Holdet vao1DESc25s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Design C
Lærer(e)
Hold vao1DESc25s (vao1DESc25s)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til design
Titel 2 Kommunikationsdesign: Cover til bog eller magasin
Titel 3 Produktdesign: Udendørsmøbel
Titel 4 Arkitektur: Brugerinddragende byrum
Titel 5 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til design

Formål med forløbet: At introducere til designfaget: De tre genstandsfelter, designparametrene form, funktion og kommunikation,  designprocesmetoden design Thinking samt oprettelse af selvstændig portfolio.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Designprocessens elementer på et beskrivende niveau,
Designparametre.

Fagligt stof:
- Kolding Kommune: Vi designer livet – det mener vi med design, 2014 https://www.youtube.com/watch?v=sO8kcrwiz7w&t=3s (anvendt til at illustrere forskellen på proces og resultat):
- Design Thinking: https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/designresources/wiki/36873/attachments/7 4b3d/ModeGuideBOOTCAMP2010L.pdf (eleverne har fået teksten i en af mig oversat og mere forenklet version)
- Jesper Bek: 2 Designparametre, s.71-80, i Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhart og Ringhof, 2017
Antal sider: 15
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Design 1.1: Online møde: Intro til design 21-01-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Kommunikationsdesign: Cover til bog eller magasin

Formål med forløbet: I dette forløb introduceres eleverne til feltet kommunikationsdesign med fokus på grafiske virkemidler og design af cover til bog eller magasin.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Kommunikationsdesign,
Designparametre form, funktion og kommunikation set i et stilhistorisk perspektiv + selvvalgte designparametre,
Digital og/eller analog skitsering i forskellige faser af en designproces,
Undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning,
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser,
Informationssøgning,
Persona og segmentering som metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren,
Aflæsning af enkle designpræsentationer.

Fagligt stof:
- Jesper Bek: Kommunikationsdesign, s.11-25, Analysemodel til kommunikationsdesign, s.147-149 i Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof, 2017
- Underviser pdf: Layout – visuelle eksempler på forholdet mellem farver, tekst, billede og komposition
- A.C. Nielsen: Minerva-modellen: file:///C:/Users/nug/Downloads/Case%20Tinderbox%20Modul%201%20Afs%C3%A6tning%20Bilag%201%20Minerva%20modellen.pdf  
- Ind i dansk: AIDA-modellen: https://indidansk.dk/aida-modellen  
Antal sider: 20
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Design 2.1, 2.2, 2.3 skrftl. afl. 25-01-2025
Design 2.4, 2.5 mdtl. afl. 05-02-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Produktdesign: Udendørsmøbel

Formål med forløb: I dette forløb introduceres til feltet produktdesign med fokus på design af udendørsmøbler til terrasseområdet ved Vuc Syd i Åbenrå.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Produktdesign,
Designparametre form og funktion set i et kulturelt, stilhistorisk perspektiv + selvvalgte designparametre,
Digital og/eller analog skitsering i forskellige faser af en designproces,
Undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning,
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser,
Informationssøgning,
Målfaste tegninger og rumlige modeller,
Persona som metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren,
Aflæsning af enkle designpræsentationer.

Fagligt stof:
- Jesper Bek: Møbler s.33-39, Analysemodel til produktdesign, s.150-152, i Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof, 2017
- Underviser pdf: Stilhistorie
Antal sider: 8
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Design 3.1, 3.2, 3.3 skrftl. afl. 12-02-2025
Design 3.4, 3.5 skrftl. afl. 26-02-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Arkitektur: Brugerinddragende byrum

Formål med forløb: I dette forløb introduceres til genstandsfeltet arkitektur med fokus på byrumsdesign.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Arkitektur,
Digital og/eller analog skitsering i forskellige faser af en designproces,
Designparametre brugerinddragelse, form, funktion og kommunikation set i et kulturelt, historisk perspektiv + selvvalgte designparametre,
Undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning,
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser,
Informationssøgning,
Rumlige modeller,
Observation, brugerinddragelse og persona som metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren,
Aflæsning af enkle designpræsentationer.

Fagligt stof:
- DAC: Analysemodel til beskrivelse af byrum:  https://dac.dk/viden/artikler/hvordan-beskriver-man-et-byrum/  
- Gehl Architects: Byrum - Kvalitet til hverdagslivet, 2016
- Jan Gehl: Fodgængerlandskabets kvaliteter – stikordsliste 12 kriterie
- Louisiana: Superkilen – A cool urban space: https://channel.louisiana.dk/video/superflex-cool-urban-space
Antal sider: 10
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Design 4.1, 4.2, 4.3 skrftl. afl. 05-03-2025
Design 4.4, 4.5 mdtl. afl. 26-03-2025
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Eksamensforberedelse

Formålet med forløbet ar at opsummere fagets mål og vejlede eleverne i deres valg af eksamensemne og arbejde med eksamenspræsentation.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
- Power point om eksamen, eksamensemne og eksamenspræsentation samt afrunding af fagets læringsmål.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Design 5.1: Online møde om eksamen 02-04-2025
Design 5.2: Eksamensemne skrftl. afl. 09-04-2025
Design 5.3: eksamenspræsentation skrftl. afl. 07-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde