Holdet vf1Maa25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution IBC
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e)
Hold vf1Maa25v (vf1Maa25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1

Holdet vf1maa25v - Undervisningsbeskrivelse

   Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb


Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution IBC
Fag og niveau Matematik A (løft fra B)
Lærer(e)   nst
Hold vf1maa25v
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Titel 1 Forløb#1
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser Termin Dec 2025
Institution VUC Fredericia (IBC) Uddannelse stx
Fag og niveau Matematik A Lærer(e) Niels Stærkær, nst Hold Vf1maa23v
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
https://mathfa.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc  forberedelsesmaterialet
Titel 1 Funktioner
Titel 2 Trigonometriske                                                 funktioner

Titel 3 Differentialregning
Titel 4 Integralregning
Titel 5 Binomialfordeling
Titel 6 Normalfordeling Titel 7 Differentialligninger
Titel 8 Funktioner i to variable
Titel 9 Vektorregning
Titel 10 Vektorfunktioner
Titel 11 Differensligninger, forberedelsesmaterialet.

Titel 12 Repetetion

Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside

Titel 1
Funktioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:

                                            Definitions og værdimængde, at regne med funktioner, sammensatte, omvendte, parallelforskydning, stykkevist
                                            definerede funktioner
                                        https://mathfb.systime.dk/?id=131
                                        https://mathfa.systime.dk/?id=797


Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste ar-bejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Retur til forside

Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside



















































Titel 2
Trigonometriske funktioner
Radianer, amplitude, periode, harmonisk svingning.
                                                 https://mathfb.systime.dk/?id=132
                                                https://mathfa.systime.dk/?id=808
                                                           Fokus på skriftlige opgaver fra de vejledende:
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver Brug af maple.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside

Titel 3
Differentialkvotienter og regneregler
Findes i B-niveau bogen kap 6,7,8 https://mathfb.systime.dk/?id=136 , som dog med fordel kan erstattes med noten i Teams
med følgende tilføjelser:
Bevis for tangentens-ligning:
http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/kernestof%202/hf/s_126-2.html
Bevis for produktregel indgår i mundtligt spørgsmål
Optimering, Kasse eksempel
https://mathfb.systime.dk/?id=214

Regning af opgaverne fra de vejledende 2.D1. regnes 1,5,8,13,14,15,19,27,28,30,33,34
regn ark om optimering
Fra 2.D2. regnes 3,4,5,6

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver Brug af grafregner.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.



Titel 4
Integralregning
Stamfunktion, ubestemt og bestemt integral, regneregler.
https://mathfa.systime.dk/?id=702   
https://restudy.dk/undervisning/matematik-integralregning-a/
Som forberedelse til integration ved substitution er det en god ide at se https://restudy.dk/undervisning/matematik-differentialregning-a/lektion/video-differentiation-af-sammensat-funktion/
Integration ved substitution: https://restudy.dk/undervisning/matematik-integralregning-a/lektion/video-substitution-i-ubestemte-integraler/
Opgaver:
Regning af opgaverne fra de vejledende 3.D1.xx regnes 1,2,3,4,8,17,18,22,24,28  
Substitution: 3.D1.(6,7,9,10,11)
Fra 3.D2.xx regnes 1 og 2
Indledende om bestemte integraler og areal funktion.
Arealfunktion, Arealberegninger, omdrejningslegemer, kurvelængder.
Kap.7
Opgaver:
Regning af opgaverne fra de vejledende 3.D2.xx regnes 3,5,7,9,11,16,23,26,29.

Kompetencer: Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver. Brug af grafregner. Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning.
IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.

Titel 5

Om normalfordeling fra B-niveau:
https://mathfb.systime.dk/?id=139

Afsnittet om fordelingsfunktioner
https://mathfa.systime.dk/?id=788

Regning af opgaverne fra de vejledende 7.D1.xx+7.D2.xx alle sammen.


Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af op-gaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.


Titel 6

Normalfordeling

Om normalfordeling fra B-niveau:
https://mathfb.systime.dk/?id=139

Afsnittet om fordelingsfunktioner
https://mathfa.systime.dk/?id=788
Regning af opgaverne fra de vejledende 7.D1.xx+7.D2.xx alle sammen.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.


Titel 7
Differentialligninger
Eksponentiel vækst, væksthastighed, tangentligning, linjeelementer og hældningsfelt kap 11.1-11.4
https://mathfa.systime.dk/?id=583
https://restudy.dk/undervisning/matematik-differentialligninger-a/  De første 3 videoer
Bevis: https://mathfa.systime.dk/?id=651
Opgaver til 9+10:
Regning af opgaverne fra de vejledende 5.D1.xx+5.D2.xx .
5.D1.7; 5.D1.8; 5.D1.10; 5.D1.11; 5.D1.12
5.D2.1; 5.D2.2; 5.D2.7
11.5, 11-7, 11.8,11-9
Logistisk vækst, beviser, forskudt eksponentiel vækst:
Lineære førsteordens differentialligninger, separable differentialligninger, beviser
5.D2.6,7,8,9,15,19


Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.


Titel 8
Funktioner i 2 variable

Funktionsværdier og grafer, niveaukurver og snitfunktioner https://mathfa.systime.dk/?id=714
https://www.youtube.com/watch?v=ZiGez-C0y2E&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0b2dJr-MO0XVhIdGNkrMmE9wnIFp7hAZdfXWKRSe7CwIgsMTNweyZZAUw

Opgaver til 11: Regning af opgaverne fra de vejledende. 4.D2.xx, alle sammen.
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver. Eksperimenterende tilgang til matematik og arbejde med autentiske data.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.

Titel 9
Vektorregning
Kap 1+2 i bog
https://mathfa.systime.dk/?id=769
https://mathfa.systime.dk/?id=770
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af op-gaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.


Titel 10
Vektorfunktioner
Kap 8.1-8.4 i bog https://mathfa.systime.dk/?id=620
Banekurver, skæringspunkter, hastighed og acceleration, tangenter

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 74 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer