Holdet vf1Dec25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution IBC
Fag og niveau Design C
Lærer(e)
Hold vf1Dec25v (vf1Dec25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Termin December 2025
Institution HF og VUC Fredericia
Uddannelse Hf
Fag og niveau Design C
Lærer(e) Diana Stenrøjl Bleeg (DSBL)
Hold Vf1dec25v

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Titel 1 Intro: Introduktion til designfagets kerneområder og arbejdsmetoder
Titel 2 Projekt 1 kommunikationsdesign: Redesigning af supermarkedsprodukt
Titel 3 Projekt 2 arkitektur: Tiny locus fritidshus til specifik klient
Titel 4 Projekt 3 produktdesign: Pendel til A.C. Perchs tesalon
Titel 5 Klar til eksamen: Designanalyser, eksamenstræning, eksamensemne, udarbejdelse af eksamensoplæg og bearbejdning af portfolio

OBS! Al materiale (handouts, kompendier og PowerPoints) er fremstillet af underviseren + Klavs Qvortrup Moltzen (KQMO).

Titel 1 Intro: Introduktion til designfagets kerneområder og arbejdsmetoder
Indhold Begrebsafklaring: Hvad er et design, en designer og at designe/designing?
Gennemgang af læreplanen med fokus på fagets identitet, kernestof, arbejdsme-toder (den iterative proces, projekter og dokumentation) samt prøveform og be-dømmelseskriterier.
Introducerende arbejde til form og funktion gennem kreative øvelser, analysear-bejde samt diverse øvelser i farve, formsprog/komposition, typografisk variation, gestaltlovene og designhistorie (Art Nouveau, Art Deco, Funktionalisme/Organisk modernisme, Pop art og Dekonstruktivisme). Logo-øvelse, arbejde med grafisk forenkling af filmplakat med fokus på komposition i forhold til kommunikation om filgenrer. Logoquiz. Kursisterne skal finde/udvælge et designobjekt i deres hjem, tage et billede af det og vise det på holdet. Hvordan er forholdet mellem form og funktion? Hvad er deres holdning til lige netop denne genstand – er den smuk? Grim? Fungerer den godt? Er det godt design? Hvorfor? Hvorfor ikke?
Opgave 1: Mit monogram.
• Skab dit eget monogram bestående af initialerne fra dit for- mellem- og efternavn (eller mindst to af dine navne).
• Overvej, om det skal være symmetrisk/asymmetrisk, dynamisk/statisk, or-ganisk/geometrisk, sort/farve, outline, minuskler/majuskler, anti-kva/grotesk etc.
• Du må gerne have en lille attribut med – en krone, en blomst, et dyr etc.
• Du må spejle, dreje, fordoble bogstaverne lige som du vil.
• Find inspiration i monogrammer, logoer etc.

Opgave 2: Typografisk variation i logoer
• Klip de tre logoer ud og klæb dem ind i din portfolio (Nike, Coca-Cola, Dansk Folkeparti).
• I de tre logoer er brugt forskellige former for font (skrifttype) og typografi. Skriv ved siden af logoerne, om der er tale om fx minuskler, majuskler, håndskrift/kursiv, grotesk/sans serif, antikva, forskellig x-højde etc.
• Forbind fagbegreberne med logoet via pile (hvor ser man fx majuskler?).
• Overvej: Hvordan virker logoet på dig? En analyse er ikke kun ren observa-tion – hvad skal logoerne udtrykke?

Opgave 3: Kønnede produkter
• Tag i Normal eller et stort supermarked og gå hen i afdelingen for person-lig pleje.
• Find to ens produkter fra samme firma - ét henvendt til mænd og ét til kvinder (se eksempler nedenfor – det er kun eksempler, og du må meget gerne finde andre produkter eller produkter fra andre mærker).
• Tag et billede af de to produkter med din mobil (eller køb dem eventuelt, hvis du synes, at du har penge til det og kan bruge produktet efterfølgen-de).
• Det er vigtigt, at man kan se firmaets logo/navn.
• Husk at tage produkterne med til undervisningen, hvis du har købt dem.
• Hvordan adskiller produkterne sig i formsprog (symmetrisk/asymmetrisk, statisk/dynamisk, geometrisk/organisk), font, farve?
• Fokus på/refleksion omk. målgruppe/ kommunikation, komposition, formsprog, farve.  

Opgave 4: Forenkling af filmplakat – fokus på formsprog
• Vælg en filmplakat.
• Læg et stykke kopipapir (papiret må ikke være for tykt) over plakaten.
• Tegn med blyant de tydeligste former/linjer op – undgå mindre detaljer og ord.
• Se på din skitse, der er en forenkling af filmplakaten.
• Hvilket formsprog er brugt? (geometrisk/organisk, statisk/dynamisk, sym-metrisk/asymmetrisk)?
• Kan man udlede noget omkring filmens genre ved at se på formsproget.

Opgave 5: Analyse af kommunikationsdesign – fokus på gestaltlovene
• Vælg et produkt – ét af dem Diana har med som eksempel eller ét du selv finder på nettet.
• Print/klip produktet ud og klæb det ind i din portfolio.
• Se på gestaltlovene: Kan du se, om den grafiske designer har brugt nogen af lovene i sit design af produktets etiket?
• Sæt streger, der viser, hvor de forskellige gestaltlove er brugt.
• Hvis du har tid, må du også gerne se på typografi og farve: Er der brugt majuskler, minuskler, antikva, grotesk, fed, outline, kursiv etc. Og hvordan er farverne? Varme, kolde, kromatiske, akromatiske, er der kontraster – varm/kulde, komplementærkontraster etc.?

Opgave 6: Designhistoriske stilperioder
• Læs om de 5 (6) designhistoriske stilperioder vi arbejde med.
• Klip de 30 små billeder ud.
• Læg billederne af produkter, bygninger og typografi under de perioder, du mener, de hører under.
• Vi ser sammen på de rigtige svar.
• Klæb herefter tekst og billeder ind i din portfolio.
• OBS! Det kan være rigtig svært at afgøre, hvilke genstande, der hører til hvilke perioder, men forsøg, så godt du kan.

Opgave 7: Fotoopgave på skolen
• Tag en tur rundt på skolen og find …
et eksempel på kommunikationsdesign/grafisk design (et logo, et skilt e.l.)
et eksempel på produktdesign (en lampe, en stol, en sofa, en falske e.l.)
et eksempel på arkitektur (et udsnit af noget arkitektur) (et indgangsparti, et rum e.l.).

• Tag et foto med din mobil af de tre ting.
• Print billedet ud og sæt det ind i din portfolio
• Skriv gerne nogle stikord om farve, formsprog, font, stilhistorie og om, hvad du synes, det kommunikerer og om det er godt design eller ikke (form-funktion).

Teori:
• Kompendium side 1-26 om begrebet design, designprocessen, den iterati-ve proces, visualisering/dokumentation i portfolio, moodboard, brand va-lues, bionik, formsprog (geometrisk-organisk, statisk-dynamisk, symme-trisk, asymmetrisk), designhistorie (art nouveau, art deco, funktionalis-me/organisk modernisme, pop art og dekonstruktivisme), gestaltlovene, farvelære, Minervamodellen, typografi, kontraster.
• Handout om: Typografi (1 ½ side) og formsprog (1 side).
• Andet: Farve (16 siders PowerPoint), typografi (8 siders PowerPoint), ge-staltlove (13 siders PowerPoint), formsprog (5 siders PowerPoint) , kompo-sition (10 siders PowerPoint), Logo-quiz (50 siders PowerPoint), undersø-gelse af målgrupper (3 siders PowerPoint), hvis jeg skulle vælge-øvelse (segmenter) (23 siders PowerPoint).
Omfang 6 moduler á 90 minutter
Særlige fokus-punkter Udvikling af evnen til at generere ideer på baggrund af konkrete krav.
Udvikling af skitsefærdigheder. Fokus på farve, font, formsprog, målgrupper, de-signhistorie.
Opbygning af mundtlige, kommunikative færdigheder if. til egne og andres de-signprocesser og produkter.
Opbygning af kendskab til designparameter: formsprog, form ><funktion, kom-munikation, målgrupper, æstetik/ kunst >< design.
Sociale mål: Ryste klassen sammen, at lære holdet at kende.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning/læreroplæg, individuelt arbejde, gruppearbejde, mundtlig fremlæggelse, kreativt arbejde og visuel præsentation.




















Titel 2 Projekt 1 kommunikationsdesign: Redesigning af supermarkedsprodukt
Indhold Projekt 1 - Brief:
Du er grafisk designer og har fået til opgave at redesigne det grafiske udtryk til et eksisterede produkt. Det er vigtigt, at det nye grafiske udseende appellerer til målgruppen samt, at det grafiske design både fungerer som blikfang, når produk-tet står på hylden i butikken, og at designet kommunikerer, hvad emballagen indeholder. Du må ikke lave navnet og produktets indhold om, og du må ikke ændre på den fysiske indpakning (emballagen) – kun det grafiske.
Krav til dit grafiske design:
• Der skal indgå font (skrift)
• Der skal indgå en illustration/et ikon
• Det grafiske design skal appellere til målgruppen (jf. Minervamodellen)
• Valg af font skal harmonere med produkt og målgruppe
• Tænk over de fire kontraster (størrelse, styrke, form og farve).
• Tænk over gestaltlovene.
• Tænk over formsproget.
• Overvej, hvilken designperiodes træk, designet læner sig op ad.
• Alle dine valg (font, farve etc.) skal harmonere med målgruppe og produkt
• Du skal kunne argumentere for hvert eneste valg.
• Formulér mindst to designproblemer (kan gøres i processen).
Vigtigt:
Du kan vælge:
• At forstærke designet.
• At ændre designet, så det retter sig mod en ny målgruppe/et nyt segment.
Du må ikke ændre på:
• emballagens form
• produktets navn
• firmaets logo
Produktkrav:
• Et grafisk design printet i farve i korrekte mål påsat originalemballagen el-ler 1:1 grafisk design i portfolio/elektronisk.
Arbejdsform:
• Valgfri (max 3 i hver gruppe)
Evalueringskriterier:
• Din evne til at appellere til målgruppen.
• Dit arbejde med form, funktion og kommunikation set i forhold til:
            * Font
            * Formsprog
            * Farve
            * Kontraster
            * Gestaltlovene.
• Din evne til at lave og udvælge skitser.
• Din evne til visuelt og mundtligt at formidle designprocessen.
• Kvaliteten af det færdige design.

Teori:
• Kompendium side 18-26 om gestaltlovene, farvelære, minervamodellen, typografi og kontraster.

PowerPoint og handouts om:
• Font, typografi og de fire kontraster (formkontrast, styrkekontrast, størrel-seskontrast, farvekontrast), gestaltlovene og forskellige kompositionsprin-cipper, Minervamodellen.
• Handout til projektfremlæggelse til Projekt 2 (to sider med liste over de-signbegreber)

Øvrigt:
• Øvelse i analyse af professionelle kommunikationsdesigns.
• Fremlæggelse af Projekt 1 med feedback i tremandsgrupper.
• Kursisterne vises eksempler på tidligere elevers/kursisters kommunikati-onsdesign.
• Træning i at identificere designproblemer, udarbejde moodboards, skitse-re, identificere træk fra designhistoriske perioder.

Supplerende:
• Kursister, der har tid til overs: Samle op på manglende øvelser, fotoøvelse på skolen (find kommunikationsdesign, produktdesign og arkitektur og vurdér, om det fungerer godt eller mindre godt og hvorfor). Opsamling på fagbegreber, færdiggørelse af monogram og de fem designhistoriske peri-oder, vi har arbejdet med, bring orden i portfolio.
Omfang 9 moduler á 90 min.
Særlige fokus-punkter At kunne gennemføre en designproces og selvstændigt formulere designproble-mer. Målgruppeanalyse ud fra Minervamodellen, research på inspiration, mind-map, designanalyse, skitsering, fremlæggelse, arbejde med parametrene form, funktion og kommunikation, font, kontraster, gestaltlove, komposition, farve, formsprog (geometrisk/ organisk, statisk/dynamisk, symmetrisk/asymmetrisk), udarbejdelse af skitser, udvælgelsesproces (gode/brugbare og dårlige/mindre brugbare skitser), visuel og mundtligt formidling af designprocessen.
Væsentligste arbejdsformer Klasseundervisning, læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, projektar-bejdsform, arbejde med it-programmer, kreativt arbejde og skriftligt arbejde.
















Titel 3 Projekt 2 arkitektur: Tiny locus fritidshus til specifik klient
Indhold Opgave 9: Fusions-boligbyggeri
Brief:
Tegn en bygning, der forener byens etagebyggeri med forstadens parcelhus, og som lever op til følgende kriterier:
Funktion:
• 80 lejligheder
• 56-145 kvm.
• Privat taghave
• Sydvendte vinduer til alle lejligheder
• Privat parkeringsplads til alle lejligheder
• Maks. 8400 kvm. på en kvadratisk grund.
• Maks. 11 etager højt.
Form:
• Indbydende at bo i
• Signalerer luksus
• Interessant at kigge på
PowerPoints:
• Arkitektur fra antikken til i dag
• Forskellige måder at bo på i verden
• Bjarke Ingels Bjerget
Film:
• Foredrag: Ted Talks fra mitCFU med Bjarke Ingels - om, hvordan en arki-tekt arbejder (fra Danskernes Akademi - Arkitektoniske fyrtårne) 1:24:49-1:42:55

Opgave 10: Fritidshus til specifik lokation
Brief:
Du skal designe en 70 kvm fritidsbolig til globetrotteren, der elsker eventyr.
Boligen skal være placeret på én af de udleverede lokationer, og udformningen af denne skal belaste lokationen mindst muligt.
Husets udseende skal harmonere med omgivelserne.
Universelle krav:
Lokation på link til google maps (fem grupper: Tokyo, Death Valley, Grønland, en klippevæg, regnskov).
Skema med: Lokation, funktion (problem/løsning) og konstruktion (pro-blem/løsning).

PowerPoint:
• Inspiration til lokationsopgave (opgave 10).

Projekt 3 – Brief:
Du er arkitekt og hyret til at tegne et fritidshus til en specifik klient. Huset er et locus hus – det vil sige, at det er bygget til én bestemt lokation – det kan altså ikke ligge andre steder end netop der.
Du skal 1. opfinde og beskrive klienten, som har bestilt huset. 2. vælge en lokati-on til huset. 3. formulere en liste med designproblemer og løsninger for huset.
I må arbejde selvstændigt eller i grupper á op til tre.

FUNKTIONELLE KRAV
• Huset skal være 50-100 m2 i grundplan og maksimalt to etager højt
• Huset skal tilpasses til den geografiske placering (klima, natur, terræn, geografi, infrastruktur).
• Der skal tegnes/designes en facade, der funktionelt passer ind i omgivel-serne (materialer, former, farver, placering og størrelse af dør/vinduer).
FORMMÆSSIGE KRAV
• Husets æstetik/udseende skal passe til klientens smag.
• Husets facade skal æstetisk passe ind i omgivelserne (farve, form, materia-ler).
KONSTRUKTIONSMÆSSIGE KRAV
• Der skal tages hensyn til fundamentet, når huset tegnes/designes.
• Der skal skabes en bærende konstruktion til huset.
PRODUKTKRAV
• En 3D-model af fritidshuset i faste mål (fx målestok 1:25) + billede af mo-dellen på sin lokation eller målfaste tegninger i plan og opstalt.
HUSK
• Du skal kunne argumentere for hvert eneste valg du træffer om farve, form, materialer etc.
VIGTIGT
• Lokation
• Klient
EVALUERINGSKRITERIER
Din evne til…
• at beskrive og tilpasse huset til klienten.
• at opfylde funktionelle, formmæssige og konstruktionsmæssige krav.
• at udpege og løse designproblemer (konstruktionsproblemer).
• visuelt og mundtligt at formidle designprocessen.

Film:
• Youtube: The World’s most extraordinary homes – Norway (to huse), BBC:
Vega Cottage: A Serene Scandinavian Retreat | The World's Most Extraor-dinary ,Homes S02E07 (Norway-1) (youtube.com)
On the edge of a cliff : inside the extraordinary Norwegian summer house - BBC (youtube.com)
• Anders Boisen | Hjem På Hjul | Kolind
• En ny beboer er flyttet ind: Anders udvider sit tiny house | TV2 Østjylland
• Hammerslag: Sæson 2023 – Ekstraordinært på Aarhus Ø | DRTV
• NEVER TOO SMALL: Iconic Tokyo Architect’s Tiny House - 19sqm/194sqft

Teori:
• Handout om Tiny houses og Tiny living
• Om Le Corbusiers 5 principper.
• Om målestoksforhold.
• Til projektfremlæggelse: To sider med liste over designbegreber.
• Kompendium – genlæs sider om Minervamodellen, formsprog, mock-up/model, teknisk tegning, designprocessen/den iterative proces, form-sprog, designhistorie.

Øvrigt:
• Øvelse i analyse af professionel arkitektur.
• Fremlæggelse af Projekt 3 med feedback i tremandsgrupper.
Omfang 9 moduler á 90 minutter
Særlige fokus-punkter At tilpasse bygningen (et tiny lokus fritidshus) til målgruppen (klienten), at opfyl-de funktionelle, formmæssige og konstruktionsmæssige krav, evnen til at udpege og løse designproblemer, udarbejdelse og udvælgelse af skitser, evnen til visuelt og mundtligt at formidle en designproces, formulering af designproblemer, un-dersøgelse af målgruppe, research, idégenerering, arbejde med 3D-model, arki-tekturanalyse.
Væsentligste arbejdsformer Læreroplæg/ klasseundervisning, gruppe- og individuelt arbejde, kreativt arbej-de, skriftligt arbejde, fremlæggelse (mundtlig og visuel præsentation).

































Titel 4 Projekt 3 produktdesign: Pendel til A.C. Perchs tesalon
Indhold Opgave 8: Kan man designe en pendel, hvor form, funktion og konstrukti-on/materialer forenes i et tidløst design?
Brief:
Form
Pendlen skal være smuk og tidløs.
Funktion
Pendlen skal …
• give indirekte lys ud i hele rummet.
• give direkte lys ned på bordet.
• være blændfri.
Konstruktion og materialer
Pendlen skal …
• bestå af flere skærme, der ikke er lavet af et gennemsigtigt materiale.
• være brandsikker.
• være nem at gøre ren.

Lav skitse og/eller mockup. Holdet præsenteres efterfølgende for Poul Henning-sens PH5 pendel.

Projekt 2 - Brief:
Du er designer og har af firmaet A.C. Perch’s Thehandel fået til opgave at skabe nye pendler til deres tesalon. Pendlerne skal hænge over de små borde i salonen.
I må arbejde selvstændigt eller i grupper á op til tre.
Designkrav:
• Pendlen skal give direkte lys ned på bordet og indirekte eller intet lys ud i rummet.
• Pendlens pære må ikke være blottet i øjenhøjde, når man sidder ved bor-det.
• Pendlen skal være brandsikker.
• Pendlen skal være rengøringsvenlig/hygiejnisk.
• Pendlens design skal harmonere med te-handlens øvrige indret-ning/interiør.
Vigtigt:
De nye pendler skal passe til firmaets:
• Kundeprofil
• Brand
• Historie
• Stilen i salonen
Produktkrav:
• En model 1:1 eller målfaste tekniske tegninger af din pendel (opstalt, snit, plan oppefra og nedefra, evt. suppleret med en mockup).
Husk:
• Overvej, hvilken designperiodes træk, pendlen læner sig op ad.
• Du skal kunne argumentere for hvert eneste valg du træffer om farve, form, materialer etc.
Evalueringskriterier:
• Din evne til at appellere til firmaets kundeprofil, brand, historie og stilen i salonen.
• Din evne til at arbejde innovativt og kreativt.
• Dit arbejde med og overvejelser omkring:
            * Farve
            * Formsprog
            * Materialer
            * Tæmningen af lyset/afskærmning af pæren.
• Din evne til at lave og udvælge skitser/modeller.
• Din evne til visuelt og mundtligt at formidle designprocessen.
• Kvaliteten af dit færdige design (udseende og håndværk).
• Din evne til at perspektivere pendlens design til designhistorien.

Teori:
• Kompendium side 27-28 om mockup/model og teknisk tegning. Genlæs sider om Minervamodellen, formsprog, farvelære, designprocessen/den iterative proces, formsprog, designhistorie.
• Forskellige metoder til at undersøge målgruppen: Kvalitative metoder: minervamodellen, forskning/statistik og spørgeskemaundersøgelser. Kva-litative: interview, observationer af målgruppen og manden i mid-ten/persona-beskrivelse.
• Handout til projektfremlæggelse til Projekt 2 (to sider med liste over de-signbegreber)

Øvrigt:
• Mini-kursus i origami ved matematikstuderende og underviser Michael Lindhardt Madsen. Øvelse i at lave former i origami-papir. Matematik og origami. Bruge origami til at lave lampeskærme/mockups.
• Øvelse i analyse af professionelle produktdesigns.
• Fremlæggelse af Projekt 2 med feedback i tremandsgrupper.
• Danmarks næste klassiker sæson 1 – Pendel (del 3).
• Webfeature: 188 år gammel tehandel har succes i udlandet | DR
• Holdet vises eksempler på designeleveres/-kursisters pendler fra Kolding VUC.
• Holdet vises eksamens-PowerPoint fra tidligere elev/kursist med fokus på arbejdet med pendel.
Omfang 9 moduler á 90 min. (heraf tre moduler til origami-kursus)
Særlige fokus-punkter Gennemføre en designproces: Selvstændigt at formulere designproblemer, Re-search, idégenereringen, skitsering, 3D-model, produktanalyse, øvelse i at få form og funktion til at gå op i en højere enhed, træning i udvælgelse og argumentati-on, designhistorie, øvelse i at give feedback på andres arbejde/projekter, idege-nerering, førstehåndsoplevelse af professionelt design. Arbejde med origami.
Væsentligste arbejdsformer Projektarbejde, læreroplæg, kreativt arbejde, skriftligt arbejde, individuel frem-læggelse.






Titel 5 Klar til eksamen
Indhold • Hver kursist får en individuel 10 minutters før-eksamen-samtale med DSBL, hvor de tre projekter pitches og der tales eksamensemne.
• Gennemgang af eksamensform, værkstedstid, analyseøvelser, valg af ek-samensemne, klargøring af eksamensoplæg, klargøring af portfolio til ek-samen, visualisering, skriftligt arbejde, fremlæggelse, designprocessen, dokumentation, valg og fravalg, repetition af teori herunder designhisto-rie, bearbejdning af portfolio, spørgetid. Der vises eksempler på eksa-mens-PowerPoints.
• Arbejde med eksamensoplægget/PowerPoint.
• Færdiggørelse og detaljering af de to udvalgte projekter.
• Arbejde med eksamensemne.
• Analyse af professionelle designs, som del af eksamensoplægget.
• Genlæs kompendiet
Omfang 8 moduler á 90 min.
Særlige fokus-punkter værkstedstid, analyseøvelser, valg af eksamensemne, repetition, klargøring af eksamensemne, klargøring af portfolio til eksamen, visualisering, analyse, fordy-belse, fremlæggelse/præsentation.
Designprocessen, dokumentation, valg og fravalg.
Væsentligste arbejdsformer Selvstudie, individuelt arbejde, gruppearbejde, kreativt arbejde, læreroplæg, klasseundervisning, omvisning.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 48,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer