|
Titel
1
|
Forløb#1
Holdet vf1maa25v - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution IBC
Fag og niveau Matematik A (løft fra B)
Lærer(e) nst
Hold vf1maa25v
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Titel 1 Forløb#1
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser Termin Dec 2025
Institution VUC Fredericia (IBC) Uddannelse stx
Fag og niveau Matematik A Lærer(e) Niels Stærkær, nst Hold Vf1maa23v
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
https://mathfa.systime.dk/index.php?id=frontpage&cmd=toc forberedelsesmaterialet
Titel 1 Funktioner
Titel 2 Trigonometriske funktioner
Titel 3 Differentialregning
Titel 4 Integralregning
Titel 5 Binomialfordeling
Titel 6 Normalfordeling Titel 7 Differentialligninger
Titel 8 Funktioner i to variable
Titel 9 Vektorregning
Titel 10 Vektorfunktioner
Titel 11 Differensligninger, forberedelsesmaterialet.
Titel 12 Repetetion
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside
Titel 1
Funktioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Definitions og værdimængde, at regne med funktioner, sammensatte, omvendte, parallelforskydning, stykkevist
definerede funktioner
https://mathfb.systime.dk/?id=131
https://mathfa.systime.dk/?id=797
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.
Væsentligste ar-bejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside
Titel 2
Trigonometriske funktioner
Radianer, amplitude, periode, harmonisk svingning.
https://mathfb.systime.dk/?id=132
https://mathfa.systime.dk/?id=808
Fokus på skriftlige opgaver fra de vejledende:
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver Brug af maple.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside
Titel 3
Differentialkvotienter og regneregler
Findes i B-niveau bogen kap 6,7,8 https://mathfb.systime.dk/?id=136 , som dog med fordel kan erstattes med noten i Teams
med følgende tilføjelser:
Bevis for tangentens-ligning:
http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/kernestof%202/hf/s_126-2.html
Bevis for produktregel indgår i mundtligt spørgsmål
Optimering, Kasse eksempel
https://mathfb.systime.dk/?id=214
Regning af opgaverne fra de vejledende 2.D1. regnes 1,5,8,13,14,15,19,27,28,30,33,34
regn ark om optimering
Fra 2.D2. regnes 3,4,5,6
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver Brug af grafregner.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 4
Integralregning
Stamfunktion, ubestemt og bestemt integral, regneregler.
https://mathfa.systime.dk/?id=702
https://restudy.dk/undervisning/matematik-integralregning-a/
Som forberedelse til integration ved substitution er det en god ide at se https://restudy.dk/undervisning/matematik-differentialregning-a/lektion/video-differentiation-af-sammensat-funktion/
Integration ved substitution: https://restudy.dk/undervisning/matematik-integralregning-a/lektion/video-substitution-i-ubestemte-integraler/
Opgaver:
Regning af opgaverne fra de vejledende 3.D1.xx regnes 1,2,3,4,8,17,18,22,24,28
Substitution: 3.D1.(6,7,9,10,11)
Fra 3.D2.xx regnes 1 og 2
Indledende om bestemte integraler og areal funktion.
Arealfunktion, Arealberegninger, omdrejningslegemer, kurvelængder.
Kap.7
Opgaver:
Regning af opgaverne fra de vejledende 3.D2.xx regnes 3,5,7,9,11,16,23,26,29.
Kompetencer: Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver. Brug af grafregner. Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning.
IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 5
Om normalfordeling fra B-niveau:
https://mathfb.systime.dk/?id=139
Afsnittet om fordelingsfunktioner
https://mathfa.systime.dk/?id=788
Regning af opgaverne fra de vejledende 7.D1.xx+7.D2.xx alle sammen.
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af op-gaver.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 6
Normalfordeling
Om normalfordeling fra B-niveau:
https://mathfb.systime.dk/?id=139
Afsnittet om fordelingsfunktioner
https://mathfa.systime.dk/?id=788
Regning af opgaverne fra de vejledende 7.D1.xx+7.D2.xx alle sammen.
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 7
Differentialligninger
Eksponentiel vækst, væksthastighed, tangentligning, linjeelementer og hældningsfelt kap 11.1-11.4
https://mathfa.systime.dk/?id=583
https://restudy.dk/undervisning/matematik-differentialligninger-a/ De første 3 videoer
Bevis: https://mathfa.systime.dk/?id=651
Opgaver til 9+10:
Regning af opgaverne fra de vejledende 5.D1.xx+5.D2.xx .
5.D1.7; 5.D1.8; 5.D1.10; 5.D1.11; 5.D1.12
5.D2.1; 5.D2.2; 5.D2.7
11.5, 11-7, 11.8,11-9
Logistisk vækst, beviser, forskudt eksponentiel vækst:
Lineære førsteordens differentialligninger, separable differentialligninger, beviser
5.D2.6,7,8,9,15,19
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 8
Funktioner i 2 variable
Funktionsværdier og grafer, niveaukurver og snitfunktioner https://mathfa.systime.dk/?id=714
https://www.youtube.com/watch?v=ZiGez-C0y2E&feature=youtu.be&fbclid=IwAR0b2dJr-MO0XVhIdGNkrMmE9wnIFp7hAZdfXWKRSe7CwIgsMTNweyZZAUw
Opgaver til 11: Regning af opgaverne fra de vejledende. 4.D2.xx, alle sammen.
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver. Eksperimenterende tilgang til matematik og arbejde med autentiske data.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 9
Vektorregning
Kap 1+2 i bog
https://mathfa.systime.dk/?id=769
https://mathfa.systime.dk/?id=770
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af op-gaver.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.
Titel 10
Vektorfunktioner
Kap 8.1-8.4 i bog https://mathfa.systime.dk/?id=620
Banekurver, skæringspunkter, hastighed og acceleration, tangenter
Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.
Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
|