Holdet ks2024-hhxg-saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold ks2024-hhxg-saC (kshhx-1g-saC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Unge og identitet
Titel 2 Demokrati og medborgerskab
Titel 3 Økonomi og velfærd

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Unge og identitet

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med socialisering - specielt i forhold til unge og deres identitetsdannelse.

I forbindelse med dette forløb har eleverne beskæftiget sig med sociologiske forhold.  Bl.a. har holdet beskæftiget sig med forskellige minoritetsgrupper. Endvidere har holdet beskæftiget sig med ligestilling.

Kernestof:

Identitetsdannelse og socialisering
Sociale og kulturelle forskelle
Kvantitativ og kvalitativ metode.

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer

Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Anvendt litteratur:

Bundgaard, Maria m.fl: I-bog - Samf C Din samfundsfagsbog kap. 1.2 og 2-5 (Online adgang ved eksamen)
Brømdum, Morten m.fl.: Luk samfundet op (3. udgave) s. 30-38


Supplerende materialer:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/faedre-holder-langt-mere-barsel-efter-ny-lov-isaer-dem-der-tidligere-holdt-mindst

https://www.information.dk/debat/2016/12/vaelger-vaere-moensterbryder


DR udsendelse: De unge grønlændere (Kultursplittelse)
DR udsendelse: Jesus unge soldater (1)
DR udsendelse: Mor han er dansker (1)

Anslået sidetal: 55
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 2 Demokrati og medborgerskab

Dette forløb bygger ovenpå grundforløbet og SO1-forløb. Der er fokus på politik og de politiske partier. Hertil kommer, at eleverne i forbindelse med so1 forløbet har beskæftiget sig med medier samt betydningen af digitaliseringen ift. demokratiet.

Kernestof:

Politiske partier i Danmark og politiske ideologier

Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng

̶Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål:

Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå

Undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber

Anvendt litteratur:

Bundgaard, Maria m.fl: I-bog - Samf C Din samfundsfagsbog kap. 7 og 8 (Online adgang ved eksamen)
Brømdum, Morten m.fl.: Luk samfundet op (3. udgave) s. 133-142
Brømdum, Morten m.fl.: Luk samfundet op (4. udgave) s. 100-118
Bundgaard, Maria m.fl.: Samf C Din samfundsfagsbog (2. udgave) s. 88-95

Supplerende materialer:
https://politiken.dk/debat/kroniken/art8417201/De-unge-gider-ikke-det-gammeldags-demokrati.-De-tror-meget-mere-p%C3%A5-netv%C3%A6rk-og-digitale-kampagner
https://politiken.dk/debat/klummer/art10361728/Mette-Frederiksen-skal-udskrive-valg.-Nu
https://www.nato.int/nato-welcome/index_da.html
https://unric.org/da/information-om-fn/

Udsendelse: Kongekabale (1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 3 Økonomi og velfærd

I forbindelse med dette forløb er der fokus på velfærdsstaten og samfundsøkonomiske forhold.

Faglige mål:

Undersøge grundlæggende økonomiske sammenhænge med inddragelse af erhvervsmæssige forhold og diskutere aktuelle samfundsøkonomiske prioriteringer

Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Kernestof:

Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund

Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske og erhvervsmæssige udvikling i Danmark

Anvendt litteratur:
Bundgaard, Maria m.fk: I-bog - Samf C Din samfundsfagsbog kap. 9 og 10 (Online adgang ved eksamen)
Jaconsen, Henrik m.fl: Samfundsfag Niveau C (2012) fra Gads forlag s. 281-286
Kureer, Henrik:: Samfundsfag C (5. udgave) s. 280-295

Supplerende materialer:
https://www.altinget.dk/arktis/artikel/debat-saadan-faar-vi-flere-groenlaendere-i-arbejde
https://www.berlingske.dk/politik/ny-prognose-varsler-overraskende-voksevaerk-i-dansk-oekonomi
https://www.tvmidtvest.dk/kort-nyt/staerk-oekonomi-giver-borgmester-tro-paa-flere-penge-til-naeste-aar
https://www.danskindustri.dk/arkiv/analyser/2023/10/i-2050-er-hver-tiende-dansker-mindst-80-ar/ (Figur over andel ældre)

Udsendelse: Kapitalismen - en kærlighedshistorie
Udsendelse: Asger og de nye danskere (1)

Anslået sidetal : 55


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • IT
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning