Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Stenhus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Argumentation
Introduktion til argumentationsteori. Eleverne introduceres for Toulmins udvidede model, argumenttyper og kneb og fejltyper.
Der arbejdes både mundtligt og skriftligt.
I dette forløb skal vi arbejde med argumentation og retorik.
Argumentationen træner i en debat, hvor I skal tage stilling til forskellige emner og diskutere dem.
Toulmins argumentationsmodel
Påstand, belæg, hjemmel, gendrivelse, styrkemarkør, rygdækning
Argumentationstyper: klassifikationsargument, sammenligningsargument, motivationsargument, glidebaneargument
Fejltyper: stråmand, ad hominem, postulat,
Ordvalgsargument
Ciceros pentagram - kommunikationsanalyse
Appelformer: ethos, pathos, logos
Stilistiske virkemidler: gentagelsesfigurer, troper (billedsprog), rim, udråb m.m.
At analysere en tale
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel - færdig
|
22-01-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Novellen - introduktion til analyse og fortolkning
Novellelæsning og introduktion til analyse og fortolkning med særligt fokus på fortælleren og fortælleformer.
Helle Helle "Fasaner" (1996)
Naja Marie Aidt "Den blomstrende have" (1995)
Anders Bodelsen "Drivhuset" (1965)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
22-12-2022
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk/historie-forløb
Dansk/historie-forløb om den danske kolonialisering af de vestindiske øer.
Introduktion til Oplysningstid og rationalisme med særlig fokus på Holberg.
Fokus på sproglig analyse, herunder diskursanalyse af kilder/kolonialvarer fra perioden, argumentationsanalyse af avisartikler om "undskyld-debatten".
Læste tekster:
Ludvig Holberg - epistel nr. 38
Ludvig Holberg - uddrag af "Niels Klims underjordiske rejse" (kap 12)
Nicolai Arcel "En kongelig affære" (2012) (film)
Anna Neye - uddrag af "Emma Gad for hvide - en terapeutisk guidebog" (2017)
"Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer day d.31. marts 2017" (artikel)
Fokus på akademisk skrivning.
Øvrigt:
Besøg på Holbæk museum, rundvisning i udstilling om dansk kolonialisme og importen af kolonialvarer fra Vestindien i perioden.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oplysningstiden | forfatterweb
-
Læs om Oplysningstiden inden denne time.
-
Læs s. 1-4 om Dansk vestindien i litteraturen i kompendiet.
-
Danske kolonihistorier DHO.pdf
-
Vælg, hvilken opgave I vil skrive inden denne time.
-
Epistler, bind 1 (moderne dansk retskrivning) "bd1chap38"
-
Læs epistel 38 inden timen
-
Læs epistel 38, hvis du ikke læste den til i tirsdags.
-
KAPITEL 12 Ankomst til Quama.docx
-
Arbejdsspørgsmål til Niels Klim.docx
-
Færdiggør arbejdsspørgsmål til Niels Klim-uddraget
-
Medbring kopisider med salgsannoncer som I fik i sidste uge.
-
Danske kolonihistorier teksthæfte DHO.pdf Læs s.31-33 i tekstkompendiet "Emma Gad for hvide - en terapeutisk guidebog" fra "Racebaseret samfund" til og med l.19 s.33.
-
Uddrag 1 + 2 spørgsmål til Anna Neye Emma Gad for hvide.docx
-
Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer?
-
I skal IKKE læse artiklen inden timen.
-
Øvelse 14, Kolonialvarer, elev.docx
-
Øvelse 15, Perspektiver, elev.docx
-
Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Transfer Day på St. Croix, 31. marts 2017Øvelse 13, Undskyld, elev.docx
-
DHO-elevvejledning 2023.pdf
-
Sprogtest – Københavns Universitet
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Metoder i dansk
Eleverne præsenteres for og arbejder med forskellige litterære metoder.
H.C.Andersen "Thepotten"
H.C.Andersen "Grantræet"
Karen Blixen "Ringen"
Litterære metoder:
Psykoanalytisk læsning
Biografisk læsning
Strukturalistisk læsning
Ideologikritisk læsning
Nykritisk læsning
Læserorienteret læsning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Gamle fortælleformer Værk #1
Vi arbejder med gamle fortælleformer og har fokus på folkeviser og folkeeventyr.
Vi skal arbejde metodisk med teksterne med særligt fokus på den psykoanalytiske og strukturalistiske læsemetode.
Eleverne præsenteres for en samling tekster fra perioden, som alle tematiserer temaet Overgang fra barn til voksen og disse tekster læses som et samlet værk.
Tekster:
"Ebbe Skammelsøn" (Folkevise)
"Harpens kraft" (folkevise)
"Kong Lindorm" (folkeeventyr)
"Den lille rødhætte" (Folkeeventyr)
"Prins Hvidbjørn" (Folkeeventyr)
"Biller" Charlotte Weitze
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatterende artikel
|
17-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Dokumentaren Værk #2
Dokumentarfilmsanalyse
Fokus på :
Dokumentargenren
Fortælleformer
Autenticitetsmarkører
Fiktionskoder
Filmiske virkemidler
Dramaturgi
Personkarakteristik
Vi ser uddrag fra forskellige dokumentartyper
Medieværk:
"Kandis for livet" (2021) (værk)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Værklæsning af "Barbar" af Amina Elmi Værk#3
Introduktion til lyrikgenren og sproglige/stilistiske virkemidler
Værklæsning af "Barbar" (2023) med særlig fokus på sprog og temaer.
Forløbet afsluttes med et oplæg og en workshop med forfatteren, hvor eleverne selv skriver lyriske tekster og får feedback.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Romantikken Værk #4
Vi arbejder med den litterære periode Romantikken med særligt fokus på universalromantik, nyplatonisme og romantisme. Introduktion via siderne om Romantikken i Litteraturens veje og lærerstyret ppt.
Med udgangspunkt i primært lyrik fra perioden, introduceres eleverne for følgende begreber:
Organismetanken, monisme, panteisme, dualisme, eros, det sublime og idealisme.
I forbindelse med introduktion til Nyplatonisme ser vi filmen "The Matrix" (1999) af Lana Wachowski og Lilly Wachowski
Forløbet afsluttes med at vi alle går i skoven - hver for sig, mærker naturen og eleverne lader sig inspirere til at skrive et romantisk digt.
Læste tekster:
"Simon Peder" af Adam Oehlenschläger
"Indvielsen" og "Platonisme" af Schack Staffeldt
"Hulelignelsen" af Platon
"Modersmaalet" og "Danmarks trøst" af N.F.S. Grundtvig
"Guldhornene" af Adam Oehlenschläger + Podcasten "Guldhornene" (2009) af Third ear
"Sildig opvaagnen" af St. St. Blicher (Værklæsning)
"the Matrix" (1999)
+ Malerkunst fra perioden
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
12-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Det moderne gennembrud
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Død, sorg og tab, Værk #5
Tematisk forløb om død, sorg og tab i litteraturen.
Sammenhæng til forløbet om modernisme, særligt værklæsningen af "Sommerfugledalen" af Inger Christensen.
Forløbet indledes med en introduktion til temaet og en refleksion over døden som litterært motiv.
I forløbet er der fokus på epik og særligt autofiktion og minimalisme.
Forløbet afsluttes med en værklæsning af romanen "De" (2018) af Helle Helle med fokus på skrivestilen og fremstillingen af temaerne død og tab.
Sideløbende med forløbet introduceres den skriftlige genre den reflekterende artikel og eleverne skriver en opgave om døden som litterært motiv, med inddragelse af tekster fra forløbet.
Læst stof:
Roman "Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage - Carls bog" (2017) af Naja Marie Aidt (uddrag)
Roman "De" (2018) af Helle Helle (værklæsning)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Modernisme/realisme Værk #6
Litteraturhistorisk forløb med fokus på Modernisme, realisme og eksistentialisme.
I forløbet kommer vi ind på forskellige former for realisme og modernisme i dansk litteratur i det 20. århundrede. Der lægges vægt på at forstå realismen og dens undergenrer samt modernismen og dens undergenrer og se dem i forhold til deres samtid og i forhold til hinanden. Vi arbejder desuden med teksternes relevans i dag og for eleverne selv, navnlig i forhold til de eksistentialistiske tekster.
Afslutningsvis læser vi "Sommerfugledalen" af Inger Christensen som værk med særligt fokus på det eksistentialistiske tema. Vi ser spillefilmen "Fight Club" (1999) af David Fincher som perspektivtekst.
Faglige mål:
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
• dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Europa
• demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
Kernestof:
• tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
• Kanonforfattere: Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Martin A. Hansen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg
• Her arbejdes metodisk med: – litteraturanalyse og -fortolkning – anvendelse af relevante litterære metoder – litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
Materiale:
"Litteraturhistorien på langs og på tværs" af Barbara Kjær-Hansen og Tinne Serup Bertelsen (2012) s.138-186
Læste tekster
"På Memphis station" af Johannes V Jensen (1906)
"Interferens" af Johannes V. Jensen (1906)
"Triumf att finnas till" Edith Södergran (1916)
"Fribytter" af Tom Kristensen (1920)
"Nat i Berlin" af Tom Kristensen (1921)
"Bordelpige dræber ufødt" af Rudolf Broby-Johansen
"Natlig plads" af Rudolf Broby-Johansen
"Hullet" og "Biografi af en snegl" af Peter Seeberg
"Livet i badeværelset" af Klaus Rifbjerg (1960)
"Agerhønen" af Martin A. Hansen (1947)
"Murene" af Martin Andersen Nexø (1918)
"Sommerfugledalen" af Inger Christensen (1991) (Værk)
"Fight club" af David Fincher (1999) (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nyhedsformidling og fortællende journalistik
Forløbet har til hensigt at give eleverne kendskab til den journalistiske udvælgelse og tilrettelæggelse af nyheder i elektronisk og skreven nyhedsformidling. Derudover fokuserer forløbet på reportagen og den fortællende journalistik.
Særlige fokuspunkter: Nyhedskriterier, den omvendte nyhedstrekant, dramatrekanten, fakta- og fiktionskoder i nyhedsformidling, vinkling, kildetyper, reportage/fortællende journalistik og lån fra fiktionen. Afslutningsvist fokuserer forløbet på den fortællende nyhedsjournalistik i podcastgenren med særligt fokus på nyhedspodcasten "Genstart" på DRlyd.
Læste tekster:
"Hjemløs død på gaden" Ekstrabaldet 7.oktober 2014
"Den dag Daniel døde" Politiken 20. december 2014
"Ildkuglen i fjernsynet" Morten Sabroe, Politiken 21.oktober 1994
"Fra lighuset" (1881) uddrag af Herman Bang
Diverse nyhedsartikler i aktuelle netaviser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Ny dansk realisme
Med udgangspunkt i bogen "Nye øjne at se med - virkelighedstemaet i ny dansk litteratur" (2006) skal I arbejde med et temaer i noveller fra 2000-2006. Forløbet kommer i forlængelse af Modernisme/realisme-forløbet. VI læser teksterne med fokus på "Det dobbelte blik", blandingen af genrekoder og Goffmans begreber om det sociale teater.
Læste tekster:
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg (2002)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239114420",
"T": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239114420",
"H": "/lectio/95/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56239114420"
}