Holdet ks2024-hhxk-saC - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e)
Hold ks2024-hhxk-saC (kshhx-1k-saC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Politik og ideologi
Titel 2 Forløb#2 Sociologi
Titel 3 Forløb#3 Økonomi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Politik og ideologi

Grundforløbs kompendium:

1. Introduktion til samfundsfag

2. Ideologibegrebet: liberalisme og konservatisme, ”Luk samfundet op!” s. 100-105 øverst

3. Socialisme og ideologiske forgreninger, ”Luk samfundet op!” s. 105-112 (frem til 5.8)

4. Fordelingspolitik og værdipolitik, ”Luk samfundet op!” s. 112-118 (frem til 5.9)

5. Miniprojekt om partierne: Gruppearbejde med et politisk parti med fremlæggelse for klassen

6. Miniprojekt om partierne

7. Moderne politisk udvikling ”Samf C” s. 88-93 (midt)

8. Partiadfærd ”Samf C” s. 93-95

Stamklassen er undervist efter:

Samfundsfag C, Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen, Henrik Kureer, Forlaget Sytime 2017, I-bog med tilhørende opgaver.

1. Introduktion til samfundsfag – skærmfri
- Repetitionsopgave Grundforløbet
- Opgave om meningsmålinger med udgangspunkt i DR’s meningsmålinger

2. Grundloven:  Kap. 5-5.1
Grundloven udleveres med en opgave, så eleverne sætter sig ind i Grundloven

3. Folketinget: Kap. 5.2-5.4
PowerPoint gennemgang og opgaveløsning: opgave 5.3 og 5.9

4. Regeringen: Kap. 5.5-5.7
PowerPoint + opgaver 5.4 og 5.11

5. Retssystemet + Kriminalitet: Kap. 5.8 + Hvad er kriminalitet
Gennemgang af vigtige begreber:
Dokumentar Kvindefængslet 17. nov. 2024 ”Fængselsmor”

6. Styreformer og demokrati: Kap. 4
Spørgsmål rundt i klassen angående den læste tekst + opgaveløsning
Væsentlige begreber:
Anarki, diktatur, demokrati, etparti-system, hård og blød diktatur, flertalsafstemning, direkte demokrati og repræsentativt demokrati, demokratiopfattelser: konkurrencedemokrati vs. Deltagelsesdemokrati, elitedemokrati, krav til et godt demokrati, ytringsfrihed
Opgave: 4.1, (4.2), 4.3, (4.4), 4.11. 4.12

7. Magt Kap. 7
Klassegennemgang af begreberne angående magt
Opgave: Undersøg magtbegrebet vha. af spørgsmål relateret til følgende kilder: Forbes 2024 Billionaires List - The Richest People In The World Ranked og Zelenskyj er på liste over verdens mest indflydelsesrige

8. Medier: Kap. 6-6.2
Gennemgang af kapitlet med fokus på følgende begreber:
Hvad er medier, spindoktor, medialisering, fjerde statsmagt, Nyhedskriterier, Avisernes politiske holdninger.

9. Medier: Kap. 6.3-6.4
Gennemgang af kapitlet med fokus på følgende begreber: Hårde og bløde medier + underholdning, Teorier om mediers påvirkning, fake news, sociale medier, demokratiopfattelse, Habermas, Big Tech
Opgave: eksamenslignende opgave ud fra artiklen: Uddrag af ”Facebook bakker Mette Frederiksen op: Sociale medier er sundt for demokratiet”, Journalisten 10. december 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Forløb#2 Sociologi

Grundbog: Samfundsfag C, Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen, Henrik Kureer, For-laget Systime 2017, I-bog med tilhørende opgaver

1. Socialisering - opstart: Kap. 8-8.3
https://www.youtube.com/watch?v=z76PCuFgSUk  – pædagog og opmærksomhed
https://www.youtube.com/watch?v=aWlkbNO5P7Q  – ingen mad en lille reklame!
https://www.youtube.com/watch?v=CH9AC_bIJOc  – små børn og skærmen
https://www.youtube.com/watch?v=575qe1l0jPg  – Mors lille dreng (manglende socialisering)

Noteark til kapitlet. Kapitlet læses i timen – 2-og-2. Der tages noter, så de væsentlige begreber identificeres og forklares.
• Socialisering
• Arv og miljø
• Identitet
• Grupper og roller (Kap. 8-8.3)

2. Socialisering: Kap. 8.4
Grupperne får udleveret et ark til diskussion i grupper af 4 personer. De forskellige sociologer diskuteres mht. forståelse af begreberne i forhold til sociologerne.
• Giddens
• Goffman
• Beck
• Rosa

Opgave: 8.8, 8.10

3. Socialisering:
Opgavegennemgang:
Opgave: 8.1, 8.2, 8.3, 8.5, 8.6 (sammen)
8.11 – i grupper
(Gennemgang af digitale indfødte og digital dannelse baseret på Samf. C – din samfundsfagsbog, Bundgaard, Jensen og Lund)
Dokumentar: Alene hjemme på nettet, DR1, 10. marts 2024
Socialt eksperiment: parvis skal de tage stilling til spørgsmål angående børneopdragelse. Spørgsmålene omhandler konkrete problemstillinger så som hvor meget vil de arbejde, hvornår må børn få en telefon mm.

4. Kultur: Kap. 9-9.3
- National kultur
- Subkultur
- Ungdomskultur

5. Kultur Kap. 9.4
- Kulturmøder'

6. Kultur: Kap. 9.5 og 14.3
- Kultur og køn
- Køn og arbejdsmarkedet
Dokumentaren: ”Mandefald” DR1 2020. Spørgsmål til dokumentaren i grupper

7. Livsformer og familie: Kap. 10
Opgave: 10.1, 10.2, 10.3, (10.5), (10.10)

8. Sociale mønstre og levevilkår: Kap. 11-11.3
Sociale klasser, social arv og chanceulighed.
Se dokumentaren: ”Hvem styrer dit liv? – imod alle odds”. P3, 11. dec. 2022
Opgave: 11.6

9. Sociale mønstre og levevilkår: Kap. 11.4-11.5
Social mobilitet og mønsterbryder samt Pierre Bourdieu
Opgave: 11.7 og 11.9

10. Dokumentar: Ingen kære kommune, TV2 15. jan 2025 Arbejde med dokumentaren

I forhold til Socialisering og med inddragelse af medier og magt har eleverne arbejdet med emnet i SO1 projektet (Overvågning i et demokratisk samfund), som er et tværfagligt projekt med faget Informatik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb#3 Økonomi

Grundbogen: Samfundsfag C, Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen, Henrik Kureer, Forlaget Sy-stime 2017. I-bog og tilhørende opgaver

1. De samfundsøkonomiske mål og Økonomiens grundbegreber Kap. 12 + 13
Vigtige begreber:
De samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, det økonomiske kredsløb mm.
Løsning af opgave med de samfundsøkonomiske mål – statistikker fra Danmarks Statistik

2. Arbejdsmarkedet. Kap. 14-14.2
Gennemgang af kapitlet inklusive gennemgang/inddragelse/repetition af 14.3-14.4: Eleverne har læs kap. 14.3 tidligere og arbejdsløshed er gennemgået i International Økonomi.
Eksamenslignende opgave angående arbejdsmarkedet og arbejdsmarkedets parter: Opråb til regeringen: Bekæmp ungdomsarbejdsløsheden! Berlingske, den 18. juni 2020

3. Den offentlige sektor Kap. 15
PowerPoint gennemgang med inddragelse af: Økonomisk redegørelse dec. 2024, Finansministeriet.
Tilblivelsen af finansloven: https://www.youtube.com/watch?v=wmVKBzA2lqo
Finansloven 2025: Overblik: Her er otte vigtige punkter i finansloven | Politik | DR
Vigtige begreber:
Størrelse og opgaver
Udgifter og indtægter
Opgave: 15.2, 15.4 (15.5)

4. Velfærdsmodeller. Kap. 16
PowerPoint gennemgang med inddragelse af Skattetrykket 2022, Cepos
Den danske velfærdsmodel overfor den centraleuropæiske og den liberalistiske.
Opgaver: Diskussion af 16.10 og 16.11

5. Økonomiske politik: Finans- og pengepolitik samt arbejdsmarkedspolitik: Kap. 18-183 + 18.5
Vigtige begreber:
Finanspolitik - instrumenter
Pengepolitik - instrumenter
Arbejdsmarkedspolitik - flexicuritymodellen
Opgave: 18.2, 18.3, 18.4, 18.7, 18.9

6. Globalisering og EU Kap. 19 + 20
Gruppeopgave med noter og fremlæggelse for klassen
Globalisering og EU

7. Fremlæggelse

8. Betalingsbalance, valuta og Konkurrenceevne Kap. 17-17.2
Repetition fra tidligere gennemgang af kapitlets terminologier.
Vigtige begreber:
Betalingsbalancen og dens poster
Valuta og ERM2-samarbejdet
Læs kap. 17.3 Konkurrenceevne og lav opgave baseret på: arbejdsomkostninger: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=45500 Fra Danmarks Statistik; nyt fra Danmarks Statistik, 23. marts 2023
Og læs samt brug følgende link, der viser IMD’s liste over konkurrenceevne: https://www.imd.org/centers/wcc/world-competitiveness-center/rankings/world-competitiveness-ranking/  Fra IMD juni 2024.

9. Repetition af Politik og Ideologi ved en eksamenslignende opgave

10. ”Ved det grønne bord”

Klassen har arbejdet med en temadag på skolen den 9. maj Europa-dag. Klassen arbejde med Verdensmål nr. 16: Stærke internationale institutioner. Formålet var at sætte sig ind i EU, NATO, FN samt forhandle fred i Ukraine. Der var ligeledes et foredrag med Lykke Fris angående EU som institution.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde