Titel
9
|
Natursyn på tværs (inkl. værk)
- fra romantik til den antropocæne tidsalder
Forløbet er et litterært forløb og tematisk forløb om natursyn gennem tiden. Vi beskæftiger os især med én afgrænset periode før år 2000: Romantikken. Eleverne vil blive introduceret til universalromantik, nationalromantik, organismetanken, nyplatonisme, panteisme og dualisme, men har særligt fokus på romantikkens idéer om natur. I forlængelse heraf introduceres eleverne til romantismen som strømning i 1800-tallets litteratur, og vi læser tekster som giver anledning til at reflektere over forskelle og ligheder romantik og romantisme imellem.
Forløbet indeholder en værklæsning af Silja Hendersons "1.7 tipping point" (2018), og dermed trækker vi tråde fra romantikken til nutidens klimalitteratur. Vi laver desuden en små skriveøvelser for at øve analyse- og citatteknik, samt en kreativ skriveøvelse, hvor eleverne efter en naturvandring skriver romantisk inspirererede naturdigte.
Faglige mål:
- At kunne analysere, fortolke og karakterisere litterære tekster sprogligt, stilistisk, genremæssigt, komparativt og tematisk
- At kende og kunne anvende centrale begreber i lyrikanalyse og -fortolkning (billedsprog; metafor, besjæling, sammenligning, real-/billedplan, lyrisk jeg, udsigelse, metrik og rimskema)
- At kunne udpege centrale ligheder og forskelle mellem fremstillinger af natur i litteratur i romantikken til i dag
- Karakterisere romantiske tekster ud fra centrale periodebegreber
- Bruge sproglige virkemidler, som er typiske for romantikken som periode, til at skrive egne naturdigte
- Fortsættes…
Kernestof (fra læreplanen)
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– læsning af en afgrænset periode før 2000
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
– fra dansk litteraturs kanon: Oehlenschläger, Grundtvig, St. St. Blicher
Materialer:
Primærtekster:
– Amalie Smith (2017): "Et hjerte i alt" (uddrag. "Møbiusbåndet")
– A.W. Schack von Staffeldt (1804): "Indvielsen"
– Adam Oehlenschläger (1805): ”Simon Peder” (KANON)
– Grundtvig (1807): ”Strandbakken ved Egeløkke” (KANON)
– St. St. Blicher (1838): ”Trækfuglene” (KANON)
– E. Aarestrup (1838): "På sneen"
– Silja K. Henderson (2018): "1,7 tipping point” (VÆRK #4)
Baggrund/supplerende stof:
Fibiger m.fl.: Litteraturens veje, s. 157-165; 175-176
|