Holdet kt2024-hhx3-inC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e)
Hold kt2024-hhx3-inC (kthhx-3-inC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til innovation og begreber
Titel 2 Idegenerering og kreativitet og procesmodeller
Titel 3 Trends og Bæredygtighed
Titel 4 Samarbejde og organisering
Titel 5 Forretningsmodeller
Titel 6 Diffusion
Titel 7 Innovation og samfundet
Titel 8 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til innovation og begreber

Intro til værdiskabelsen via træning i begreber pain, vp og jury. Eleverne arbejder med begreberne.

De laver et miniprojekt om  ekstreme vejrforhold. Her arbejdes også med foretagsomhed.

Deltager i  foredrag med Victor Ellegaard  - tidligere elev og hører hans iværksætterrejse.


kap. 1,2 og 4 Innovationsgrundbogen C-B fra Systime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 2 Idegenerering og kreativitet og procesmodeller

Der arbejdes praktisk orienteret med et T-shirt projekt med de forskellige værktøjer i kap. kap. 7 Innovationsgrundbogen C-B fra Systime.  Her arbejdes også med foretagsomhed

Der indgår teori om procesmodellen effectuation og causation også

Kap. 7 og dele af kap. 9  fra Innovationsgrundbogen C-B, Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Trends og Bæredygtighed



Der arbejdes med Trends, hvor vi besøger IBA og får oplæg om DART modellen.
Vi arbejder med Euromonitors Trends 2024

Cirkulær vs liniær økonomi - foredrag med Sheworks, en bæredygtig virksomhed, som arbejder med indretning. Dette arbejde forbindes med teorien om bæredygtighed i kap. 3 i Systime Innovationsgrundbogen C-B.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Samarbejde og organisering

Eleverne arbejder med quizlet om samarbejde og kap. 5.

Derudover praktisk erfaring omkring samarbejde i grupper.

Div. test af egen rolle i gruppearbejde.

Kap. 5 i Innovationsgrundbogen C-B, Systime.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde

Titel 5 Forretningsmodeller

Arbejdet med forretningsmodeller tager udgangspunkt i arbejdet med socialøkonomiske/deleøkonomiske virksomheder, hvor eleverne arbejder i grupper med virksomheder som  AirBnB, Flipkey, Vrbo, Instant Office mm.
Der arbejdes med kap. 11 + 12 i Innovationsgrundbogen C-B, systime.
Supplerende materiale fra VØ-bogen, Systime kap.6  om budgetter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Projektarbejde

Titel 6 Diffusion

Der arbejdes med diffusion via forskellige opgaver fra systime kap. 10.

Der repeteres teori om diffusion via forskellige eksamensopgaver.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Innovation og samfundet

Innovationens betydning på samfundsniveau. Eleverne har i denne periode arbejdet med kap .8,10,11,12 og 15 - desværre mest som arbejd selv moduler.

Vi samler op på innovation og samfundet via portes diamant. Dette gøres via en opgave.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 8 Eksamensforberedelse

Vi arbejde med et eksamensprojekt, hvor vi prøver at repetere pensum og de vigtigste kernestofområder via projektet, samtidig med en overhøring af eleverne iff. bedømmelser.

Eksamensprojektets hovedformål er at hver gruppe stiller en udfordring, som de skal løse. Indhold i projektet er:

Gruppedannelse
Idegenerering
pain, vp, jury og jobs to be done
Forretningsmodel
Prototype af ideen
Brugerdreven innovation
Foretagsomhed - kontakt samarbejdspartnere, diskuter mulig finansiering.
Opstilling af et etablerings- og driftsbudget
Fastsætte strategiske muligheder
Innovationsprocesmodel
Diffusion (adoptanter)
Forhold i samfundet, som påvirker jeres innovation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer