Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Design C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
vao1DESc25s (vao1DESc25s)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til design
Formål med forløbet: At introducere til designfaget: De tre genstandsfelter, designparametrene form, funktion og kommunikation, designprocesmetoden design Thinking samt oprettelse af selvstændig portfolio.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Designprocessens elementer på et beskrivende niveau,
Designparametre.
Fagligt stof:
- Kolding Kommune: Vi designer livet – det mener vi med design, 2014 https://www.youtube.com/watch?v=sO8kcrwiz7w&t=3s (anvendt til at illustrere forskellen på proces og resultat):
- Design Thinking: https://dschool-old.stanford.edu/sandbox/groups/designresources/wiki/36873/attachments/7 4b3d/ModeGuideBOOTCAMP2010L.pdf (eleverne har fået teksten i en af mig oversat og mere forenklet version)
- Jesper Bek: 2 Designparametre, s.71-80, i Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhart og Ringhof, 2017
Antal sider: 15
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design 1.1: Online møde: Intro til design
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Kommunikationsdesign: Cover til bog eller magasin
Formål med forløbet: I dette forløb introduceres eleverne til feltet kommunikationsdesign med fokus på grafiske virkemidler og design af cover til bog eller magasin.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Kommunikationsdesign,
Designparametre form, funktion og kommunikation set i et stilhistorisk perspektiv + selvvalgte designparametre,
Digital og/eller analog skitsering i forskellige faser af en designproces,
Undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning,
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser,
Informationssøgning,
Persona og segmentering som metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren,
Aflæsning af enkle designpræsentationer.
Fagligt stof:
- Jesper Bek: Kommunikationsdesign, s.11-25, Analysemodel til kommunikationsdesign, s.147-149 i Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof, 2017
- Underviser pdf: Layout – visuelle eksempler på forholdet mellem farver, tekst, billede og komposition
- A.C. Nielsen: Minerva-modellen: file:///C:/Users/nug/Downloads/Case%20Tinderbox%20Modul%201%20Afs%C3%A6tning%20Bilag%201%20Minerva%20modellen.pdf
- Ind i dansk: AIDA-modellen: https://indidansk.dk/aida-modellen
Antal sider: 20
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design 2.1, 2.2, 2.3 skrftl. afl.
|
25-01-2025
|
Design 2.4, 2.5 mdtl. afl.
|
05-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
Produktdesign: Udendørsmøbel
Formål med forløb: I dette forløb introduceres til feltet produktdesign med fokus på design af udendørsmøbler til terrasseområdet ved Vuc Syd i Åbenrå.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Produktdesign,
Designparametre form og funktion set i et kulturelt, stilhistorisk perspektiv + selvvalgte designparametre,
Digital og/eller analog skitsering i forskellige faser af en designproces,
Undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning,
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser,
Informationssøgning,
Målfaste tegninger og rumlige modeller,
Persona som metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren,
Aflæsning af enkle designpræsentationer.
Fagligt stof:
- Jesper Bek: Møbler s.33-39, Analysemodel til produktdesign, s.150-152, i Design og arkitektur – Grundbog til c-niveau, Lindhardt og Ringhof, 2017
- Underviser pdf: Stilhistorie
Antal sider: 8
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design 3.1, 3.2, 3.3 skrftl. afl.
|
12-02-2025
|
Design 3.4, 3.5 skrftl. afl.
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Arkitektur: Brugerinddragende byrum
Formål med forløb: I dette forløb introduceres til genstandsfeltet arkitektur med fokus på byrumsdesign.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
Arkitektur,
Digital og/eller analog skitsering i forskellige faser af en designproces,
Designparametre brugerinddragelse, form, funktion og kommunikation set i et kulturelt, historisk perspektiv + selvvalgte designparametre,
Undersøgelser baseret på iagttagelse og sammenligning,
Skitserende og eksperimenterende undersøgelser,
Informationssøgning,
Rumlige modeller,
Observation, brugerinddragelse og persona som metode til undersøgelse af forskellige interessenter herunder brugeren,
Aflæsning af enkle designpræsentationer.
Fagligt stof:
- DAC: Analysemodel til beskrivelse af byrum: https://dac.dk/viden/artikler/hvordan-beskriver-man-et-byrum/
- Gehl Architects: Byrum - Kvalitet til hverdagslivet, 2016
- Jan Gehl: Fodgængerlandskabets kvaliteter – stikordsliste 12 kriterie
- Louisiana: Superkilen – A cool urban space: https://channel.louisiana.dk/video/superflex-cool-urban-space
Antal sider: 10
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design 4.1, 4.2, 4.3 skrftl. afl.
|
05-03-2025
|
Design 4.4, 4.5 mdtl. afl.
|
26-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Eksamensforberedelse
Formålet med forløbet ar at opsummere fagets mål og vejlede eleverne i deres valg af eksamensemne og arbejde med eksamenspræsentation.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og fagligt stof:
Kernestof:
- Power point om eksamen, eksamensemne og eksamenspræsentation samt afrunding af fagets læringsmål.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Design 5.1: Online møde om eksamen
|
02-04-2025
|
Design 5.2: Eksamensemne skrftl. afl.
|
09-04-2025
|
Design 5.3: eksamenspræsentation skrftl. afl.
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70041717064",
"T": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70041717064",
"H": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70041717064"
}