Holdet vf1Mab25v (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution IBC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e)
Hold vf1Mab25v (vf1Mab25v)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 uvb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 uvb

Holdet vf1mab24fs - Undervisningsbeskrivelse

   Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb


Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
Institution IBC
Fag og niveau Matematik B
Lærer(e) nst
Hold vf1mab25v
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) uvb
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser Termin dec 2025
Institution VUC Fredericia (IBC) Uddannelse Hfe
Fag og niveau Matematik B Lærer(e) Niels Stærkær, nst Hold Vf1mab25v
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb Titel 1 Bogstavregning
Titel 2 Funktioner 1,2,3 Titel 3 Analytisk Geometri
Titel 4 Differentialregning 1,2
Titel 5 Monotoniforhold
Titel 6 Vækstmodeller Titel 7 Stokastisk variabel
Titel 8 Binomialsandsynligheder og Binomialtest Titel 9 Normalfordelingen.
Titel 10 Statistik
Titel 11 Forberedelsesmaterialet.
Titel 12 Repetition

Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside

Titel 1 Bogstavsregning

Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.9-27 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
10 lektioner.
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Bogstavsregning og anvendelse af Maple, Polynomier, Løsning af andengradsligninger.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Retur til forside

Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside

Titel 2

Funktioner 1,2,3

Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.29-82 (Si-der angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
34 lektioner
Særlige fokus-punkter Fagligt mål:
Trigonometri. Andengradspolynomiet, eksponentiel udvikling, Regning med funk-tioner og parallelforskydning, trigonometriske funktioner, svingninger og funktionsfamilier.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver Brug af grafregner.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Retur til forside
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb) Retur til forside

Titel 3
Analytisk Geometri.

Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.83-109 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
16 lektioner
Særlige fokus-punkter Fagligt mål:
Afstandsformlen, Cirklens ligning, Den rette linjes ligninger, Ortogonale linjer, skæring mellem linjer, afstand fra punkt til linje, vinkel mellem linjer og linjer og cirkler

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opga-ver Brug af grafregner.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.



Titel 4
Differential Regning 1,2

Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.109-155 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
50 lektioner
Særlige fokus-punkter Fagligt mål:
Grundlæggende differentialregning, 3-trinsregel og tangent ligning, Regneregler for differential kvotient +-*: x^n ect. Begrebet væksthastighed.
Kompetencer: Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver. Brug af grafregner. Væsentligste ar-bejdsformer Tavle undervisning.
IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.

Titel 5 Monotoniforhold

Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.155-163 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
10 lektioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Lokale og globale ekstremaer, optimering og anvendelse af Maple.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af op-gaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.



Titel 6 Vækstmodeller.

Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.165-171+239-243 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
6 lektioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Funktionsundersøgelser og optimering.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.



Titel 7
Stokastisk variabel
Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.173-180 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
6 lektioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Sandsynlighedsfordeling, middelværdi, varians og spredning.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af op-gaver.

Væsentligste ar-bejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.




Titel 8
Binomialsandsynligheder og Binomialtest
Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.180 -209 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
10 lektioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Binomialsandsynligheder, kombinationer og uafhængighed. Binomialtest og for-tolkning.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opga-ver. Eksperimenterende tilgang til matematik og arbejde med autentiske data.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent. Cola projekt


Titel 9 Normalfordelingen.
Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.209-225 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

Omfang
6 lektioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Normalfordeling. Binomialfordeling og normalfordeling.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.





Titel 10 Statistik
Indhold Carstensen, Frandsen og Lorenzen: MAT B HF Forlag Systime 2018 s.228-237 (Sider angivet i papirbogen men holdet har brugt ibogen)

https://systime.dk/fileadmin/indhold/SupplerendeMaterialer/Markedskommunikation 1._udgave/LinearRegression.pdf, s. 336-343

Omfang
16 lektioner
Særlige fokus-punkter Faglige mål:
Mindste kvadraters metode, residualer.
Arbejde med matematikken bag mindste kvadraters metode.

Kompetencer:
Læsning af tekst med logisk og matematisk indhold. Selvstændig løsning af opgaver.

Væsentligste arbejdsformer Tavle undervisning. IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.


Titel 11
Indhold Forberedelsesmaterialet til HF Matematik B,

Omfang
8 lektioner
Særlige fokuspunkter Faglige mål:
Modeller

Kompetencer:
Selvstændigt arbejde med et centralt stillet forberedelsesmateriale under vejledning. Væsentligste arbejdsformer IT.
Selvstændigt arbejde og gruppearbejde.
Selvstændig løsning af opgaver. Læreren er konsulent.


Titel 12 Repetition
Indhold Det gennemgåede stof Omfang
14 lektioner
Særlige fokuspunkter Faglige mål
Repetition af de gennemgåede emner. Gennemgang af eksamensspørgsmål.

Kompetencer:
Fastlæggelse af problemområder

Væsentligste arbejdsformer Gruppearbejde, elevgennemgang ved tavle, test.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer