Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
|
Institution
|
IBC
|
Fag og niveau
|
Dansk C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
vao1DANc2-25s ()
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til Dansk C
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til faget, arbejdsmetoderne samt indledende skriftlighed. Eleverne har både arbejdet med skriftlighed, kreative produkter og refleksionsøvelser.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Retorik
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til arbejdet med det sproglige perspektiv herunder primært arbejdet med retorik. Eleverne har lavet skriftlige afleveringer, kreative produkter og refleksionsøvelser. Forløbet har fokus på retorik, herunder kommunikationsmodellen, appelformer og talegenrerne.
Kernestof:
• Egen produktion: ”Retorik: Ciceros pentagram og talegenrer” – herunder ”De tre talegenrer”, ”Ciceros pentagram”, ”Appelformer” (3,5 s)
• Ciceros pentagram – model.
Tekster:
• Dronning Margrethes nytårstale fra 2019 (2 s)
Video:
• Uddrag af Dronningens nytårstale, 31. december 2016. (1.49).
• Uddrag af Søren Vrist Christensen, undervisningsvideo om retorik. (2.07).
• Uddrag af Kristian Jensen, Tale ved Venstres landsmøde, 2013 (2.15)
Produkt:
• Egen tale på skrift og som lydfil (mundtlig, skriftlig, formidlende).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Argumentation
Formålet med forløbet er at fortsætte elevernes arbejdet med det sproglige perspektiv. De har i den forbindelse både arbejdet med analyse af debatindlægget, herunder med fokus på argumentation (belæg og påstand) og retorik (appelformer), og derudover har eleverne arbejdet med avisens layout, da de selv har lavet et debatindlæg. Eleverne har lavet skriftlige afleveringer, kreative produkter og refleksionsøvelser.
Kernestof: · Egen produktion om argumentation (Påstand, belæg, Rygdækning, Gendrivelse, Styrkemarkører) (4 s) Tekster: · Debatindlægget af Nanna Højlund "Studenterhuen er ikke det rigtige valg for alle" fra den 4. marts 2021 (4 s) · Debatindlæg af Ulla Brink Johansen ”Mere værdighed og kvalitet”, 16. december 2019 (0,5 s)
Debatindlæg af Jonas Madsen ”Jeg lærte mere af en måneds ophold på højskole end af to år på universitetet” fra 16. maj 2016 (2 s)
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk - 4. Analyse af debatindlæg (skrift
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Lyrik
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til arbejdet med det sproglige perspektiv herunder stilistik (ordklasser, ordvalg, billedsprog, figurer, rim og rytme). Formålet med forløbet er desuden at introducere eleverne til gennemgangen af et værk – her albummet ”Danmarksfilm” fra Folkeklubben. Derudover har eleverne også arbejdet med det mediemæssige perspektiv, idet eleverne har set musikvideo fra albummet. I den forbindelse har de desuden har arbejdet med infoplakatens layout. Eleverne har lavet mundtlige afleveringer, skriftlige afleveringer, kreative produkter og refleksionsøvelser. Forløbet har fokus på værklæsning, lyrik og layout.
Kernestof:
• Egen produktion: Lyrik og stilistik – Hvad skal man kende til? (om vers/strofer, rim, stil og tone. (4 ns)
• Egen produktion: Skema – billedsprog (1 s)
Tekster:
• Eksempeltekster til at finde lyrik: ”Mand slået ned med høne” (nyhed) (1 s), Martin Andersen Nexø: ”Lønningsdag, en idyl”, 1900 (novelle) (2 s) Uddraget af Morten Nielsen ”Gensyn”, 1943. (digt) (1 s)
• Tove Ditlevsen, Jeg elsker dig, (Pigesind), 1939.
• Halfdan Rasmussen: ”Lille sky gik morgentur” (0,1 s)
• Uddrag af Halfdan Rasmussen: ”Ane lagde anemoner …” (0,1 s)
• Uddrag af Halfdan Rasmussen: ”Citroner er sure og gule …” (0,1 s)
• Uddrag af Halfdan Rasmussen: ”Hundrede høns i hønsegården …”
• Uddrag af Henriette Lind og Lotte Thorsen: ”Nynnes dagbog”, 2002.
• Uddrag af Adam Oehlenschläger: ”Fædrelandssang”, 1819 (0,1 s)
• Uddrag af H. C. Andersen: ”Den lille havfrue”, 1844 (0,1 s)
• Uddrag af Thomas Kingo: ”Keed af Verden, og kier ad Himmelen”, 1618 (0,1 sider)
• Folkeklubben: ”Danmarksfilm”, 2014 (Værk) (9 s)
Andet:
• Musikvideo: Folkeklubben, Ske noget mere, Danmarksfilm 2014.
• Musikvideo: Folkeklubben, Danmarksfilm, Danmarksfilm 2014.
• Eksempler på koncertplakater med 1) Louise Sletting Hvilborg, 2) Egen produceret koncertplakat. (1 s)
Produkt:
Koncertplakat (skriftlig, formidlende multimodalt).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Der var engang
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til arbejdet med litteratur og litteraturhistorien. Lektionen har haft fokus på folkeeventyr og dets kendetegn - den mundtlige fortælletradition, eventyrets opbygning og kendetegn samt perspektiverende arbejde med sagn. Eleverne har lavet skriftlige afleveringer, kreative produkter og refleksionsøvelser.
Kernestof:
• Egenproduktion: ”Hvad er folkeeventyr” med fokus på: perioden, genren, struktur (hjem-ude-hjem), fællestræk for folkeeventyr samt en analysemodel. (5 s)
• DR.DK – skole: ”Information om middelalderen” (2.45)
• DR.DK – skole: ”Kun få børn gik i skole”, 1999 (2 min)
Tekster:
• Brødrene Grimm, De syv ravne, 1812-1815. (2 s)
• Brødrene Grimm, Mor Hulda, 1812-1815. (3 s)
• Brødrene Grimm, Den gamle i skoven, 1812-1815. (2 s)
Produkt:
• Hybridtekst (skriftligt, formidlende)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Epik
Lektionerne om novelle-læsning og nyeste tid har haft fokus på novellen som genre og de muligheder den rummer: Eleverne har læst forskellige noveller og arbejdet med deres forskelle og ligheder. Slutteligt har lektionerne om nyeste tid handlet om de sidste fem års begivenheder og deres betydning for måden, man skriver på.
Kernestof:
• Ege produktion: Analyse af episke tekster (4 s)
• Egen produktion: Analysemodel til epik (1 s)
Tekster:
• Sissel Bergfjord: ”Springer” fra novellesamlingen ”Midlertidig opvartning” (5 s)
• Sidsel F. Pedersen, Nabohjælp, 2005. (3 s)
• Niviaq Korneliussen, uddrag af Blomsterdalen, 2020. (1 s)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Kortfilm
Formålet med lektionerne er at introducere eleverne til arbejdet med det mediefaglige område herunder arbejdet med kortfilm. Der har været fokus på arbejdet med filmiske virkemidler (lys, lyd, perspektiv og beskæring) samt med dramaturgi (plot, præmis, suspense/surprise, karakterer og konflikt). Eleverne har arbejdet med kortfilmen ”ude i skoven”, som de har analyseret og sidenhen givet en anmeldelse af.
Kernestof:
● Egen produktion: Video om filmisk analyse samt PP dertil. (20 min. + 10 slides).
● Egen produktion: PP om anmeldelses-genren (5 s)
Tekster:
● Lisa Svelmøe, Ude i skoven, 2013 (6 minutter).
Andet materiale:
● ”Aragorn” (Peter Jackson, Ringenes Herre: De to tårne, 2002 (2 minutter og 22 sekunder)).
● ”De sorte ryttere” ((Peter Jackson, Ringenes Herre: De to tårne, 2002 (2 minutter og 06 sekunder))
● Eksempel på anmeldelse: ”Fremragende filmatisering af ”Skammerens datter” (1 s)
Produkt:
● Anmeldelse af kortfilm (skriftlig, diskuterende, multimodalt).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Sociale medier og dokumentarfilm
Lektionerne har haft til formål at bygge oven på teorien fra lektionen om kortfilm. Eleverne har arbejdet med de forskellige typer af dokumentarfilm, ligesom de har arbejdet med faktakoder og fiktionskoder. I forbindelse med arbejdet med dokumentaren ”Du fucker med de forkerte” har eleverne arbejdet med den mediefaglige analyse samt med fremstillingen af onlineidentitet og catfishing, som ligeledes er dokumentarens tema. Eleverne har lavet mundtlige og skriftlige afleveringer, kreative produkter og refleksionsøvelser.
Kernestof:
• Egen produktion om dokumentarfilm og dokumentarfilmstyper ud fra: Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk: Afsnit Dokumentarfilmstyper, faktakoder og fiktionskoder. (4 s)
• Egen produktion om online identiteter ud fra: Jan Aasbjerg Petersen m.fl., Dig og digital dannelse i dansk, afsnit: identitet under pres, online identiteter og de sociale medier. (3 s)
Tekster:
• DR, Du fucker med de forkerte (afsnit 1: Søger du stadig arbejde?), 2022 (30 minutter og 22 sekunder) (Værk).
Andet materiale:
● TVMV, Bunkernes børn (3. Afsnit), 2013 (36 sekunder).
● Olivia Chamby-Rus, Ulveland – børnene fra Blågårds Plads, 2019 (2 minutter og 9 sekunder).
● DR, Anders Lund Madsen i den yderste by, 2015 (2 minutter og 51 sekunder).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyheder
Formålet med forløbet er at introducere eleverne til arbejdet med det sproglige og mediemæssige perspektiv herunder både analyse af avisjournalistik og tv-nyheder samt remediering. Eleverne har lavet mundtlige og skriftlige afleveringer, kreative produkter og refleksionsøvelser.
Kernestof:
• Egen produktion ”Nyhedsstrømmens udvikling” samt ”Nyhedshistorien” ud fra (10 s)
- Bøndergaard, Anne (2000): Tv-nyheder, i ’Textanalyse’, Aarhus: Systime iBog
- Larsen, Ole Schultz (2000): ’Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier’, Aarhus: Systime iBog, afsnit: Avisjournalistik, 10 Medieanalyse af nyhedsjournalistik.
- Pape, Lise Brix, m.fl. (2013): Filmiske virkemidler, filmcentralen.dk, https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Tekster:
● nyheder.tv2.dk "Tvivl om nye barselsregler: Her er en eksperts bedste råd" (1. august 2022) (3 s)
● TV-avisen "Nu er 11. uger øremærket til far" fra den 1. august 2022. (2,21 min.)
Andet materiale:
● TV Midtvest nyheder den 13. marts 2022 (om indsamling til fordel for Ukraine) (3 minutter og 14 sekunder).
● Dr.dk, 90 elbusser ruller ud i Aalborg, 7. august 2022. (0,5 s)
● Remediering af Tove Ditlevsens digt ”Jeg elsker dig” til facebook-opslag. (2 s)
Produkt:
• Remediering af nyhed (skriftligt, mundtligt, formidlende, multimodalt).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamen
Formålet med det afsluttende forløbet er at samle op på den viden som eleverne har tilegnet sig gennem arbejdet med faget. Desuden introduceres eleverne for eksamenssituationen og får mulighed for at repetere arbejdet med de tre perspektiver. I forløbet har eleverne haft mulighed for at arbejde med både eksamenslignende tekster samt med deres produkter.
Baggrundslitteratur:
● Egen produktion: PP med ”Information om eksamen i dansk c” (13 s)
● Egen produktion: Noteark til det sproglige perspektiv.
● Egen produktion: Noteark til det litterære perspektiv.
● Egen produktion: Noteark til det mediefaglige perspektiv.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70763538016",
"T": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70763538016",
"H": "/lectio/946/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70763538016"
}