Holdet vf1Fyb25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution IBC
Fag og niveau Fysik B
Lærer(e)
Hold vf1Fyb25v (vf1Fyb25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1: Mekanik
Titel 2 Forløb 2: Energi
Titel 3 Forløb 3: Unbreakable
Titel 4 Forløb 4: Elektriske kredsløb
Titel 5 Forløb 5: Bølger
Titel 6 Forløb 6: Kernefysik
Titel 7 Forløb 7: Astronomi og kosmologi
Titel 8 Forløb 8: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1: Mekanik

Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 125 - 204

Faglige mål:
Kræfter i hverdagen: forskellige kræfter, mekanisk ligevægt, friktion. Tryk og opdrift: væskers og gassers opdrift, Archimedes lov. Newtons love.

Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg
Selvstændig stillingstagen til forsøgs formål.

Forsøg:
Indledende pendulforsøg
Friktion
Archimedes lov
Vindmodstand
Krater



Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 Forløb 2: Energi

Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 189 - 222

Faglige mål:
Kraft og arbejde: kinetisk og potentiel energi. Varmelære: opvarmning og afkøling, tilstandsformer.

Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.

Forsøg:
Smeltevarmen for is
Joules lov
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 3 Forløb 3: Unbreakable

Projekt fra LIFE fonden: Unbreakable
Optiske fibre: udbredning af lys i fibre, kommunikation gennem fibre, tab af lys i fibre, brug af sensorer og omregning fra sensorens data til faktiske værdier.
Kvantenøgledistribution: Kryptering af beskeder, polarisationsfiltre.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb 4: Elektriske kredsløb

Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. s. 223 - 272
Videoer om superledning
https://nbi.ku.dk/nyheder/temaer/superledning/
https://sciencecast.org/casts/suc384jly50n


Faglige mål:
Elektrisk ladning: ladninger, den elektromotoriske kraft, isolatorer og ledere.
Elektrisk strøm: energi og spænding, batterier, effekt i elektriske komponenter.
Elektriske kredsløb: Ohms lov, elektrisk effekt i resistorer, serie og parallelkobling, dioder.
Elektriske sensorer: sensorer i elektriske kredsløb

Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.
Selvstændig planlægning af arbejde

Forsøg:
Erstatnings resistans
Karakteristikker

Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb 5: Bølger

Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 283 - 368

Finn Elvekjær, Torben Benoni, FysikABbogen 1, 1. udgave, 4. oplag 2010, Systime A/S. Side 232-246

Faglige mål:
Grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens. Lyd og lys som eksempler på bølger. Det elektromagnetiske spektrum. Borhs atommodel.
Spejling og brydning, brydningsindeks og refleksion.

Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg
Selvstændig stillingstagen til forsøgs formål.

Forsøg:
Tykkelse af et hår
Stående bølger på snor
Lysets brydning

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde

Titel 6 Forløb 6: Kernefysik

Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 369 - 408.

Faglige mål:
Atomers og atomkerners opbygning. Fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre, fusion og fision. Radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven. Finde vej i et Isotopkort.

Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.

Forsøg:
Radioaktivitet, henfald og gennemtrængningsevne
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 7 Forløb 7: Astronomi og kosmologi

Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 409 - 446

Engelsksprogede videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=8Rg9v3J0IiU
https://www.youtube.com/watch?v=HdPzOWlLrbE

Faglige mål:
Den nære astronomi. Stjerners udvikling, Kosmologi: galakser, universet.

Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.

Forsøg:
Afstandskvadrat loven
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb 8: Repetition

Repetition og eksamensforberedelse
Gennemgang af eksamensformen
Gennemgang af forsøg der er lavet i løbet af året.
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde