Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Innovation C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
kt2024-hhx3-inC (kthhx-3-inC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til innovation og begreber
Intro til værdiskabelsen via træning i begreber pain, vp og jury. Eleverne arbejder med begreberne.
De laver et miniprojekt om ekstreme vejrforhold. Her arbejdes også med foretagsomhed.
Deltager i foredrag med Victor Ellegaard - tidligere elev og hører hans iværksætterrejse.
kap. 1,2 og 4 Innovationsgrundbogen C-B fra Systime
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
2
|
Idegenerering og kreativitet og procesmodeller
Der arbejdes praktisk orienteret med et T-shirt projekt med de forskellige værktøjer i kap. kap. 7 Innovationsgrundbogen C-B fra Systime. Her arbejdes også med foretagsomhed
Der indgår teori om procesmodellen effectuation og causation også
Kap. 7 og dele af kap. 9 fra Innovationsgrundbogen C-B, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Trends og Bæredygtighed
Der arbejdes med Trends, hvor vi besøger IBA og får oplæg om DART modellen.
Vi arbejder med Euromonitors Trends 2024
Cirkulær vs liniær økonomi - foredrag med Sheworks, en bæredygtig virksomhed, som arbejder med indretning. Dette arbejde forbindes med teorien om bæredygtighed i kap. 3 i Systime Innovationsgrundbogen C-B.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Samarbejde og organisering
Eleverne arbejder med quizlet om samarbejde og kap. 5.
Derudover praktisk erfaring omkring samarbejde i grupper.
Div. test af egen rolle i gruppearbejde.
Kap. 5 i Innovationsgrundbogen C-B, Systime.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
5
|
Forretningsmodeller
Arbejdet med forretningsmodeller tager udgangspunkt i arbejdet med socialøkonomiske/deleøkonomiske virksomheder, hvor eleverne arbejder i grupper med virksomheder som AirBnB, Flipkey, Vrbo, Instant Office mm.
Der arbejdes med kap. 11 + 12 i Innovationsgrundbogen C-B, systime.
Supplerende materiale fra VØ-bogen, Systime kap.6 om budgetter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Kreativitet
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Diffusion
Der arbejdes med diffusion via forskellige opgaver fra systime kap. 10.
Der repeteres teori om diffusion via forskellige eksamensopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Innovation og samfundet
Innovationens betydning på samfundsniveau. Eleverne har i denne periode arbejdet med kap .8,10,11,12 og 15 - desværre mest som arbejd selv moduler.
Vi samler op på innovation og samfundet via portes diamant. Dette gøres via en opgave.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Eksamensforberedelse
Vi arbejde med et eksamensprojekt, hvor vi prøver at repetere pensum og de vigtigste kernestofområder via projektet, samtidig med en overhøring af eleverne iff. bedømmelser.
Eksamensprojektets hovedformål er at hver gruppe stiller en udfordring, som de skal løse. Indhold i projektet er:
Gruppedannelse
Idegenerering
pain, vp, jury og jobs to be done
Forretningsmodel
Prototype af ideen
Brugerdreven innovation
Foretagsomhed - kontakt samarbejdspartnere, diskuter mulig finansiering.
Opstilling af et etablerings- og driftsbudget
Fastsætte strategiske muligheder
Innovationsprocesmodel
Diffusion (adoptanter)
Forhold i samfundet, som påvirker jeres innovation.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi danner grupper og igangsætter eksamensprojektet, som I skal arbejde med. Jeg håber, I har tænkt tanker på en idé her i påsken.
-
2. del af eksamensprojektet. I slutningen af modulet, skal hver gruppe uploade deres BMC til lectio og vise prototype til klassen.
-
Vi skal arbejde med 3 del af eksamensprojektet:
-
De grupper, som ikke var til timen i fredags, fremlægger for mig på skift. Fremlæggelsen skal være den opgave, som I skulle have lavet i fredags. De grupper, som ikke var fuldtallige, må gerne fremlægge selv, hvis man har lyst. Eller arbejder vi vide
-
Forbered vedhæftede mundtlige eksamensspørgsmål inden timen - der er ½ times forberedelse. Vi tager nogle ud til "eksamen" og ser på, hvordan en eventuel eksamen bliver afholdt. Eksamensopgave om tendenser og diffusion - til brug i undervisningen.doc
-
Vi øver lidt mere mundtlig eksamen. I skal ikke forberede noget.
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66462781230",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66462781230",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66462781230"
}