Holdet 2024 Sa/vh1sabs5 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution IBC
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e)
Hold 2024 Sa/vh1sabs5 (2.L Valgfag/Samfundsfag B, 2.L Valgfag/Samfundsfag B#)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 At være en del af samfundet 2024-2025
Titel 2 Forløb 2 Det politiske samfund 2024-2025
Titel 3 Forløb 3 Økonomi og velfærd 2024-2025
Titel 4 Forløb#4 EU 2024-2025

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 At være en del af samfundet 2024-2025

Forløbet lagde ud med en præsentation af faget, hvorefter undervisningen startede ud med at arbejde taksonomisk med en række forskellige emner indenfor sociologi-en, bl.a. samfundstyper, identitet, socialisering, familien, livsstil, livsfomer, Miner-va-modellen, integration og kulturelle forskelle, herunder identitetsdannelse hos etniske unge.
I midten af forløbet blev der fokuseret på senmoderne teoretikere  Giddens, Beck, Ziehe, Goffman, Honneth og Bourdieu. Herunder blev der arbejdet med anvendelse og diskussion. Forløbet blev afsluttet med en synopsis og et projekt om unge i det senmoderne samfund.

Fokuspunkter i forløbet
Søgning af materiale
Bearbejdning af materiale
Identitetsdannelse og socialisation
Familietyper
Social differentiering og kulturelle mønstre
Livsstil
Kulturmøder, kulturelle forskelle og integration
Kulturel identitet og strategier
Sammenligning af forskellige former for socialisation
Skriftlig og mundtlige fremlæggelse
Arbejde med taksonomiske begreber.
Udarbejdelse af synopsis og projekt
Arbejde med samfundsfaglige beregninger, tabeller og figurer – både egne og an-dres.
Det moderne og det senmoderne samfund.
Socialgrupper, livsstile og livsformer.
Socialisering og identitet.
Senmoderne teoretikere
Sociale medier
Familien.
Kulturmøder.
Samspil med psykologi

Centrale problemstillinger, der har været behandlet i forløbet:
Fordele og ulemper ved livet i det senmoderne samfund
Sociale medier og unges identitetsdannelse – godt eller skidt?
Kernefamilien – fantastisk eller færdig?
Den sociale arv rolle i det senmoderne samfund
De senmoderne teoretikeres tager pulsen på ungdommen i dag

Faglige mål i fokus:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskute-re foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillin-ger, herunder professionsrettede problemstillinger

Sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, dia-grammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering
Politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Anvendt materiale:
Jørgen Winding: Basissamf.dk, 2018, Systime, I-bog:
1.7 Samfundsudvikling og socialisering, https://basissamf.systime.dk/?id=p127

Ole Hedegaard Jensen, m.fl., Samf C, Systime, 2017:
Digital dannelse: https://samfc.systime.dk/?id=c585

Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2010 (I-bog):
1.6 Tematekst: Familien i det senmoderne samfund

1.2 Tematekst: Socialgrupper, livsstile og livsformer (uddrag),

2.1.2 Mindretal og minoriteter (Fra afsnit om integration)

Bülow, Morten m.fl. (2010): SamfNU STX & HF B, Aarhus: Systime
- 2.4 Tematekst: Etniske minoritetsunge

Mørk, Mads B. m.fl. (2021): Test dig selv. Kan du bestå den nye indfødsretsprø-ve?, tv2.dk, https://nyheder.tv2.dk/samfund/test-dig-selv-kan-du-bestaa-den-nye-indfoedsretsproeve

Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2017 (I-bog):
1.1 Ungdom – at skabe identitet, https://samfnub.systime.dk/?id=p150

1.1.2 Socialiseringens former, https://samfnub.systime.dk/?id=p152

1.1.3 Normindlæring og anerkendelse, https://samfnub.systime.dk/?id=p153

1.2 De mange muligheder, https://samfnub.systime.dk/?id=p155

1.3 Social arv og uddannelse, https://samfnub.systime.dk/?id=p154

6.2.1 Paradoks 1: Medierne som identitetsskabende eller identitetsunderstøttende, https://samfnub.systime.dk/?id=p311

4.2.3 Nye demokratiske deltagelseskanaler – fri tale og fake news, https://samfnub.systime.dk/?id=p236

Ove Outzen, Liv i Danmark, 2005, s.10-15

Lærerproduceret materiale om Goffman og Honneth

Lærerproduceret materiale om samfundsfaglig metode

Lærerproduceret materiale om samfundsfaglige beregninger

Supplerende materiale
Artikler:
Laura Kongsmark Schuldt, Ville af med sin "splejsede kropsbygning" – eksperter er bekymrede for unge mænd – tv2.dk 03022024 – uddrag
Gopani, Avi, Mental health: Is Denmark's youth living up to the country’s happi-ness claims? – Euronews 19032023
Alberte Bay Sandager, Hun valgte at få et barn, selvom han ikke ville have flere – det har styrket deres forhold – tv2.dk 18022024
Jamie Grierson and Archie Bland, Childcare in England failing and falling behind much of world, charity says – Gaurdian 15042024
Plechinger, Dorthe, Den sociale arv tynger igen – Uddannelsesbladet 13022023
Rebecca Veinø Johansen, Ali var klar til at dræbe, da hans bror blev skudt: Men brorens ord ændrede alt for ham – AvisenDanmark 12052024 - uddrag
Bruun Lund, Kulie, Josephines billeder ses af 260.000 - og det er vigtigt lige nu, mener ekspert –alt.dk 03042023 - uddrag

Synopsissæt:
Sofie Øgård Gøttler og Cecilie Als Mortensen, »Hver gang jeg tog et billede, scan-nede jeg ned over det og fandt alle fejlene« - (JP 10/1/2021)
Kathrine Albrechtsen, Forsker i sociale medier: Der er sket en ekstrem drejning – (SN.dk 6/3/2021)
Katja Mejborn, Ekspert kritiserer influencere: 'Det er ikke for sjov længere' – (BT 20/1/2021)
Kathrine Albrechtsen, Fuld fart på de sociale medier: " Jeg kalder dem for kvarte generationer" – (Villabyerne 3/3/2021)
Rapportering om mediernes udvikling i Danmark 2020, Slots- og Kulturarvstyrel-sen 2020

Statistisk materiale og hjemmesider:
Danmark bruger sociale medier mest i EU – (Danmarks Statistik – 2023)
Eurostat – family size, 2017

Employment rate for working-age women over time 1975-2020

Statistisk materiale om social arv og uddannelse / indkomst:
Andelen af 25-årige der har fuldført eller er i gang med en videregående uddannelse fordelt på forældres indkomst.
Andelen af 35-årige der har en videregående uddannelse fordelt på forældres ud-dannelser.

Indvandrere og efterkommere, 2022
Taget fra ”Indvandrere i Danmark, 2022”, Danmarks Statistik 2022

Sociale medier er blevet en del af den jeg er, https://www.youtube.com/watch?v=EIjTsoRJdKQ

Selvfundet materiale i form af statistik og artikler via nettet.

33 gange af 60 min
Ca. 100 ns


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT - Test
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Forløb 2 Det politiske samfund 2024-2025

Forløbet lagde ud med at fokusere på ideologibegrebet og de klassiske ideologier, for at danne basis for at gå i dybden med de politiske partier og vælgerne. Dernæst blev der fokuseret på ændringer i forhold til vælgerne med fokus på midtersøgning og nye vælgertyper foruden ændringer i partierne. Som ovenfor nævnt har forløbet fokuseret på at komme godt omkring fagbegreber i forhold til politologien og teorier herom. Dernæst blev der fokuseret på partiernes beslutningstagning ud fra Molins model, Downs model og Kaare Strøms model sammen med et fokus på mediernes rolle i dansk politik samt de ændrede vilkår for kommunikation mellem borgere og politi-kere. Dermed var der lagt op til at koble mediernes indflydelse i forhold til demokra-tiet i Danmark.
Derefter et fokus på demokrati, rettigheder og pligter, ligestilling og menneskeret-tigheder inden at forløbet blev afsluttet med et fokus på Eastons model. Dette var tænkt som en opsamling i forhold til at forstå det politiske system og forløbets fo-kus på forskellige sider heraf. Afslutningsvis lavede de studerende en synopsis.
Forløbet indeholdt også et projekt i forbindelse med arbejdet med de politiske parti-er.

Fokuspunkter i forløbet:
Ideologi-begrebet
Liberalisme, Nyliberalisme, Socialliberalisme
Konservatisme
Socialisme
Højre-venstre-skalen
Dansk politik
Ny og gammel politik
Medianvælgerne
Downs teori om vælgere og politikere
Issue og class-voting
Opløsning af firepartisystemet
Egne beregninger og undersøgelser
Strøms model for partier
Stemmeprocent, meningsmålinger og stemmedeltagelse
Vælgernes politiske dagsorden
Vælgerforandringer
Ingleharts tese om postmaterialisme og kritik heraf.
Fremmedsproget materiale
Partityper
Normale, afvigende og kritiske valg
Skillelinjer
Positions- og kapacitets-emner
Molins model / modelanvendelse
Eastons model
Medieteorier
Priming
Framing
Medialisering
Mediernes nyhedskriterier
Demokratiformer
Robert Dahl
Polyarki overfor demokrati
Demokrati i DK
Indflydelseskanaler
Mediernes betydning i demokrati
Magtens tredeling
Medierne som fjerde statsmagt overfor demokratiets vagthund.
Demokratiformer
Menneskerettigheder
Selvfundet materiale
Undersøgelser på nettet og via samfundsfaglig viden
Magtformer
Ligestilling
Rettigheder og pligter i et demokrati
Ideologierne og magtbegrebet
Diskussion af magt i Danmark.

Centrale problemstillinger, der har været behandlet i forløbet:
Hvilke forskelle er der mellem ideologierne
Hvordan bliver store politiske forlig til og hvordan påvirker de vælgerne og samfun-det
Hvilke forandringer er der sket med vælgerne og dansk politik anno 2024
Hvilke prioriteter har vælgerne? (også egne undersøgelser)
Hvordan har demokratiet det i dag?
Hvordan går det i dansk politik – udfordringer og fremtidsperspektiver
Hvilken rolle har medierne i det politiske system og demokratiet?
Hvorfor er menneskerettigheder vigtige at lære om?
Hvilke rettigheder og pligter har vi i et samfund og gælder de alle?
Hvordan kan vi i praksis bruge Molin, Strøms og Downs model?

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger

Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globa-le forhold

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og dis-kutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagram-mer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets tak-sonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd

Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU (EU følger i forløb 4)

Komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.

Fagligt indhold:
Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2017 (I-bog):
3.2.1 Liberalismen – mennesket, samfundet og staten, https://samfnub.systime.dk/?id=p170

3.2.2 Konservatismen – mennesket, samfundet og staten, https://samfnub.systime.dk/?id=p171

3.2.3 Socialismen – mennesket, samfundet og staten, https://samfnub.systime.dk/?id=p172

3.2.4 Andre ideologier, https://samfnub.systime.dk/?id=p245

3.3. Folkestyrets politiske partier, https://samfnub.systime.dk/?id=p246

3.3.1 Den liberale familie, https://samfnub.systime.dk/?id=p247

3.3.2 Den konservative familie, https://samfnub.systime.dk/?id=p248

3.3.3 Den socialistiske familie, https://samfnub.systime.dk/?id=p249

3.4.1. Hvordan opstår nye partier?, https://samfnub.systime.dk/?id=p291

3.4 Aktuelle politiske skillelinjer (uddrag), https://samfnub.systime.dk/?id=c1159

3.4.2 Partiadfærd, https://samfnub.systime.dk/?id=p292

4.2.3 Nye demokratiske deltagelseskanaler – fri tale og fake news, https://samfnub.systime.dk/?id=p236

6.1.1 Massemedier, sociale medier og nichemedier, https://samfnub.systime.dk/?id=p307

6.1.2 Mediernes betydning i demokratiet, https://samfnub.systime.dk/?id=p308

6.1.3 Medier og meningsdannelse – i et magtperspektiv, https://samfnub.systime.dk/?id=p309

6.3.2 God kommunikation på nettet, https://samfnub.systime.dk/?id=p317

5.1 Moderne demokrati, https://samfnub.systime.dk/?id=p252

5.1.1 Demokratiopfattelser, https://samfnub.systime.dk/?id=p365

5.1.4 Suverænitet og konventioner (uddrag), https://samfnub.systime.dk/?id=p302

5.2 Rettigheder og pligter i demokratiet, https://samfnub.systime.dk/?id=p255

5.2.1 Udvikling i borgerrettighederne, https://samfnub.systime.dk/?id=p256

5.2.4 Menneskerettigheder og globalt medborgerskab under pres (uddrag), https://samfnub.systime.dk/?id=p300

5.4 Ligestilling i Danmark og verden, https://samfnub.systime.dk/?id=p301

Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2011 (I-bog):
4.4 Tematekst: Kampen om midtervælgerne

6.1.1 Demokrati – et omdiskuteret begreb

Ole Hedegaard Jensen, Samfundsfag B, Systime 2020:
Magtopfattelser - uddrag
Magtens tredeling
Regeringsdannelse og parlamentarisme
Lovgivningsprocessen i Danmark

Mads Beyer, m.fl., Samfundsfag C, Systime, 2018:
Socialliberalisme

Oliver Boserup Skov, m.fl. Samf på B-niveau, Columbus, 2020:
Nyliberalismen – et moderne angreb på den danske velfærdsmodel?

Statistisk materiale:
Egne vælgerundersøgelse på holdet
Selvfundet statistisk materiale bl.a. meningsmålinger.
Figur 3: Regeringspartiernes vælgertilslutning. Procent 2015-2023. dr.dk
Tabel 1. Vælgervandringer fra valget 2022 til april 2023. Udstrømningstabel. Procent. Dr.dk
Hvor mange medlemmer har de politiske partier?, FT.dk 2020.
Tv2.dk, de vigtigste emner for vælgerne, maj 2022


Danmarks Statistiks temaside om ligestilling, 2018, https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/levevilkaar/ligestilling/ligestillingswebsite
Figur 3: Regeringspartiernes vælgertilslutning. Procent 2015-2023. dr.dk
Tabel 1. Vælgervandringer fra valget 2022 til april 2023. Udstrømningstabel. Procent. Dr.dk

Synopsissæt:

Qvirin Holst, Emma, Vælgerflugt: Pensionisterne har vendt Dansk Folkeparti ryg-gen – (Altinget 22/1/2022)
S. Nielsen, Nicolas, Føringen er sat over styr i ny måling: Blå blok har indhentet rød blok – (dr.dk 21/2/2022) (uddrag)
Lomholdt Wismann, Ida Marie, Første måling med Moderaterne er dårligt nyt for Venstre – (tv2.dk 20/1/2022)
Bragh Schultz, Rasmus, Kampen om midten af dansk politik er i gang - ét spørgsmål skal partierne svare på – (tv2.dk 18/1/2022)

Hjemmesider
FT.dk
Danmarks Statistiks temaside om ligestilling, 2018,

Artikler:
Tørnqvist, Tim, Ny måling viser stor modstand mod afskaffelsen af store bededag – dr.dk 28022023
Abrahamsen, Sebastian og Høyer Jensen, Jens, Nu ved vi, hvad det seneste folke-tingsvalg afslører om moderne dansk politik. Velkommen til den troløse politiske tidsalder – Zetland.dk 27022024
Dall, Casper, Et comeback til Ellemann løser ikke alle Venstres kriser – Avisen Danmark 21042023 – uddrag
Almann Larsen, Julie, Det skal være slut med madpakker i folkeskolen, mener de radikale – tv2.dk 05022024
Mette Frederiksens 1.maj tale 2023
Blaagaard, Christina, Hårde fakta kan forstyrre harmonien: Politikerne må forstå mediernes demokratiske opgave – Altinget 07102022 - uddrag
Bjørnestad, Selma Kvist Åstrøm, Far skal snart på barsel – men han ville hellere, at det var konen – tv2.dk 23012024
Bauerfeind, Ann-Sofie & Kjærsgaard, Maria, Efter fem børn er hans opsparing nu dobbelt så stor som hendes – tv2.dk 14032024
Reiermann, Jens og K. Andersen, Torben, Venstre har tabt over 500.000 vælgere på fire år – altinget.dk 18112023 - uddrag
Kursisterne finder også selv materiale i løbet af forløbet, både artikler og statistisk materiale.

31,5 gange af 60 min
Ca. 150 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 31,50 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globa-le forhold Demonstrere viden om fagets identitet og metoder Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og dis-kutere problemstillinger og konkludere Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagram-mer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Forløb 3 Økonomi og velfærd 2024-2025

Forløbet lagde ud med et fokus på velfærdsstaten og dens udfordringer og løsnin-ger, hvor kursister først fik viden om velfærdsstatstyperne for derefter at arbejde taksonomisk med dens udfordringer foruden selvstændigt arbejde. Derefter foku-serede forløbet på samfundsøkonomien og dens centrale modeller, figurer foruden centrale begreber med udgangspunkt i dansk økonomi. Efter træning af begreber-ne og modellerne, så gik forløbet over til at se på bæredyg-tighed overfor ønsker om vækst i økonomien. Afslutningsvis et fokus på konkurren-ceevne og arbejds-markedsforhold i Danmark overfor resten af verden. Forløbet kom også omkring globaliseringen og dens betydning for økonomien.
Forløbet blev afsluttet med et projektarbejde indenfor et selvvalgt emne indenfor hhv. økonomi, velfærd foruden en synopsis i forløbet om økonomi.

Fokuspunkter i forløbet
Velfærdsstatsmodeller – residual, selektiv og universel.
Modelforståelse til gavn for anvendelse.
Velfærdsstatens udfordringer - demografiske udfordringer, europæisering, globali-sering som udfordring, forventningsklemmen
Konkurrencestaten
EU’s rolle -  harmonisering
Velfærdsstaten og globaliseringen.
Arbejdsmarkedet organisering, udfordringer og fremtid
Konkurrenceevne
Markedsmodellen
Udbud og efterspørgsel
Konjunktur-begrebet
Økonomiske mål og målkonflikter
Det økonomiske kredsløb
Bæredygtig udvikling
Økonomisk politik og konjunkturer
Finanspolitik
Pengepolitik
Valutapolitik
Strukturpolitik
Dokumenteret politikområde – miljø.
De økonomiske teoretikere – udbudsøkonomer og efterspørgselsøkonomer
Markedsøkonomi.
Planøkonomi.
Blandingsøkonomi.
Globalisering.
Økonomien i et internationalt lys.
Økonomiske indikatorer i en international økonomi.
Frihandel kontra bæredygtig udvikling.

Centrale problemstillinger, der har været behandlet i forløbet:
Hvorfor er velfærdsstaten presset?
Hvilke løsninger er der i forhold til velfærdsstatens udfordringer?
Hvordan går det med dansk økonomi?
Hvilken politik vil være mest hensigtsmæssig i den nuværende situation?
Hvordan kan vi påvirke arbejdsmarkedet?
Hvordan påvirker spørgsmålet om bæredygtighed de økonomiske mål?
Hvordan sikres Danmark en god konkurrenceevne?
Hvordan kan vi tænke miljøpolitik ind i vores økonomiske politik?

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskute-re foreliggende og egne løsninger herpå

Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstil-linger, herunder professionsrettede problemstillinger

Undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og glo-bale forhold

Undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og dis-kutere løsninger herpå

Behandle problemstillinger i samspil med andre fag

Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

Påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, dia-grammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi

På et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof:
Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold. Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og øko-nomisk styring nationalt og regionalt

Anvendt materiale:
Kernestof
  
Malling, Søren m.fl. (2022): SamfNU B, Aarhus: Systime
Velfærdstrekanten: https://samfnub.systime.dk/?id=c2414 (i 7.1 Hvem skal sikre velfærden?)
7.1.1 Den residuale velfærdsmodel: https://samfnub.systime.dk/?id=213  
7.1.2 Den universelle velfærdsmodel: https://samfnub.systime.dk/?id=214  
7.1.3 Den selektive velfærdsmodel: https://samfnub.systime.dk/?id=215  
7.3.1 Den danske velfærdsmodels styrker https://samfnub.systime.dk/?id=221  
7.3.2 Den danske velfærdsmodels svagheder https://samfnub.systime.dk/?id=222  
7.3.3 Hvilke trusler står den danske velfærdsmodel overfor? https://samfnub.systime.dk/?id=223  
7.2.2 Den sociale kontrakt, https://samfnub.systime.dk/?id=219

Jensen Ole H. (2022): Konkurrencestaten, Aarhus: Systime
2.6 Konkurrencestaten og den offentlige sektor https://konkurrencestaten.systime.dk/?id=140

Jensen, Ole (2022): Samfundsfag B, Aarhus: Systime   
Konkurrencestaten https://samfundsfagb.systime.dk/?id=192  
  
Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2011 (I-bog):
10.1.1 Markedsmodellen
http://samfnustxb.systime.dk/?id=p10292

10.2.3 Valutapolitik – devaluering eller revaluering (uddrag)
http://samfnustxb.systime.dk/?id=p13053

Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2017 (I-bog):
9.1 Økonomisk sammenhæng og økonomiske mål, https://samfnub.systime.dk/?id=p147

9.1.1 Økonomiske mål og målkonflikter, https://samfnub.systime.dk/?id=p148

9.2.2 Finanspolitik, https://samfnub.systime.dk/?id=p181

9.2.3 Pengepolitik, https://samfnub.systime.dk/?id=p285

9.6.1 Hvordan kan økonomisk vækst belaste vores miljø og klima?

9.6.2 Hvordan kan vi undersøge den miljø- og klimamæssige belastning?

9.5.3. Konkurrenceevne

9.5.1. Årsager til økonomisk globalisering

9.5. Økonomisk globalisering og konkurrenceevne
9.5.2. Hvad betyder økonomiske globalisering for Danmark?

9.3 Strukturpolitik og arbejdsmarked, https://samfnub.systime.dk/?id=p182

9.3.1 Strukturpolitik, https://samfnub.systime.dk/?id=p183

9.3.2 Arbejdsmarkedet, https://samfnub.systime.dk/?id=p184

9.3.3 Arbejdsmarkedspolitik og flexicurity, https://samfnub.systime.dk/?id=p186

Henrik Kureer, ØkonomiNU (2017), I-Bog, Systime, 2017:
17.1 Miljøpolitik – i bredt perspektiv, https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=p3272
Administrative indgreb, https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=p3277
Økonomiske instrumenter - uddrag, https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=p3276
17.3 Klimapolitik, https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=p3270
Klimapolitiske instrumenter, https://oekonomi-nu.systime.dk/?id=p3284

Ole Hedegaard Jensen, Samfundsfag B, Systime, 2019:
Økonomisk globalisering
Danmark og international handel

Lærerproduceret materiale om BNP mm.

Supplerende materiale
Artikler
Hoffmann -Hansen, Henrik, Velfærden skal reddes med liberale reformer, Kriste-lig Dagblad 17032023
Schjørring, Esben, Mette Frederiksen til Altinget: "Jeg har aldrig været glad for velfærdsstaten" – Altinget.dk 10042024
Størup Nielsen, Jan, Growth pause for the Danish economy – Nordea 01022024
Faurby, Mathilde, Socialdemokratiet håber, at færre akademikere betyder flere pædagoger – dr.dk 22042024
Ritzau, Mette Frederiksen: Vi går ind i ny æra for globalisering – Sjællandske Ny-heder 23032023
Ritzau, Danmark mister førsteplads på liste over konkurrenceevne – Berlingske Tidende 18062024

Statistisk materiale
Fernstrøm, Andreas, I 2050 er hver tiende dansker mindst 80 år, Dansk Industri, 2023 (udvalgte statistikker)
Eurostat, More than a fifth of the EU population are aged 65 or over, 16032021
Danmarks Statistik, Statistisk 10 års oversigt, 2022, København, 2022:
Økonomisk vækst
Betalingsbalance, investeringer og opsparing
Løn og inflation
Arbejdsmarkedet
Erhvervsfrekvenser fordelt efter herkomst og køn
FN’s verdensmål nr 13 - klima

Synopsissæt økonomi
Walentin Mortensen, Mikkel, Trods jobrekord frygter cheføkonom, at festen er ved at slutte – (tv2.dk 21/1/2022)
Byskov Svendsen, Anders, m.fl. Nødråb efter historisk store prisstigninger: Hæv folkepensionen – (dr.dk 25/3/2022)
Neupert, Steffen, Dansk økonomi har kurs mod største vækst i 15 år – (tv2.dk 15/2/2022)
Lindholm, Anne-Marie, Risikoen for ny økonomisk krise stiger: Krigen har ramt dansk økonomi – (avisen.dk 12/3/2022)
Udsigter for dansk økonomi, marts 2022 – (Danmarks Nationalbank 16/3/2022)

33,75  gange af 60 min,
Ca. 50 ns.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 41,25 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Forløb#4 EU 2024-2025

Forløbet har fokuseret på at give kursisterne en viden om, hvordan EU virker og er opbygget. Dernæst blev der fokuseret på dansk EU skepsis og det demokratiske underskud, hvor førstnævnte fokus blev suppleret med et fokus på debatten om ”fremtidens EU”. Derudover har der i forløbet været et fokus på repetition af de gennemgåede forløb. Forløbet blev afsluttet med en synopsis indenfor emnet ”EU - fremtiden”.

Fokuspunkter i forløbet
EU’s historiske udvikling 1952-2014
Integrationsbegrebet
Overstatsligt og mellemstatsligt samarbejde
EU’s institutioner
EU’s beslutningsproces
EU’s udvidelser
EU’s regler for afstemninger
EU’s rolle i forhold til Danmark
Danmark og EU – historisk og nutidigt
Dansk EU skepsis
Det indre marked
EU’s demokratiske underskud
Arbejdsmarkedet i Danmark overfor EU
Teoretiske tilgange til EU
Mere eller mindre EU som omdrejningspunkt gennem udvalgte debatemner og cases.
Taksonomi og synopsis
Repetition

Centrale problemstillinger, der har været behandlet i forløbet:
Hvorfor er velfærdsstaten presset?
Hvordan virker EU?
Hvorfor er EU vigtig for Danmark?
Hvorfor taler man om et demokratisk underskud i EU?
Hvordan har Brexit påvirket EU debatten og England?
Hvilke udfordringer og løsninger venter forrude for EU samarbejdet?

Faglige mål:
Anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskute-re foreliggende og egne løsninger herpå

anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teo-rier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillin-ger, herunder professionsrettede problemstillinger

undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og glo-bale forhold

undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og dis-kutere løsninger herpå

demonstrere viden om fagets identitet og metoder

formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere

påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, dia-grammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne syns-punkter og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Anvendt materiale:
Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2017 (I-bog):
10.1 EU’s grundlag, https://samfnub.systime.dk/?id=p322&L=0

7.1 Den europæiske union, http://samfnustxb.systime.dk/?id=p10396

10.3 EU's problemer og muligheder, https://samfnub.systime.dk/?id=p332&L=0

10.3.1 EU & økonomi, https://samfnub.systime.dk/?id=p333&L=0

10.3.2 EU & sociale forhold, https://samfnub.systime.dk/?id=p334

10.3.4 EU's borgere, https://samfnub.systime.dk/?id=p336

10.1.3 Europæisk integration, https://samfnub.systime.dk/?id=p326&L=0

Morten Bülow (red), SamfNU B – niveau – STX og HF, 2011 (I-bog):
7.1.1 EU’s institutioner og beslutningsprocedurer

7.1.2 Beslutningstagning i EU

7.3 Danmark i EU og EU's fremtid

7.3.1 EU og udvidelserne

7.3.2 EU: Økonomisk gigant - politisk dværg

7.2 Tematekst: Tilgange til studiet af EU,

Case 5: EU-skepticisme

Julie Hassing Nielsen og  Mads Dagnis Jensen, EUropa på vej, Systime, 2022 (I-bog):
Europa-Parlamentet – EU’s eneste direkte valgte institution – uddrag
Andre EU-institutionelle kritikpunkter – uddrag
Overvindelse af det demokratiske underskud: Forskellige fremtidsscenarier - ud-drag

Artikler og statistisk materiale:
Brasso Sørensen, Ditte og Molding Nielsen, Emmauel, Europas landbrug og indu-stri protesterer over klimapolitikken. Nu ser det ud til, at budskabet har nået Bru-xelles – Ræson 09112023
Bang Thomsen, Per, Sidste gang vandt 'klimatosserne' EU-valget. Nu kan den grønne omstilling være på spil – dr.dk 19052024
Soelberg, Lise og Fomsgaard Jensen, Christian, EU kommer danske fiskere til und-sætning: Indleder klagesag mod Storbritannien – dr.dk 16042024
Bang Thomsen, Peter, EU-toppen vil bruge omstridt værktøj til at vinde grønt kapløb mod USA og Kina – dr.dk 01022023
Søvndal, Villy, Riv de sidste rester af lukkethedens mur ned – Europabevægelsen 03052024
BBC, Brexit and what has changed in eight years- BBC.com 25062024
Møller Oien, Maria & Oxlund Petersen, Mads, Forbrugerstorm mod nye skruelåg: - Jeg er tosset over det og irriteret – tv2.dk 07112023
Graversen, Mathilde & Skovby Ørbæk, Kristian, Vi har dyr kaffe, men økonomisk optimisme – Danmark skiller sig ud i stor undersøgelse – tv2.dk 09062024
Macleod Ringblom, Perry, Corona- og Ukraine-hjælp har forenet EU. Men det kan hurtigt køre af sporet – Kristeligt Dagblad 20112022
Haugaard, Per, EU-Kommissionen i Danmark: Europas fremtid afhænger af ma-skinarbejderen og den kvindelige IT-nørd – altinget.dk 06052023
Danskerne er blevet markant gladere for EU, 2018,
http://www.europarl.europa.eu/denmark/da/nyheder-arrangementer/danskerne-er-blevet-markant-gladere-for-eu
Dansk stemmeprocent til Europa-Parlamentet, https://www.eu.dk/da/danmark-i-eu/indflydelse-i-eu/europaparlamentsvalg

Synopsissæt
Ladefoged, Anders, DI: Danmark skal i offensiven i ny EU-strategi – (Altinget 2/2/2022)
H. R. Moestrup, Jonas & Risbjerg Pedersen, Gitte, Se kortet: Her er danskerne mest skeptiske over for EU – (tv2.dk 16/5/2022)
Kjærgaard Olesen, Camilla, Jens Joel om EU: “Vi lever i en usikker tid, og det kræver et stærkt samarbejde” – (Solidaritet 30/5/2022)(uddrag)
Meningsmålinger i EU, 2022, Eurobarometer 2022 (kun statistik)

Selvfundet materiale

27 gange af 60 min.
Ca. 100 ns.




Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde