Titel
10
|
Dokumentaren (værk 5)
Forløbet er et medieforløb. I forløbet er der fokus på filmiske virkemidler i dokumentaren, på dokumentarens fortælleformer og på forholdet mellem det iscenesatte og det autentiske.
Som en del af forløbet skal eleverne arbejder med skriftlig formidling af levende billeder.
Forløbet indledes med, at klassen i fællesskab ser dokumentaren "Forfulgt af politiet" (værk) og efterfølgende arbejder med det:
Eleverne introduceres til, hvorledes man kan lave analyse af levende billeder. Vi skelner her mellem en mere klassisk analyse, som de også kender fra skønlitteraturen, hvor man kan arbejde med sekvenser, fortælleforhold, tid, sted, miljø og personkarakteristikker.
Derefter introduceres de til filmanalysen og dens begreber, idet vi arbejder med billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelser, belysning/farver, lyd, symbolske billeder og dramaturgi.
Eleverne lærer også om og arbejder med fakta- og fiktionskoder i levende billeder, herunder også, hvad der kendetegner blandingsformer.
Eleverne introduceres for 5 typer af dokumentargenrer, som de også ser små eksempler på, som de skal kunne genrebestemme. De fem typer, som eleverne lærer om og arbejder med, er:
- den klassiske dokumentarform
- Den observerende fortælleform
- den poetiske dokumentarfilm
- den dramatiserede fortælleform
- den deltagende fortælleform
Dokumentar:
Forfulgt af politiet, DR1, 2023 (værk)
Uddrag fra:
Ordet fanger, DR2, 2012
Ungeren indefra, DR-dokumentar, 2008
Jan Troell - Reflexion 2001
Super size me, 2004
AFR, 2007
Materiale:
Håndbog til dansk s. 228-235, Systime
Information I dokumentarfilm må man mere.docx, Kristian Villesen, Information 7. november 2013
Ekko Eksperter sætter troværdigheden over styr.docx, 10. JAN. 2024
|