Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Finansiering C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
kt2024-hhx2-4fnC (kthhx-2-4fnC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Pengeinstitutter
Med udgangspunkt i ibogen "Finansiering C & B" fra Systime (forfattere: Lars Rye og Jens Åge Østergaard) er kapitel 1-5 gennemgået.
Herudover er der som supplerende materiale anvendt forskellige artikler, der knytter sig til emnerne, dokumentaren "Bankerot" fra DR1 er set og vi har haft besøg af Bjarne Jacobsen,
ESG- og kommunikationsdirektør i Middelfart Sparekasse, der bl.a. talte om bæredygtig bank.
Ud over klasseundervisning og opgaveløsning har vi arbejdet med forskellige læringsspil - Tarsia puslespil, Jeopardy, gåsespil mv.
Der er i forløbet lavet en PBL opgave om centralbanker, med udgangspunkt i bogens PBL-opgave "Internationalt valutasamarbejde".
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kapitel 2, indledning og afsnit 2.1 og 2.2
-
Læs kapitel 2, afsnit 2.3 og 2.4
-
Opgave 2.3 og 2.4
-
Læs kapitel 2, afsnit 2.5, 2.6 og 2.7
-
Opgave 2.5, 2.6 og 2.7
-
•I skal vælge en bank/sparekasse at arbejde med •Præsenter kort banken/sparekassen (stor/lille, særlige kendetegn osv.) –Find priser på ind- og udlån, herunder hvordan sikkerhedsstillelse med videre kan give ændrede lånevilkår/ÅOP –Sammenlign et forb
-
Sidste punktum sat i Roskilde Bank-sag: Tidligere direktør skal betale millioner, mens bestyrelsen går fri
-
Tilsyn fejlede i Roskilde Bank-sag
-
Læs kapitel 1, indledning og afsnit 1.1, 1.2 og 1.3
-
Læs kapitel 1, afsnit 1.4 og 1.5
-
Opgave 3.1 og 3.3
-
Læs kapitel 4, afsnit 4.5, 4.6 og 4.7
-
Schweiz valuta
-
Økonomer: Danmark og Schweiz kan ikke sammenlignes
-
Webcasts: ECB monetary policy decisions
-
Opgave 5.3
-
»Det er ret usundt«: Fremtrædende politikere presser på for meget stor rentenedsættelse
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Boligfinansiering
Med udgangspunkt i ibogen "Finansiering C & B" fra Systime (forfattere: Lars Rye og Jens Åge Østergaard) er kapitel 6-7 gennemgået.
Herudover er der som supplerende materiale anvendt forskellige artikler, der knytter sig til emnet.
Ud over klasseundervisning og opgaveløsning har vi arbejdet med forskellige læringsspil, hvor eleverne selv har lavet vendespil mv.
Der er i forløbet lavet en PBL opgave omkring boligfinansiering - hvor eleverne skulle rådgive en ung førstegangskøber om boligfinansiering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Investering
Med udgangspunkt i ibogen "Finansiering C & B" fra Systime (forfattere: Lars Rye og Jens Åge Østergaard) er kapitel 8-11 gennemgået.
Herudover er der som supplerende materiale anvendt forskellige artikler, der knytter sig til emnerne, dokumentaren "Wall Street indefra" er set og vi har arbejdet med kunstig intelligens i forhold til at udfolde finanskrisen og de efterfølgende konsekvenser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66462780645",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66462780645",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66462780645"
}