Titel
8
|
På kanten af samfundet + værk
Forløbet har både et litterært, mediemæssigt og sprogligt fokus og tager udgangspunkt i ny dansk litteratur, levende billeder og den aktuelle samfundsdebat om klasser, og trækkes tråde til samfundsfag.
Formålet med forløbet er dels at (gen)optræne næranalyse af epik, debatindlæg og levende billeder, dels at eleverne får et indblik i nye litterære og mediemæssige tendenser.
Vi indleder med at læse indledningskapitlet til "Oppe og nede - på social sightseing i velfærdsdanmark", der fokuserer på den nyeste litteraturs skildring af samfundsklasser og ulighed. I den forbindelse inddrager vi Bourdieus kapitaler (som eleverne allerede kendetegner fra samfundsfag), for at få flere begreber i spil i en tekstnær analyse. Dernæst læser og analyserer vi en række udvalgte tekster med fokus på person- og miljøkarakteristikker, herunder særligt fokus på komposition, sprogbrug, modsætninger og at få Bourdieus kapitalbegreber i spil i en næranalyse. Samtidig diskuterer vi også fordomme om forskellige samfundsklasser, og vi diskuterer, hvad litteratur kan i forhold til det aktuelle emne samfundsklasser.
På baggrund af indføringen læser klassen i fællesskabet Thomas Korsgaards novellesamling Tyverier, og eleverne arbejder i grupper omkring novellerne. produktmål er videoanalyse.
Efterfølgende inddrages fremstillinger af sociale klasser i levende billeder (hhv. dokumentar og kortfilm) og vi diskuterer etikken i at fremstille sociale klasser på tv med udgangspunkt i begreberne socialpornografi og samfundskritik.
Efterfølgende introduceres eleverne kort til diskursanalyse og vi arbejder med diskursen omkring samfundsklasser i to debatindlæg fra Politiken.
Når forløbet er færdigt skal eleverne have optrænet deres næranalyse af episk litteratur og brug af fagbegreber hermed, ligesom de skal kunne bruge Bourdieus kapitaler som ekstra begreber i deres analyser af personer og miljøer. De skal også kunne diskutere og vurdere ny litteratur i forhold til vinklingen "samfundsklasser". De skal også kunne debattere og vurdere fremstilling af samfundsklasser på tv med udgangspunkt i filmiske begreber, ligesom de skal kunne analysere samfundsdiskurser om klasser på tv og på skrift.
Materiale/tekster i forløbet:
"Oppe og nede - på social sightseing i velfærdsdanmark" p. 6-10
Podcast: "Klog på sprog: jeg anerkender ikke længere jeres sprog", 24. marts 2023
Dokumentaren i undervisningen: "Etik i dokumenterer" (socialpornografi vs. samfundskritik)
Morten Pape: indledningskapitlet til romanen "Planen", 2015
Stine Askov: kapitlerne "Barnet under trappen" og "Glosuppe med kigboller" fra romanen "Nøjsomheden", 2022
Thomas Korsgaard: kapitel 24 af romanen "Hvis der skulle komme et menneske forbi", 2017
Thomas Korsgaard: "I bor da meget pænt", novelle, 2019
Glenn Bech: uddrag af "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet",2022
Thomas Korsgaard: "Tyverier" Novellesamling 2019, VÆRK
Dokumentar: Blok på bistand (afsnit 1), 2014
Kortfilm: Middagen, 2023
Debatindlæg: "Glenn Bech: Det, jeg reagerer på, er udsagnet om, at det ikke skulle være en fordel at have kendte og succesfulde forældre", Politiken 13/12-23
Debatindlæg: Egon Clausen: "Sluk for jammerkommoden, Glenn Bech", Politiken 27/12-23
Faglige mål:
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
|