Holdet kt2024-hhx2-saB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold kt2024-hhx2-saB (kthhx-2-saB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Arbejdsliv i Danmark
Titel 2 Forløb 2 Køn, identitet og ligestilling
Titel 3 Forløb 3 Det amerikanske samfund og præsidentvalg
Titel 4 Forløb 4 Danmarks udenrigshandel og økonomi
Titel 5 Forløb 5 Identitetsdannelse og det senmoderne samf
Titel 6 Forløb 6 Dansk politik, ideologier og skillelinjer
Titel 7 Forløb 7 Miljø- og klimaforandringer
Titel 8 Forløb 8 EU og Europa
Titel 9 Forløb 9 Eksamensorientering og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Arbejdsliv i Danmark

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)

Afsnit:
3.4.2 Partiadfærd
9.3 Strukturpolitik og arbejdsmarked
7.2 Den danske velfærdsmodel
7.3.2 Den danske velfærdsmodels svagheder
8.2 Flere udfordringer for velfærdsstaten

Supplerende stof
Overvismanden stempler ind i pensionsdebat – og sætter gigantisk prisskilt på yderfløjens drøm; Berlingske, 15. august 2024

Topøkonom vil genantænde debatten om arbejdsmoral: Det er >>uansvarligt<< at lade være; Jyllandsposten, 30. juni 2024

Fra LA til SF er fritid >>den nye valuta<< i dansk politik, et stort pendul er svunget; Berlingske, 14. august 2024

Elisabeth Svane: Mette Frederiksens pensionsudmelding er både bevidst uklar og ærkesocialdemokratisk; Politiken, 13. august 2024

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier

-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark. herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Væsentlige arbejdsformer:
Forløbet er et opstartsforløb, hvor vi arbejder med arbejdslivet i Danmark udfra en politisk, økonomisk og sociologisk vinkel. Forløbet afsluttes med gruppearbejde, hvor eleverne skal arbejde med forskellige vinkler ind i emnet og udarbejde en synopsis, der danner grundlag for en fremlæggelse på de taksonomiske niveauer med deres resultater. Eleverne arbejder undervejs også med klasseundervisning og individuelle opgaveløsning.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Køn, identitet og ligestilling

Kernestof:
Hanne Mortensen m.fl.: Flere sider af køn, 2023, Frydenlund
Kapitel 2 Samfundsfag Køn er det så vigtigt?

Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)
Afsnit 1.1 Ungdom - at skabe identitet

Supplerende stof
Ibi-Pippi har fået mine øjne op for, hvor problematisk juridisk kønskifte er; Jyllands-Posten, 14. august 2024 (Kronik af Marie Bjerre)

11-årig har skiftet juridisk køn – selvom det er stik imod loven; TV2 Kosmopol, 25. august 2024

Opgørelse vedrørende sager om juridisk kønskifte; Indenrigs- og Sundhedsministeriet, 14. september 2023

Dokumentar: Min pige er en dreng; TV2, 2020

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene


Væsentlige arbejdsformer:
Forløbet har handlet om køn, identitet og ligestilling og arbejdsformerne er individuel opgaveløsning med forskellige opgaver.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 Det amerikanske samfund og præsidentvalg

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)
Afsnit 9.5 Økonomisk globalisering og konkurrenceevne

Ole Hedegaard: Samfundsfag B, 2019, Systime
Kapitel 9 Kultur og politik i USA

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning. Eleverne skulle i forbindelse med arbejdet med valget i USA og de økonomiske konsekvenser for Danmark og Europa udarbejde en poster. Poster dannede grundlag for en præsentation for en 1.g klasse om valget samt valgresultatets betydningen for Danmark.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 Danmarks udenrigshandel og økonomi

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)

Afsnit
9.1 Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål
9.2 Økonomisk politik - kan vi styre økonomien?
9.3 Strukturpolitik og arbejdsmarked
9.4 Danmark i den globale økonomi - EU
9.5 Økonomisk globalisering og konkurrenceevne

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning. Forløbet afsluttes med et større projekt, hvor eleverne på baggrund af en række kvalitative og kvantitative kilder, skal undersøge den økonomiske situation i Danmark og komme med en faglig vurdering af hvilke økonomiske politikker, der vil være relevant at føre. Projektet blev afsluttet med synopsis og fremlæggelse.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 5 Identitetsdannelse og det senmoderne samf

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)

Kapitel
Kapitel 1 Identitetsdannelse og socialisering

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 Dansk politik, ideologier og skillelinjer

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)

Kapitel 3 Politiske partier og ideologier

Supplerende stof
Vælgernes dagsorden; Altinget, 27. januar 2025 (Sådan står partier, politikere og vælgere: Her er tallene, der fortæller alt om dansk politik lige nu - Altinget.dk)

Meningsmåling; Voxmeter, Uge 7 2025 (Politiske meningsmålinger | Analyseinstitut | Interview & Analyse | 20+ års erfaring | Voxmeter)

Pia Olsen Dyhr vil placere regningen  for fremtidens forsvar på de riges bord; Jyllandsposten, 14. februar 2025 (Uddrag)

SF til S: Vi skal i regering for at støtte jer; Politiken, 8. februar 2025 (Uddrag)


Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt


Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb 7 Miljø- og klimaforandringer

På baggrund af forskellige kilder med både økonomiske, politiske og sociologiske vinkler skal eleverne i grupper formulere problemformulering, som de undersøger med udgangspunkt i kernestof, udleverede kvantitative og kvalitative kilder samt egne fundne kilder. Projektet afsluttes med aflevering af en synopsis og mundtlig fremlæggelse.

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- identitetsdannelse og socialisering
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

-politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s

Væsentlige arbejdsformer:
Gruppeprojekt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8 EU og Europa

Kernestof:
Søren Malling m.fl.: SamfNu B, 2018, Systime (I-bog)

Kapitel 10 EU i Europa og verden - løsning eller problem?


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:

- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Forløb 9 Eksamensorientering og repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer