Holdet ks2024-hhxb-saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold ks2024-hhxb-saC (kshhx-1b-saC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 Politik og ideologier
Titel 2 Forløb 2 Styreformer, demokrati og grundloven
Titel 3 Forløb 3 Sociologi og identitetsdannelse
Titel 4 Forløb 4 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 Politik og ideologier

Kernestof:
Der læses i et kompendium i grundforløbet:
Morten Bülow: SamfNu, Systime; siderne 59-77

Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C, Systime 2018; siderne 41-45

Peter Brøndum og Thor Banke Hansen: Luk samfundet op!, Columbus; siderne 114-118

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Politiske partier i Danmark
- Ideologier
- Politiske beslutningsprocesser
- Politiske deltagelsesmuligheder
- Arbejdsdelingen mellem stat, regioner og kommuner

Væsentligste arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 2 Styreformer, demokrati og grundloven

Kernestof:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C, 2017 (opdateret 2022)

Kapitel 4 Styreformer og demokrati
Afsnit 5.1 Grundloven

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- Politiske partier i Danmark
- Ideologier
- Politiske beslutningsprocesser
- Politiske deltagelsesmuligheder
- Arbejdsdelingen mellem stat, regioner og kommuner
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning, gruppearbejde og individuel opgaveløsning
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 3 Sociologi og identitetsdannelse

Kernestof:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C, 2017 (opdateret 2022)

Kapitel 8 Socialisering og identitetsdannelse
Kapitel 10 Livsformer og familie
Kapitel 11 Sociale mønstre og levevilkår

Supplerende stof:
Film: En syg forskel, afsnit 1, DR
Artikel: Hver tredje unge kvinde kæmper med den mentale sundhed. Elisabeth Schmidt var en af dem; Politiken Sundhed, 5. februar 2024
Forskellige kvantitative data

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik og økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Vi arbejder bredt med sociologiske begreber og simple teorier og modeller.
- Identitet
- Socialisering i fællesskaber
- Individualisering
- Livsstile og livsformer
- Ændringer i sociale strukturer ved overgangen fra industrisamfund til det senmoderne samfund
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Væsentlige arbejdsformer:
Gennem forskellige arbejdsformer som klasseundervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde, arbejder vi med både teori og praksis. I slutningen af forløbet anvendes den tillærte teori til en analyse af  filmen "En syg forskel", hvor bl.a. teori fra Bourdieu inddrages. SO1, som er et tværfagligt forløb med samfundsfag og informatik omhandlende "Overvågning i et demokratisk samfund", er en del af sociologi og demokratiforløbet. I forløbet inddrages forskellige kvalitative og kvantitative data, hvor eleverne også skal finde relevante kilder til arbejdet med temaet.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 Økonomi og velfærd

Kernestof:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: Samfundsfag C, Systime 2017 (opdateret 2022)

Kapitel 12 Samfundsøkonomiske mål
Kapitel 13 Økonomiens grundbegreber
Kapitel 16 Velfærdsmodeller
Kapitel 18:
Afsnit 18.1 Økonomien svinger
Afsnit 18.2 Finanspolitik
Afsnit 18.3 Pengepolitik
Afsnit 18.5 Arbejdsmarkedspolitik

Supplerende stof:

Forekomst af demens i Danmark; Nationalt Videnscenterfor demens (https://videnscenterfordemens.dk/da/forekomst-af-demens-i-danmark)

Analyse: Ny befolkningsfremskrivning 2020-2060; KL, 28. maj 2020

Sundhedsøkonom: - vi vil alle sammen i højere grad blive en del af ældreplejen, når det kommer til vores pårørende; TV2.dk, 16. marts 2023

"Markante ændringer" vil ramme ældreplejen, viser ny analyse; TV2.dk, 16. marts 2023

Et opsigtsvækkende tal åbner for afgørende debat om velfærd: >>Der er en bevægelse i gang i samfundet<<; Berlingske, 3. juni 2023

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- Formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:
- Det økonomiske kredsløb
- Samfundsøkonomiske mål herunder politiske styring og markedsstyring
- De tre typer af velfærdsmodeller
- Udfordringer for den danske velfærdsmodel
- Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark.
- kvantitativ og kvalitativ metode

Klasseundervisning, gruppearbejde og individuelle opgaveløsning. Eleverne har i grupper lavet et tværfagligt projekt med IØ om velfærdssamfundets udfordringer. Projektet blev afsluttet med en skriftlig rapport. Den 9. maj var der Europadag, hvor hele skolen havde en temadag om stærke institutioner herunder EU. Omdrejningspunktet var FNs verdens mål 16 Fred, retfærdighed og stærke institutioner. Lykke Friis holdte et oplæg om EU. Derudover læste eleverne forskellige kilder på dagen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer