Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
ks2024-hhxd-saC (kshhx-1d-saC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Unge og identitet
I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med socialisering - specielt i forhold til unge og deres identitetsdannelse.
I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med sociologiske forhold. Bl.a. har holdet beskæftiget sig med forskellige minoritetsgrupper. Endvidere har holdet beskæftiget sig med ligestilling.
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
Sociale og kulturelle forskelle
Kvantitativ og kvalitativ metode.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Anvendt litteratur:
Samf C-din samfundsfagsbog 1.2 samt kap. 2-5
Luk samfundet op s. 30-38
Supplerende materialer:
https://www.folkeskolen.dk/moderaterne-radikale-skolepolitik/lotte-rod-debatten-om-straf-i-skolen-afslorer-en-stor-selvmodsigelse/4790157
https://www.information.dk/debat/2016/12/vaelger-vaere-moensterbryder
DR udsendelse: De unge grønlændere (Kultursplittelse)
DR udsendelse: Jesus unge soldater
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Demokrati og medborgerskab
Dette forløb bygger ovenpå grundforløbet og SO1-forløb. Der er fokus på politik og de politiske partier. Hertil kommer, at eleverne i forbindelse med so1 forløbet har beskæftiget sig med medier samt betydningen af digitaliseringen ift. demokratiet.
Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
̶Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå
Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
Anvendt litteratur:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
I forbindelse med dette forløb er der fokus på velfærdsstaten og samfundsøkonomiske forhold.
Faglige mål:
Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer
Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark
Anvendt litteratur:
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68861236212",
"T": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68861236212",
"H": "/lectio/943/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d68861236212"
}