Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
vao1BKc25s (vao1BKc25s)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion
Eleverne introduceres til fagets arbejdsformer, de faglige mål og oprettelse af digitale portfolio-mapper. Der er fokus på relationsdannelse og at komme godt i gang med faget som fjernundervisning.
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedkunst 1.1: Online møde: intro til faget
|
21-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Flade og form
Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en elementær forståelse af billeder på flader med fokus på formalanalyse og rumlige virkemidler.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Billeder på flader med følgende spredning:
danske og vestlige udtryk herunder samtidskunst
før og efter 1800 og fra de seneste ti år
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Materiale:
- Katrine Charlotte Busk: Kapitel 1.Form, 2.Indhold, 3.Kontekst, i Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
- iundervisning.dk: Perspektivtegning:
- https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE&t=346s
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedkunst 2.1, 2.2 mdtl. afl.
|
28-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
|
Titel
3
|
Identitet
Forløbet sætter fokus på portrætmaleri i teori og praksis, hvor eleverne selv skal male et portræt med afsæt i emnet identitet.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Visuelle værker med følgende spredning:
danske og vestlige udtryk, herunder samtidskunst
før og efter 1800 og fra de seneste ti år
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Materiale:
- Katrine Charlotte Busk: Kapitel 1.Form, 2.Indhold, 3.Kontekst, i Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedkunst 3.1, 3.2 skrftl. afl.
|
12-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Mad i kunsten
Forløbet tager afsæt i temaet mad og kunst gennem forskellige kunsthistoriske perioder. Eleverne arbejder i praksis med temaet inden for en selvvalgt udtryksform.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Selvvalgte visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste ti år.
Forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale.
Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer
Materiale:
- Thrane, Casper & Jørgen Holdt Eriksen: Mad gennem tiden - epokale nedslag, s. 159, 161-162, kap. 3, in: Livretter - mad i kunst og litteratur, Systime.
- Eleven vælger alt efter udtryksform kapitel til analyse i: Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
Supplerende stof:
- Eat Me, udstilling Trapholt:
- http://www.trapholt.dk/presse/29-eat-me-150-en-udstilling-om-hvad-mad-betyder-for-os/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedkunst 4.1, 4.2 Skrftl. afl.
|
26-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Kroppen i skulptur
Formålet med forløbet er, at eleverne undersøger rumligt materiale med fokus på emnet kroppen og med afsæt i hyperrealistisk skulptur.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Visuelle værker, fænomener og kulturer med fokus på international samtidskunst fra de seneste 10 år.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Kunstneriske og innovative processer.
Materiale:
- Kunsten.nu: Gys! Er den levende?, ARKEN Museum for Moderne Kunst, 2017, https://kunsten.nu/artguide/calendar/gys-er-den-levende/
- Katrine Charlotte Busk: Kapitel 4.Skulptur, i Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
- Underviser pdf med værker og korte introduktioner til kunstnerne
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedkunst 5.1, 5.2 Skrftl. afl.
|
19-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Eksamen
Formålet med forløbet er, at eleverne demonstrerer mestring af faget og selvstændigt undersøger og udfører et eksamensprojekt med afsæt i emnet ’Skævt’.
Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Visuelle værker, fænomener og kulturer inden for en eller flere af følgende perioder (selvvalgt): før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidste.
Forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale.
Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer.
Materiale:
- Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
- Selvvalgte metoder, teorier og materiale.
- Underviser pdf: inspiration til arbejdet med emnet Skævt
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Billedkunst 6. Online møde om eksamen
|
02-04-2025
|
Billedkunst 6.1 Eksamensopgave skrftl. afl.
|
09-04-2025
|
Billedkunst 6.2 Eksamensprojekt skrftl. afl.
|
07-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70041717963",
"T": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70041717963",
"H": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70041717963"
}