Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
IBC
|
|
Fag og niveau
|
Fysik B
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
vf1Fyb25v (vf1Fyb25v)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1: Mekanik
Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 125 - 204
Faglige mål:
Kræfter i hverdagen: forskellige kræfter, mekanisk ligevægt, friktion. Tryk og opdrift: væskers og gassers opdrift, Archimedes lov. Newtons love.
Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg
Selvstændig stillingstagen til forsøgs formål.
Forsøg:
Indledende pendulforsøg
Friktion
Archimedes lov
Vindmodstand
Krater
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
2
|
Forløb 2: Energi
Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 189 - 222
Faglige mål:
Kraft og arbejde: kinetisk og potentiel energi. Varmelære: opvarmning og afkøling, tilstandsformer.
Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.
Forsøg:
Smeltevarmen for is
Joules lov
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
3
|
Forløb 3: Unbreakable
Projekt fra LIFE fonden: Unbreakable
Optiske fibre: udbredning af lys i fibre, kommunikation gennem fibre, tab af lys i fibre, brug af sensorer og omregning fra sensorens data til faktiske værdier.
Kvantenøgledistribution: Kryptering af beskeder, polarisationsfiltre.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
|
Titel
4
|
Forløb 4: Elektriske kredsløb
Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. s. 223 - 272
Videoer om superledning
https://nbi.ku.dk/nyheder/temaer/superledning/
https://sciencecast.org/casts/suc384jly50n
Faglige mål:
Elektrisk ladning: ladninger, den elektromotoriske kraft, isolatorer og ledere.
Elektrisk strøm: energi og spænding, batterier, effekt i elektriske komponenter.
Elektriske kredsløb: Ohms lov, elektrisk effekt i resistorer, serie og parallelkobling, dioder.
Elektriske sensorer: sensorer i elektriske kredsløb
Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.
Selvstændig planlægning af arbejde
Forsøg:
Erstatnings resistans
Karakteristikker
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
5
|
Forløb 5: Bølger
Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 283 - 368
Finn Elvekjær, Torben Benoni, FysikABbogen 1, 1. udgave, 4. oplag 2010, Systime A/S. Side 232-246
Faglige mål:
Grundlæggende egenskaber: bølgelængde, frekvens, udbredelsesfart og interferens. Lyd og lys som eksempler på bølger. Det elektromagnetiske spektrum. Borhs atommodel.
Spejling og brydning, brydningsindeks og refleksion.
Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg
Selvstændig stillingstagen til forsøgs formål.
Forsøg:
Tykkelse af et hår
Stående bølger på snor
Lysets brydning
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
|
Titel
6
|
Forløb 6: Kernefysik
Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 369 - 408.
Faglige mål:
Atomers og atomkerners opbygning. Fotoners energi, atomare systemers emission og absorption af stråling, spektre, fusion og fision. Radioaktivitet, herunder henfaldstyper, aktivitet og henfaldsloven. Finde vej i et Isotopkort.
Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.
Forsøg:
Radioaktivitet, henfald og gennemtrængningsevne
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
7
|
Forløb 7: Astronomi og kosmologi
Cramer Andersen, Agermose Jensen, Alphonce, Bergström, Gunnvald, Ivarson, Johansson og Nilsson: BasisFysik B, 1. udgave 1. oplag 2018, Haase Forlag A/S. Side 409 - 446
Engelsksprogede videoer:
https://www.youtube.com/watch?v=8Rg9v3J0IiU
https://www.youtube.com/watch?v=HdPzOWlLrbE
Faglige mål:
Den nære astronomi. Stjerners udvikling, Kosmologi: galakser, universet.
Kompetencer:
Læsning af tekst med fysikfagligt indhold.
Udførsel af forsøg.
Fysikken i virkelighedens verden.
Forsøg:
Afstandskvadrat loven
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
8
|
Forløb 8: Repetition
Repetition og eksamensforberedelse
Gennemgang af eksamensformen
Gennemgang af forsøg der er lavet i løbet af året.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/944/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71980553333",
"T": "/lectio/944/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71980553333",
"H": "/lectio/944/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71980553333"
}