Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
IBC
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
vf1Mec25v (vf1Mec25v)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Filmiske virkemidler
Faglitteratur:
Selvproduceret hæfte om filmiske virkemidler (7 ns.)
Copycat produktionsøvelse + lær' at bruge kameraet + lær' at redigere.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Mørket i film
I dette forløb har vi haft fokus på mørket i film. Vi har haft fokus på, hvordan de filmiske og dramaturgiske virkemidler kan skabe uhygge og/eller mørke i de levende billeder. Vi har både arbejdet med genrer generelt, gysergenren og Tim Burton (mini auteur-forløb). Eleverne har af flere omgange arbejdet med næranalyse af relevante citater. Forløbet blev afsluttet med pilotproduktionen, hvor eleverne netop skulle have fokus på "mørket" i deres film.
Citater fra:
Fredag d.13 (1980)
Corpse Bride (2005)
Mars Attacks (1996)
Frankenweenie (2012)
Hugo (2011)
Værker:
I know what you did last summer (1997)
Edward Scissorhands (1990)
The nightmare before christmas (1993)
Beetlejuice (1988)
Teori:
Levende billeder grundbog: fakta/fiktion, genrer, berettermodellen, 3-akter-modellen, set up/payoff, varsler, suspense/surprise, tysk ekspressionisme: 5,5 s.
I lyst og død af Rikke Schubart, Samvirke (1993): 2,5 s.
Tim Burton (2009), Museum of Modern Art, s.17-21: 4 s.
Filmcentralen.dk, gysergenren: 2 s.
Fra ”Levende billeder – en grundbog i mediefag”: Praktisk produktion – fra ide til distribution (kun delen om præproduktion og historieopbygning): 8 s.
Youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=KMWSmiJ_L9c
https://www.youtube.com/watch?v=BsdYCREsCco
Arbejdsformer:
Næranalyseøvelser, gruppearbejde, individuelt arbejde, klassediskussioner, læreroplæg, fremlæggelser.
|
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Ungdommen på tværs af platforme
Forløb: Ungdommen på tværs af platforme (film, serier og nyere medier)
Med udgangspunkt i temaet og filmtypen "ungdom" har eleverne arbejdet med et bredt udvalg af genrer. Alle film og serier som eleverne arbejder med vil have en forbindelse til temaet omkring ungdom. For at få et blik på tv- og de nyere medier har eleverne bl.a. arbejdet med tv-serier og webserier. Hertil har de også lavet en produktionsøvelse.
Eleverne har af flere omgange arbejdet med næranalyse af relevante citater.
Faglitteratur:
UNGDOM - forløb i medier: Anders Lysne, Neel Schucany. Kap. 1-3 (12,5 ns.)
Dertil også: https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/genreanalyse-af-dramaet og https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/drama (2,5 ns.)
Levende Billeder "Seriedramaturgi" (2 ns.)
De korte medieformater:
- Webserien
- Målgruppespørgsmålet
- Hovedpointer til webserien
- Webseriens korte historie
- Webserien som format
- Tværmedial kommunikation
- Medieplatforme
- Sociale medier
(7 ns.)
Uddrag af Fjernsyn for viderekomne s.16-23 + America in Primetime s.84-87 (8 ns.).
Vi har arbejdet med:
- Easy A, 2010.
- The Midnight Club, 2022 (sæson 1, episode 1)
- SKAM, 2015 (sæson 1, episode 1-4)
Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, klassediskussion, produktionsøvelser, fremlæggelser.
Levende billeder
ISBN: 9788761695901
© Anders Dahl, Andreas Halskov, Anders Lysne, Dorte Granild, Erik Erstrup, Hans Oluf Schou, Henrik Rytter, Iben Engberg, Martin Houlind, Mimi Olsen, Rie Gravesen og Systime A/S. Første udgivelsesår 2020.
De korte medieformater af Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen,
ISBN: 9788761687760
© Forfatterne og Systime A/S. Første udgivelsesår 2019.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Ungdommen på tværs af platforme: Dokumentar
DOX kap. 1 og 3. (31 ns.).
Vigtige begreber:
- Den deltagende dokumentar
- Den autoritative dokumentar
- Den observerende dokumentar
- Fakta/fiktion
- Faktakontrakten
- Etik og manipulation
- Autenticitetsmarkører
- Interviewformer
Analysemateriale:
- Skjold og Isabel, 2018, DR (de første 20 min.).
- Mordet på Jannick, 2015 , DR.
- LIMBO: Når sabbatår er fucked, 2019, DR, sæson 1, episode 1.
Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, klassediskussion, fælles næranalyseøvelse på klassen.
Dox: af Dorte Granild og Mette Wolfhagen, 2016.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Eksamensproduktion
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/944/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71996347103",
"T": "/lectio/944/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71996347103",
"H": "/lectio/944/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71996347103"
}