|
Titel
4
|
Forløb#4 Kina 24-25
Da Lectio ikke kan rumme titlen på forløbet følger den her: Økonomi og velfærdsmodeller i Danmark og Kina
Forløbets indhold og fokus:
Dette fællesfaglige forløb i samfundsfag lagde ud med et fokus på velfærdssta-ten og dens udfordringer, hvor kursister først fik viden om velfærdsstatstyperne for derefter at arbejde taksonomisk med dens udfordringer foruden selvstændigt arbejde, herunder velfærdsstaten i Kina.
Herefter arbejdede forløbet med samfundsøkonomien og dens centrale modeller, figurer foruden centrale begreber. Afslutningsvis et fokus på konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold i Danmark overfor resten af verden. Forløbet kom også omkring globaliseringen og dens betydning for økonomien.
Forløbet blev afsluttet med et projektarbejde indenfor emnet ”Kinas nye silke-vej” foruden eksamenstræning.
Faglige fokuspunkter:
Økonomiske mål, politikker og det økonomiske kredsløb
Velfærd, velfærdsmodeller og udfordringer for velfærdsstaten
Globalisering
Taksonomi, mundtlig fremlæggelse
Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige pro-blemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelig-hedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forstå-else af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes takso-nomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog
- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.
Kernestof:
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
Anvendt materiale:
Kernestof:
Jørgen Winding, Basissamf.dk, Systime, 2018
4.1. Principperne: Demokrati, magtdeling og menneskerettigheder (uddrag)
Ole Hedegaard Jensen, m.fl., Samf C, Systime, 2018:
9.3 Udfordringer for den universelle velfærdsstat, https://samfc.systime.dk/?id=p170
10.2 Det økonomiske kredsløb, https://samfc.systime.dk/?id=p192
Arbejdsmarkedspolitik, https://samfc.systime.dk/?id=c630
8.1 Politisk deltagelse i praksis, https://samfc.systime.dk/?id=p156
Mads Beyer, m.fl., Samfundsfag C, Systime, 2017:
16. Velfærdsmodeller
16.1 Den danske velfærdsmodel
16.2 Den centraleuropæiske velfærdsmodel
16.3 Den liberale velfærdsmodel
Kåre Blikenberg og Jens Breindahl, Kina – en ny supermagt, Systime, 2020, s.52-53 og s.79-85 (-88)
Morten Bülow, m.fl., SamfNU C, Systime, 2018:
7.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter, https://samfnuc.systime.dk/?id=p148
7.2.1 Makroøkonomisk politik (uddrag), https://samfnuc.systime.dk/?id=p180
7.2.2. Finanspolitik, https://samfnuc.systime.dk/?id=p181
7.2.3. Pengepolitik, https://samfnuc.systime.dk/?id=p285
4.3.1 De forskellige politiske niveauer i Danmark, https://samfnuc.systime.dk/?id=p238
4.3.2 Lovgivningsprocessen, https://samfnuc.systime.dk/?id=p239
Ole Hedegaard Jensen, Samfundsfag B-C, 2011, Systime, s.64-65
Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU: STX og HF C niveau (2010)– I bog:
7.1.4 Økonomiske systemer
6.1.1 Demokrati – et omdiskuteret begreb
6.1.2 Indførelsen af den demokratiske styreform
Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU: STX og HF B niveau – I bog:
10.3 Økonomien i et internationalt perspektiv,
Supplerende
Videoer fra Folketinget hjemmeside 2017:
Dit demokrati – folketingsvalg, https://www.youtube.com/watch?v=JvrdwD2rp8U
Dit demokrati – regeringen, https://www.youtube.com/watch?v=hpLp1lH0AGk
Dit demokrati – politisk påvirkning, https://www.youtube.com/watch?v=KvhNbtUksUQ
Dit demokrati – kontrol med regeringen, https://www.youtube.com/watch?v=355ppBksedw
Dit demokrati – Fra ide til lov, https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
Det politiske system i Kina fra Kina en grundbog i politik og økonomi, s.99-102
Christina Lund Lauridsen, Nyt dødsstød til Hongkongs demokratibevægelse: 'Det er efterhånden svært at identificere liget' – dr.dk 19032024
Ritzau, Det ser værre ud end ventet, siger professor om nye fødselstal – tv2.dk 05122024
Andreas Fernstrøm, I 2050 er hver tiende dansker mindst 80 år, Dansk Industri, 2023 (udvalgte statistikker)
Kristian Skovby Ørbæk, En ting afholder dansk økonomi fra at klare sig endnu bedre – tv2.dk 02052024
Mathias Stigsgaard, Dansk økonomi rejser sig efter en sløj start på 2025: Her er overblikket i seks punkter – dr.dk 20052025
Helge J. Pedersen, Denmark is now out of the recession it never was in – Nordea 20022024
Økonomiske nøgletal
Note om BNP, BB mv. (lektie)
Årlig realvækst i BNP (procent) – udvalgte lande 2010-2020, http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG
Lærerproduceret materiale om Økonomisk politik og Kinas politiske system.
Selvfundet statistisk materiale om den økonomiske udvikling i Danmark.
Ca. 60 sider (skøn)
ca. 32,5 lektioner a 60 min. Heraf 2 til synopsis og 2 til projekt foruden 2 til repetition
Arbejdsformer:
Klassedialog og –diskussion, gruppearbejde, pararbejde, it-baseret arbejde, skriftlig og mundtlig fremlæggelse.
|