Holdet vao1BKc25s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold vao1BKc25s (vao1BKc25s)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion
Titel 2 Flade og form
Titel 3 Identitet
Titel 4 Mad i kunsten
Titel 5 Kroppen i skulptur
Titel 6 Eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion

Eleverne introduceres til fagets arbejdsformer, de faglige mål og oprettelse af digitale portfolio-mapper. Der er fokus på relationsdannelse og at komme godt i gang med faget som fjernundervisning.
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedkunst 1.1: Online møde: intro til faget 21-01-2025
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Flade og form

Formålet med forløbet er, at eleverne opnår en elementær forståelse af billeder på flader med fokus på formalanalyse og rumlige virkemidler.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Billeder på flader med følgende spredning:
danske og vestlige udtryk herunder samtidskunst
før og efter 1800 og fra de seneste ti år
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.  

Materiale:
- Katrine Charlotte Busk: Kapitel 1.Form, 2.Indhold, 3.Kontekst, i Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
- iundervisning.dk: Perspektivtegning:  
- https://www.youtube.com/watch?v=y41VbCfpVoE&t=346s
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedkunst 2.1, 2.2 mdtl. afl. 28-01-2025
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
Titel 3 Identitet

Forløbet sætter fokus på portrætmaleri i teori og praksis, hvor eleverne selv skal male et portræt med afsæt i emnet identitet.  

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Visuelle værker med følgende spredning:
danske og vestlige udtryk, herunder samtidskunst
før og efter 1800 og fra de seneste ti år
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.

Materiale:
- Katrine Charlotte Busk: Kapitel 1.Form, 2.Indhold, 3.Kontekst, i Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedkunst 3.1, 3.2 skrftl. afl. 12-02-2025
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Mad i kunsten

Forløbet tager afsæt i temaet mad og kunst gennem forskellige kunsthistoriske perioder. Eleverne arbejder i praksis med temaet inden for en selvvalgt udtryksform.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:
Kernestof:
Selvvalgte visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
Visuelle værker før og efter 1800 og fra de seneste ti år.
Forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale.
Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer

Materiale:
- Thrane, Casper & Jørgen Holdt Eriksen: Mad gennem tiden - epokale nedslag, s. 159, 161-162, kap. 3, in: Livretter - mad i kunst og litteratur, Systime.
- Eleven vælger alt efter udtryksform kapitel til analyse i: Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)

Supplerende stof:
- Eat Me, udstilling Trapholt:
- http://www.trapholt.dk/presse/29-eat-me-150-en-udstilling-om-hvad-mad-betyder-for-os/
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedkunst 4.1, 4.2 Skrftl. afl. 26-02-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Kroppen i skulptur

Formålet med forløbet er, at eleverne undersøger rumligt materiale med fokus på emnet kroppen og med afsæt i hyperrealistisk skulptur.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:

Kernestof:
Visuelle værker, fænomener og kulturer med fokus på international samtidskunst fra de seneste 10 år.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Kunstneriske og innovative processer.  

Materiale:
- Kunsten.nu: Gys! Er den levende?, ARKEN Museum for Moderne Kunst, 2017, https://kunsten.nu/artguide/calendar/gys-er-den-levende/  
- Katrine Charlotte Busk: Kapitel 4.Skulptur, i Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
- Underviser pdf med værker og korte introduktioner til kunstnerne
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedkunst 5.1, 5.2 Skrftl. afl. 19-03-2025
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Eksamen

Formålet med forløbet er, at eleverne demonstrerer mestring af faget og selvstændigt undersøger og udfører et eksamensprojekt med afsæt i emnet ’Skævt’.

Anvendt litteratur og andet undervisningsmateriale fordelt på kernestof og supplerende stof:

Kernestof:
Visuelle værker, fænomener og kulturer inden for en eller flere af følgende perioder (selvvalgt): før og efter 1800 og fra de seneste ti år, med hovedvægt på sidste.  
Forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale.
Danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst.
Elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst.
Ideerne og strategierne bag visuelle udformninger.
Kunstneriske og innovative processer.

Materiale:
- Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Columbus 2024: Forside | BILLEDKUNSTBOGEN (forlagetcolumbus.dk)
- Selvvalgte metoder, teorier og materiale.
- Underviser pdf: inspiration til arbejdet med emnet Skævt
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedkunst 6. Online møde om eksamen 02-04-2025
Billedkunst 6.1 Eksamensopgave skrftl. afl. 09-04-2025
Billedkunst 6.2 Eksamensprojekt skrftl. afl. 07-05-2025
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Kreativitet
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde