerklagenævnet (overordnede principper)
- DR Kontant: ”Farlige ladcykler” om firma AM Ladcykler, sendt d. 08.12 2021
- Hjemmesiden Tinglysning.dk
Særlige arbejdsformer:
- SÆRLIGT FOKUSOMRÅDE: Samarbejde med faget Afsætning og IT, tema: Forbrugerrettigheder og e-handel (SO4). Indledende faglig vejledning, selvstændigt gruppeprojekt herunder digital informationssøgning, digital bearbejdning og præsentation. Mundtlig gruppefremlæggelse. Det samlede tidsforbrug udgør 5 fulde skoledage plus 4 fordybelsestimer.
- Mini-projekt: Caseløsning procesorienteret med særligt fokus på juridisk caseløsning (eksamenslignende opgave i forbrugerkøb med mundtlig fremlæggelse, særligt fokus på eksamensopgavers opbygning og taksonomi)
Forløb 5: Markedsføring
Kernestof: Systime kap. 16 (se dog nedenfor)
Mål: Eleverne skal kunne forstå og anvende (juridisk metode) reglerne om forbrugerombudsmanden, generalklausulerne om ”god skik”, reglerne om vildledende markedsføring, spam og skjult reklame.
Eleverne skal udvælge to yderligere specialregler i Markedsføringsloven, de skal sætte sig ind i på tilsvarende niveau. De resterende specialregler skal de have kendskab til på orienteringsniveau.
Fokus på:
- Afsnit 16.0-16.5
- Afsnit 16.7
- To paragraffer/afsnit fra resten af kap. 16, som eleverne selv vælger.
Supplerende stof: Informationssøgning på nettet, materiele produceret af andre elever.
Særlige arbejdsformer:
Projektforløb: Læreroplæg og gruppearbejde (tidsforbrug ca. 3 moduler) med mundtlig præsentation for klassen.
Forløb 6: Handelskøb
Kernestof: Systime kap. 17
Særlige arbejdsformer:
- Caseløsning - Individuelt og sparring i grupper
- Skriveøvelser - fokus på argumentationsteknik og struktur (mindmaps)
Forløb 7: Inkasso (generelle principper i individualforfølgning) og fysiske personers hæftelse
Kernestof: Systime kap. 23-24
Særlige arbejdsformer:
- Klasseundervisning og klassediskussion på baggrund af caseopgaver om ægtefællers og ugiftes økonomiske forhold (vurdering af fordele og ulemper ved de forskellige formueløsninger)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
91 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894146425",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894146425",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65894146425"
}