Titel
2
|
Kortfilm (VÆRK 1)
I forløbet skal vi arbejde med kortfilmen som genre og træne analyse af filmiske virkemidler og Raskins parametre. Vi skal også arbejde med fremdrift, spændingselementer og personkarakteristik.
Eleverne skal desuden selv arbejde kreativt med fremstilling af kortfilm, hvor de skal inddrage deres nye viden om især Raskins parametre og filmiske virkemidler.
Eleverne skal derudover træne den analyserende artikel med fokus på levende billeder.
Formål
• analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster (her kortfilm)
• demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
• demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder (her ift. kortfilmsanalyse)
Efter forløbet skal eleverne kunne:
• analysere og fortolke filmiske virkemidler
• kunne vurdere kortfilm på baggrund af Raskins parametre
• kende kortfilmen som genre
Indhold
Begreber, der vil blive arbejdet med i forløbet:
• Films byggesten: Frame, indstilling, scene og sekvens
• Fortæller: synlig fortæller, usynlig fortæller, alvidende fortæller, personal fortæller, subjektiv fortæller (Point of view)
• Billedbeskæring: Ultranær, nær, halvnær, halvtotal, total og supertotal
• Perspektiv: Normalperspektiv, frøperspektiv og fugleperspektiv
• Klipning: Usynlig klipning (krydsklipning, elliptisk klipning, flashback og flash forward) og Synlig klipning (montageklipning)
• Kamera: Panorere, tiltning, håndholdt, travelling og zoome
• Belysning: Modlys, skygger, high key og low Key
• Farver: En varm farveskala (røde, gule, orange farver) og en kold farveskala (blålige, grønne, mørke nuancer)
• Symbolske billeder
• Lyd: Synkron og asynkron (underlægningsmusik og effektlyde)
• Raskins syv parametre
• Spænding og fremdrift: Konflikt, forhindringer, tidsfrister, forhalinger, varsler, suspense, surprise
• Set up – pay off
• Personkarakteristik
Metode
Her arbejdes metodisk med:
• medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
• produktivt arbejde med medieudtryk (eleverne laver deres egen kortfilm)
Materiale
Baggrundsmateriale
• ”Krydsfelt – grundbog til dansk”, Gyldendal, side. 310 og 329-338
• Materiale om Raskins parametre (3 sider)
• "Fokus - En grundbog i film, tv og video", 2. udgave, Gyldendal, side
• Håndbog i dansk, 4. udgave, Systime 2015-17, Ole S. Larsen, s. 335-336
• Lærerproducerede powerpoints
Kortfilm
• Marianne Olsen Ulrichsen: ”Kom” (1998)
• Anders Thomas Jensen: ”Valgaften” (1998) (VÆRK 1)
• Lisa Svelmøe: ”Ude i skoven” (2013)
|