Holdet vh1-L24-v25-KS (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution IBC
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e)
Hold vh1-L24-v25-KS (1L-KS-HistorieB#, 1L-KS-ReligionC, 1L-KS-SamfundsfagC, 2L-KS-HistorieB, 2L-KS-ReligionC, 2-L-KS-SamfundsfagC)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Det Gode Samfund - Samfundsfag 1.L
Titel 2 Særfagligt forløb At være en del af samfund 24-25
Titel 3 Forløb#3 Islam og Vesten - samfundsfag 24-25
Titel 4 Forløb#4 Kina 24-25

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Det Gode Samfund - Samfundsfag 1.L

Samfundsfag har biddraget i det fællesfaglige forløb ”Det gode samfund” med fokus på forskellige opfattelser af hvad et godt samfund kan være.
Forløbet lagde ud med at fokusere på ideologibegrebet og de klassiske ideo-logier, for at danne basis for at gå i dybden med de politiske partier og væl-gerne. Dernæst blev der fokuseret på ændringer i forhold til vælgerne med fokus på midtersøgning og nye vælgertyper foruden ændringer i parti-erne. Dernæst blev der fokuseret på partiernes beslutningstagning ud fra Molins model, Downs model og Kaare Strøms model sammen med et fokus på me-diernes rolle i dansk politik samt de ændrede vilkår for kommunika-tion mel-lem borgere og politikere.
Derefter et kort fokus på demokrati, rettigheder og pligter, ligestilling og menneskerettigheder inden at forløbet blev afsluttet med et fokus på Eastons model.

Faglige fokuspunkter:
At undre sig / Mind map / Stille spørgsmål
Notatteknik
Oplæg og skriftligt arbejde
Ideologi og de politiske partier i Danmark – herunder et mini-projekt om de danske partiers holdning til udvalgte emner.
Systematisering af materiale.
Sammenligninger af forskelle mellem ideologierne
Politiske beslutningsprocesser og deltagere heri i Danmark
Beskrive baggrundsfaktorers betydning for stemmeadfærden hos vælgerne.
Dansk politik og påvirkning udefra

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggrup-pen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammen-hænge i Danmark og i andre lande
̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige pro-blemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virke-lig-hedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdnin-ger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstenden-ser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
- kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materiale-typer, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale
̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse
̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes tak-sonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi
̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en fag-lig dialog
̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af for-skel-lige synspunkter.

Kernestof:
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk sam-fund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng

Anvendt materiale:
Ole Hedegaard Jensen, m.fl., Samf C, Systime, 2018:
5.1 Ligestilling ifølge lovgivningen

5.2 Hvorfor er der forskel (uddrag)

7.1 Demokrati og diktatur

8.2 Kultur og medborgerskab – politiske rettigheder og pligter

8.3 Nye deltagelsesformer (uddrag)

Liberalisme

Konservatisme

Socialisme

6.3 De politiske partier

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU:STX og HF B niveau, 2013-2015 (I-bog):
4.2 Tematekst: Fordelingspolitik og værdipolitik

Morten Bülow (red) m.fl. ,SamfNU B-niveau, Systime, 2019
4.1.1 Det politiske system, https://samfnub.systime.dk/?id=p284

4.3.1 De forskellige politiske niveauer i Danmark, https://samfnub.systime.dk/?id=p238

Mads Beyer, m.fl., Samfundsfag C, Systime, 2017:
9.5 Kultur og køn

Morten Bülow (red) m.fl. ,SamfNU C-niveau, Systime, 2018
3.2.4 Andre ideologier

Supplerende materiale – statistisk materiale og artikler:
Henrik Hoffmann-Hansen og Kitte Fabricius, Overblik: Partierne i Dan-mark, 05052019

Emil Eller, De har nærstuderet valget, og på flere punkter opfører vælgerne sig som aldrig før – dr.dk 22022024


Tv2.dk - de vigtigste emner for vælgerne 2022

Mikael Bjørk Andersen, Cheføkonom til Altingets politiske redaktør: Kli-mapolitik er ikke lig med arbejdsløshed og lavvækst – Altinget.dk 11102023

Troels Lund Poulsens tale til Venstres landsmøde 2023 – uddrag

Ca. 60 sider

18 gange af 60 min – heraf tre til synopsis i forløb 6

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 48 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 2 Særfagligt forløb At være en del af samfund 24-25

Det særfaglige forløb i samfundsfag startede ud med at arbejde taksonomisk med en række forskellige emner indenfor sociologien, bl.a. samfundstyper, identitet, socialisering, familien, livsstil, livsfomer, Minerva-modellen, integra-tion og kulturelle forskelle, herunder identitetsdannelse hos etniske unge.
I slutningen af forløbet blev der fokuseret på senmoderne teoretikere  Gid-dens, Beck, Ziehe, Goffman, Honneth og Bourdieu.

Faglige fokuspunkter:

Taksonomisk arbejde.
Sociologiske begreber – viden, forståelse og anvendelse af faglige begreber har været i fokus.
Samfundsudviklingen og dens betydning for individet.
Systematisering af materiale
Socialisering og kulturel kode
Familien i Danmark,
Mennesketyper og samfundstyper,
Integration og kulturelle forskelle
Internetsøgning, mundtlig fremlæggelser og tekstbehandling
Tre sociologiske teoretikere: Giddens, Beck og Ziehe ift. identitetsdannelse og det senmoderne (risiko)samfund, herunder dets konsekvenser for individet.

Faglige mål:
-anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Dan-mark og i andre lande

̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige pro-blem-stillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof

̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelig-hedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.

kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialety-per, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

̶ gennemføre en mindre empirisk undersøgelse

̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes tak-sono-miske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskelli-ge synspunkter.

Kernestof:
– identitetsdannelse og socialisation
– kvantitativ og kvalitativ metode.

Anvendt materiale:
Kernestof:
Jørgen Winding: Basissamf, 2003, Systime, s28-35

Ove Outzen, Liv i Danmark, 2005, s.10-15

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU:STX og HF C niveau, 2019-2020 (I-bog):
1.1Ungdom – at skabe identitet,
1.1.2 Socialiseringens former
1.2 De mange muligheder
1.1.3 Normindlæring og anerkendelse
1.3 Social arv og uddannelse

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU:STX og HF C niveau, 2013-2015 (I-bog):
1.2 Tematekst: socialgrupper, livsstile og livsformer
1.3 Tematekst: Familien i det senmoderne samfund
1.1.1 At leve i et samfund (afsnittet om Bourdieu)

Supplerende stof:
Simone Buur Skyum og Ditte Birkebæk Jensen, Flere vil være solomødre efter dyk under corona: Charlotte har fået to børn alene og er blevet kaldt 'egoistisk' – Avisen.dk 21082023- uddrag
Sune Jørgensen, Færre børn bor i familier, hvor forældrene er gift – tv2fyn.dk 14022024
Danmarks Statistik, Gennemsnitsalder for fødende kvinder og nybagte fædre efter tid og alder 1951-2021, 2021
Danmarks Statistik,2024:
Vielser
Skilsmisser
Evander Pedersen, Vestjyske børn er bedst til at bryde social arv – Kristeligt Dagblad 05012023
Signe Marie Frost, Amerikansk slanketrend bekymrer: - Jeg vil holde Ozempic-fester med mine 'besties' 04052023
Lærerproduceret materiale om identitet, begrebsleksikon, samfundstyper ske-ma, familietyper skema.
Selvfundet statistisk materiale om antal børn I daginstitution
Selvfundet material gennem interview og spørgeskemaer om familien.

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisation

Ca. 40 sider (skøn)
10,5 lektioner a 60 min.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 Forløb#3 Islam og Vesten - samfundsfag 24-25

Samfundsfag har bidraget i det fællesfaglige forløb ”Islam og Vesten” med fokus på kulturmøder og integration. Forløbet lagde ud med at fokusere på fordomme og stereotyper i forhold til kulturmødet. Dernæst blev der undersøgt, hvilke udfor-dringer der er forbundet med integration af forskellige kulturer. Derfra bevægede forløbet sig videre til internationalt fokus med en undersøgelse af konfliktmønstre i verden ud fra Huntington og Fukuyama.

Faglige fokuspunkter:
Identitetsdannelse og etniske unge
Integration
Civilisationernes sammenstød eller liberalismens sejr
Terrorisme
Taksonomi, mundtlig fremlæggelse
Prøveeksamen

Faglige mål:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande

̶ formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstil-linger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof

̶ forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

̶ undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

̶ formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

̶ argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

̶ kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.


Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Sociale og kulturelle forskelle

Anvendt materiale:
Madsen, Lene m.fl. Kultur og samfund – en grundbog til Kultur- og samfundsfaggruppen på HF, 2009, s.135-136

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU: STX og HF C niveau 2010 – I bog:
4.1.6 Påvirkning af de politiske beslutninger gennem politisk deltagelse:  
5.1 Demokrati og menneskerettigheder
5.1.1 Demokrati - et omdiskuteret begreb

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU: STX og HF C niveau, 2018 – I bog:
2.2 At være dansk, https://samfnuc.systime.dk/?id=p143
2.3.1 Integration – eller hvad det nu hedder,
2.2.2 Nationalfølelse i en global verden,


Morten Winther Bülow og Tonny Brems Knudsen (red), Systime, 2016, International Politik NU:
8.6 Tematekst: Terrorisme og radikalisering,

Dr.dk/Gymnasiums hjemmeside om Huntington + undersider.
http://www.dr.dk/gymnasium/emner/huntington/forside.asp

Supplerende stof:
Mikkel Jensen, Mette Frederiksen med fuld opbakning til Frederik Vad: 'Vi vil ikke forsvare, at der er rigtig mange mennesker, der i dag er utrygge i deres hverdag' – dr.dk 23042024

DST Færre 25-årige indvandrere med uddannelse, 06042021
DST, Indvandrere i Danmark, 2022:
30-59-årige fuldtidsmodtagere på offentlig forsørgelse, 2022
Højeste fuldførte uddannelse for 25-64-årige. 2022

Laura Skov, Fire års fængsel: Danske Sille dømt for terror – Ekstrabladet.dk 12102023

Selvfundet statistisk materiale
Video om Huntingtons teori: https://www.youtube.com/watch?v=IBKYGaMkFIM
Video om Fukuyamas teori: https://www.youtube.com/watch?v=jhZ7kfw_pBg

Ære og skam - http://www.bornsvilkar.dk/Raadgivning/SkoleTjenesten/Undervisningsmateriale/Ung-mellem-kulturer/aere-og-skam.aspx#.UlUek2QkLyc

Ca. 40 sider (skøn)

19,5 gange a 60 min



Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde

Titel 4 Forløb#4 Kina 24-25

Da Lectio ikke kan rumme titlen på forløbet følger den her: Økonomi og velfærdsmodeller i Danmark og Kina

Forløbets indhold og fokus:
Dette fællesfaglige forløb i samfundsfag lagde ud med et fokus på velfærdssta-ten og dens udfordringer, hvor kursister først fik viden om velfærdsstatstyperne for derefter at arbejde taksonomisk med dens udfordringer foruden selvstændigt arbejde, herunder velfærdsstaten i Kina.
Herefter arbejdede forløbet med samfundsøkonomien og dens centrale modeller, figurer foruden centrale begreber. Afslutningsvis et fokus på konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold i Danmark overfor resten af verden. Forløbet kom også omkring globaliseringen og dens betydning for økonomien.
Forløbet blev afsluttet med et projektarbejde indenfor emnet ”Kinas nye silke-vej” foruden eksamenstræning.

Faglige fokuspunkter:
Økonomiske mål, politikker og det økonomiske kredsløb
Velfærd, velfærdsmodeller og udfordringer for velfærdsstaten
Globalisering
Taksonomi, mundtlig fremlæggelse

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande

- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige pro-blemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof

- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelig-hedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forstå-else af sammenhænge af kulturel og samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen

- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og kvantitative data.
kritisk indsamle, udvælge, analysere og anvende forskelligartede materialetyper, herunder tekster, statistisk materiale og billedmateriale

- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse

- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes takso-nomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi

- argumentere for et synspunkt på et fagligt grundlag og kunne indgå i en faglig dialog

- kunne indgå i en demokratisk debat og diskutere konsekvenserne af forskellige synspunkter.

Kernestof:
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Anvendt materiale:
Kernestof:
Jørgen Winding, Basissamf.dk, Systime, 2018
4.1. Principperne: Demokrati, magtdeling og menneskerettigheder (uddrag)

Ole Hedegaard Jensen, m.fl., Samf C, Systime, 2018:
9.3 Udfordringer for den universelle velfærdsstat, https://samfc.systime.dk/?id=p170
10.2 Det økonomiske kredsløb, https://samfc.systime.dk/?id=p192
Arbejdsmarkedspolitik, https://samfc.systime.dk/?id=c630
8.1 Politisk deltagelse i praksis, https://samfc.systime.dk/?id=p156
Mads Beyer, m.fl., Samfundsfag C, Systime, 2017:
16. Velfærdsmodeller
16.1 Den danske velfærdsmodel
16.2 Den centraleuropæiske velfærdsmodel
16.3 Den liberale velfærdsmodel

Kåre Blikenberg og Jens Breindahl, Kina – en ny supermagt, Systime, 2020, s.52-53 og s.79-85 (-88)
Morten Bülow, m.fl., SamfNU C, Systime, 2018:
7.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter, https://samfnuc.systime.dk/?id=p148
7.2.1 Makroøkonomisk politik (uddrag), https://samfnuc.systime.dk/?id=p180
7.2.2. Finanspolitik, https://samfnuc.systime.dk/?id=p181
7.2.3. Pengepolitik, https://samfnuc.systime.dk/?id=p285
4.3.1 De forskellige politiske niveauer i Danmark, https://samfnuc.systime.dk/?id=p238
4.3.2 Lovgivningsprocessen, https://samfnuc.systime.dk/?id=p239

Ole Hedegaard Jensen, Samfundsfag B-C, 2011, Systime, s.64-65

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU: STX og HF C niveau (2010)– I bog:
7.1.4 Økonomiske systemer
6.1.1 Demokrati – et omdiskuteret begreb
6.1.2 Indførelsen af den demokratiske styreform

Klaus Holleufer og Morten Bülow (red), SamfNU: STX og HF B niveau – I bog:
10.3 Økonomien i et internationalt perspektiv,

Supplerende
Videoer fra Folketinget hjemmeside 2017:
Dit demokrati – folketingsvalg, https://www.youtube.com/watch?v=JvrdwD2rp8U
Dit demokrati – regeringen, https://www.youtube.com/watch?v=hpLp1lH0AGk
Dit demokrati – politisk påvirkning, https://www.youtube.com/watch?v=KvhNbtUksUQ
Dit demokrati – kontrol med regeringen, https://www.youtube.com/watch?v=355ppBksedw
Dit demokrati – Fra ide til lov, https://www.youtube.com/watch?v=glMv32HV0-o
Det politiske system i Kina fra Kina en grundbog i politik og økonomi, s.99-102


Christina Lund Lauridsen, Nyt dødsstød til Hongkongs demokratibevægelse: 'Det er efterhånden svært at identificere liget' – dr.dk 19032024

Ritzau, Det ser værre ud end ventet, siger professor om nye fødselstal – tv2.dk 05122024

Andreas Fernstrøm, I 2050 er hver tiende dansker mindst 80 år, Dansk Industri, 2023 (udvalgte statistikker)

Kristian Skovby Ørbæk, En ting afholder dansk økonomi fra at klare sig endnu bedre – tv2.dk 02052024

Mathias Stigsgaard, Dansk økonomi rejser sig efter en sløj start på 2025: Her er overblikket i seks punkter – dr.dk 20052025

Helge J. Pedersen, Denmark is now out of the recession it never was in – Nordea 20022024
Økonomiske nøgletal
Note om BNP, BB mv. (lektie)

Årlig realvækst  i BNP (procent) – udvalgte lande 2010-2020, http://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.KD.ZG

Lærerproduceret materiale om Økonomisk politik og Kinas politiske system.

Selvfundet statistisk materiale om den økonomiske udvikling i Danmark.
Ca. 60 sider (skøn)

ca. 32,5 lektioner a 60 min. Heraf 2 til synopsis og 2 til projekt foruden 2 til repetition

Arbejdsformer:
Klassedialog og –diskussion, gruppearbejde, pararbejde, it-baseret arbejde, skriftlig og mundtlig fremlæggelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 113 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde