Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Stenhus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e)
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Genreintro - lyrik, epik og drama
Titel 2 DHO - Døden
Titel 3 Klimalitteratur, økopoesi og natursyn # Værk 1
Titel 4 Romantikken: Natursyn og romantik #Værk 2
Titel 5 Debatterende artikel
Titel 6 Argumentation og retorik: Vrede stemmer
Titel 7 Privilegier og klasseskel #Værk 3 + nyeste tid
Titel 8 Dokumentarforløb #værk 4
Titel 9 Ældre klasseskel: Moderne og folkelige gennembrud
Titel 10 Realisme og modernisme # Værk 5/6
Titel 11 Diskursanalyse
Titel 12 Akademisk skrivning
Titel 13 Metoder i dansk
Titel 14 Nyhedsformidling og fortællende journalistik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Genreintro - lyrik, epik og drama

Vi arbejder indledningsvis med genreforståelse og med lyrik. Vi tager udgangspunkt i to små digte af Simon Grotrian, der begge besjæler en genstand.

Derefter udvides feltet og klassen læser digte, episke tekster, noveller og kortprosatekster samt drama. Dramaet introduceres ved at klassen selv skriver en lille dialog ud fra forskellige situationer. Vi arbejder med reading og den varme stol ud fra uddrag af Christian Lollike: "Familien, der kunne tale om alt" (2016) og "Work Bitch".

Læste tekster:
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Mette Moestrup: "at mælken løber til" af "DØ LØGN, DØ" (2012)
Christian Lollike: "Familien, der kunne tale om alt" (2016) og "Work Bitch".
klip fra filmen "Shorta" (2020)
Christina Hesselholdt: "Hovedstolen"
Morten Pape: "Planen" (2015)
uddrag af oplæsning ved Leonora Christina Skov af "Den, der lever stille" (2018)
uddrag af Knud Romer: "Den som blinker er bange for døden"
"Kødet" af Astrid Saalbach
"Alle kan ro" af Pia Juul.
Helle Helle "Syltning"
Sulaima Hind: "Våbenhvile".
intro til ghettomiljøet i form af et klip fra filmen "Shorta" (2020)

Teori:
Intro til "Lyrik, når sproget spiller"
Håndbog til dansk s.38-49
Introen til "Livsværk"
Uddrag af intro til "Selvfortalt".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DHO - Døden

Med udgangspunkt i "DØDEN - Fra sagatid til senmodernitet" læses et udvalg af tekster fra forskellige perioder med fokus på periodens opfattelse af og refleksioner over døden.
Eleverne vælger at skrive DHO om enten en af de kendte tekster, eller selvvalgte tekster/materialer med "Døden" som udgangspunkt.
Der arbejdes med litteratur, kortfilm og eleverne laver erindringsstedsanalyse
Læste tekster:
kortfilmen "1989: Dengang jeg var 5 år gammel" Instruktør: Thor Ochsner.
Senmodernitet: Naja Marie Aidt: "Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage - Carls Bog" (2017),
Uddrag af " Gisle Surssøns Saga".
Folkevise/middelalder: "Aage og Else"
Oplysningstiden Ludvig Holberg "Epistola 424" (1750)
Romantikken H.C. Andersen: "Barnet i graven" (1860)
Modernisme: Peter Seeberg: "Nød" (1962).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Klimalitteratur, økopoesi og natursyn # Værk 1

Vi har i forløbet fokus på klima, miljø og natur.

Vi tager udgangspunkt i Informations Interview med forfatteren Rasmus Daugbjerg fra den 14. juli 2023: "Trolden er en trold, men også et spejl". I den forbindelse tager vi på troldejagt i skoven og eleverne optager film og eller lyd og vælger et fokus f.eks. på det eventyrlige/magiske i naturen, naturens kræfter, menneskets indflydelse på naturen eller andet.

Vi læser vi Silja Hendersons værk: "1,7 TIPPING POINT". Vi undersøger Silja Hendersons hybriddigte sammensat af brudstykker af forskelligt materiale hentet fra forskellige medier, leksikonopslag, ekspertudsagn på dansk og engelsk, og egne tekststykker, digte, hvor hun går helt tæt på barnets oplevelse af verden og den voksnes refleksioner over den globale klimasituation, flygtningekrisen og det personlige ansvar. Eleverne holder oplæg om de udvalgte digte/passager.

Læste tekster:
Silja Hendersons værk: "1,7 TIPPING POINT"
Rasmus Nikolajsen: "Og regnen falder på mig"
Siri Ranva Hjelm Jacobsen: "Hvad jeg ved om at drukne."

Teori
Rasmus Daugbjerg : "Trolden er en trold, men også et spejl". 14. juli 2023
Gregers Andersen :"Når et højtryk rammer litteraturen" og  "Klimakrisen er også en forestillingskrise, men litteraturen kan hjælpe os". Dagbladet Information den 4. oktober, 2019. (Om de 5 forestillingsformer)
Matin Rohr Gregersen fra Ålborg Universitet tale om "Antropocæn og posthuman litteratur", "Den materielle drejning" og eksempler på "Økolitteratur" Litteraturens huse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantikken: Natursyn og romantik #Værk 2

Eleverne har arbejdet med forskellige strømninger indenfor romantikken. # værk

Universalromantikken:
Adam Oehlenschläger: "Simon Peder" og "Guldhornene"
H.C.Andersen: "Klokken

Nationalromantikken, særligt fokus på fædrelandssange
Adam Oehlenschläger: Fædrelandssangen (Der er et yndigt land) (1819)
H.C.Andersen: "Danmark mit fædreland" (1850)
N.F.S. Grundvig: Langt højere bjerge" (1820)

Ny-platonisme:
Platons Hulelignelse
Schack von Staffeldt: "Indvielsen", "Liljen og dugdråben" (1808)

Romantisme:
Som en del af arbejdet med tekster fra romantismen har eleverne arbejdet med  Freud og Jung
H.C.Andersen: "Skyggen"
Sten Steensen Blicher: "Sildig opvågnen"

Læste tekster:
"Fra Runer til Graffiti", 70 - 78,
Litteraturens Veje s. 73,  157-158
"Klokken" af H.C. Andersen hjemme. (Lyttet: https://www.youtube.com/watch?v=ZsRZwZJlY9k)
Adam Oehlenschläger: Fædrelandssangen (Der er et yndigt land) (1819), Simon Peder" og "Guldhornene"
H.C.Andersen: "Danmark mit fædreland" (1850) "Klokken" og "Skyggen"
N.F.S. Grundvig: Langt højere bjerge" (1820)

Casper David Friedrich: "Vanderen over tågehavet" Billede og podcast om billedet



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Argumentation og retorik: Vrede stemmer

Et kort forløb om taler med fokus på demonstrationstaler og vrede stemmer.
Eleverne har arbejdet med talegenrer, retoriske virkemidler og argumentation.

Mimoza Muratis tale ved solidaritetsdemonstration for Palæstina: https://www.dansketaler.dk/tale/mimoza-muratis-tale-ved-solidaritetsdemonstration-for-palaestina

Glenn Bechs nytårstale 2023: https://www.dansketaler.dk/tale/glenn-bechs-nytaarstale-2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Privilegier og klasseskel #Værk 3 + nyeste tid

Tematisk værkforløb om om privilegier og klasseskel i nyere dansk litteratur
- litteraturhistorisk set


Anvendt litteratur:
Stine Askov: Nøjsomheden (uddrag) (2023)
Morten Pape: Planen, prolog (uddrag) (2015)
Thomas Korsgaard: ”Snak”.  fra Snydt ud af næsen (2024)
Glenn Bech: JEG ANERKENDER IKKE LÆNGERE JERES AUTORITET (uddrag).  
Mads Ananda Lodahl: Privilegietest
Pierre Bourdieu: De fire kapitaler (uddrag)
Almina Elmi: "Barbar - Tavshedens projekt" (2023) uddrag


Andet materiale:
Haidar Ansari og Glenn Bech anerkender ikke længere jeres autoritet (podcast)
"Klog på sprog på P1" (med Glenn Bech og Stine Askov om klasser): https://www.dr.dk/lyd/p1/klog-paa-sprog/klog-paa-sprog-2023/klog-paa-sprog-jeg-anerkender-ikke-laengere-jeres-sprog-11032307125
Artikel fra Litteratursiden: "Stemmer fra det socialt skæve samfund"

https://forfatterweb.dk/askov-stine?
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Dokumentarforløb #værk 4

Medieforløb om dokumentaren

I forløbet ses "Kandis for livet" (2021) som værk

Dokumentarfilmsanalyse.
Fokus på dokumentargenren og de forskellige fortælleformer/dokumentartyper.
Desuden er der arbejdet med autenticitetsmarkører og iscenesættelse, fakta- og fiktionskoder og filmiske virkemidler.

Dokumentaren ligger i forlængelse af forløb om klasseforskelle og derfor er en del af analysen centreret om deltagerne i dokumentaren.

Læse tekster:
Dokumentaren ”Kandis for livet”
https://filmcentralen.dk//grundskolen/film/kandis-livet
https://www.ekkofilm.dk/artikler/dr-beklager-fejl-i-kandis-film/
https://www.berlingske.dk/skaerm/kulturelitens-optagethed-af-dokumentarfilmen-kandis-for-livet-lugter-



Medieværk:
"Kandis for livet" (2021) (værk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Ældre klasseskel: Moderne og folkelige gennembrud

Forløb om ældre klasseskel
I forløbet har eleverne arbejdet med klasseskel, sædelighedsfejden og ligestilling ml. køn og naturalisme og impressionismen.

Læste tekster:
Fra Det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan "Naadsensbrød"
Herman Bang: " Den sidste balkjole" + "Impressionisme: En lille replik"
Holger Drachmann: "Engelske socialister"
Alexander Kielland: "Balstemning"
Amalie Skram: Uddrag af  "Constance Ring"

Fra Det folkelige gennembrud læses:
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Realisme og modernisme # Værk 5/6

Litteraturhistorisk forløb med fokus på Modernisme, realisme og eksistentialisme.

Læste tekster:

Tidlig modernisme:
"På Memphis station" af Johannes V Jensen (1906)

Socialrealisme
"En lønningsdag" af Martin Andersen Nexø (1918)

Ekspressionisme:
"Fribytter" af Tom Kristensen (1920)
"Nat i Berlin" af Tom Kristensen (1921)
"Middag" af Tom Kristensen
"Bordelpige dræber ufødt" af Rudolf Broby-Johansen
"Odalisk skønhed" af Rudolf Broby-Johansen

Eksistentialisme
"Hullet" af Peter Seeberg
"Den Fremmede" Albert Camus VÆRK

Kristen eksistentialisme
"Agerhønen" af Martin A. Hansen (1947)
Om Kierkegaards stadielære

"Sommerfugledalen" af Inger Christensen VÆRK

Konfrontationsmodernisme
"Konfrontation" af Klaus Rifbjerg

80´er modernisme:
"Natmaskinen" af Michael Strunge
Film: "Fight Club"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Diskursanalyse

Diskursanalyse.
Begreber til forløbet: Diskurs, hegemonisk og antagonististiske diskurser, ækvivalenskæde, nodalpunkt, hegemoni, antagonisme, flydende betegner, antagonismepar (oppe/ned, inde/ude)


Læste tekster:
Anne Græsborg og Mette Jørgensen: "Diskursanalyse i dansk" E-bog. p. 135-140
Ditte Campion: "Blik for køn" s. 24-34
"Drama i Zoo. Hunløver slagtede mage"
Hanløve dræber hun for øjnene af zoo-gæster
"Danmark har ikke kun brug for 12-tals piger". Politiken (29.8.15)
"12-tals piger knækker på universitetet". Politiken (20.5.15)

Butler-light: https://www.youtube.com/watch?v=SoFs0ws82SM
Dokumentaren og reklamen "Run like a girl": https://vimeo.com/329579773
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Akademisk skrivning

Skrivekursus, der træner akademisk skrivning og formidling forud for SRP
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Metoder i dansk

Metodeforløb hvor eleverne arbejder med forskellige danskfaglige metoder:
Nykritiskmetode og biografisk metode.
Strukturalistisk metode, herunder: kontraktmodel, hjemme-ude-hjem, aktantmodel
Freudiansk metode: herunder Freuds personlighedsmodel ("ægget"), freudianske symboler, det bevidste/ubevidste, fader/moder-binding
Ideologikritisk metode: Magt og handlemuligheder i samfundet
Feministisk og queer metode: køn som performativt, magtstrukturer, den hetereseksuelle matrice og begærsretning
Post-kolonial metode: Det eurocentriske blik, kolonialistisk tænkning.


Læste tekster:
Om metoderne i Litteraturens Veje
Folkeeventyr: Den lille Rødhætte og Kong Lindorm
Moderne eventyr: Karen Blixen "Ringen" og Charlotte Weitze:"Kronvildt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Nyhedsformidling og fortællende journalistik

Forløbet har til hensigt at give eleverne kendskab til klassiske nyhedsformidling, herunder nyhedskriterier, vinkling og kilder, den omvendte nyhedstrekant, faktakoder og fiktionskoder.
I fortællende journalistik har eleverne arbejdet med reportagen, hvordan genren låner fra fiktionen

Læste tekster:

"Den dag Daniel døde" Politiken 20. december 2014
"Branden" af Herman Bang
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer